Vaarallisimmat virheet vaelluksella

13102013
Viestit: 511
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Antaako nämä sateliittipuhelimet paikkatiedon automaattisesti? Vai onko se soittajan jostain tiedettävä?
Monet muistaa tammikuisen etsintäoperaation kun kännykällä saatiin kaksi kertaa yhteys hätäkeskukseen mutta paikkatiedossa oli jotain vikaa. Ehkä myös luotettiin nopeaan helikopteripelastukseen koska varusteet ei aivan riittäneet pitkään pelastajien odottamiseen.
Eli paikannus ja hätäleiriytyminen myös tärkeitä sen mahdollisen kännykkä yhteyden lisäksi.


"Ockhamin partaveitsi"
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Hätäleiriytyminen käy hyvin tekosyyksi tai selitykseksi sille, että varautuu suunnittelmaan kuulumattomaan leiriytymisen tarpeeseen riittämättömästi. Jos on osannut varautua hätäleiriytymiseen ei leiriytymisen tarve ole ollut odottamaton tai yllättävä. Hätäleiriytymisen käsitteeseen turvautuminen on vaarallinen virhe. Pitää varautua leiriytymään kunnolla.

Onko esimerkiksi hätäpuhelin sellainen, että sillä saa jollakin kurjalla ja isolta osalta epävarmalla tavalla johonkin, josta ehkä saa apua jos yhteyden saa ajoissa ja se pysyy yllä riittävän kauan?

Hätäensiapuvälineet? Punaisella ristillä varustettu valkoinen puuvillasukka?
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

"Antaako nämä sateliittipuhelimet paikkatiedon automaattisesti? " InReach lähettää sen joka viestin mukana. Lisäksi sen saa piirtämään kartalle reittiä. Itsen olen laittanut sen tunnin välein merkkaamaan paikkaa.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Minkälainen sopimus Sulla on tuossa Inreach laitteessa?
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

Freedom Plans jolloin maksan ylläpitomaksua vuodessa 25 $. Sitten kun lähden vaellukselle otan vain tuo 30 jakson pelkästään Safety Plan joka maksaa 15 €.

Vakioviestit ovat ilmaisia ja niitä on kolme. Lähetän aamun viestin, keskipäivä vietin ja yöpymispaikkaan saapumisviestin. Vaellan siis yksin ja tuo menee rouvalle. Jos sitten on jotain erityistä asiaan puoleen ja toiseen, tuohon pakettiin kuuluu 10 viestiä. Ylimenevät viestit suuntaansa maksaa 50 senttiä kpl.

Tranking point maksaa tuossa 0,10 senttiä kpl. Laitan tuon tunnin välein ja tietysti sen ajan kun olen liikkeessä.

Mahdollista on tietysti ostaa paketteja joihin kaikki kuuluu kk hintaan. Tuo on kumminkin minulla turvallisuusväline ja tuolla paketilla tulee halvimmaksi. Jos haluasi lähettää kartalle esim. 5 min välein, niin silloin kannattaa ostaa seuraava paketti, johon ne kuuluu kk-hintaan.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Siitähän voi sitten rouva katsoa reaaliajassa missä punainen piste eli oma ukko oikeasti menee. Niinkö se toimii?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

"Siitähän voi sitten rouva katsoa reaaliajassa missä punainen piste eli oma ukko oikeasti menee. Niinkö se toimii?" Jep juuri noin. Tietysti tuota ei ole pakko käyttää, on vapaaehtoinen toiminne.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Kun muutama vuosi sitten aloin telttailemaan myös talvella ja hommasin siihen tarvittavat välineet, on hiihtovaelluksellakin erityisen turvallinen olo koko ajan. Ei tarvitse jännittää sitä löytyykö kämppä ja onko siellä tilaa. Kaikki tarvittava kulkee koko ajan ahkiossa mukana. Ennen kuljetin mukana talvella jotain tarpin tapaista hätäyöpymistä varten, onneksi ei tarvinut koskaan kokeilla sitä.

Itse pidän talviretkeilyssä vaarallisimpana virheenä heikoille jäille menoa mikäli varuste- ja taitopuoli on muuten hyvä.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Pena10 kirjoitti:Freedom Plans jolloin maksan ylläpitomaksua vuodessa 25 $. Sitten kun lähden vaellukselle otan vain tuo 30 jakson pelkästään Safety Plan joka maksaa 15 €.
Netissä oli kirjoittelua, että jos ottaa kuukauden silloin tällöin, niin laskutuksen kanssa olis ollu jotain ongelmia, laskutus oli jatkunut vaikka sen piti olla vain kuukauden yms.

Sulla ei ole ilmeisesti ollut tuon kaltaisia ongelmia vaan kaikki on pelannut suunnitellusti?
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Kun lapissa sattuu jotakin, niin on hyvä jos joku hakee pois. Muistakaa tukea!
Kuva
www.aslak.fi
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Taytyy lukea koko riimi alusta, jotenkin on pysynyt katveessa tahan asti, mutta laitanpa jakoon oman huoleni, eli veden ottaminen runsaan lumen aikoina. Vaikka lahde/ puro olisi sula, lumilipan paalle ei ole syyta menna kurkottelemaan. Putousta voi olla parikin metria, ja pois pitaisi kanss paasta
- testailin juuri vetoketjullista neopreeni-kuorta 0,3 L termosmukiin, kaksinpuolisen karabiinihaan kanssa (jotta saa joko hiihtosauvan sompaosaan tai rannelenkkiin kiinni)
- hyvin toimii, seka ilman mukia (tayttyy nopeastI) tai mukin -ilman kantta - kanssa, jolloin kestaa hetken upota, mutta antaa sitten enemman kerralla

Neopreeni, vaikkei kai vetta imekaan, pysyy yllattavan kauan markana, eli talvella siis jaatyy. 4 asteista vetta termosmukissa sisalla, jaata paalla, mihinkahan tasapainopiste lampotilan suhteen asettunee... tuleeko vetta vai jaata seuraavalla pyssayksella kayttoon?
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

PeteBee kirjoitti: Netissä oli kirjoittelua, että jos ottaa kuukauden silloin tällöin, niin laskutuksen kanssa olis ollu jotain ongelmia, laskutus oli jatkunut vaikka sen piti olla vain kuukauden yms.

Sulla ei ole ilmeisesti ollut tuon kaltaisia ongelmia vaan kaikki on pelannut suunnitellusti?
Laskutuksessa ei ole ollut mitään ongelmaa. Tuo suspend tilaan laittaminen pitää laittaa ennen kuin tuo edellinen laskutuskausi päättyy.

Kun itse googletin tuota, niin minusta tuo kuukauden ylimääräinen laskutus on ollut käyttäjien väärinymmärrystä. Tämä tapahtuu silloin, jos 30 päivän jakson aikana nostaa ylempään hintaluokkaan. Silloin on jo mennyt ensin tuo halvempi kk-maksu ja tuo korotuksen kk-maksu menee heti perään. Eli jos haluaan esim. Safetyplanin korottaa Recreation Plan onnistuu tuo vasta halvemman planin 30 päivän lopulla, muuten joutuu maksamaan ns. kahteen kertaan.

Minulla ei ole tätä ongelmaa ole kun en aio tuota nostaa ja laskea plania, vaan mulle riittää tuo safetyplan.
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Vaarallisimmat virheet vaelluksella

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Kuva

Miten toimit? Joen toiselle puolelle tähän kohtaan on päästävä.
Silta vaurioitunut kuvanmukaisesti. Joki virtaa vahvasti 5km molempiin suuntiin, kahluusyvyys metri. Seuraavaksi lähin silta 5km päässä.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Vaarallisimmat virheet vaelluksella

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Kuva jättää paljon auki, mutta voisihan tossa kahvit kiehauttaa ja odottaa, jos seuraava porukka koeponnistaisi. Ilmeisesti sillan kantavuus kuitenkin pääosin menetetty, jotan varminta kiertää, jos erityistä ei ilmene.
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Vaarallisimmat virheet vaelluksella

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Katala kysymys, kehtasitkin... :? Yrittäisin ensin selvittää vaikkapa rytkyttämällä, ovatko vaijerit kunnossa ja tukevasti kiinni ja kestävätkö lankut. Sitten koettaisin katsella, pääseekö vastarannan vasemmalle puolen "maihin" kohdassa, josta alkaa ylämäki. Yksin pitäisi saada "110 prosentin" varmuus noiden ehtojen todenmukaisuudesta. Jos on kaksi kulkijaa ja köysi, sulkurenkaita sekä slingejä, niin kynnys sillan käyttöön ehkä alenisi "80 prosenttiin". Paikan päällä voisi pelkkä vilkaisu edesauttaa kiertotien käyttämiseen. Tällaista fundeeraamista. Avunpyyntömahdollisuudet, 112/satelliittipuhelin tms, voisivat myös edesauttaa päätöksenteossa ylityksen puolesta tai vastaan. Kuvan perusteella ei voine antaa oikeata vastausta, mutta turvallisinta on tietenkin ns kiertotie.
Vastaa Viestiin