Maanmittauslaitokselta kartat ilmaisina nettiin

hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Maanmittauslaitokselta kartat ilmaisina nettiin

Viesti Kirjoittaja hannes »

Valkoinen pohja metsästä on minusta parempi.

Minulla on kaksi karttaa Lemmenjoelta, valkoisella ja vihreällä pohjalla. Valkoista tulee aina katseltua , vihreäpohjaista korkeintaan vertailun vuoksi.
Muotkan kartan pohja on keltainen , en tykkää yhtään.

Aiemmin mainitut korkeuskäyrät ja suokuviot saisivat olla selkeitä , ei häilyviä.

Itse pidän paperikartoista, kun koko alueen voi aukaista näkyviin. Gps/puhelin- näyttö on yhtä selaamista pienestä isoon ja takaisin - tukka harmaantuu vielä nopeammin kuin luontaisesta...

Täytyy laittaa palautetta. (laitoin)
ps. valkoisella pohjalla näkee muut merkinnät paljon paremmin. Värien sekamelska sotkee.


Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Maanmittauslaitokselta kartat ilmaisina nettiin

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Täsmennän vielä itseäni. Vedet sinistä ja pellot keltaista ja muuta väriä en kaipaisi. No tietenkin ruskea käyrille. Soille ja soistumille riittää minusta kolme erilaista eli soistuma, kulkukelpoinen suo ja kulkukelvoton. Aukea, pensaikko, lehtimetsä, kuusikko ja koivikko voidaan kuvata merkkeinä eikä vaadi väriä. Taimikollekin toimii ikivanha kolmion mallinen. Avokallioille harmaa väri on ehkä sallittu, vaikka alkuperäinen viivotuskin minulle kävisi. Kiven merkit voisi melkein unohtaa, koska maastotöitä ei enää juuri harrasteta ja kartalle kivet päätyy aika sattumanvaraisesti.
tiku
Viestit: 509
Liittynyt: 09 Touko 2012 21:10

Re: Maanmittauslaitokselta kartat ilmaisina nettiin

Viesti Kirjoittaja tiku »

Miksi tyytyä yhteen versioon, kun digiaika mahdollistaa vaihtoehtoisia ilmiasuja. Vaikkapa vuodenajan mukaan vaihtuvana kuten tämä ruska-ajan kartta :D (Maanmittauslaitoksen maastotietokannan 9/2021 pohjalta).

KuvaRuskakartta by phototiku, on Flickr

Muuten olen sitä mieltä, että tämänhetkinen uusiversio näyttää kylmältä ja samealta, ja eri rakennustyypit erottuvat siinä huonosti toisistaan, ja vanha valkoinen sopii paremmin yleispohjaväriksi kuin tuo uusi vihreä. Onkohan vihreä metsäalueiden väri kuitenkin kansainvälinen normi? - ainakin Ruotsin ja Norjan kartoissahan se on niin.
Annoin palautetta.
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Maanmittauslaitokselta kartat ilmaisina nettiin

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Hanu kirjoitti: 18 Syys 2022 18:44 ... ja kartalle kivet päätyy aika sattumanvaraisesti.
Äskeisellä ruskaretkelläni levähdin hetken ja katsoin karttaa. Karttaan on merkitty kivi, jonka kohdalta olisi hyvä laskeutua jokivarteen. Katseeni selasi alaoksatonta väljää koivikkoa. Mihin olen joutunut, kun kiveä ei näy missään? Sitten huomasin istuvani sen päällä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin