D.I.Y.-keitinkilpailu syysiltojen iloksi

Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

D.I.Y.-keitinkilpailu syysiltojen iloksi

Viesti Kirjoittaja boueme »

Se alkaa taas olla sitä aikaa vuodesta, kun kaljapurkkia avatessani näenkin edessäni ultrakevyen tenupolttimen. Diy-keitinprojekteja on ollut monilla ja itsellänikin useita. Syysiltoina on mukava touhuta jotain ja ajattelinkin, että täällä voitaisiin järjestää leikkimielinen kilpailu siitä, kuka rakentaa parhaimman diy-keittimen. Heti alkaa tietenkin vääntö siitä, mitkä ovat hyviä ominaisuuksia... Mutta jos jätettäisiin se vääntö aluksi pois ja halukkaat esittelisivät täällä omia ratkaisuitaan ja mahdollisesti jo valmiita keittimiään.

Kilpailun säännöt voisivat olla seuraavanlaiset:

1. Keittimen polttoaineen saa kilpailija itse valita.
2. Keittimellä pitää pystyä keittämään vettä vähintään 400ml.
3. 400ml veden keittämiseen kuluva polttoaine lasketaan painoon mukaan.
4. Keittimessä tulee olla ainakin seuraavat osat:
4.1. Poltin. (puukeittimessä alusta, jolla puu palaa)
4.2. Tuulisuoja
4.3. Astia, jossa voi keittää 400ml vettä niin, ettei se kiehuessaan kuohu yli.
5. Keittimen tulee olla oikein käytettynä turvallinen
6. Keittimen kaikki osat tulee olla itse valmistettuja, ts. muiden keittimien osia ei saa käyttää. Esim. kaljapurkkia saa käyttää, trangian kattilaa ei.
7. Keittimen tulee kestää normaali käyttö ja esim. rinkkaan pakkaaminen.

Arvostelukriteerit olisivat seuraavanlaiset tärkeysjärjestyksessä:

1. Toimivuus
2. Paino
3. Kestävyys
4. Hinta

Jos jollakulla on tällaiseen kiinnostusta, niin voitaisiin ensin hioa säännöt ja arvostelukriteerit valmiiksi ja sitten julistaa kilpailu alkaneeksi. Monet kurtistelevat jo kulmiaan ja tästäkin ideasta tulee ehkä iskuja vyön alle, mutta hei, mie en välitä siitä. Kuhan koetan jottain tekemistä keksiä ankeille keleille arki-iltoihin.

-Boueme


Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Voisin koittaa kyhätä jotain,tää o hyvä idea.
Kohti korpea,kiitos.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Miksi kattilakin itsetehtynä?
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Glottis kirjoitti:Miksi kattilakin itsetehtynä?
Voisi olla aiheellista lieventää sääntöjä niin, että kattilan ei tarvitse olla d.i.y.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Osa-alueita painotettaisiin vaikkapa seuraavalla tavalla:

1. Toimivuus, pisteet 1-10, kerroin 4
2. Paino, pisteet 1-10, kerroin 3
3. Kestävyys, pisteet 1-10, kerroin 2
4. Hinta, pisteet 1-10, kerroin 1

Maksimipisteet siis 100 ja minimipisteet 10.

Arvostelussa paras saisi kymmenen pistettä ja huonoin yhden, välille jäävät skaalattaisiin sopivasti. Kokonaispistemäärä ratkaisisi voittajan.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Säännöt kyllä näyttävät olevan ajateltu suoraan erinäisiä spriikeittimiä varten, ultrakevyeen viikonloppuretkeilyyn kesällä yksin. Olkoonkin että kohdassa 1. muuta väitetään.

Puukeitin on rajattu pois, koska polttoaineen paino on mukaanluettuna keittimen painoon. Toisaalta vain 4dl vesimäärän keittämiseen sisältyvä paino suosii spriikeitintä, sillä normaalisti spriikeittimen ongelma on nimenomaan polttoaineen paino.

Kaasulla ja paineistetulla bensalla tms. toimivat keittimet rajattu pois, koska ilman tehdastekoisia osia tuskin kannattaa tehdä itse kokonaan. Lisäksi polttoainepullot painava pirusti suhteessa 4dl vedenkeittomäärään.

Valmiin kattilan käytön kielto käytännössä rajaa pois mahdollisuuden että siinä voi laittaa ruokaa eikä vain keittää vettä.

Ehdotus säännöiksi:
Ei sääntöjä, paitsi että jotain itse tehty.

Ehdotus arvosteluperusteiksi:
Käyttöominaisuuksien, painon, kestävyyden suhde lähinnä vastaavaan kaupalliseen härveliin. Halvasta hinnasta ja kierrätyksestä voisi tietty antaa pisteitä myös.

Esim itselläni oleva trangia, jota modattu näin: varustettu kahdella kahvalla (jotka merkitty ylimääräisellä reiällä) ja korvaamalla paistinpannu kevyellä piirakkavuuasta ja silikoniletkusta tehdyllä kannella olisi sallittu. Mutta todennäköisesti ei voittava, koska parannukset perusversioon ovat pieniä, ja hintakin korkeampi.

Itsellä on kaksi eri keitinprojektia työn alla. Yllä olevasta valituksesta voinee arvata ettei kyseessä ole kaljatölkkiprojektit. Ja siksipä voipi olla etteivät tänäkään talvena tule valmiiksi, joten milloinkas kisa päättyisi?
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Tämän kisan onkin tarkoitus olla leikkimielinen ja mahdollisimman monen halukkaan olisi oltava mahdollisuus siihen osallistua. Itse asiassa minulla oli taka-ajatuksena, että saisin muitakin innostumaan tee-se-itse-projekteista. Miksi kaljatölkkiprojektit eivät olisi tasavertaisia muiden kanssa? Sehän olisi kierrätystä parhaimmillaan. Silloin kun mahdollisimman moni diy-tyyppi osallistuu kisaan, on myös suurempi mahdollisuus siihen, että jotain uutta ja mullistavaa keksitään, joskin sen todennäköisyys on silti pieni.

Ajatuksena on myös, että jokainen innostunut voisi suhteellisen vähillä ja vaatimattomilla työkaluilla ja taidoilla rakentaa toimivan keittimen. Niitä sitten vertailtaisiin täällä. Todennäköisyys, että keitin olis parempi, kuin markkinoilla olevat huippukeittimet, on häviävän pieni, mutta toisaalta, jos haluaisin olla huippuvaeltaja, en istusi täällä kirjoittelemassa ja lukemassa näitä juttuja illat pitkät.

-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

zwak kirjoitti:...joten milloinkas kisa päättyisi?
Jos vaikka vuoden loppuun aluksi olisi aikaa. Sitten voitaisiin jatkoaikaa järjestää ja katsastaa tilanne uudelleen esim. vuosittain tai puolivuosittain.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Juuri sitä tasaveroisuutta hain. Ehdotetuilla säännöillä voittaa kaljatölkkikeittimellä varmasti, kun muulla ei oikein edes kannata osallistua.

Miksi ihmeessä kaljatölkkikeitintä ei voisi verrata kaupallisiin spriikeittimiin? Nettijuttujen perusteella ovat hyvinkin parempia kuin kaupalliset kilpailijansa.
eräsmies
Viestit: 191
Liittynyt: 09 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja eräsmies »

Kaksi sarjaa, säännöillä ja ilman? :shock:
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

eräsmies kirjoitti:Kaksi sarjaa, säännöillä ja ilman? :shock:
Ehkä nuo säännöt ovat tarpeen, tai no, onhan tuo vanha neuvostoarmeijan
liekinheitin jo nurkissa pyörinyt, ehkä siitä jotain.... :wink:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Kilpailun säännöt:

1. Keittimen polttoaineen saa kilpailija itse valita.
2. Keittimellä pitää pystyä keittämään vettä vähintään 400ml.
3. 400ml veden keittämiseen kuluva polttoaine lasketaan painoon mukaan.
4. Keittimessä tulee olla ainakin seuraavat osat:
4.1. Poltin. (puukeittimessä alusta, jolla puu palaa)
4.2. Tuulisuoja
4.3. Astia, jossa voi keittää 400ml vettä niin, ettei se kiehuessaan kuohu yli.
5. Keittimen tulee olla oikein käytettynä turvallinen
6. Keittimen kaikki osat tulee olla itse valmistettuja, poisluettuna kattila/kuppi. Itse valmistetusta kattilasta/kupista annetaan erikseen sovittu määrä lisäpisteitä.
7. Keittimen tulee kestää normaali käyttö ja esim. rinkkaan pakkaaminen.

Arvostelukriteerit, suluissa painotus:

1. Toimivuus (kerroin 4)
2. Paino (kerroin 3)
3. Kestävyys (kerroin 2)
4. Hinta (kerroin 1)

Jokaisesta osiosta pisteet 1-10, jotka monistuvat kertoimen suhteen.

Kilpailun sarjat:

1. Nestepolttoainekeittimet
2. Kaasukeittimet
3. Puukeittimet
4. Monipolttoainekeittimet (paineella toimivat)

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Vastaa Viestiin