Saamelaisten ja lapin historiaa?

Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

mettäantero kirjoitti:http://www.nba.fi/fi/ajankohtaista/tied ... ticle=6049

Saamelaiskulttuuria Museovirastolta verkossa.
Taitaa olla samasta asiasta kyse.

https://www.finna.fi/Search/Results?loo ... d&limit=20


Peurat

Viesti Kirjoittaja Peurat »

Luin netistä mielenkiintoisia blogikirjoituksia saamelaisesta "asutushistoriasta".
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva suomenruotsalainen toimittaja Gunnar Pettersson.
Kirjoittaja on perehtynyt asiaan hyvin ja kirjoittaa asioista niin kuin ne ovat
historiaan kirjautuneet.
Hänellä tuskin on "oma poro" ojassa eli ei tarvetta vetää puoleen jos toiseenkaan.
Otsakkeen # Avoin kirje saamelaispolitiikasta 5.4.2012 # ja # Rajojen ja muuttojen pitkä historia# kertovat hyvin saamelaisuuden kehittymisen lappalaisuudesta.
Lappalainen ja saamelainen on sama ihminen eri kielellä ilmaistuna.

Tuota plogia tuskin nykyiset eliittisaamelaiset haluaisivat edes olevan olemassa.
Siinä on asiat poimittu kirjoitetusta historian kulusta.
Siinä erottuu Alkuperäiskansa Suomessa ja Suomen alkuperäiskansa.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hyva ja perusteellinen kirjoitus: taalta loytyy synteesi
http://nra.fi/tukeeko-rkp-epailyttavaa- ... litiikkaa/
joka on pitka kuin nalkavuosi; ei kun vaan kaffepannu porisemaan ennen aloittamista.
Ulda
Viestit: 70
Liittynyt: 27 Helmi 2008 13:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ulda »

luuppi kirjoitti:Hyva ja perusteellinen kirjoitus: taalta loytyy synteesi
http://nra.fi/tukeeko-rkp-epailyttavaa- ... litiikkaa/
joka on pitka kuin nalkavuosi; ei kun vaan kaffepannu porisemaan ennen aloittamista.
Tuo ei ole hyvä kirjoitus. Se sisältää sekaisin faktaa ja fiktiota ja on tyypillistä nykyaikaista populistista disinformaatiota.

Väitteet mm. maanomistusolojen muuttamisesta ILO169-sopimuksen yhteydessä on totuuden vastaista.
Ulda
Viestit: 70
Liittynyt: 27 Helmi 2008 13:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ulda »

Peurat kirjoitti:Luin netistä mielenkiintoisia blogikirjoituksia saamelaisesta "asutushistoriasta".
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva suomenruotsalainen toimittaja Gunnar Pettersson.
Kirjoittaja on perehtynyt asiaan hyvin ja kirjoittaa asioista niin kuin ne ovat
historiaan kirjautuneet.
Hänellä tuskin on "oma poro" ojassa eli ei tarvetta vetää puoleen jos toiseenkaan.
Otsakkeen # Avoin kirje saamelaispolitiikasta 5.4.2012 # ja # Rajojen ja muuttojen pitkä historia# kertovat hyvin saamelaisuuden kehittymisen lappalaisuudesta.
Lappalainen ja saamelainen on sama ihminen eri kielellä ilmaistuna.

Tuota plogia tuskin nykyiset eliittisaamelaiset haluaisivat edes olevan olemassa.
Siinä on asiat poimittu kirjoitetusta historian kulusta.
Siinä erottuu Alkuperäiskansa Suomessa ja Suomen alkuperäiskansa.
Kirjoittaja on toki yrittänyt perehtyä asiaan, mutta ei ole sitä ymmärtänyt.

Useat väärinkäsitykset syntyvät juuri tuosta uskomuksesta, että lappalainen on sama asia kuin saamelainen. Kansankielellä sana "lappalainen" tarkoitti Pohjois-Lapissa varmuudella etnistä saamelaista, mutta muualla se ei sitä välttämättä ollut. Sanan "lappalainen" toinen merkitys on oikeushistoriallinen ja tarkoittaa lappalaiselinkeinojen harjoittajaa. Se kuvasi siis elinkeinoa eikä etnisyyttä. Keski-Lapista etelään oli 1800-luvulle asti viranomaisluetteloissa paljon etnsisesti suomalaisia "lappalaisia". Tämä johtui siitä, että lapinkylien alueella ei saanut asua talolliset ilman lupaa ja suomalaisten piti alkaa virallisesti lappalaisiksi. Tämä käytäntö alkoi muuttua 1670-luvulta lähtien, jolloin Ruotsin lakien mukaan alkoi lapinmaiden asuttaminen uudistilallisilla.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mikahan vika tekstissa oli, kun kaikki nama (ja myos metsa-saamelaiset ja koltat) kaydaan perusteellisesti lapi, ml. asetusten ja julistusten muutokset ja vaikutukset vuosisatojen saatossa:
"Kansankielellä sana "lappalainen" tarkoitti Pohjois-Lapissa varmuudella etnistä saamelaista, mutta muualla se ei sitä välttämättä ollut. Sanan "lappalainen" toinen merkitys on oikeushistoriallinen ja tarkoittaa lappalaiselinkeinojen harjoittajaa. Se kuvasi siis elinkeinoa eikä etnisyyttä. Keski-Lapista etelään oli 1800-luvulle asti viranomaisluetteloissa paljon etnsisesti suomalaisia "lappalaisia". Tämä johtui siitä, että lapinkylien alueella ei saanut asua talolliset ilman lupaa ja suomalaisten piti alkaa virallisesti lappalaisiksi."
Peurat

Viesti Kirjoittaja Peurat »

Kyllähän se on Ulda niin, että lappalainen ja saamelainen on
sama ihminen,väitä mitä lystäät.
Inarissa on alkuperäiset asukkaat olleet lappalaisia
tarkemmin kalastajalappalaisia.
Heidän jälkeläisiä muuttosaamelaiset sortavat tuolla
saamelaisuus intoilullaan. Se on rasismia se.
Ursus
Viestit: 9567
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Luupin käsiteanalyysi pitää kyllä paikkansa. Lapinniemi, Lapinlahti jne lappi-alkuiset sanat eteläisessä Suomessa eivät viittaa saamelaisiin vaan nimenomaan lappalaiselinkeinojen harjoittajiin. Myös sukunimi Lappi juontaa juurensa elinkeinoon eikä saamelaisuutteen.
Käsitteiden käyttö monessa eri merkityksessa ja eri käsitteiden käyttö samaa tarkoittaen on juuri näiden käsitteiden kohdalla aiheuttanut paljon sotkua.
Oulujärven eteläpuolelta ei tietääkseni ole minkäänlaisia arkeologisia läytöjä, jotka viittaisivat saamelaisasutukseen.
Miten me tavalliset kansalaiset ja oikeuslaitos voisi määritellä saamelaisuuden, kun saamelaiset eivät edes itse näytä pääsevämn yksimielisyyteen siitä, kuka on saamelainen ja kenelle sen perusteella kuuluu äänioikeus saamelaisten vaaleissa.
Yksi periaate saamelaisuuden määrittämiseksi perustuu kieleen, eli joko itse tai esivanmepie on oltava saamenkieltä puhuva. Samalla kieliperusteella monet suomenruotsalaiset eivät muuten olisi suomalaisia vaan ruotsalaisia :)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
hannes
Viestit: 10793
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Virallisesti Suomi on kaksikielinen maa , suomi ja ruotsi eteläisessä Suomessa. Pohjoisessa Suomi on useampikielinen ,eli viisikielinen (pohjoissaame, kolttasaame ja inarinsaame sekä suomi ja ruotsi).

Minulle lappalainen ja saamelainen on sama asia. Lappilainen taas on suomalainen tai ruotsinkielinen suomalainen.

Vaikea asia meikäläisen määritellä kuka on saamelainen. Verisukulaisuus pitää ainakin olla.
Norjassa taisi olla niin että vain saamelaiset saavat olla poronhoitajia, Suomessa saamelaisilla on ollut muitakin ammatteja ja suomalaisia on tälläkin hetkellä poromiehinä., näin olen käsittänyt.
Peurat

Viesti Kirjoittaja Peurat »

Oletteko koskaan pohtineet sellaista asiaa kuin ,
Koska koltista tuli saamelaisia, siis kolttasaamelaisia.
Siinähän on kahden heimon jäsenyys.
Koltta on koltta ja lappalainen on saamelainen.

Saamelaismääritelmän suhteen kiista on siitä pääsevätkö
rajasulun aikoihin Suomeen muuttaneet maattomat porosaamelaiset määräämään ketkä hyväksytään saamelaisiksi vai hyväksytäänkö alueen alkuperäiset asukkaat ,lappalaiset virallisesti ( mikä se on ) saamelaiskäräjäluetteloon.
Identiteettiä ei kukaan voi toiselta ottaa pois, ei vaikka millä kieroudella yrittäisi.
Klemet Näkkäläjärvi, ollessaan saamelaiskäräjien puheenjohtaja aloitti kärhämän ja se näyttää jatkuvan ja jatkuvan. Hänhän itse on oikeilta suvuiltaan Kaukonen ja Keskitalo.
Saamelaistunut suomalainen kuten moni muukin äänekäs käräjäedustaja.
Mitä tulee tohtoreiden väitöskirjoihin, onko ollut joku motiivi kirjoittaa niin kuin ovat kirjoittaneet.
Lukekaa vaikka vain uteliaisuuttanne Gunnar Petterssonin avoin kirje saamelaispolitiikasta 5.4.2012. Se on osoitettu silloisille oikeusministerille ja vähemmistövaltuutetulle.
Kirje perustuu faktatietoon, ei mututuntumaan eikä luuloihin.
Vesseli
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Heinä 2010 14:43

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

Peurat kirjoitti:Oletteko koskaan pohtineet sellaista asiaa kuin ,
Koska koltista tuli saamelaisia, siis kolttasaamelaisia.
Siinähän on kahden heimon jäsenyys.
Koltta on koltta ja lappalainen on saamelainen.

Saamelaismääritelmän suhteen kiista on siitä pääsevätkö
rajasulun aikoihin Suomeen muuttaneet maattomat porosaamelaiset määräämään ketkä hyväksytään saamelaisiksi vai hyväksytäänkö alueen alkuperäiset asukkaat ,lappalaiset virallisesti ( mikä se on ) saamelaiskäräjäluetteloon.
Identiteettiä ei kukaan voi toiselta ottaa pois, ei vaikka millä kieroudella yrittäisi.
Klemet Näkkäläjärvi, ollessaan saamelaiskäräjien puheenjohtaja aloitti kärhämän ja se näyttää jatkuvan ja jatkuvan. Hänhän itse on oikeilta suvuiltaan Kaukonen ja Keskitalo.
Saamelaistunut suomalainen kuten moni muukin äänekäs käräjäedustaja.
Mitä tulee tohtoreiden väitöskirjoihin, onko ollut joku motiivi kirjoittaa niin kuin ovat kirjoittaneet.
Lukekaa vaikka vain uteliaisuuttanne Gunnar Petterssonin avoin kirje saamelaispolitiikasta 5.4.2012. Se on osoitettu silloisille oikeusministerille ja vähemmistövaltuutetulle.
Kirje perustuu faktatietoon, ei mututuntumaan eikä luuloihin.
On niin ja presidentti Martti Ahtisaaren oikea sukunimi on Adolfsen ja hän on norjalainen maahanmuuttaja, koska hänen isänsä sukujuuret ovat Etelä-Norjasta.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

luuppi kirjoitti:Mikahan vika tekstissa oli, kun kaikki nama (ja myos metsa-saamelaiset ja koltat) kaydaan perusteellisesti lapi, ml. asetusten ja julistusten muutokset ja vaikutukset vuosisatojen saatossa"
Ei ole tullut yhtaan "substanssia" sisaltavaa kommenttia, joka sotisi viittaamani tekstia (ei sen mielipiteita, mutta esitettyja faktoja) vastaan... ainakaan viela.
- non-nih, kukahan laittais paremmaks?
- "ei huva" kommentteja on helppo heittaa, vaikka ihan tunteella vaan
Viimeksi muokannut luuppi, 26 Maalis 2017 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harhailija
Viestit: 719
Liittynyt: 12 Joulu 2008 11:31
Paikkakunta: Keskisessä Suomessa

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Perusteellisesti? Metsäsaamelaiset käytännöllisesti huomattiin olleeksi eteläisessä-itälapissa, villipeurat ja majavat tapettiin sukupuuttoon, etelästä käytiin kalavesiä ryöstökalastamassa, eipä siinä jäänyt paljon vaihtoehtoja, poron kasvatus tai jonninlainen maatilan pito, vuosituhantinen keräily, metsästykseen ja kalastukseen puhtaasti perustunut elämäntapa oli tuhottu.
Maastossa on mukavaa!
Heikki
Viestit: 1822
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Pettersonin kirjoitus on tyypillistä ylemmyyden tuntuista valloittajakansan jorinaa.
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Rovaniemen taidemuseo Korundissa on parhaillaan näyttely, jossa on esillä muutama taulu tästä reissusta. Näyttelyssä pyörii myös aiheeseen liittyvä mielenkiintoinen dramatisoitu elokuva. Lapin historiaa tämäkin.
Vastaa Viestiin