Fiskarsin retkisahan teroitus?

nisulju
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2011 22:20
Paikkakunta: Suomi

Fiskarsin retkisahan teroitus?

Viesti Kirjoittaja nisulju »

Olen käyttänyt Fiskarsin isompaa puutarhasahaa (http://fin-fi.fiskars.com/Tuotteet/Puu- ... yolenkilla) retkisahana ja se on aivan erinomainen laite. Ainoa huonompi puoli on, että tylsyy aika nopeasti.
Terä ei ole ollenkaan tavallinen sahan terä, joten teroitusta harkitessa menee sormi suuhun. Onko kenelläkään kokemusta ao vehkeen teroittamisesta?


Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Tuo url ei ainakaan minulla toimi. Mutta jos kyseessä on sama saha kuin kuvittelen, niin hankalahan sitä on itse teroittaa, ellei mahdoton. Lienee aika kovaksi karkaistu ja lisäksi hammaskulmat ovat sellaiset, ettei sinne mikää viila mahdu. Itselläni kyseinen saha on pysynyt terävänä hyvinkin pitkään. Oletko sahaillut hiekkaisia tienvarsipuita? :)

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
nisulju
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2011 22:20
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja nisulju »

Kylää puu on ollut lapin keloa ja tunturikoivua. Ehkä Malmin terä tai muu aalan firma voisi auttaa. Onko kellään kokemusta?
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Googleta terähuolto. Mut luulisin että jos noihin saa vaihtoteriä, niin voi tulla edullisemmaksi hankkia uusi.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Arinakääpä

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Ns. kertakäyttöteriä voi teroittaa viilalla. aivan hyviä tulee.

ostin pienen kaarisahan Mikkelin Robin Hoodista, 4, 95e. Kulkee rinkassa kivutta, puree oikeasti puuhun. Hölömöjä nuo varsinaiset retkisahat!
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Arinakääpä kirjoitti:Ns. kertakäyttöteriä voi teroittaa viilalla. aivan hyviä tulee.

ostin pienen kaarisahan Mikkelin Robin Hoodista, 4, 95e. Kulkee rinkassa kivutta, puree oikeasti puuhun. Hölömöjä nuo varsinaiset retkisahat!
Oikeesti niitä ei voi teroittaa, pintakarkaisu häviää ja sinulla on pehmeä teräinen saha.
Tuohon hintaan en lähtisi hiilettään ja karkaisemaan terää uudestaan, eikä se kuitenkaan
onnistuisi. :wink:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Palokoro
Viestit: 552
Liittynyt: 07 Touko 2009 12:43

Re: Fiskarsin retkisahan teroitus?

Viesti Kirjoittaja Palokoro »

nisulju kirjoitti:Olen käyttänyt Fiskarsin isompaa puutarhasahaa (http://fin-fi.fiskars.com/Tuotteet/Puu- ... yolenkilla) retkisahana ja se on aivan erinomainen laite. Ainoa huonompi puoli on, että tylsyy aika nopeasti.
Terä ei ole ollenkaan tavallinen sahan terä, joten teroitusta harkitessa menee sormi suuhun. Onko kenelläkään kokemusta ao vehkeen teroittamisesta?
Itse olen Arsin vastaavassa sahassa korjaillut muutamaa osumaa saanutta hammasta ohuella timanttiviilalla.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

rellusitikka kirjoitti:
Arinakääpä kirjoitti:Ns. kertakäyttöteriä voi teroittaa viilalla. aivan hyviä tulee.

ostin pienen kaarisahan Mikkelin Robin Hoodista, 4, 95e. Kulkee rinkassa kivutta, puree oikeasti puuhun. Hölömöjä nuo varsinaiset retkisahat!
Oikeesti niitä ei voi teroittaa, pintakarkaisu häviää ja sinulla on pehmeä teräinen saha.
Tuohon hintaan en lähtisi hiilettään ja karkaisemaan terää uudestaan, eikä se kuitenkaan
onnistuisi. :wink:
Ns. kertakäyttöterät kestävät 1-2 teroitusta.
Uudelleenteroitettu on jopa parempi kuin ostoterä jos sen tekee asiantuntevasti.
Karkaisu on nimittäin tehty terävään terään joten sen kärki on liian kova ja uudella teroituksella kovuus on tämmisssään.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Long Nose kirjoitti: Ns. kertakäyttöterät kestävät 1-2 teroitusta.
Uudelleenteroitettu on jopa parempi kuin ostoterä jos sen tekee asiantuntevasti.
Karkaisu on nimittäin tehty terävään terään joten sen kärki on liian kova ja uudella teroituksella kovuus on tämmisssään.
Voipi kai olla noinkin, en ole noita "Honkkari" teriä koskaan viitsinyt teroitaa.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Rakentaissani taloani ostin oksasahan rakennuspuitten katkomiseen
ja hyvä se siihen olikin. Nyt sahanterä on vuosien aikana
kerännyt itseensä vahvan ruostekerroksen. Jotta sen voisi retkelle mukaan
ottaa on siihe hankittava uusi terä tai jopa varaterä :shock:
Joskus on halpakaupasta mukaan lähtenyt heräteostoksena kiinalainen
linkkuveitsen tavoin taittuva retkisaha. Särkikaloja sillä voisi
suomustaa, ei muuta.Tuota en ole kelpuuttanut yhdellekkään lapinreissulle
mukaan, kirveellä ja moottorisahalla olen pärjäillyt. :lol:

Tuossa on oikeaoppinen oksasaka
http://www.prisma.fi/tuotekuvat//large/ ... 9xlyyv.jpg
Miksei retkiolosuhtessa puiden katkomiseen soveltuisi myös oksasakset/ raivausakset
http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot ... akset1.jpg[/img][img]http://[/img]
nisulju
Viestit: 3
Liittynyt: 03 Loka 2011 22:20
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja nisulju »

Fiskarsin isompi puutarhasaha on aivan erinomainen retkisaha. Jopa 30 cm kelo katkeaa kohtuuvaivalla, kun jaksaa jyystää.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Kun sahassa on kovametallihampaat, niin sen teroitus ja harituksen oikaisu ei taida onnistua. Näin ainakin itse uskon. Siksi ostan aina uuden, kun terät tylsiksi tulleet ovat.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Oli maininta linkkuveitsimallisista
... ostin Savotan sellaisen, koska siina oli kunnon vyolaukku.

Ekan kerran kun sahailin, ajattelin etta ompa tama peevelin hidas. Sitten katsoin hammastusta (Fiskarsiahan on kehuttu, etta silla syntyy nopeasti, vaikka olisi paljonkin tehtavaa).
- Savotan hammastus oli tehty molemmille puolille harittavaksi. Ei kai siina voi olla muuta ajatusta kuin etta jos sahaa puussa olevaa oksaa, niin saha ei jumiudu kovin herkasti oksan painon vetaessa sahausrakoa alapaasta umpeen (kun siita nain tulee 2-3 kertaa leveampi)?
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ ^Ainakin kaarisahan kovametalliterää (kärkikarkaistua) on tullut teroiteltua kohtalaisen onnistuneesti. Viilakauppiaskin on onnessaan.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

hannes kirjoitti:^ ^Ainakin kaarisahan kovametalliterää (kärkikarkaistua) on tullut teroiteltua kohtalaisen onnistuneesti. Viilakauppiaskin on onnessaan.
Kärkikarkaistu tarkoittaa ihan tavallista hiiliterästerää. Kovametalliterää ei teroteta viilalla. Vaatii hiomakoneen.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Vastaa Viestiin