Metsästys on **** harrastus

Suhtautumisesi metsästykseen

Metsästys on suosikkiharrastukseni
64
29%
Metsästän satunnaisesti
28
13%
Olen joskus metsästänyt, mutta en enää
23
11%
En metsästä, muut saavat puolestani metsästää
81
37%
En ymmärrä metsästämistä
13
6%
Vihaan metsästämistä ja metsästäjiä
8
4%
 
Ääniä yhteensä: 217
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Juuri tänään posauttelin rastaita huvikseni 34kpl kun marjoja yritti.Vielä toimii sihti hauöikolla ja aina osui.


Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

varg62 kirjoitti:Juuri tänään posauttelin rastaita huvikseni 34kpl kun marjoja yritti.Vielä toimii sihti hauöikolla ja aina osui.
Söitkö? Ne on kuulemma ihan syötäviä lihoja noissa rastaissa.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Tottakai söin.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

sahamies kirjoitti:Mitenkä on, mikä vetää miehiä kahden päivämatkan päähän tiestä hirviä metsästämään?
Tarkoitan sitä, että eikö hirvikiintiötä saa pohjoisessa täyteen lähempää tietä, vai onko erämaan kutsu se joka vetää hirvimiehen kairaan kuten vetää rinkkamiehenkin?
Kyllä se erämaan kutsu aika vahvana ainakin minulla kaikuu korvien välissä :D Ei ole väliä onko kyseessä vaellus-, kalastus- tai metsästysreissu. Kaikissa on se melkolailla sama viehätys. On se vaan uskomattoman hienoa herätä aamutuimaan kangaslaavusta tai Pj-teltasta ja aamukahvin jälkeen heittää kivääri selkään ja lähteä heti aamuhämärässä hiiviskelemään ja houkuttelemaan hirviä ympäri tuntureita. Saa unohtaa kaiken arkisen muutamiksi päiviksi. Metsästäessä malttaa myös pitää leirin paremmin paikallaan ja päivämatkat pysyvät leppoisina hiljaa kävellessä tai peräti kyttäillessä Suomen kauneimmissa maisemissa. Houkuttelupyynnin kannalta on myös hyvä, ettei alueella todennäköisesti liiku paljon muita ihmisiä ja senkin takia on hyvä mennä kauemmas tiestä... Kohtaamiset eläinten kanssa ovat myös upeita. Aika monia eri lajeja on tullut hiiviskellessä nähtyä lähietäisyydeltä.
ilkka.tapani
Viestit: 221
Liittynyt: 10 Heinä 2013 21:10

Viesti Kirjoittaja ilkka.tapani »

varg62 kirjoitti:Juuri tänään posauttelin rastaita huvikseni 34kpl kun marjoja yritti.Vielä toimii sihti hauöikolla ja aina osui.
Tässä nyt innostuin, kun vasta tunnukset tuli hankittua (luettuani palstaa tyhjänpanttina useamman vuoden): kerropa, miten rastaita parhaiten pataan kypsymään laittaisi? (Täällä kun noita rastaita näyttäisi riittävän, muttei ampujia tahdo löytyä suurennuslasillakaan hakemalla!)
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Norjalaiset Hans Haagenrud, riistanvartija sekä Rune Weckhorst, vuoden 1999 eräkokki Norjassa, antavat mainiossa kirjassaan Ruokaa luonnosta seuraavan ohjeen:
"Luultavasti nyljet linnut mieluiten, mutta älä unohda, mitä hyvä kynijä voi saada aikaan. Sisälmykset vedetään ulos rautalankakoukulla. Linnut huuhdotaan hyvin, koivet pannaan ristiin ja sidotaan puuvillalangalla, päälle ripotellaan suolaa, pippuria ja murskattua katajanmarjaa. Ympärille kannattaa sitoa pekoniviipale ja paistaa tikussa grillillä. Muuten rastaat laitetaan ruoaksi kuten muukin linturiista."
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 04186.html

Minä olen ampunut hirveni jo vuosia lyijyttömillä luodeilla.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

varg62 kirjoitti:Juuri tänään posauttelin rastaita huvikseni 34kpl kun marjoja yritti.Vielä toimii sihti hauöikolla ja aina osui.
Oman kokemuksen mukaan noissa on syötävää ainoastaan rintapalat, muut osat ovat vähän turhan pieniä.
Toki, joku enemmän asiaan vihkiytynyt syö siipispangat ja koivetkin, en moiti.
Italiaanoille räksyt ovat suurta herkkua ja ihmettelevät usein kun me pohjoismaalaiset emme räksyjä metsästä.
Haulikon latauksena kelpaa hyvinkin 28g, mielellään vähemmänkin jos vain jostain löytyy. Magnumin jäljiltä löytyy korkeintaan höyheniä jos osuma on ollut kohdallaan. Piekkari, siis LR22, olisi hyvä vaihtoehto haulikolle.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Luiro kirjoitti:
varg62 kirjoitti:Juuri tänään posauttelin rastaita huvikseni 34kpl kun marjoja yritti.Vielä toimii sihti hauöikolla ja aina osui.
Oman kokemuksen mukaan noissa on syötävää ainoastaan rintapalat, muut osat ovat vähän turhan pieniä.
Toki, joku enemmän asiaan vihkiytynyt syö siipispangat ja koivetkin, en moiti.
Italiaanoille räksyt ovat suurta herkkua ja ihmettelevät usein kun me pohjoismaalaiset emme räksyjä metsästä.
Haulikon latauksena kelpaa hyvinkin 28g, mielellään vähemmänkin jos vain jostain löytyy. Magnumin jäljiltä löytyy korkeintaan höyheniä jos osuma on ollut kohdallaan. Piekkari, siis LR22, olisi hyvä vaihtoehto haulikolle.
Ilmakollahan noita tiputeltiin poikasena.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mita pienempia hauleja, sita varmemmin yksi loytaa tiensa hampaiden valiin.

Mikahan tuolle piekkarille olisi se turvaetaisyys kohteen takana? Tehokas ilmakivaari on tarkka 70m asti eika tee isompaa vahinkoa 200 m jalkeen... Mitahan lait sanoo, minahan ammun vain maaliin?
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mita pienempia hauleja, sita varmemmin yksi loytaa tiensa hampaiden valiin.

Mikahan tuolle piekkarille olisi se turvaetaisyys kohteen takana? Tehokas ilmakivaari on tarkka 70m asti eika tee isompaa vahinkoa 200 m jalkeen... Mitahan lait sanoo, minahan ammun vain maaliin?
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mita pienempia hauleja, sita varmemmin yksi loytaa tiensa hampaiden valiin.

Mikahan tuolle piekkarille olisi se turvaetaisyys kohteen takana? Tehokas ilmakivaari on tarkka 70m asti eika tee isompaa vahinkoa 200 m jalkeen... Mitahan lait sanoo, minahan ammun vain maaliin?
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Voihan quattro, ei mikaan tupla
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

rautu kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1 ... 04186.html

Minä olen ampunut hirveni jo vuosia lyijyttömillä luodeilla.
Täälläkin menty massiiviluodeilla jo viime vuosituhannelta saakka:

http://imageshack.us/a/img209/3661/elp3.jpg
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194838 ... reksi.html

Metsästäjä ampui kaveriaan haulikolla luultuaan tätä metsäkanalinnuksi. Melko usein näitä tuntuu sattuvan, taitaa olla taas aika laittaa punainen lippis päähän ja koiralle heijastinliivi. Kaikenlaisia sitä aseen kanssa liikkuu.
Vastaa Viestiin