^
Osta kunnon maavaran omaava auto tai vaihda kauppaa.
Työpaikalla kävi joku edustaja esittelemässä työsuhdepyöriä. 100 eur kuussa lyhennystä.En tarttunut tarjoukseen eikä moni muukaan.Ennen eläke ikää ei olisi tullut pyörä maksuun.Voihan sitä ostaa aivan sellaisen kun haluaa ja tinkiä spandeksit samaan hintaan .
Sähköpolkupyörien ikävä puoli on harvinaisten maametallien tuhlaus akkuihin. Siksi mielestäni terveen alle eläkeikäisen (tai hyväkuntoisen eläkeläisen) sähköpyöräily on vastuutonta.
Palasin tällä viikolla pyöräretkeltä, jonka varrella kohtasin kaksi kertaa sähköpyörää pitkään ylämäkeen taluttavan retkeilijän koska akku oli tyhjentynyt ennen yöpymispaikkaa. Toisella oli peräkärrykin mukana. Raskas yhdistelmä.
Omasta mielestäni sähköpyörät ovat meille kaikille eduksi, jos sellaisen hankkimalla yksilö, joka ei muuten liikkuisi kutakuinkin lainkaan, alkaa harrastamaan polkupyöräilyä vaikkakin sähköavusteisesti. Kaikki liikunta on yhteiskunnalle kotiinpäin. Itselleni noi ei ole vielä vaihtoehto, mutta eipä tässä taida montaa vuotta enää mennä, kun sähköavusteisesti mennään.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Kun tuossa tarjottiin vanhasta autosta romutuspalkkiota sähköauton ostajalle, oli mielessä sähköpyörän hankinta, kunhan polkupyörille olisi ollut tarjolla sama. Siis romutuspalkkio vanhasta (vm. 1972) polkupyörästä sähköpyörän ostoon. Ei tullut tarjolle.
Toinen ajatus on, että löytyisi sähköavusteinen, jossa on jarrutusenergian talteenotto. Nytkin olen tästä kotoa lähdössä pyörälenkille, jonka ylimmän ja alimman kohdan korkeusero on 115 metriä ja parissa alamäessä saa toppuutella aika pitkäänkin. Vanhanaikaisella vaihteettoman takapyörän jalkajarrulla.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ystävä kertoi, että kuopiolaiset kunnon kohottajat ajavat polkupyörällä Puijolle ja hengähtävät alas laskeutuessaan - ja nousevat taas jyrkän ja pitkän mäen ylös, kunnes päivän kiintiö on täysi. Olen tuota itsekin nähnyt mutta en tehnyt. Jollakulla oli jarrut lakanneet toimimasta alas tullessa. Alhaalla on valoristeys. Onni oli suosinut pyöräilijää, joka pääsi vihreillä läpi risteyksen.
Turvallisempi vaihtoehto on yli kahdeksankymmpisellä Alpolla, joka on pitänyt lukua Puijon portaiden nousemisesta: yli 2000 000 porrasta on jo noussut sen jälkeen kun aloitti, huomattuaan ettei jalka nouse riittävästi.
Kumma kun eivät ole keksineet ja myy polkupyörää, jota polkemalla syntyisi virtaa verkkoon myytäväksi. Ei tarvitsisi polke niin pitkään kun vastus säädettäisiin sähkön hinnan mukaisesti.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Pepi kirjoitti: ↑21 Touko 2023 10:15
....
Toinen ajatus on, että löytyisi sähköavusteinen, jossa on jarrutusenergian talteenotto.
....
Kuinkahan paljon tuollaisella olisi oikeasti vaikutusta vaikka pyörän toimintamatkaan? Intuitio on, ettei merkittävästi. Suurin osa käytetystä energiasta taitaa mennä ilmanvastuksen voittamiseen, ja sitä ei saa takaisin.
^Jep, ei sillä jarruenergian takaisinotolla ole merkitystä, Suomessa kun ei ole vuoristoja. Jos 50km tulee reilua alamäkeä(kuten kanarialla), niin olisi jo merkitystä.