Kompassit

tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Kompassit

Viesti Kirjoittaja tinder »

Gepseistä on montakin keskustelua, mutta kompasseista en löytänyt yhtään (jutut lienee hukkuneet gepsiketjuihin?).

lainaus toisesta ketjusta:

Korpijaakko kirjoitti:
Lisäksi ajatuksena on lisätä toiseen sauvaan kamerakierre ja toiseen ajattelin liimata pienen nappikompassin...

Pepi:
Luulen, että nappikompassin laakeri ei kestä sauvan päässä kokemiaan tärähdyksiä kovin pitkään. Hiihtohommissa olen pitänyt näppärämpänä "monopodina" pokkarille pientä "vieterijalkaista" taskujalustaa: jalusta on jalat nipussa aina kiinni kamerassa. Yhdistelmä mahtuu hiihtopusakan tai anorakin taskuun niinkin. Kuvatessa otan jalustan ja sauvan kahvan kouraani kimpussa, jolloin ne eivät liiku toistensa suhteen. Vastaa täysin tilannetta, jossa toinen käsi pitelee yksijalkaa ja toinen laukaisee kameraa. Järkkärille tuo pienoisjalusta ei ole ihan tarpeeksi jäykkä, mutta auttaa senkin kanssa.


tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Hiihtoretkeilyssä ja muissa lajeissa, missä käsille on muutakin käyttöä kuin kompassin kaivelu taskusta, käytän tuollaista rannekompassia:

https://picasaweb.google.com/Trintti/17 ... 8167495410

Tarkkaa suunnanottoa varten on mukana myös "oikea" kompassi, mutta rannekompassin avulla suunnan pitäminen (esim tunturissa hiihtäessä) on ihan riittävän tarkkaa.

Rannehärpäkkeen paino on 29 g (kai huomaatte, että olen alkanut grammata :-)
Kare_Eskola
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kare_Eskola »

Huippuvuorella umpihupussa tuli vetovuoro ja sain edelliseltä suunnan. Tuntui liikkuvan neula jähmeästi mutta uskoin kompassia kuten kuuluu. Suksenkärjet tökkäsi yllättävään vuoreen josta ei päässyt läpi.

Kompassin neula oli irti ja rikki.

Reissun jälkeen vein kompassin jälleenmyyjälle, joka otti sen ja lähetti valmistajalle. Valmistaja lähetti välittömästi uuden kompassin.

Rikkinäinen kompassi oli kymmenisen vuotta vanha.

Merkki oli Suunto.
Avatar
Tervasuo
Viestit: 735
Liittynyt: 12 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Kare_Eskola kirjoitti:Huippuvuorella umpihupussa tuli vetovuoro ja sain edelliseltä suunnan. Tuntui liikkuvan neula jähmeästi mutta uskoin kompassia kuten kuuluu. Suksenkärjet tökkäsi yllättävään vuoreen josta ei päässyt läpi.

Kompassin neula oli irti ja rikki.

Reissun jälkeen vein kompassin jälleenmyyjälle, joka otti sen ja lähetti valmistajalle. Valmistaja lähetti välittömästi uuden kompassin.

Rikkinäinen kompassi oli kymmenisen vuotta vanha.

Merkki oli Suunto.
Suunto teki vielä jossain vaiheessa kompassinsa muovista, joka jatkoi kovettumista myös välineen valmistumisen jälkeen. Ja kun neulan suojana olevan rasian muovi kovettui, se saattoi nousta sen verran kaarelle, että neula pääsi irtoamaan. Tällaisia kompasseja lienee vielä markkinoilla tai ainakin käytössä. Kovettuvasta muovilaadusta Suunto on kuulemma päässyt jo eroon.
imponvaara
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 21:01

Viesti Kirjoittaja imponvaara »

Etelleen, ekana tuo kompassin käyttö tulee opella ekanana, sitten tarvii opetella kartan käyttö, eli miten se pijetään käessä kun jonnekkin mennään. Hö, pöselösti kirjoitin.
tapani vaeltaja
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Helmi 2012 10:37

Viesti Kirjoittaja tapani vaeltaja »

xxx
Viimeksi muokannut tapani vaeltaja, 18 Touko 2012 03:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Metsän Omena
Viestit: 3078
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

tapani vaeltaja kirjoitti:Sitä ei valmistajat tahdo saada ratkaistua, miten estää kuplan kehittymistä kompassiin kylmillä keleillä ajan kuluessa; enkä nyt puhu halpakompasseista.
Sulla taitaa olla Suunnon neularasia.
tapani vaeltaja
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Helmi 2012 10:37

Viesti Kirjoittaja tapani vaeltaja »

xxx
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Nostetaanpas tätä aihetta nyt ylös ja kysytään, onko kenelläkään kokemuksia näistä rannekelloGPSkompassisykemittari-yhdistelmistä?
Löytyykö sellaista merkkiä ja mallia, jossa tosiaan olisi toimiva, luotettava kompassi, korkeusmittari ja vieläpä kenties sykemittarikin :shock: ?
Malleja on kyllä markkinoilla mutta nyt kaipaisin käyttäjäkokemuksia.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
akuusist
Viestit: 605
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Ihan asiaton kommentti mutta piti laittaa kuitenkin...
Tuossa on Italianolla paikannus, kompassi ja kello ranteen seudulla ja sykkeenkin saa ranteesta mitattua kun pysähtyy muutamaksi sekunniksi. Korkeus on 10m merenpinnasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:S ... e_Salo.jpg
Noista mittareista kello on hieman heikompi toimintavarmuudeltaan.

Elektronisista mittareista en osaa kommentoida. Itselläni on tuo:
http://silva.se/products/sport/66-omc-spectra
josta kehän värit on raaputettu pois.
Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Olen kevään opetellut käyttämään uutukaista Garmin Oregon 450 T
navigaattoriani.
Tuossa on elektroninen kompassi.
Kovin huteraiseksi ja epäluotettavaksi sen miellän, että ilman perinteistä
kompassia en pihasta kovin etäs lähde.
Perinteiset kompassit on luotettavia, keveitä, edullisia, eikä syö pattereita
ja jokaisen on helppo oppia sitä käyttämään.
Navigaattorin eduksi luen, se näyttää kartalta olinpaikan, etenemisnopeuden
ja kuljetun matkan. Noihinkun on tottunut, niin vaikeuksia on ilman pärjätä.
Navigaattoriin pystyy suunnittelemaan retken ennakkoon valmiiksi, niin
sitten ei tarvitse enään osata mitään, kunhan taivaltaa ja etenee.
feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

Noita rannekello monitoimi-laitteita vähän joskus tutkailin, mutta hylkäsin lyhyen käyttöajan vuoksi; ladattavia akkuja sisälsivät, mutta ei montaa tuntia kestäneet.
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Joonas Frisk kirjoitti:Kokoelmiin helmi: Suunto 311 marssikompassi. Alkuperäinen malli. Nahkahihnakin vielä uutta vastaava.
Pepi kirjoitti:Minulla on samanlainen. Kompassini kunto on moitteeton. Nahkahihnan uloimmat reiät on viillolla yhdistetty "napinläveksi" rannelenkin tekoa varten. Juuri niin kuin 1950-luvun suunnistusoppaissa neuvottiin.
Samanlainen löytyy täältäkin. Ei tosin uuden veroinen, vaan on ollut menneinä vuosikymmeninä isälläni varsin runsaassa käytössä. Tuon kompassin avulla opettelin suunnistamaan ja omat nuoruuteni metsäreissut kuljin tuon kompassin ohjaamana. Muuta kompassia en omistakaan.
mettäantero
Viestit: 2522
Liittynyt: 12 Heinä 2013 21:22

Viesti Kirjoittaja mettäantero »

Nuoruusvuosien suunnistajana olen myös tallentanut muutamia Suunnon kompasseja. Kokoelmasta löytyy myös tuo edesmenneen isävaarin mm. Äyräpäässä (komppanian taistelulähettinä) käyttämä sotavaltion tunnuksella (SA) merkitty marssikompassi. Hihna on tosin pahasti sotareissulla ja/tai ehkä myöhemmin hirvimetsällä rispaantunut. Tunnearvoa sillä on kyllä tallella runsaasti. :wink:
Ursus
Viestit: 9567
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Onko kellään kokemusta siitä, että kompassin neulan suunta olisi muuttunut päinvastaiseksi eli pohjoisesta onkin tullut etelä ja päinvastoin? Onko asialle mitään tehtävissää kotikonstein?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin