Esittele täällä grammattu reppusi

Tunnelivaeltaja
Viestit: 266
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Hanu kirjoitti:En mene vaellukselle pelkästään ruuan takia, mutta myös sen takia. Jos olisi mahdollista ladata vaeltamiseen tarvittava energia jotenkin syömättä, en lähtisi ollenkaan.
Kukin tosiaan tehköön mieltymystensä mukaan, mutta kyllä minulle tuollainen energialataus kelpaisi (paitsi että siinä säästäisi 10 kiloa 13 päivän vaelluksen lähtöpainossa, ei varmaankaan tulisi tarvetta kykkiä pusikossa takapuoli paljaana hyönteisten syötävänä). Tai jos edes saisi kaupasta paketteja, joihin on tungettu kaikki vaeltajan tarvitsemat ravintoaineet mahdollisimman energiapitoisena seoksena (sopiva tuotenimi voisi olla esim. "Vaeltajan täysravinto").

Mutta kun tässä on puhuttu keittovälineiden grammaamisesta, kehityksen looginen päätepiste on tietenkin 0 g: ei keitintä eikä polttoainetta. Itse olen jättänyt nämä pois kuudelta viimeiseltä (kesä)vaellukselta. Kimmokkeen tämän kokeilemiseen antoi se, kun menomatkalla kesän 2014 Jotunheimenin vaellukselle lensimme Osloon, eikä polttoainetta tietenkään saa kuljettaa lentokoneessa. Toimi riittävän hyvin, joten tästä tuli toistaiseksi pysyväiskäytäntö painon säästämiseksi. Toki keittomahdollisuuden puute rajoittaa ruokavaliota jonkin verran.

Asia erikseen on sitten lämpimän ruoan rooli hypotermian välttelyssä. En suosittelisi pelkkää kylmää ruokaa talvivaellukseen (jossa tietenkin keitintä tarvitaan jo juomaveden sulattamiseen lumesta).


Micke
Viestit: 2303
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tunnelivaeltaja kirjoitti:Mutta kun tässä on puhuttu keittovälineiden grammaamisesta, kehityksen looginen päätepiste on tietenkin 0 g: ei keitintä eikä polttoainetta. Itse olen jättänyt nämä pois kuudelta viimeiseltä (kesä)vaellukselta. Kimmokkeen tämän kokeilemiseen antoi se, kun menomatkalla kesän 2014 Jotunheimenin vaellukselle lensimme Osloon, eikä polttoainetta tietenkään saa kuljettaa lentokoneessa. Toimi riittävän hyvin, joten tästä tuli toistaiseksi pysyväiskäytäntö painon säästämiseksi. Toki keittomahdollisuuden puute rajoittaa ruokavaliota jonkin verran.
Kiinnostaisi tietää ruokalistasi, vaikka yhden päivän osalta. Itsekin voisin tuota kokeilla kesäreissulla. Kaiketi mukana on pähkinöitä keksejä tms. Itselleni on suuri ongelma keittimettömyydessä siinä, että haluan joka päivä aamukahvin ja kylmänä sen uppoaminen kitusiin on hieman nihkeää.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Tunnelivaeltaja
Viestit: 266
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Kahvia tai teetä en ole oppinut juomaan normaalielämässänikään, eli ei siltä kannalta ongelma minulle (armeijan talviharjoituksissa pääsin toki nauttimaan kylmää kahvia). Päiväkohtainen mukaan otettava ruoka on nykyisellään oleellisesti tällainen:

Aamiainen: (1) Puuroaineksia kylmään veteen sekoitettuna, yleensä omenakanelipuuroa (kuivanettopaino 65.5 g per henki), lisäksi seassa vähän papaijaa (5 g = hieman lisää C-vitamiinia) ja kaurahiutaleita (5-10 g, hämäristä syistä). Sinänsä tavallisia kaurahiutaleitakin voi syödä ihan hyvin kylmänä veden kanssa. (2) siemennäkkileipää (125 per henki); (3) proteiinipatukka (50 g)

Lounas: kaurakeksejä ja tai suklaa-Digestivejä, 150 g per henki

Illallinen: (1) kiisseliä (mustikka-vadelma, 37.5 g per henki); (2) kaurakeksejä (87.5 g per henki)

Lisäksi tauoilla päivän mittaan: (1) pähkinöitä ja kuivahedelmiä (yht. keskimäärin 185 g per henki); (2) suklaata (keskimäärin n. 60 g per henki päivässä)

Näistä tulee yhteen laskien n. 773 g kuiva-ainesta per päivä. Energiasisältöä en ole laskenut muutamaan vuoteen, mutta lienee vähintään 3500 kCal. Toki se ei riitä estämään painon laskua vaelluksen aikana, osa pitää ottaa rasvakudoksesta.

Mikään kulinaristin unelma tämä ei liene, mutta minun näkökulmani vaellukseen onkin, että "kävelemäänhän tänne on tultu". Helteellä viime vuonna totesimme nämä turhan vähäsuolaisiksi, tavallisemmissa alle 20 C lämpötiloissa ovat toimineet hyvin. Suolaa voi ottaa mukaan esim. filmipurkissa.
Hanu
Viestit: 4005
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

En viihtyisi Tunnelivaeltajan eväillä päivääkään.... :) Näköjään aika pienelläkin pärjää, jos niin haluaa. Ja jokainen toki vaeltakoon, kuten itsestä on hyvä. Silti raskaan kuorman raatajakin saattaa löytää hyviä ideoita näistä grammaustouhuista, koska ei painava kuorma ole tietenkään minunkaan tavoite ilman sen tuomaa mukavuutta maastossa.

Puuro kylmänä on ihan toimiva. Varsinkin, jos sen tekee maitoon, joka on mahdollista maitojauheen avulla. Alueella, jossa voi tehdä tulet tai risukeittimellä voi poistaa polttoaineen painot. Monia ruokia voi valmistaa ilman astiaakin, mutta tietämäni sellaiset eivät ole taas kuivattuja ruokia. Kuivaus taas pakottaa pieneen palakokoon.

Omaa rinkkaani saisin kevennettyä kyllä helposti paljonkin ja vielä mukavuus suunnilleen säilyisi. Ehkä joskus, kun polvet ei enää kanna....
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

773 g kuiva-ainesta per päivä on minusta hirmu paljon. Kevyemmällä taakalla selviää pienellä päälleruuvattavalla keittimellä ja vähän polttoainetta kuluttavilla kevyillä ruoka-aineksilla: esim. pikapuurot, perunamuusijauhe, nuudelit ja pienet säilykkeet. Vesi kiehuvaksi ja ainekset sekaan, hetki odottelua ja annos on valmis. 230 g kaasulla pärjään hyvin 10 päivää: aamupuuron ja teen, pääruoan ja välipalakaakaot keittelen.
Kylmän ja tuulisen kelin sattuessa kylmä ruoka olisi tosi ankeaa.
rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

lepposasti kirjoitti:773 g kuiva-ainesta per päivä on minusta hirmu paljon. Kevyemmällä taakalla selviää pienellä päälleruuvattavalla keittimellä ja vähän polttoainetta kuluttavilla kevyillä ruoka-aineksilla: esim. pikapuurot, perunamuusijauhe, nuudelit ja pienet säilykkeet.
Olisi mielenkiintoista kuulla esimerkkinä yhden päivän evääsi, jos selviät kevyemmällä kun 700 g/päivä. Niin vielä, että energiasisältö on riittävä.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hanu kirjoitti:ruokani painaa ja saakin painaa, koska syöminen ja kokkailu on merkittävä osa reissun fiilistä eikä vain kropan lataamista. Vastaavasti elektroniset vempaimet ovat ennemmin fiilistä laskevia, joten vanha nokialainen puhelin ja pokkarikamera (nykyään jopa digi sellainen, kun diat meni hankaliksi ja kalliiksi) riittää. Kellot, Gps-vehkeet, järkkärikamerat, virtapankit yms. on niitä, joista kevennän omaa kantamustani. Kukin mieltymyksiensä mukaan tietenkin.
Samaa mielta (gepsin :idea: otan kuitenkin mukaan)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hanu kirjoitti: Alueella, jossa voi tehdä tulet tai risukeittimellä voi poistaa polttoaineen painot. Monia ruokia voi valmistaa ilman astiaakin, mutta tietämäni sellaiset eivät ole taas kuivattuja ruokia. Kuivaus taas pakottaa pieneen palakokoon.

Omaa rinkkaani saisin kevennettyä kyllä helposti paljonkin ja vielä mukavuus suunnilleen säilyisi. Ehkä joskus, kun polvet ei enää kanna....
Yes, 230 g pienenee 100G:ksi (tosin molemmat nettopainoja) eli aamukahvit mukavuusmielessa ja loput kaasusta hata-varoina.

Titaanimukilla keittelee kahvit ja kuiva(ttu)pakastettuihin sen veden, joka sitten menee myyntipakkaukseen, eika siina muuta.
- tosin itsella vain 1 ateria kustakin lolmesta naita freeze-dried, koska 1. niihin kyllastyy aika akkia, ja 2. suht'tyyriita ovat myos... siis myos kattila mukana. Muusit tosin voisi keitella ihan Tatonkan syvalla metallilautasella, mutta muusin lisakkeita, niitakin, on vain rajoitettu maara (kuivaporo, metukka, kuivasipuli, sen tuoreet sukulaiset, jotkin juurekset...)
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

rar kirjoitti:Olisi mielenkiintoista kuulla esimerkkinä yhden päivän evääsi, jos selviät kevyemmällä kun 700 g/päivä. Niin vielä, että energiasisältö on riittävä.
Tässäpä pyytämäsi:

pikapuuro (1,5 pussia) 45g
nuudeli 55 g TAI muusijauhetta 1/3 pussia eli 35 g
säilyke 100 g
leipä jälkiuunipala (2 palaa) 60 g
2 juustosiivua 20 g
4 meetwurstisiivua 20 g
2 kanelisokerikorppua 40 g
kaakao 20 g
pähkinät 20 g
kuivahedelmät 20 g

YHTEENSÄ 380/400 g

Lisäksi pari-kolme proteiinipatukkaa (50 g) mukana koville rehkimispäiville. Puoli kiloa on varmasti maksimi kesävaelluksen ruokien paino per vrk.
En ole laskenut kaloreita, mutta näillä minä pysyn kylläisenä, enkä toisaalta pane pahakseni muutaman liikakilon katoamista vyötäröltä. Tarvittavat ruokamäärät tietenkin riippuu ihmisen koosta ja rehkimisen määrästä tosi paljon. Samoin kuin kantokyky.
Jouni
Viestit: 1239
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Meitä on niin monen kokoista ja erilaisilla ruokahaluilla varustettuja. Minun silmääni tuosta ^ puuttuu kokonaan puolet lounaasta ja kokonaan päivällinen... Ja säilyke ja kaakao taas on omaan makuuni ylimääräistä, ja leivän kannan näkkärinä tai varrasleipänä. :)

Itse olen punninnut syöväni noin 700-800 grammaa kuivaa tavaraa per vaelluspäivä. Tai siis kuivaa kaikki muu paitsi voi, juusto, suklaa. Ja juoma-aineita, kuten kahvia minulla ei ole matkassa. Tosin nyt kun ikää karttuu, voi olla että syön hieman vähemmän. Pitäisi taas joskus asiakseen punnita mitä oikeasti meni, nuo punnitukset on tehty nuorempana.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Alle 500 g:n päiväannos kuulostaa vähältä, yli 800 g:n annos taas paljolta. Oma päiväannokseni liikkuu ilman ertyistä grammaamista vajaassa 700 grammassa. Ehkä tuo 500-800 grammaa vastaa keskimääräistä annospainoa, tai ehkä se on bähän alakanttiin. Lyhyen reissun voi tehdä kevyilläkin annoksilla, mutta pidemmälle tarvitaan raskaammat ja kalorikkaammat. Omalla kohdalla 11-14 päivää on se raja, jonks jälkeen ruoka alkaa maistumaan.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

dailymail kirjoitti:Alle 500 g:n päiväannos kuulostaa vähältä, yli 800 g:n annos taas paljolta. Oma päiväannokseni liikkuu ilman ertyistä grammaamista vajaassa 700 grammassa. Ehkä tuo 500-800 grammaa vastaa keskimääräistä annospainoa, tai ehkä se on bähän alakanttiin. Lyhyen reissun voi tehdä kevyilläkin annoksilla, mutta pidemmälle tarvitaan raskaammat ja kalorikkaammat. Omalla kohdalla 11-14 päivää on se raja, jonks jälkeen ruoka alkaa maistumaan.
Minulla on myös täsmälleen samat kokemukset. Viimeiset 10v mennyt juuri noin. Otan muonaa noin 700g päivää kohti, jossa on melko paljon rasvaa. Toisin sanoen energiaa on noin 3000kcal vuorokautta kohti. Luulen että kulutus on usein noin 4000kcal tai vähän yli. Toisin sanoen 10 päivän vaelluksella kalorivajaus on noin 10000kcal. Tätä tukee myös se että elopainoni tippuu reissussa kilon tai hieman yli. Omasta kudoksesta saa energian paljon paremmalla (n. 2.5x) hyötysuhteella. Nestetasapaino on itselläni vakio eli se ei muutu. Vasta muutama päivä vaelluksen jälkeen alkaa nälkätuntemukset ja täytyy syödä pari viikkoa reilummin. Teen pohjoismaissa vain kesä ja syysvaelluksia. Pitkälle talvivaellukselle ottaisin enemmän muonaa ja vähentäisin etenemiseen käytettyjä tunteja.

Tuossa oli kysymys 1kg painoisista rinkoista. Minulla on Exped Thunder 70, joka ei sovi lainkaan. Sitten hankin slovakiasta HMG:n 3400 southwestin paksummalla materiaalilla ja se on itselleni ehkä lähes täydellinen. Toimii vielä ainakin 18kg kuormalla ja tilaa on minusta enemmän kuin numeroiden perusteella voi laskea. On kyllä tarkempi pakata perinteisiin rikkoihin verrattuna. Idean sain ulkomailla, jossa amerikkalaiset noita käyttävät. En kyllä mielellään suosittele mitään varusteita sillä sopiminen on niin yksilöllistä. Ja kallistahan tämä sopivien varusteiden etsiminen on, mutta en halua enää kantaa 25kg hetekkaa.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

No eihän se oma noin 500 grammaa päivässä sitten ollutkaan sentään kovin outoa ja kuten sanoin kevyt reppu ja loivat liikkeet vielä edesauttavat asiaa.

Tuohon keventelyn kalleuteen edelleenkin sanoisin että ehkä ei kuitenkaan aina välttämättä kannata varata sitä muutamaa tonnia ja "ostaa vain parasta laatua, koska se kestää kauan ja tulee lopulta halvemmaksi", vaan kannattaa ennemminkin varata vähintään muutama vuosi aikaa ja miettiä mikä oikeasti tulee halvemmaksi, tavara kerrallaan, järkevää kestoa ja ikää silti unohtamatta. Oman järjen käyttö kunniaan. Kalliimpaa ja halvempaa tarpeen mukaan....tarjouksesta. :wink:
Ei se keventämisen tarvekaan yleensä tule rysähtäen heti, vaan pikkuhiljaa vuosien varrella, keventelyn voi tehdä samaan tahtiin.
Netin vaelluspalstoja kannattaa lukea hyvinkin kriittisesti. Siellä nimittäin suurin osa kirjoittajista on näitä uuden kalliin tavaran hamstraajia ja hiplaajia. Mutta myös järkeviä ja itsekin tavaroita tekeviä löytyy joukosta, kun malttaa seurata tarkkaan.
Rinkkojakin näkyy moni kokeilevan useammanlaisia, mutta kun saa ne muut tavarat suurinpiirtein kevenneltyä, niin sitten vasta kannattaa ostaa se sopiva rinkka viimeiseksi niiden tavaroiden kantamiseen, siinäkin säästää satasia. Ja ainakin itse huomasin, että sen kahdeksan kiloa kantaa vaikka "parilla Prisman muovikassilla", rinkan kanto-ominaisuudetkin jäävät siinä kiloluokassa jo kovasti toisarvoiseen asemaan, sen voi helposti jokainen helposti kokeilla kotona, jo sekin seikka voi tuottaa muutaman kympin ja säästää satoja grammoja. :D

Tällä hetkellä yksi parhaista keventäjien palstoista lienee Facen "Kevytretkeilijät", hiukan yli 5000 jäsenen ryhmä.
Tosin sielläkin suurin osa porukasta keskittyy tuohon kalliilla ostamiseen, mutta muutakin asiaa löytyy. Ainakin se on pohjaton tietämyksen foorumi juuri tuon uuden kalliin rihkaman ostajalle. :lol:
Kyllä Siperia opettaa!
Aaro
Viestit: 2436
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Jos vain repusta puhutaan niin vaimon kanssa meillä on ollut jo vuosia Granit gear:in reput ja hyvin ovat toimineet ja kestäneet. Mallit nyt muuttuneet mutta oheisen linkin reppu muistuttaa meidän reppuja https://www.granitegear.com/outdoor/bac ... rga-2.html . Rullattava yläosa antaa runsaasti ylipakkauskapasiteettia. Ainakin 20 kg asti toimii kohtuu päivämatkoilla hyvin. Pakkaamme tavavat noin 5 muovikassiin ryhmiteltyinä ja työnnämme reppuun "optimi" järjestyksessä. Joskus saattaa joutua repimään ulos kaikki viisi kassia kun etsii sitä linkkaria.
Micke
Viestit: 2303
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Aaro kirjoitti:Jos vain repusta puhutaan niin vaimon kanssa meillä on ollut jo vuosia Granit gear:in reput ja hyvin ovat toimineet ja kestäneet. Mallit nyt muuttuneet mutta oheisen linkin reppu muistuttaa meidän reppuja https://www.granitegear.com/outdoor/bac ... rga-2.html . Rullattava yläosa antaa runsaasti ylipakkauskapasiteettia. Ainakin 20 kg asti toimii kohtuu päivämatkoilla hyvin. Pakkaamme tavavat noin 5 muovikassiin ryhmiteltyinä ja työnnämme reppuun "optimi" järjestyksessä. Joskus saattaa joutua repimään ulos kaikki viisi kassia kun etsii sitä linkkaria.
Itse ostin vaimolle ja itselleni noi Virgat joskut 2005-2006 ja vaimo on tykännyt tuosta. Itselläni epäkkäät kärsivät tuosta "lantiovyöttömyydestä" liikaa ja nuppi räjähtää jos lastaan siihen enemmän kuin 12-13 kiloa painoa. Vapor trailista sen sijaan olen tykännyt, mutta siinäkin painoraja mulla menee jossain 18 kilossa, kun senkin lantio vyö on korkeintaan välttävä.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Vastaa Viestiin