Metsästys on **** harrastus

Suhtautumisesi metsästykseen

Metsästys on suosikkiharrastukseni
64
29%
Metsästän satunnaisesti
28
13%
Olen joskus metsästänyt, mutta en enää
23
11%
En metsästä, muut saavat puolestani metsästää
81
37%
En ymmärrä metsästämistä
13
6%
Vihaan metsästämistä ja metsästäjiä
8
4%
 
Ääniä yhteensä: 217
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

tyy kirjoitti:Kuka tietää, miten monta pyytä on keskimäärin suomalaisella metsäneliökilometrilla?

Kuva
Enpä tiedä, mutta aikoinaan asuessani Ivalossa niihin tuli päivittäin törmättyä.
Paikkahan on muuten ihan arseesta, mutta setterin kanssa lenkkeilessä seisontoja tuli kyllä ihan riittämiin, välillä vähän jo kyllästyttikin.


Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Hieno kuva urospyystä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Äänestin tällaista vanhaa mutta aina ajankohtaista aihetta. Minulle sopivin vaihtoehto olisi ollut En metsästä mutta sopivassa asuinpaikassa voisin metsästää. Monesti syksyllä kuulaana pakkaspäivänä
on käynyt mielessä että olisi hieno kytätä kanalintuja jossain itärajalla.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Mitenkähän olisi jos nyt järjestyisi uusi mahdollisuus äänestää, oliskohan prosentit muuttuneet. Paljon asioita, jotka eivät metsästystä mairittele, on ehtinyt tapahtua.
Oma ääneni tuolloin meni kategoriaan: en metsästä, mutta muut saavat metsästää.
Nyt on änkyräsiiven (en sano kumman puolen) probaganda purrut, ja valintani on: en ymmärrä metsästystä.
Niin se vaan miehen mieli muuttuu, on niinkuin pärevekkuli, kääntyy aina tuulen mukaan. :)
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Muuttuuko ihminen ja mihin suuntaan...

On luonnollista, että ihmisten mielipiteet muuttuvat. Minäkin olen äänestänyt joskus vihreitä.

Tämän kyselyn alkamisajankohdan ja tämän päivän välillä on tosiaan tapahtunut ikäviä asioita. Mutta tällä välin on myös tehty Taloustutkimuksen toimesta tutkimus (2013), jossa selviää että Suomalaiset suhtautuvat metsästykseen entistä myönteisemmin. Vain 13% ilmoitti suhtautuvansa metsästykseen kielteisesti.

Jokaisen mielipidettä täytyy kunnioittaa.

Itselleni metsästys on ajanut kalastuksen ohi harrasteena. En enää paljon kalasta. Mieluummin touhuan riistan parissa. Metsästykseni painottuu tätä nykyä yhä enemmän riistanhoitoon ja siihen liittyviin asioihin. Metsästykseni ei ole saalispainotteista. Tänä syksynäkin saaliiksi on tullut vain 4 kyyhkyä kaksi kettua ja yksi kauris. Metsästykseen ja sen oheistoimintaan kuluttamani aika on kasvanut viime vuosina paljon. Patruunoiden kulutus sitä vastoin on vähentynyt.

Vastaisin ihan varmasti alkuperäisen vastaukseni mukaan.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

rautu kirjoitti:Itselleni metsästys on ajanut kalastuksen ohi harrasteena.
Omalla kohdalla molemmat ovat jääneet pois kuvioista. Kummassakin on hyvät puolensa, mutta valitettavasti on myös aika runsaasti niitä huonoja ja adrenaliinia kohottavia tapauksia.
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Aikoinaan äänestin että en metsästä,muut saavat puolestani metsästää.

Mikään ei ole muuttunut eli pysyn satarosenttisesti alakuperääses kertomuksesnani.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Vastasin 2011 "Olen joskus metsästänyt, mutta en enää". Tosin silloinkin arvelin, että tilanne olisi muuttumassa. Ja onhan se muuttunut.

Sopivaa vastausta en enää vaihtoehtojen joukosta löydä. Se on jossain "Metsästys on suosikkiharrastukseni" ja "Metsästän satunnaisesti". Metsästykseni ei ole satunnaista (varsinkaan hirvijahdin osalta), mutta ei se suosikkiharrastuksenikaan ole. Se on ehkä enemmänkin keino kohti kiinnostavaa elämäntapaa. Olen valinnut sen tarpeelliseksi.

Ketjussa oli myös kaikenlaisia outoja väitteitä suuntaan tai toiseen, joita en tunnistanut. Esimerkiksi tappamisesta nauttimista. Kuulostaa sairaalta. Minä en nauti eläimen tappamisesta. Kovasti olen yrittänyt miettiä mitä tunnen siinä vaiheessa kun laukaisen aseen kohti eläintä, mutta sillä hetkellä mieli tuntuu tyhjältä. Suoritus on mekaaninen ja tunteet ovat varmuuden tiellä. Juuri ennen päätöstä ampua olen hieman surullinen eläimen kohtalosta ja huolissani omasta onnistumisestani. Onnistuneen tappamisen (sisältää muitakin kriteerejä kuin eläimen kuolemisen) jälkeen olen onnellinen onnistumisesta ja saamistani resursseista.

Toinen hassu väite oli se, että metsästäjät hyödyntävät saaliina tarkasti viimeistä murua myöten. Valitettavasti en ole tähän törmännyt. Harva jaksaa edes keittää luista lientä saati sitten hyödyntää nahkoja, jänteitä tai edes sisäelimiä. Paitsi ehkä haaskana. Itseni mukaan lukien, mutta koetan opetella.

Itse opin vasta tänä syksynä keuhkoille maittavan käyttötavan (haggis). Onko jollain metsästäjällä kokemusta tai reseptejä pienpetojen (esim. supikoira) laittamisesta ruuaksi? Voiko (silmämääräisesti terveen) supin keittää turvallisesti koiran ruuaksi tai saisiko siitä maittavaa ruokaa metsästäjälle itselleen? Hyvää turkistahan siitä ainakin saa talvella.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Korpijaakko kirjoitti:Vastasin 2011 "Olen joskus metsästänyt, mutta en enää". Tosin silloinkin arvelin, että tilanne olisi muuttumassa. Ja onhan se muuttunut.

Sopivaa vastausta en enää vaihtoehtojen joukosta löydä. Se on jossain "Metsästys on suosikkiharrastukseni" ja "Metsästän satunnaisesti". Metsästykseni ei ole satunnaista (varsinkaan hirvijahdin osalta), mutta ei se suosikkiharrastuksenikaan ole. Se on ehkä enemmänkin keino kohti kiinnostavaa elämäntapaa. Olen valinnut sen tarpeelliseksi.

Ketjussa oli myös kaikenlaisia outoja väitteitä suuntaan tai toiseen, joita en tunnistanut. Esimerkiksi tappamisesta nauttimista. Kuulostaa sairaalta. Minä en nauti eläimen tappamisesta. Kovasti olen yrittänyt miettiä mitä tunnen siinä vaiheessa kun laukaisen aseen kohti eläintä, mutta sillä hetkellä mieli tuntuu tyhjältä. Suoritus on mekaaninen ja tunteet ovat varmuuden tiellä. Juuri ennen päätöstä ampua olen hieman surullinen eläimen kohtalosta ja huolissani omasta onnistumisestani. Onnistuneen tappamisen (sisältää muitakin kriteerejä kuin eläimen kuolemisen) jälkeen olen onnellinen onnistumisesta ja saamistani resursseista.

Toinen hassu väite oli se, että metsästäjät hyödyntävät saaliina tarkasti viimeistä murua myöten. Valitettavasti en ole tähän törmännyt. Harva jaksaa edes keittää luista lientä saati sitten hyödyntää nahkoja, jänteitä tai edes sisäelimiä. Paitsi ehkä haaskana. Itseni mukaan lukien, mutta koetan opetella.

Itse opin vasta tänä syksynä keuhkoille maittavan käyttötavan (haggis). Onko jollain metsästäjällä kokemusta tai reseptejä pienpetojen (esim. supikoira) laittamisesta ruuaksi? Voiko (silmämääräisesti terveen) supin keittää turvallisesti koiran ruuaksi tai saisiko siitä maittavaa ruokaa metsästäjälle itselleen? Hyvää turkistahan siitä ainakin saa talvella.
Viime metsästäjälehdessä oli juttua varsinkin mäyrän käyttämisestä ravinnoksi. Joitain reseptejä oli myös mukana. Supikoiraakin jokin roadkillfoodin ystävä teki. Trikiini ei haittaa, jos lihan valmistaa kypsäksi.

Minä pyrin käyttämään yleensä lihat ja nahan, jos tarvitsen. En tarvitse jänteitä, enkä luita sarvia lukuunottamatta. Loput osat päätyvät loukkuun töihin.Sorsasta ja isommilta linnuilta keitän luista aina kastikkeen. Kauriin nahka lähti muokattavaksi seuran käyttöön. Kaikki hirvien luut menevät koiramiehille ja loukkukäyttöön. Nahat myydään eräälle nahkatehtailijalle.
On ehkä liioiteltua sanoa, että riistaeläimestä käytetään kaikki käytettäväksi kelpaava. Kuka tarvitsee esimerkiksi hirven jänteitä melkoisia metrimääriä vuodessa? Suoliakin niistä varmaan saisi kerättyä makkaroita varten, mutta onko niiden erottelu metsässä enää järkevää? Uskallan kuitenkin sanoa, että riistalihaa arvostetaan korkeammalle ja sitä käytetään huolellisemmin, kuin muuta lihaa. Ainakin omissa porukoissani.

Minä en ampuessani sure etukäteen saaliin kohtaloa. Jos minulle tulee säälivä olo, niin en ammu ollenkaan. Näin kävi tänä syksynä kyyhkyjahdissa. Kuvat olivat pellossa ja kyyhkyjä laskeutui niille. Istuin puskassa ja katselin, kun paikalle kaarsi aina vain enemmän lintuja. Aikani katseltuani ilmestyin näkösälle ja keräsin kuvat pois. Ampumatta laukaustakaan. Hommasta jäi mukava mieli, kun houkutuslinnut toimivat niin hyvin.
Viimeksi muokannut rautu, 28 Marras 2016 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

rautu kirjoitti:Minä en ampuessani sure etukäteen saaliin kohtaloa. Jos minulle tulee säälivä olo, niin en ammu ollenkaan. Näin kävi tänä syksynä kyyhkyjahdissa. Kuvat olivat pellossa ja kyyhkyjä laskeutui niille. Istuin puskassa ja katselin, kun paikalle kaarsi aina vain enemmän lintuja. Aikani katseltuani ilmestyin näkösälle ja keräsin kuvat pois. Ampumatta laukaustakaan. Hommasta jäi mukava mieli, kun houkutuslinnut toimivat niin hyvin.
Hieno teko raudulta ja ainahan ei ole pakko saada saalista. On jäänyt mieleen telkkarista joskus tullut lohenkalastuspätkä Altajoelta jossa Norjan kuninkaan oppaana ollut vanhempi punaiseen pörröiseen fleece takkiin verhoutunut vanhempi mies kertoi kuinka hän oli ottanut ylös kaikki saamansa lohet kunnes sai kerran erään kalan rantaan ja sitä seurasi koko väsytyksen ajan toinen lohi. Hän ei voinut ottaa tuota kalaa vaan päästi sen puolisonsa luo, jalo teko.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3118
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Tässä on mallia oikeasta metsästyksestä ja eräelämästä eikä mistään poikasten puuhastelusta.

http://areena.yle.fi/1-3349732?autoplay=true
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Eräkulkuri kirjoitti:Tässä on mallia oikeasta metsästyksestä ja eräelämästä eikä mistään poikasten puuhastelusta.

http://areena.yle.fi/1-3349732?autoplay=true
Tuo on hienoa menoa! Pitääkin näyttää uudelleen isälle kun nyt on saatavilla myös suomenkielinen tekstitys, jota Youtuben versiossa ei tietty ollut.

Mutta näin nuorena pitää tyytyä poikasten puuhasteluihin kun ei ole vielä parta harmaantunut sille tasolle, että voi vain tuhahdella väheksyvästi nykymenolle. Ehkä sekin aika koittaa.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

On tullut joskus katsottua. Olisihan se hienoa, lähteä tuonne erämaahan asumaan. Mutta kun pitää töissäkin käydä ja perhettä elättää, niin töitä pitää tehdä ja nyt työt on kaupungissa.

Mutta ei tuo muuten poikkea kämpälläni jahtaamisesta. Metsästysmaastot on mulla kämppäni ympärillä ja portailta alkaa jahti. Loukkuja on minullakin lähimaastossa ja sopivat metsästysmaastot niin sorkkaeläimille, kuin linnuillekin. Kalaankin pääsee. Jahtiin lähden aina kävellen. Sähköjäkään ei ole.

Lähimaastossa liikkuvat ketut, ilvekset, karhut ja sudet viime viikojen havaintojen mukaan.

Lauantaina aamuviideltä lähden taas ja tulen tiistai-iltana takaisin. Ohjelmassa on kauriin metsästystä, sekä pienpetoja. Kyllä on hienoa. :D

Heimo kertoi tuossa, että jos vaimonsa kuolisi, niin ei jäisi tuonne yksin.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vastaa Viestiin