Sähköpolkupyörä

karskinen

Re: Uusia sähköpyöräkokemuksia

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Nevis kirjoitti:Sähköpyörän hyöty on käänteinen verrattuna perinteiseen polkupyörään; sillä ajellessa kunto ei parane ja sähköenergian ja rahan kulutus sekä terveyskulut kasvavat.
Tästä olen osin eri mieltä.

Jos sähköavusteinen polkupyörä vähentää auton ratin takana vietettyjä tunteja, niin hyöty on ilmeinen.

Jos normaali munamankeli vaihtuu akkuavusteiseen malliin, niin tästä voi olla jopa haittaa kunnolle.


Nevis
Viestit: 1072
Liittynyt: 25 Helmi 2007 06:16

Re: Uusia sähköpyöräkokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nevis »

karskinen kirjoitti:
Nevis kirjoitti:Sähköpyörän hyöty on käänteinen verrattuna perinteiseen polkupyörään; sillä ajellessa kunto ei parane ja sähköenergian ja rahan kulutus sekä terveyskulut kasvavat.
Tästä olen osin eri mieltä.

Jos sähköavusteinen polkupyörä vähentää auton ratin takana vietettyjä tunteja, niin hyöty on ilmeinen.

Jos normaali munamankeli vaihtuu akkuavusteiseen malliin, niin tästä voi olla jopa haittaa kunnolle.
Tarkoitin tuota jälkimmäistä.

En ole kunto- ja terveyssyistä hankkinut autoa, vaan liikun polkupyörällä useimmat matkani noin 15-20 kilometrin säteellä. Pidemmät matkat kuljen julkisilla.

Sähköpolkupyörä veisi pyöräilystä saadun hyödyn ja silloin on ihan sama, vaikka hankkisi auton ja antaisi painon kasvaa ja kunnon rapistua.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Sähköpolkupyörän idishän on helpottaa pyöräilyä. Silloinhna se korvaa hyvin autoa ja julkisia kulkuneuvoja. Kyllä se rapakunto nousee vaikka siinä on vähän sähköä apuna. Vielä kun hinnat vähän laskevat niin takuuvarmasti hankin vastaavan värkin.
mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

Kynnys lähteä pyörällä voisi olla sähköpyörällä pienempi. Minulla on sama matka ulko-ovelta autolle ja polkupyörälle, pyörällä lähdin viimeksi muistaakseni vuosi sitten :oops:

Sähköpyörällä "massan" saanti liikkeelle kävisi vaivattomasti, voisi sitten ruveta polkemaan vasta vauhdissa. Mielenkiintoinen laite...

Ja turvetta voimalassa kuluisi akun lataamiseen tarvittavaan energiaan luultavasti vain talikollinen :)
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

No tieteskin täältä löytyisi insinööri tai joku pätevämpi alan mies joka virittelisi aurinkokennolaturin. Silloin meillä olisi todella ekologinen kulkupeli :D
Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Hamalainen kirjoitti:No tieteskin täältä löytyisi insinööri tai joku pätevämpi alan mies joka virittelisi aurinkokennolaturin. Silloin meillä olisi todella ekologinen kulkupeli :D
Ja sitä aurinkokennoa voisi sopivaan asentoon käännettynä käyttää purjeena :twisted:
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

Pepi kirjoitti:Ja sitä aurinkokennoa voisi sopivaan asentoon käännettynä käyttää purjeena :twisted:
Ja tietysti siinä samalla sähkömoottori voisi toimia generaattorina ja ladata akkua, kuten alamäissäkin. 8)
Polkijan "akut" lataantuu siinä siivellä :wink:
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Tähän sähköpyörään napadynamo ja sopiva muuntaja niin samalla kun laskettelee alamäkiä tai ajaa yli 25 km/h niin akaut latutuvat ja matka jatkuu ja jatkuu ja........ Eikös tällainen viritys jo täyttäis melkein ikiliikkujan tunnusmerkit, polkijallahan energiaa riittää :D
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Tuo napadynamolla lataaminen taitaisi onnistua aika helposti. Tosin hyväksi käytettäviä alamäkiä lienee matkasta vain pieni osa. Tuo aurinkokennolla toimiva lataus sen sijaan voisi olla aivan kelvollinen.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Tulipa hankittua vihdoin sähköpyörä. Harkinnassa vierähti jokunen vuosi. Sattui kohdalle semmoinen sopivan hintainen menopeli. Se on tätä hämäläistä harkintaa. Kun hain fillarin niin oli pieni morkkis että kyllähän kunto kestää ajaa tavallisellakin pyörällä. Ja tallissa seisoo ihan kelvollinen parivuotias tavallinen polkupyörä.
Nyt on takana parin viikon kokemukset. Nyt kun olen ajellut niin en enää vaihtaisi. Sähköpyörällä tulee lähdettyä paljon pitemmälle kun tavallisella. Kaupungissa se on riittävän ripeä verratuna autoon. Viime viikonloppuna tein n 60 km pyöräretken ja minulla oli fillarin perässä peräkärry jossa tavarat kulki mukavasti. Peräkärryssä on se hyvä puoli että pyörä on vakaa ja voi ottaa huolettomammin tavaraa mukaan. Suurin hyöty sähköavusteisesta pyörästä on nimenomaan ylämäissä. Akun kestävyys on yllättänyt positiivisesti. Akku on 36 v ja tehoa 10Ah.
Jos hankkisi toisen akun niin silloinhan tällaisella polkupyörä ja peräkärry yhdistelmällä voisi jo lähteä kunnon reissuun. Varmasti matkan varrelta löytyisi latauspisteitä. Toisen akun hankkimisintoa ainakin vielä hillitsee akun n 400€ hinta.
tst
Viestit: 6564
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Sähköavusteiset pyörät taitavat yleistyä melkoista vauhtia. Olisiko vinkkejä kohtuu hyvästä taittosähköpyorästä joka soveltuisi maastoon? Tässä pari, tarakka kyllä täytyisi olla ja tuossa vahvemmassa sitä ei ole: https://goo.gl/Uc7mbx ** https://goo.gl/678HkL
J_u_k_k_a
Viestit: 99
Liittynyt: 11 Elo 2017 10:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J_u_k_k_a »

Minkälaisesta "maastoajelusta" puhutaan? Kumpikaan noista ei ole kelvollinen, mielestäni.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Minullekin tuli mieleen, että noitten renkaat koluavat joka montun pohjalla. Eilen juuri näin ensi kertaa vastaavan.
omat polut
Viestit: 4225
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Taittuva ja maastokelpoinen ei oikein kuulu samaan lauseeseen. Kunnon endurotyyppiset sähköpyörät onkin sitten semmosia menijöitä että alta pois, toinen tommonen jo menossa, suosittelen.
tst
Viestit: 6564
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

J_u_k_k_a kirjoitti:Minkälaisesta "maastoajelusta" puhutaan? Kumpikaan noista ei ole kelvollinen, mielestäni.
Oikeastaan kysyin yleisellä tasolla en siis välttämättä itselleni. Ajatuksena oli liikkuminen tuollaisella siten että rinkka olisi tarakalla. Ilmeisesti min.vannekoko olisi 26" ja taittuva sen takia että sen voisi kuljettaa vaikka auton takakontissa, maasto ei olisi ihan pusikkoa vaan hieman avarampaa.
Vastaa Viestiin