Ahkiokassi

JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Meikäläisellä on ollut ahkiossa pari perusleirikassia: http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/eq ... olour=2813

Toinen muistaakseni The North Face ja toinen Mountain Equipmentin tekemä. Pitävät kai kohtuullisesti vettä. Pakkasessa menevät vähän "kappuroiksi", mutta toimivat aika ok. Vetoketjut on aika jämäköitä ja niissä on kohtuu isot vetimet joten vetoketjuja voi operoida käsineet kädessä (taisin kyllä laittaa vähän narua vetimiin...)

Sisällä laukuissa on muutama tasku pikku rojuille(toisessa 4 ja toisessa 2). Toinen kassi on isompi ja toinen pienempi. Molemmissa on auttavat reppuhihnat, joten välttämättömät saa sopimaan isompaan kassiin jos vaikka ahkio hajoaa totaalisesti ja voi evakuoitua sivistyksen suuntaan laukku selässä. Pienempi laukku toimii päiväreppuna.

Ahkioni on itse kyhätty ja kiinteää peitettä ei (ainakaan vielä) ole ja peittona on kevytpeite. Laukut antavat suojaa rojuille ahkiossa ja pitävät lunta aika hyvin. Yöksi laukut voi jättää "pihalle" lumisateeseen ja ne kestävät puhdistuksen ja maasta irti repimisen.

Kun melkein kaikki rojut on laukuissa niin kaikki siirtyy helposti majoituskohtaan eikä irtotavaraa tarvitse kantaa tai huolehtia niiden katoamisesta. Bensa, kirves, saha ja joskus teltta on itsekseen ahkiossa, muu roina on laukuissa.

Onkos kevväällä Kallavedellä joku yleinen hiihtoretki, viimeinen meni näköjään kokonaan ohi?


Ben
Viestit: 357
Liittynyt: 23 Touko 2008 13:56

Viesti Kirjoittaja Ben »

Korpijaakko kirjoitti:Voisin ehkä myydä nykyisen legieväskassini muutamalla kympillä uuden tieltä.
Pelkäänpä, että koivistolaismalli ei ole samalla muotilla tehty kuin Fjellpulken, vaikka molemmissa kapeneva keula ja perä onkin. Voisin tietysti tarkistaa, jos saan tarkat mitat sinun mallistasi (kuinka leveä leveämmältä puolelta, kuinka leveä kapeammasta päästä, kuinka paljon pohja nousee...) Solumuovilla kovitetut sivut ja pohjat eivät kovin paljon anna anteeksi.
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Kiitokset tähän astisista pohdinnoista puoleen ja toiseen. Kannattaa aina kysyä täällä asiaa, jota pähkäilee päissään. Enkä nyt omaa päätäni ole saanut ihan yhteen kantaan naulittua, mutta ehkä kanoottipusseja kevyemmän saisi itse värkkäämällä. Tosin se ei olisi sitten niin vedenpitävä kuin kesämelontaan tarvitsisin. Inkkarikäyttöön pitänee ottaa eri pussit ja säiliöt. Mutta voipa tuota vielä harkita, jos hyviä ehdotuksia tulee.

JBay: Kyllä Puijon Laturetki on voimissaan, jos sitä tarkoitit. Järjestäjä vaihtuu vaan. http://www.pohjois-savonliikunta.fi/puijon-laturetki/
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

sepeteus kirjoitti:Kiitokset tähän astisista pohdinnoista puoleen ja toiseen. Kannattaa aina kysyä täällä asiaa, jota pähkäilee päissään. Enkä nyt omaa päätäni ole saanut ihan yhteen kantaan naulittua, mutta ehkä kanoottipusseja kevyemmän saisi itse värkkäämällä. Tosin se ei olisi sitten niin vedenpitävä kuin kesämelontaan tarvitsisin. Inkkarikäyttöön pitänee ottaa eri pussit ja säiliöt. Mutta voipa tuota vielä harkita, jos hyviä ehdotuksia tulee.

JBay: Kyllä Puijon Laturetki on voimissaan, jos sitä tarkoitit. Järjestäjä vaihtuu vaan. http://www.pohjois-savonliikunta.fi/puijon-laturetki/
Jos et tee pusseja/kasseja pressukankaan tyylisestä kankaasta niin muovitetun kankaan ommelsaumat saa aika tiiviiksi silikonimaisella sauman tiivistysaineella.

En tarkoittanut tuota Puijon laturetkeä. Katselin muistaakseni ikiksen/ikihonka? nimimerkin listaa vaellusnet:n tapaamisista ja siellä oli listattu reissu Kallaveden eteläisille saarille/laavuille/mökeille. Epäilin että olisit ollut sitä järjestelemässä, mutta et tainnutkaan olla osallistujien joukossa:

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... start=1320
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Enpä ole vielä savusilmien kokoontumisiin päässyt mukaan, vaikka noinkin lähellä nitä on ollut. Kalamajoilla kävin hiihtelemässä muutama vuosi sitten kyllä yksikseni. Mutta kyllä minä vielä joskus savusilmärinkiin pääsen mukan muutenkin kuin virtuaalisesti...
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

sepeteus kirjoitti:Enpä ole vielä savusilmien kokoontumisiin päässyt mukaan, vaikka noinkin lähellä nitä on ollut. Kalamajoilla kävin hiihtelemässä muutama vuosi sitten kyllä yksikseni. Mutta kyllä minä vielä joskus savusilmärinkiin pääsen mukan muutenkin kuin virtuaalisesti...
Minullakin sama tilanne. Kokoontumisia on ollut kohtuu lähellä, ainakin uhoan että kyllä minä vielä joskus vääntäydyn paikalle.

Itse olen käynyt niitä eteläpuolen laavuja, nuotiopaikkoja ja mökkejä/majoja kiertalemässä melkein kerran keväässä kun olen Savossa päin sattunut liikkumaan. Siellä etelämpänä tulee jo melkein olo että on erämaassa kun ei sinne illalla kauheasti ääni tai valoja kantaudu kun sattuu sopivaan paikkaan. Paikkoja on niin paljon ja sopivasti, että aina 2-3 tunnin kulkemisen jälkeen pääsee taukopaikalle, jossa voi viritellä tulet ja nauttia kevättalven raikaasta tuulesta.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Itsellä ei ole käytössä ahkiokassit vaan ahkio laatikot (SmartStore)

SmartStore
tuolta näytti ainakin löytyvän mallikuvat.
Eli läpinäkyvää muovia lukolla suljettavilla kansilla, kaksi laatikkoa kokoa 40x30x19cm ja yksi laatikko taitaa olla 40x30x10cm. Reissun alussa päivälliset yms yhdessä laatikossa, aamupalat yms toisessa laatikossa ja välipalat yms kolmannessa laatikossa. Niihin saa tavarat tosi tiiviisti pakattua, laatikoista näkee hyvin läpi sisällön ja kun laatikot vaillenee, niin ne voi asentaa tilan säästämiseksi sisäkkäin. Laatikot on helppo nostaa telttaan tai tupaan, uskaltaa huoletta jättää vaikka tuvan lattialle (ei hiiret pääse osingoille), pysyy näkkäritkin hyvin kunnossa jne...

Tietysti vaihtovaatteet on omassa pussissa, makuupussi omassa pussissa, jne... Niiden kanssa on ollut helpompi pelata, kun pieni "tilpehööri" kulkee noissa laatikoissa.

Itse olen tykännyt tästä ratkaisusta.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

TiMoKo kirjoitti:Itse olen tykännyt tästä ratkaisusta.
Ei tuo muovi mene kankeaksi pakkasessa? Jäykkänä murru helposti? Ilmeisesti ei, kun olet ollut tyytyväinen.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Useamman reissun ne on jo kestäneet, ja niin kuin linkistä näkee, ei investointikaan ole kovin kallis. Lisäksi laatikolla on muistaakseni useamman vuoden takuu (sitä en kyllä tiedä, kuinka se toimii).
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

TiMoKo kirjoitti:Useamman reissun ne on jo kestäneet, ja niin kuin linkistä näkee, ei investointikaan ole kovin kallis. Lisäksi laatikolla on muistaakseni useamman vuoden takuu (sitä en kyllä tiedä, kuinka se toimii).
Minulla on yksi samantyyppinen laatikko, jonka ostin elektroniikan ja muun herkän suojaksi, etten istu niitä ahkiossa rikki. Ostamani laatikko on vähän painavampi ja musta. Se on jokin erityisen kestävä malli, jonka luvataan pelaavan -40C saakka. Se riittää minulle.

Pelkästään laatikoiden varaan en ahkion pakkaussysteemiä laatisi. Ei sovi omaan käyttööni. Mutta yksi laatikko on joissain tapauksissa varsin kätevä lisä ahkion kassin sisään.
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ääni laatikkojärjestelmälle.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Hyvä laajennus aiheeseen Timoko! Paljakan pohja on vaan minusta hankalan mallinen tasapohjaisille laatikoille. Eikä ehkä laatikosta saa pussin/kassin tavoin ilmoja puristamalla ulos? Tosin ruokatarpeiden osalta se ei niin kovin tärkeää olekaan. Vaatetavara taas kompressoituu aika hyvin.

Minulla ongelmana tuppaa olemaan, että ahkion painopiste nousee alkureissulla liian ylös tavaramäärän takia. Kairan kuskaus tähän pulmaan kai isoin syyllinen, siinä ei auta kassit ei pussit... Pitäisi tyytyä onkimaan muiden avannoista.

Oletko Timoko punninnut laatikkosi? Tuo läpinäkyvyys on kyllä iso etu. Ja toinen etu on se, että arat tavarat ei laatikon suojassa ruttaannu ja säry. Joskus tauolla olisi mukava istahtaakin ahkion päälle, mikä lootatäytteisellä pulkalla siis kai onnistuu.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Oma laatikkoni sanoo olevansa Smartstoren laatikko, made in Sweden. Koko on 40x30x19cm ja painoa laatikolla 614g ja kannella 194g. (240 litran pakkauskapasiteetille tulisi painoa n. 8kg vs. ahkiokassien reilu 1kg...) Käyttölämpötilaksi luvataan +120C...-40C. Eräs kotimainen nikkari (en tiedä lukeeko näitä foorumeita?) on tehnyt ahkioidensa kaveriksi juuri ahkioon sopivia laatikoita hiilikuidusta ja/tai kevlarista. Kevyitä ja kestäviä, mutta kalliita...
mazcu
Viestit: 321
Liittynyt: 01 Helmi 2007 12:15

Viesti Kirjoittaja mazcu »

Tällainen sattui silmään: http://fjellpulken.no/index.php?page=sh ... 75&lang=en
Saa myös pienemmässä koossa, painoja ei mainittu.
Vaikuttaa kuvassa samantapaiselta kankaalta kuin retkikuntien duffel laukut = kovettuu pakkasessa.
Malliltaan kyllä saattaa olla passeli jollekulle.
Itse käytän ahkion pakkaamiseen paria erikokoista ospreyn kevyttä transporter "matkalaukkua".
Ei kamalan painavia, hyvät vetoketjut ja vetimet, kangas ei jäädy korpuksi, noilla on myös muutakin käyttöä.
Saman asian ajaa pari sopivan kokoista urheilukassia, kunhan vetoketjut on kunnolliset.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Nortin mustat XL-putkikassit (140l) kovassa tarjouksessa Stadiumissa:

http://tinyurl.com/9w999nw

Harvasta myymälästä löytyy, mutta nettikaupasta tilaamalla saa myymälään ilman lisäkuluja tai edes ostositoumusta.

Oma hanskat tippui just ahkiokassiverstaan lattialle...
Vastaa Viestiin