Mosku Puku

Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos joku tietää mistä saisi samanlaisella 100% puuvilla gabardine-kankaalla olevia, mielellään uusia housuja, niin olisin tiedosta kiitollinen.


luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

http://www.ebay.co.uk/itm/Combat-Trouse ... 0788992519

The Arctic trousers are the same material as the Arctic smocks which is cotton gaberdine where as the standard windproof trousers are cotton ripstop

Tuo ylin linkki on jo vanhentunut, mutta taalta pitaisi loytya, eika ole kallista:
http://www.surplusandoutdoors.com/shop/ ... 39882.html
alle 30 euroa + postitus

Ko. housut tehtiin ensin Norjaan vahvistuksina lahetettaville Royal Marines yksikoille, mutta Falklandin selkkauksen yhteydessa menivat laajempaankin jakeluun
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ai niin, arktisen mallin lahkeisiin on myos lisatty vetskarit saappaita varten.

Mulla on sellaiset, Kanadan armeijalta Englantiiin omaksutut pakkassaappaat. On aika muhkea varren koko niissa.
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainakin ekassa linkissä puhutaan cotton/poly-kankaasta. Mulla on haussa pelkkä cotton-kangas.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

?

The Arctic trousers ...cotton gaberdine where as the standard windproof trousers are cotton ripstop
- tuossa whereas ilmaisee vertailua ja vastakohtaa (vaikka onkin vaarin kirjoitettu kahdeksi eri sanaksi)
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eka linkissä lukee:

"Classic old issue windproof arctic trousers manufactured from a hard wearing close weave cotton / poly fabric in woodland DPM colours."

Yleensäkin kun näitä selaa, niin on vaikea ottaa selvää mitä ne on. Gaberdine-nimitys kun on yleinen ja voisi sinällään ollaa puuvillaa, sekoitetta tai jotain muuta.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Ostin omani Trekin konkurssimyynnistä :cry: keväällä. Nyt oli takki vaelluksella testissä. Kyllähän se vettä piti, sadetakki pysyi rinkassa koko reissun. Tosin märkä takki muuttui jäykäksi "pelliksi"? Pahimmalla sateella se oli myös kolean oloinen päällä. Piti kyllä tuulta.

Kuivuminen oli nopeaa ja kuivui jopa pahan sadepäivän jälkeen absidissa yön aikana mukavasti. Toistaiseksi positiivinen kokemus.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

^Eikös se materiaali ole aika vahvaa? Mites toimi kun hiki nousi pintaan?
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Materiaali on ohuempaa kuin esim. G 1000 kangas - sanoisin ohuudesta "tavanomainen".

Kangas hengittää hyvin. Kun minulla oli huiputuksessa pikkureppu selässä kiinni, kangas oli sen alta kostea. Muualta aivan kuiva.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Tämä selvensi, kiitos! Olen tuota pukua aiemminkin katsellut. Pidän sen tyylistä (joskaan en nimestä -- sillä ei ole väliä).
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jos olet aikeissa ostaa Mosku-puvun niin lue myös Micken kommentti. Hänellä saumat mm. haaroista repesivät. Ehkä "maanantaikappale"!
Minulla puku on kestänyt.
En ole sitä tosin käyttänyt kuin vaelluksilla ja marjassa välillä - säästösyistä.
(Mosku-puku ei sovellu metsätöihin, jos vaikka syksymmällä aiot rankamettään :D )

Heikommat retkeilyhankinnat päätyvät aina arkikäyttöön paremman tieltä.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Eräpentti kirjoitti:^Eikös se materiaali ole aika vahvaa? Mites toimi kun hiki nousi pintaan?
Ainakaan painon perusteella ei. Viime vuonna Fjellun G1000-takin lähtöpaino oli 881 gr ja nyt Moskun 896 gr. (Juu ja nimestä en mäkään perusta, mut se ei onneks lue siinä. :wink: )

En hirveesti vetänyt hikeä pintaan, mutta Hanneksen tapaan en huomannut suurempaa kostumista. Tosin aika usein takki menee rinkan läpän alle ja nousen paitasiltaan, jos alkaa hikoiluttaa. Laella taas sitten rotsi päälle. :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kai sitten samasta materiaalista, en tarkoita brandia.
- puuvillainen fjellu painaa 700g. Sita voi kayttaa suoraan paitanakin, tosin silloin tulee pesukertoja, jotka sen lopuksi tuhoavat. Omaani pesen vain muutaman vuoden valein.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Oletteko omia Ventile asujanne miten pesseet? Vaaleat housut on nyt olleet parilla reissulla ja lahkeet on mudan tummentamat. Pesuohjeissa "lika harjataan pinnasta varovasti kuivana. Hellävarainen pesu käsinpesuohjelmalla." :shock: :shock:

No eihän tolla mitään saa aikaan? Onko kokemuksia muista menetelmistä?

Ei niin, että retkihousujen niin puhtoiset tarttiskaan olla. :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kudos on niin tiuhaa, etta kannattaa ensin liottaa lampimassa, vahan nestemaista villapesuainetta mukana (Woolite?) ja sitten pesta 30 asteen villaohjelmalla, kylla se miedon linkouksen kestaa (800 kierrosta) toisin kuin silkki, joka menee epajarjestykseen.
- jos kayttaa normaalia pesuainetta, luulen etta kay niinkuin silkissa, joka vangitsee jaamia, eika ainakaan minun ihoni sellaisista tykkaa
Vastaa Viestiin