Lappiin liittyvä kirjallisuus

luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kiitos, lyhennelma jo loytyikin https://www.ozy.com/true-and-stories/th ... rth/79734/

" the scientists were indeed able to ascertain that a degree of latitude at the equator measures 68.7 miles — we know they were accurate to within 50 yards, amazingly " kun ensin kiipesivat 50:lle tulivuorelle

Lapissa oli ehka sittenkin helpompaa.


Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

luuppi kirjoitti: Lapissa oli ehka sittenkin helpompaa.
Lapissa oli vähemmän ihmisiä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pepi kirjoitti:
luuppi kirjoitti: Lapissa oli ehka sittenkin helpompaa.
Lapissa oli vähemmän ihmisiä.
Enemmän kuitenkin lunta ja pakkasta ja sääskiäkin ihan riittämiin.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Törmäsin pari viikkoa sitten nettikirppiksellä kohteeseen, joka piti sisällään yli 160 kappaletta kirjoja. Osa kaunokirjallisuutta, osa muuta. Kaikki kuitenkin tavalla tai toisella Lappiin tai luontoon liittyvää. Ostaahan ne piti pois kuleksimasta. :)

Omassa kirjahyllyssä oli ennestään 13 samanlaista kirjaa kuin mitä könttäoston mukana tuli.
Jos jollakulla on kirjahyllyssään tilaa jäljempänä mainituille kirjoille ja on valmis lähettämään vastaavan määrän saman kategorian kirjoja tännepäin, ilmaiskoon vaihtokauppa-innokkuudestaan.
-Naskama
-Missä pitkospuut päättyvät
-Peurapoluilta pohjoiseen
-Juutuan vedet
-Lapin turisteja ja yksinkulkijoita
-Kivispiirassa jalokivi
-Ladutomilla lumilla
-Kadotetut paratiisit
-Suurilta järviltä
-Tunturin takana
-Jossain palaa nuotio
-Tuiskumetsot (2 kpl)

Kaikki kirjat ovat hyväkuntoisia, osa ihan uutta vastaavassa kunnossa.

Nämä vaihtoivat jo omistajaa. Unohdin päivittää asian tänne.
Viimeksi muokannut sahamies, 03 Kesä 2021 05:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Onko suosituksia matkalukemiseksi 10-15v lasten kanssa Ivalojoen kultamaille?
Ehkä jotain joka elävöittäisi paikkoja historialla.
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

No vaikka Seppo J. Partanen: Sankareita, veijareita ja huijareita - Lapin kullankaivajien tarina.

Ja/tai Sepon Ivalojoki - kulkijan kultamaa.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Aatu
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Heinä 2013 09:06

Viesti Kirjoittaja Aatu »

Jenni Räinä Kulkijat
pussukka
Viestit: 335
Liittynyt: 30 Loka 2006 20:41

Viesti Kirjoittaja pussukka »

Kultahippu sivustolla löytyy kaikenlaista tietoa mm. kirjaluetteloita aihepiireittäin.

https://www.kultahippu.fi/kirjat/kirjoj ... aivajista/
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Matti Rämön uusin pyöräilykertomus Helsingistä Sallaan, Savukoskelle ja Kemijärven kautta Rovaniemelle,
Matin jäljittelemättömään tyyliin, imestyi toukokuussa.
Kustantaja halusi retkikertomuksen oheen myös "ohjeita pitkälle matkalle"

https://www.minervakustannus.fi/kirjat/ ... kirja=1700
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

@rastigaissa.
vaikuttava tuotanto tuolla pyorailyretkeilijalla.

Paljonko mainitsemasi teoksen sivumaarasta kasittelee itse Ita-Lappia?
- voisi olla mielenkiintoista luettavaa, jos 'eine kleine Einleitung' matkasta Suoman lapi ei valtaa valta-osaa teoksesta
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Minä myös luin tuon mukaansatempaavan kirjan, kirjastosta lainasin. Rämön teksti on niin viihdyttävää että ei millään malta lopettaa kirjan lukemista, siinä on mies joka osaa elävän elämän siirtää kirjan sivuille.
Kysymykseen, vaikkei se minulle ole osoitettu, vastaisin että ihan liian pieni sivumäärä oli pyhitetty Lapissa pyöräilyyn. Sanoisinko arviolta että 10-20 sivua...en varmaa muistikuvaa omista.

Olen kaikki Rämön pyöräilyä koskevat kirjat lukenut, tämä oli ehkä yksi parhaista kaikenkaikkiaan.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

luuppi kirjoitti:@rastigaissa.
vaikuttava tuotanto tuolla pyorailyretkeilijalla.

Paljonko mainitsemasi teoksen sivumaarasta kasittelee itse Ita-Lappia?
- voisi olla mielenkiintoista luettavaa, jos 'eine kleine Einleitung' matkasta Suoman lapi ei valtaa valta-osaa teoksesta
Rämö ajoi Helsingistä Sallaan. Matkan kohteena Suomen halki oli päästä Tuntsalle.
Kun hän kirjoittaa seikkaperäisen selostuksen jokaisesta matkapäivästä, osuus Lapista on sen mukainen. Itä-Lappia käsitellään juuri sen verran kuin ohikiitävät maisemat tai kohtaamiset antavat aihetta pohtia, Rämön tapaan tietenkin. Sallan puolelle päästään noin sivulla 208 ja Kemijärveltä Rovaniemen puolelle sivujen 250 ja 255 välillä.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

sahamies kirjoitti:Minä myös luin tuon mukaansatempaavan kirjan, kirjastosta lainasin. Rämön teksti on niin viihdyttävää että ei millään malta lopettaa kirjan lukemista, siinä on mies joka osaa elävän elämän siirtää kirjan sivuille.
Kysymykseen, vaikkei se minulle ole osoitettu, vastaisin että ihan liian pieni sivumäärä oli pyhitetty Lapissa pyöräilyyn. Sanoisinko arviolta että 10-20 sivua...en varmaa muistikuvaa omista.

Olen kaikki Rämön pyöräilyä koskevat kirjat lukenut, tämä oli ehkä yksi parhaista kaikenkaikkiaan.
Kiitos kommentista. Hauska kuulla. Minäkin olen lukenut. Osan uudestaankin.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Olihan niitä Lapissa ajo sivuja sitten ihan riittävästi, yli puolet enempi kuin hataraan muistiini oli jäänyt. :) Yli 10 prosenttia kuitenkin koko kirjan sivumäärästä.
Tosin kirjan alkupuoli sisältää luvatun mukaisesti runsaasti ohjeita ja neuvoja pitkän pyöräretken suunnitteluun. En lähde sivumäärää arvailemaan.
Kiitos rastigaissalle oikaisusta.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

sahamies kirjoitti:Olihan niitä Lapissa ajo sivuja sitten ihan riittävästi, yli puolet enempi kuin hataraan muistiini oli jäänyt. :) Yli 10 prosenttia kuitenkin koko kirjan sivumäärästä.
Tosin kirjan alkupuoli sisältää luvatun mukaisesti runsaasti ohjeita ja neuvoja pitkän pyöräretken suunnitteluun. En lähde sivumäärää arvailemaan.
Kiitos rastigaissalle oikaisusta.
Ei mitään, eikä tuossa juuri ollut oikaistavaa!
Sitä paitsi minulla oli etumatkaa, kun kirja sattuu olemaan hyllyssä...

Ohjeita pitkälle matkalle -osuus oli kustantajan vaatima. Matti kertoi tästä väännöstä FB-sivullaan. Ymmärrän, että kustantaja saattoi pitää itse pyöräreissua mitättömän kokoisena kirjaksi, mutta me Matin fanit tiedämme; hän kirjoittaa kirjan vaikka viikonloppureissusta. Onneksi Matti suostui kirjoittamaan ohjeosuuden; sen toten saamme nauttia taas yhdestä Matin matkasta.

Erityistä kirjassa on uusi kuvittajalöytö Jukka Sinda.
Sivuja kaikkiaan 272 ja Ohjeita-osuus 61 sivua.
Vastaa Viestiin