Ahkiokassi

Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Ahkiokassi

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Kyselen tässä, mikä kuivapussi tai tavarakassi olisi paras hankinta lähinnä vaateiden ja makuupussin suojaksi Paljakka-ahkiossa? Ruokavarastokin voisi toisessa paketissa kulkea. Hiihtovaellukseni ovat parin viikon mittaisia. Teltan ja patjan mitta eli noin 60 cm pitää jäädä ahkiossa vapaasti käytettäväksi.

Kriteerejä, joita uumoilen tärkeiksi:
- pussiin laitettujen tavaroiden on pysyttävä kuivana (joskus ahkioon saattaa tihkua vettä/lunta)
- soveltuvuus talvikäyttöön (ei haittaa, jos sopisi myös kesällä inkkarikanoottikäyttöön)
- hyvä istuvuus/muotoutuvuus Paljakan pohjaan
- käytännöllisyys (sivusta vetskarilla aukeava/päädystä aukeava, mahdolisesti ikkkuna, saako selkään, turhan ilman poisto, yksi iso vai kaksi keskikokoista)
- kestävyys/korjattavuus
- keveys ja mielellään suhteellisen edullinen hinta

Vai pitäisikö nuo ommella itse? Mistä materiaalista? Saumojen tiivistys? Koko?

Ortliebin PS 17 sarja vai jokin muu? Perusteluja ja kokemuksia? Vai kannattaako jatkaa kevyillä marketmuovikasseilla? On mukana ollut joskus kangaskassejakin.


Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Mites Ikean kassit? Kiinni ei kyllä saa, ellei ompele vetoketjua päälle, mutta kestävät varmaan kosteutta kohtuullisesti, ovat halpoja ja eivät hajoa niinkuin muovikassit...
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahkiokassi

Viesti Kirjoittaja George »

sepeteus kirjoitti:Kyselen tässä, mikä kuivapussi tai tavarakassi olisi paras hankinta lähinnä vaateiden ja makuupussin suojaksi Paljakka-ahkiossa?


- soveltuvuus talvikäyttöön (ei haittaa, jos sopisi myös kesällä inkkarikanoottikäyttöön)

Vastasit jo itse. Melonnassa käytettävät vesitiivit pussit sopivat hyvin. Niissä on monenlaista valinnanvaraa nykyään joka lähtöön. Isoja ja pieniä, henkseleiden kanssa ja ilman, läpinäkyviä ja läpinäkymättömiä, edullisia ja kalliita jne.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Eipä ollenkaan pöllömpi idea kasperilta! Kevyttä ja halpaa.

George: Olen noita netissä katsellut, mutta pitäisi saada tuntumaa siitä, mikä koko pelittää ja istuu Paljakan kyytiin parhaiten. Helposti jää hukkatilaa, jos tilaa vääränkokoisen. Kahden viikon reissulla ahkio on aika täynnä, mukana pilkkivehkeitä ja kaikkea relettä.

Onko sulla kokemusta, mikä vedenpitävä materiaali toimii myös pakkasessa? Pikkutavaroille mulla on jo muutama pussi, mutta nyt on isomman etsintä tutkittavana.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Ortliebin pusseja olen enimmäkseen käyttänyt. Talvikäytöstä on kokemusta vain pienemmistä. Olen pannut hiihtorepun sisään vesitiiviin pussin (harmaa ohut pussi) about 20 ltr, jonka sisällä kuivana pidettävät tavarat. Materiaalin kestävyys ei ole ollut ongelma.
Se on totta että mitä isommasta pussista puhutaan, sen paksumpaa kangas yleensä on. Pussi on kökkö ja vie tilaa pakattaessa. Ohuempaan kankaaseen tulee helposti reikä jonka merkitys ei ahkiossa ole niin iso kuin kanootissa. Kannattaa käydä hypistelemässä noita niin saa tuntuman materiaaleihin ja minkä kokoinen parhaiten sopisi. Minulla pääosa pusseista on makuusäkin kokoisia.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

Josi ei oikein jummartanut tätä juttusta, miksi pitää suojata tuota minimaalista massaa, valtavilla kaupallisilla tuotteilla, kun on paljon helpompi pistää ykisttäiset kamppeet pieniin pakastepussiloihin, jotka suojaavat kosteudelta ja niitä voi käyttää vuosi kausia?

Makuupussukka omaan muovipussukkahan, jne?

Pienet reikäset nuissa ei tuota mitään ongelmaa ja nehän voi aina paikata jtellä :twisted:

Tokihan josi pistää nuo pienet nyyttelöt kolmekymmentä vuotta sitten kierrätyksestä lainaamiinsa kasseloihin.
koutsa
Viestit: 138
Liittynyt: 15 Maalis 2007 22:48

Viesti Kirjoittaja koutsa »

mulla on kokemusta jos jonkinlaisista nyssäköistä/laatikoista ahkiossa. myräkässä ei mielellään ahkiota availe, kun milloinkaan ei voi olla sata varma lähteekö joku pikkupussukka tuulen mukana kiitämään tunturin rinnettä jne.. ja lisäksi niitten kanssa on aivan mahdoton ruljanssi eestaas aamuin illoin ahkion ja teltan/kämpän välilä.

Sepeteuksen esittämä suurempi sisäkassi voisi olla näppärä. sillä voisi nostaa kerralla kaiken tarvittavan kämppään. Ikean kassikin on joskus ollut mukana, mutta siihen täytyisi tosiaan saada jotenkin toimiva sulkusysteemi.
- vetoketju lienee epävarma pitkässä käytössä
- tarranauha ei pitäne riittävästi
- rullaamalla suljettava tehnee käytön kömpelöksi
-> nauhakujaan laitettava kiristettävä nyöri lienee kokeilemisen arvoinen
Ben
Viestit: 357
Liittynyt: 23 Touko 2008 13:56

Viesti Kirjoittaja Ben »

Olen tehnyt itse ahkioon tarkasti sopivat kaksi putkikassia. Materiaalina on paksu muovitettu vedenpitävä kangas. Vetskari päällä. Toisen kassin sisään tein pienen erillisellä vetoketjulla suljettavan osaston avaimille, lompakolle, puhelimelle yms. joita ei koskaan reissussa tarvitse, mutta jotka pitää olla mukana eikä niitä kannata hukata matkan aikana.

Kassit toimivat hyvin, mittojen mukaan tehtyinä juuri oikean kokoisia, käyttämätöntä hukkatilaa jää pulkkaan mahdollisimman vähän. Ahkioni on kapea ja pitkäkäinen tamperelaisten tuntema Koiviston malli.

Josille: kuten Koutsa sanoi, kasseissa saa tavarat kulkemaan ahkion ja tuvan/teltan väliä helposti - ei tarvitse kulkea syli täynnä pikku nyssäköitä. Ruokakassin voi ripustaa helposti yöksi turvaan jyrsijöiltä naulaan tuvan seinälle tai narulla vaikka kattoon roikkumaan. Pienemmistä kassista löytyvät tavarat paremmin, jos vain itse tietää mitä kummassakin kasissa säilyttää, kuin jos ne kaikki olisivat levällään ahkion pohjalla. Toinen kassi on minulla ruokakassina ja toinen vaate- ja varustekassina.
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

josipape kirjoitti: Tokihan josi pistää nuo pienet nyyttelöt kolmekymmentä vuotta sitten kierrätyksestä lainaamiinsa kasseloihin.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Omat iteratiivist kokeiluni ovat nyt vaiheessa:

- legieväslaukku (makuualustan paloilla ryhdistetty vetoketjullinen "kontti" termareille, juomapulloille ja päivän eväille, myös aurinkolasit, Leatherman, skraba ja tarvittaessa hanskat mahtuvat)
- iso vetoketjullinen säkki makuupusseille (tämä on pirun iso, pussit on helppo pakata, kompressioremmeille sitä saa vähän kasaan ja Fjellpulkenin/Paris-pulkan kompressiot hoitavat lopun)
- kaksi mittojen mukaan ommeltua ahkiokassia, joissa tavarat on vielä tarpeen mukaan pienissä kevyissä silnylon-pussukoissa
- samat kevyet silnylon-kanoottipussit (merkkiä Tatonka) kulkevat tarvittaessa myös ahkion pohjalla (esim. Huippuvuorilla kassissa oli kerrallaan viikon ruuat ja aluksi kahden viikon sapuskat olivat omissa pusseissaan ahkion pohjalla)
( - keitinlaatikko)

Oma kokemukseni on se, että vähänkin kovemmassa pakkasessa kunnolliset "kumitetut" vedenpitävät materiaalit kovettuvat vaikeakäyttöisiksi (esim. Ortlieb PS17-sarjan pussit). Lisäksi ne ovat tarpeettoman painavia ahkiokäyttöön. Ohuet silnylon-pussit eivät ole ihan samalla tapaa vesitiiviitä, mutta toimivat hyvin talvikäytössä ja kesällä rinkassa ei-kriittisille (makuupussi) tavaroille.

Omat kassini ompelin itse mittojen mukaiseksi. 120 litraa tilaa ja 590g painoa. Pohja on vesitiivistä X-pac-materiaalia ja siinä ei ole saumoja (vesitiivis n. 5cm syvässä lätäkössäkin). Pohjan sisäpuolelle on liimatta tasku makuualustapalalle, joka jäykistää hieman kassia ja suojaa tavaroita. Yläosa on 210D Oxford-nylonia, jossa on PU-pinnoitus eli kestää vettä. Sisäpuolella on kyljissä kaksi isoa vetoketjullista verkkotaskua. Päävetskari on YKK:n #10 spiraali enkä ole lainkaan huolissaan sen hajoamisesta. Hammasvetskari olisi vielä kivempi, muttei ollut saatavilla tuohon hätään. Lisäksi voisi tehdä suojaläpän vetskarille. Kahvat on päällä ja päädyissä ja päällä lisäksi kompressioremmit. Kokeilin roudata kassissa yli 40kg tavaramäätää ja se kesti hyvin. Lisäksi se kesti edestakaisen HKI-LYR-lennon 23kg kuormalla. Riittää minulle, vaikkei saumoista vesitiivis olekaan. Seuraavaan iteraatioon lisään päätyihin tasku, suojaläpän vetskarille ja ehkä teippaan saumat (Paris-pulkka ja mahdollisesti vesisateinen reissu).

Klikkaa kuvaan: tästä tai tästä

Mallia omaan kassiin otin Sporttnetin Paris-pulkka kasseista.

Mielestäni muutama kassi (mahdollisimman vähäinen määrä) ahkiossa helpottaa elämää kun tavarat siirtyvät helposti ahkiosta telttaan/tupaan ja takaisin. Lisäksi ainakin omaan ahkiooni eksyy aina jonkun verran lunta, kasseissa tavarat pysyvät kuivina ja lumettomina.

Ikea-kassit voisivat olla hyvät idea, niihin vaan tukevat vetoketju. Muoto ei ole ihan optimaalinen, mutta nykyään Ikeasta näyttäisi saavan myös valmiiksi vetskaroitua ja paremmin muotoista kassia. Eikä ole ainakaan hinnan kiroissa, varmaan halvempi kuin laadukas YKK #10 vetskari peruskassiin ommeltavaksi. Kalliimmasta päästä myös Granite Grearin Zipp Sackit näyttäisivät toimivilta.

Edit: Toimisiko kuvalinkki nyt?
Viimeksi muokannut Korpijaakko, 05 Joulu 2011 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Korpijaakko kirjoitti:Klikkaa kuvaan.
Tuli virheilmoitus :

Tämän XML-dokumentin mukana ei näytä olevan mitään tyyli- tai muotoilutietoa. Dokumentin hierarkia-puu on alla.

<Error><Code>AccessDenied</Code><Message>Request has expired</Message><RequestId>3FCCD31510D7727E</RequestId><Expires>2011-12-04T17:28:17Z</Expires><HostId>6Pe5ktTFxqGI+8YI8iZow8Ypkg3FfQvFy7B9pphXuHEqF2WGuWiDJlC1UMgGrgqF</HostId><ServerTime>2011-12-04T21:57:27Z</ServerTime></Error>
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Mr_C kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:Klikkaa kuvaan.
Tuli virheilmoitus :

Tämän XML-dokumentin mukana ei näytä olevan mitään tyyli- tai muotoilutietoa. Dokumentin hierarkia-puu on alla.

<Error><Code>AccessDenied</Code><Message>Request has expired</Message><RequestId>3FCCD31510D7727E</RequestId><Expires>2011-12-04T17:28:17Z</Expires><HostId>6Pe5ktTFxqGI+8YI8iZow8Ypkg3FfQvFy7B9pphXuHEqF2WGuWiDJlC1UMgGrgqF</HostId><ServerTime>2011-12-04T21:57:27Z</ServerTime></Error>
Eilen vielä näkyi , minne lie kadonnut??
Ben
Viestit: 357
Liittynyt: 23 Touko 2008 13:56

Viesti Kirjoittaja Ben »

Tuota Korpijaakon legieväslaukkua olen harkinnut toisinaan tekeväni, mutta aina lähdössä huomaan, että taas se vain on tekemättä. Joskus olen sellaisena käyttänyt mitä tahansa käsiin osunutta muovipussia. Ei tarvitse isosta kassista kesken hiihtoa etsiä evästä, nousukarvoja, Gerberiä, vaihtorukkasia tms. pikkutavaraa. Ahkiossa jää kapeneviin etu- ja takaosiin sille sopiva lokonen, jonne pieni päivälaukku sopisi. Näitä tyhjiä tiloja olen käyttänyt kämppäkengille, roskapussille ja muulle tilaan sopivalle tavaralle. - Lupaanpa taas itselleni ennen joulun jälkeen alkavaa kaamosreissua käydä ompelukoneen ääreen.
mazcu
Viestit: 321
Liittynyt: 01 Helmi 2007 12:15

Viesti Kirjoittaja mazcu »

3 viikkoa vierestä seuranneena voin sanoa että kyllä yoi korpijaakon huolella mietitty "legilaukku" on pätevä. Oma vanhasta makuupussin jalkopäästä (musta sisus) hätäisesti kursittu ei todellakaan ollut vertailukelpoinen. Siellä noi samat kamat oli iloisessa sekamelskassa, usein koko säkin sai kaataa ylösalaisin että sieltä sporkin löysi.
Asiansa sekin tosin ajoi ja eväät tuli syödyksi.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Ben kirjoitti:Tuota Korpijaakon legieväslaukkua olen harkinnut toisinaan tekeväni, mutta aina lähdössä huomaan, että taas se vain on tekemättä. Joskus olen sellaisena käyttänyt mitä tahansa käsiin osunutta muovipussia. Ei tarvitse isosta kassista kesken hiihtoa etsiä evästä, nousukarvoja, Gerberiä, vaihtorukkasia tms. pikkutavaraa. Ahkiossa jää kapeneviin etu- ja takaosiin sille sopiva lokonen, jonne pieni päivälaukku sopisi. Näitä tyhjiä tiloja olen käyttänyt kämppäkengille, roskapussille ja muulle tilaan sopivalle tavaralle. - Lupaanpa taas itselleni ennen joulun jälkeen alkavaa kaamosreissua käydä ompelukoneen ääreen.
Voisin ehkä myydä nykyisen legieväskassini muutamalla kympillä uuden tieltä. Pitäisi tehdä paremmin Pari-pulkkaan sopiva versio... Nykyinen on sovitettu Fjellpulkenin kapenevaan keulaan (pohja D-kirjaimen mallinen eli täyttää kivasti ahkion keulapiikin).

PS. Nyt pitäisi ahkiokassin kuvalinkin toimia. Vaihtoehtoja on oikein kaksin kappalein.
Vastaa Viestiin