Mosku Puku

Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyllä niitä voi ihan tavallisella pesuaineilla pestä, puuvillaahan se vain on. Lopuksi voi tehdä kyllästyksen Nikwaxin kyllästeellä.


luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

harrinumminen kirjoitti:
Puvun suunnittelijat Olli Ilmonen ja Petri Danielson pääsivät käyttämään protyyppipukuja jo hieman luonnon helmassakin. Tästä linkistä pääsee kurkkaamaan valokuvaaja Hannu Pettisen hienoja kuvia. Näiden kuvien kautta itse puvustakin pääsee paremmin jyvälle, millaisesta puvusta on kyse.
Ventilen kanssa puuhastellessa tuli katsottua myos tehdastuotteita, ja yo. linkki vuodelta 2012 toimii edelleenkin - ja tuote vaikuttaa erinomaiselta. Onko sille tullut seuraajaa?

PS Mosku puvussa kaytettya L24 Ventilea tehdaan nykyaan vain Sveitsissa, vaikka muuten tuotanto (ja asut) nayttaisivat olevan enimmakseen Britanniasta
StefanG
Viestit: 1915
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Se on muuten hyvä takki mutta painonappien kiinnistys surkea. Yli puolet niistä olen joutunut kovaamaan uusilla koska ovat irronneet kankaasta. Ilmeisesti liian ohut kangas jotta napit olisivat istuneet kunnolla. Ne jotka olen korvannut uusilla niin olen laittanut napin molemmin puolen kangasvahvistuksen sekä tipan kangasliimaa.
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

L24 kangas (eli siis samaa kuin mita kautettiin Mosku pukuun) on saapunut:
- loppuuko vedenpitavyys vuosien mittaan kun kudoksen lanhoista yks sun toinen ohenee kulumisen vaikutuksesta (eli vielako turpoaminen kastuessa sulkee kankaan riittavasti)?
hannes
Viestit: 10798
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Oma Mosku-pukuni on toistaiseksi pitänyt vettä.Tosin säästääkseni hyvää asua, käytän sitä vain vaelluksilla, eli muutaman kerran vuodessa.
Pesun jälkeen puku pitää muistaa silittää kunnolla vedenpitävyyden takia.

Tietysti vanhetessaan kangas/langat varmaan rapistuvat. Hajoaahan kalvopukukin käytön myötä, niinkuin kaikki muukin.

Nepparit olivat tosiaan surkeat, paikallinen ompelija niitä asuun laitteli, ja ovat pysyneet.

Todella miellyttävä asu. Housut minulla ovat jo haaroista revenneet. Maastossa tuli paikkailtua. Varmaaan syynä väärä koko - tai asu kutistuu hiukan pesussa.
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

hannes kirjoitti:Todella miellyttävä asu. Housut minulla ovat jo haaroista revenneet. Maastossa tuli paikkailtua. Varmaaan syynä väärä koko - tai asu kutistuu hiukan pesussa.
Tai haarakiilan epäonnistunut muoto. Joskus olen lisännyt kiilaa revenneisiin merkkihousuihinkin, kun valmistaja ei ymmärrä, millaisia polvennostoja maastossa liikkuminen voi vaatia. Ei housunhaara saa kiristää, jos yhdellä jalalla suorana seisten painaa toisen polven olkapäätä vasten.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pepi kirjoitti: yhdellä jalalla suorana seisten painaa toisen polven olkapäätä vasten.
Tuollaista ei ole viela liikkeissa nakynytkaan :)

Housuja sovittaessani istuin tosi matalan patterin paalle, ja myyja rupesi pyorimaan kuin vakka, etta "mihin se nyt katosi" - vaikka han seisoi ihan vieressani.
- ei kiristaneet, eivatka ole (viela, 3v myohemmin) ratkenneetkaan
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^ Saattaa näkyä kenkiensovituspaikalla. Minä ainakin usein nostan nauhoitettavan kengän jollekin sopivalle korokkeelle ja sidon nauhat nojaten olkapäätäni polveen. En minä mielelläni rupea lattianrajassa ähertämään.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ursus
Viestit: 9583
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kyllä tuon liikkeen vanhetessaan nuo nuoremmatkin oppivat ja tulee hyvinkin tutuksi :).
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
MarttiJ
Viestit: 209
Liittynyt: 28 Huhti 2014 11:44

Viesti Kirjoittaja MarttiJ »

Jos jollain on ylimääräisenä tai jos on sattunut kasvamaan ulos niin s tai xs-koon puvun ostaisin.
Micke
Viestit: 2333
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Olisi tarkoitus värjätä se vaaleampi Mosku-puku tummemmaksi. Mitenköhän Dylon pesukoneväri mahtaa toimia siihen? Syy värjäykseen on se, että omasta asusta on tullut jo hieman epäsiisti ja muutenkin nyppii, kun kestää reissussa vain hetki, kun "puhdas asu" muuttuu "likaiseksi".

Tähän ei tarvitse kommentoida ettei se likaisuus haittaa, vaan kokemuksia ventilen tai muuten puuvillan värjäyksestä.....

Edit: Pannaan nyt tähän vielä se, että housut kävivät tuunauksessa äidilläni. Pyysin vain ratkenneiden haarojen korjausta, mutta äitini mielestä ne tarvitsivat kiilat nivusiin, jotta housut voisivat kestää käyttöä. No nyt niissä on hieman lisäkangasta haaroissa ja toivottavasti ne palvelevat hintansa edestä käytössä. Aiempi haarojen ratkeaminen oli kyllä täysin naurettavaa, jos suhteuttaa sitä hintaan, mutta hipstereillehän tämä oli kait suunniteltukin....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Micke
Viestit: 2333
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

No, itse itselleni vastaten. Fail-sektoriin meni Moskun värjäys vaikka tein sen ohjeiden mukaan. En viitsi edes googlettaa "Ventile Dylon"-yhdistelmää, mutta aika armottoman kirjavahan tuosta tuli, ne kohdat jotka olivat vähänkään kuluneempia ottivat tietysti väriä hyvin vastaan ja muuten sitten aika vaihtelevasti. Täytyy varmaan keittää noita muuripadassa Dylonissa, jälkikäteen tyytyisin mielummin helpommin likaantuvaan väriin..... Hieman harmittaa kokeilu....
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Firelake
Viestit: 73
Liittynyt: 16 Huhti 2006 19:43

Viesti Kirjoittaja Firelake »

Ikävä juttu ettei onnistunut. :(

Luulen, että kankaan vettähylkivä DWR -käsittely on varmaan suurin ongelma prosessissa. Varsinkin epätasaisesti kuluneena. Joskus itsekin asiaa tutkailin netistä ja en oikein mitään keinoa löytänyt millä se varmasti ratkeaisi. En sitten ole kokeiluja lähtenyt tekemään. :?
Avatar
veeäm
Viestit: 592
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:24

Viesti Kirjoittaja veeäm »

Micke kirjoitti:No, itse itselleni vastaten. Fail-sektoriin meni Moskun värjäys vaikka tein sen ohjeiden mukaan. En viitsi edes googlettaa "Ventile Dylon"-yhdistelmää, mutta aika armottoman kirjavahan tuosta tuli, ne kohdat jotka olivat vähänkään kuluneempia ottivat tietysti väriä hyvin vastaan ja muuten sitten aika vaihtelevasti. Täytyy varmaan keittää noita muuripadassa Dylonissa, jälkikäteen tyytyisin mielummin helpommin likaantuvaan väriin..... Hieman harmittaa kokeilu....
Ilmeisesti käyttämäsi väri oli jotain all-in-one pesukoneväriä? Tekstiiliväri erillisellä kiinnitysaineella saattaisi toimia paremmin... Judo- ja jujutsupukuja, kulahtanutta puuvillaa, joskus värjäilin vähän samoin lopputuloksin kuin sinä. Jos väri tarttui, se lähti muutamassa pesussa pois. Taisi olla Nitorin tekstiiliväri joka sitten tarttui ja myös pysyi. En toki pysty sanomaan onko Ventile niin ihmeellistä, että tuokaan ei siihen tartu, mutta kannattaa ehkä kokeilla.

http://www.piresma.fi/shop/tekstiilit/t ... e_3244.asp
Micke
Viestit: 2333
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Täytyy testata Nitorin väriä, jos sillä saisi parsittua edes vähän paremmaksi tuota, vaikka retkiasunahan tuota on tarkoitus käyttää.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Vastaa Viestiin