Esittele täällä grammattu reppusi

luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Minulla kun kuvaus mahtuu kannykkaan, niin kaluston painon kokonaisuudestasi vahentamalla olemme sadan gramman tarkuudella samoissa. Pakko kuitenkin kysya tasta:
"-kengät Superfeet Carbon - pohjallisilla (ei kahlaus/leirikenkiä erikseen)"

Pitkalla vaelluksella kengat tauollakin ainakin kerran pois, tuulettumaan, ja leirissa alkupuuhien jalkeen mahd. vahan jalassa - hyva seka vuorien kuivumiselle kuin myos jaloille (olin viime kesana, ja lampoahan riitti, valipaivat poislukien 2 kk samoissa, korkeissa vaellussaappaissa). Taytyy kysya - ja jatetaan kahluut pois - etta miten leirissa? Kalliopohjalla tai jossain vesiston rannalla toki paljain jaloinkin kay. Mutta vasyneena palelee helposti ( paitsi m-pussissa)
- eiko esim. pohjistaan vahvistetut untuvatossut ( helppo pyyhkaista pohjista puhtaiksi, jos ei loydy muita kuivia sukkia yoksi) leiritouhuihin mahtuisi kokonaispainoon, ja lisaisivat mukavuutta oleellisesti?


cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

luuppi kirjoitti:Minulla kun kuvaus mahtuu kannykkaan, niin kaluston painon kokonaisuudestasi vahentamalla olemme sadan gramman tarkuudella samoissa. Pakko kuitenkin kysya tasta:
"-kengät Superfeet Carbon - pohjallisilla (ei kahlaus/leirikenkiä erikseen)"

Pitkalla vaelluksella kengat tauollakin ainakin kerran pois, tuulettumaan, ja leirissa alkupuuhien jalkeen mahd. vahan jalassa - hyva seka vuorien kuivumiselle kuin myos jaloille (olin viime kesana, ja lampoahan riitti, valipaivat poislukien 2 kk samoissa, korkeissa vaellussaappaissa). Taytyy kysya - ja jatetaan kahluut pois - etta miten leirissa? Kalliopohjalla tai jossain vesiston rannalla toki paljain jaloinkin kay. Mutta vasyneena palelee helposti ( paitsi m-pussissa)
- eiko esim. pohjistaan vahvistetut untuvatossut ( helppo pyyhkaista pohjista puhtaiksi, jos ei loydy muita kuivia sukkia yoksi) leiritouhuihin mahtuisi kokonaispainoon, ja lisaisivat mukavuutta oleellisesti?
Altran kengät ovat sen verran hyvin tuulettuvat, että niitä ei ollut samanlaista tarvetta ottaa pois jalasta aina kun mahdollista. Eikä lämpötilat olleet niin matalia että kostea kenkä villasekoitesukan kanssa olisi paleltanut.

Sattui myös niin hyvä tuuri, että koskaan just ennen leiriytymistä ei tullut kasteltua kenkiä litimäriksi, eli märillä kengillä ei tarvinnut istua iltaa leirissä. Tähänhän on vakiokonsti toki kuivat sukat joiden päälle muovipussit.

Voi kuulostaa hassulta, mutta leirikenkien suurin etu itselle jalkojen ilmastoitumisen lisäksi on ollut helppo sujautettavuus matalasta teltasta poistuttaessa. Suurin reisikrampin riski itselläni on siinä, kun on makaillut teltassa hetken, ja sitten kumarassa asennossa yrittää kiskoa vähän nihkeitä vaelluskenkiä jalkaan. Lenkkareilla ei ole tätä ongelmaa koska ne saa avattua nauhoista ihan levälleen, ja pohjallisenkin otettua pois.

Edit: uuteen kauteen lähdetään taas vähän kevyemmän repun kanssa, lähinnä sadehousut vaihtuivat sadehameeseen ja teltaksi saapuu jossain vaiheessa kesää Durston X-mid 1p, sauvoilla pystytettävä teltta. Ei Hillen Enanissa mitään varsinaista vikaa, mutta X-midillä tulee puolisen kiloa pudotusta taakkaan, telttaan lisää korkeutta ja elintilaa, sekä vaellussauvat pääsevät monikäyttöön.

Luultavasti sieltä täältä tulee myös hinkattua painoa alemmaksi, mukana on vieläkin liikaa tilpehööriä ja kaikenlaista erillispakkauspussia jotka vievät tilaa ja hidastavat rinkan purkua/pakkausta. Ossi Määtän "Kevytretkeilijän opas" on auttanut tässä melko paljon.
NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Karhunkierros on heitetty, ja reissulla myös päätin, että nyt kevenee reppu. Kunse lähtöpaino on joka kerta siellä +20kg, niin nytse saa keventyä.
Vaan en ole yhtään varma mistä aloittaisin.

Keittimessä kulkee 2kpl Trangian kattiloita + pannu, kattiloita erikseen en ole punninnut, mutta onko ehodtuksia keveämmistä vaihtoehdoista? Trangian pienempi kattilan on litranen (ja pärjäisin kahdella sellaisellakin) ja toinen hieman isompi. Paistinpannua en oikeastaan edes tarvitse, se toimii vain kantena.

Teltta saa myös vaihtua keveämpään. Piti jo tänä vuonna mennä Erämessuille hipelöimään uusia telttoja, mutta kumma juttu, ensivuonna sitten.. Suosituksia otetaan vastaan. Hannah Compact 2 on nyt käytössä ja ennen reissua sen punnitsin, kolmella kaarella, painoa 2902g.

Thermarin makuualustassa olis lyhennys varaa (195cm, käyttäjä 158cm..) ja olen kyllä lukenut, että näitä voisi itse lyhentää, mutten kyllä uskalla itse lähteä leikkelemään.

EA painaa 391g, vaikka sitä tälle reissulle jo kevensinkin vähemätämällä sidetarpeita, laastareita ja sakset.

Tälle reissulle sain kevennettyä myös pyyhkeen (420g --> 77g), trangia vaihtui Vegaan (1125g --> 833g), mutta kyllä se reppu silti painaa..

Juuri on työn alla Ossi Määtän Kevytretkeilijän opas..
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

NorP kirjoitti:Karhunkierros on heitetty, ja reissulla myös päätin, että nyt kevenee reppu. Kunse lähtöpaino on joka kerta siellä +20kg, niin nytse saa keventyä.
Vaan en ole yhtään varma mistä aloittaisin.

Keittimessä kulkee 2kpl Trangian kattiloita + pannu, kattiloita erikseen en ole punninnut, mutta onko ehodtuksia keveämmistä vaihtoehdoista? Trangian pienempi kattilan on litranen (ja pärjäisin kahdella sellaisellakin) ja toinen hieman isompi. Paistinpannua en oikeastaan edes tarvitse, se toimii vain kantena.

Teltta saa myös vaihtua keveämpään. Piti jo tänä vuonna mennä Erämessuille hipelöimään uusia telttoja, mutta kumma juttu, ensivuonna sitten.. Suosituksia otetaan vastaan. Hannah Compact 2 on nyt käytössä ja ennen reissua sen punnitsin, kolmella kaarella, painoa 2902g.

Thermarin makuualustassa olis lyhennys varaa (195cm, käyttäjä 158cm..) ja olen kyllä lukenut, että näitä voisi itse lyhentää, mutten kyllä uskalla itse lähteä leikkelemään.

EA painaa 391g, vaikka sitä tälle reissulle jo kevensinkin vähemätämällä sidetarpeita, laastareita ja sakset.

Tälle reissulle sain kevennettyä myös pyyhkeen (420g --> 77g), trangia vaihtui Vegaan (1125g --> 833g), mutta kyllä se reppu silti painaa..

Juuri on työn alla Ossi Määtän Kevytretkeilijän opas..
Paljon ekologisempaa on kun luovut turhasta keventämisestä ja hankit Eräkärryn. Eräkärryn avulla voit myös pidentää retkeilysesonkia kylmempiin aikoihin,



jos et halua investoida niin vuokraa

https://www.kuinoma.fi/fi/tuotteet/7792
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

NorP kirjoitti:Karhunkierros on heitetty, ja reissulla myös päätin, että nyt kevenee reppu. Kunse lähtöpaino on joka kerta siellä +20kg, niin nytse saa keventyä.
Vaan en ole yhtään varma mistä aloittaisin.
Lopputulema tällä saralla on nyt se (kun vaeltaminen, =kunto, edelleenkin hiipuu), että rojut painaa viikon ruokineen noin 7-8 kiloa. Ne olen hankkinut noin 500 eurolla.
Toisena muutaman sata grammaa painavampi setti, mutta sen saa nyt kasattua 200 eurolla.
Viitisentoista lisävuotta sain näitä grammailemalla ja pihistelemällä, nyt ei tiedä tulevasta.

Löytyisköhän noista yhtään mitään käyttökelpoista, tosin epäilen? :lol:
https://maurin-vaellussivut-ii.webnode.fi/kamat/

Edit: Nyt vasta luin lopun....Ossiltahan saatkin hyvät suuntaviivat, loppu on vain asenteiden muutosta. :D
Kyllä Siperia opettaa!
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Trekking: Avaatko tuota keittovarustusta enemmän. Mikä on noin kevyt keittoastia ja millaisia ruokia ko. kokoonpanolla valmistat?
Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tuota Trekkingin kamojen hintaa pudottaa aika tavalla se, että TNF Beeline makuupussi oli kaiketi -70% tarjouksessa Globella, josta hän hankki sen. Muutoin noin kevyttä/eristävää pussia ei saa siihen hintaan ja itsekin hankin sen siitä tarjouksesta.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

TREKKING kirjoitti:
NorP kirjoitti:Karhunkierros on heitetty, ja reissulla myös päätin, että nyt kevenee reppu. Kunse lähtöpaino on joka kerta siellä +20kg, niin nytse saa keventyä.
Vaan en ole yhtään varma mistä aloittaisin.
Lopputulema tällä saralla on nyt se (kun vaeltaminen, =kunto, edelleenkin hiipuu), että rojut painaa viikon ruokineen noin 7-8 kiloa. Ne olen hankkinut noin 500 eurolla.
Toisena muutaman sata grammaa painavampi setti, mutta sen saa nyt kasattua 200 eurolla.
Viitisentoista lisävuotta sain näitä grammailemalla ja pihistelemällä, nyt ei tiedä tulevasta.

Löytyisköhän noista yhtään mitään käyttökelpoista, tosin epäilen? :lol:
https://maurin-vaellussivut-ii.webnode.fi/kamat/

Edit: Nyt vasta luin lopun....Ossiltahan saatkin hyvät suuntaviivat, loppu on vain asenteiden muutosta. :D
TREKKINGin kantamus on tosiaan huippuunsa hiotun kevyt, itsekin olen saanut siitä vinkkejä, mutta tuohon keveyteen en itse lähellekään kykenisi. Tuosta ei voi enää keventää, mutta lisävuosia saat ainakin kun muutat tyylilajia eli siirryt vetten päälle. Sivujen lukijoilla on itsetehtyä rimakanoottia, Hobieta, KaBoatia, normi kumivenettä, packraftia, kajakkia, moottorituupparia... Esim. 3 m pitkiä ja yli 500 kg kantavia, vakaita, kovapohjaisia, kolme ilmakammioisia soudettavia kumiveneitä saa vaikkapa Torista välillä todella mukavalla hinnalla ja sellainen mahtuu toinen takapenkki käännettynä farkkuusi hyvin. :) Itse tiedät parhaiten mieleisesi mahtavat huiput ja maisemat joita on todella mukavaa ihailla vaikkapa 0 mpy-tasosta tai hieman ylempääkin.
hartsuherra
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

NorP kirjoitti:Karhunkierros on heitetty, ja reissulla myös päätin, että nyt kevenee reppu. Kunse lähtöpaino on joka kerta siellä +20kg, niin nytse saa keventyä.
Vaan en ole yhtään varma mistä aloittaisin.
Keventäminen tapahtuu ”ketjureaktiona” eli loppu sujuu tavallaan itsestään. Mutta halvalla se ei välttämättä tapahdu ellei jaksa käyttää aikaa keräilyyn. Itse aloitin keventämisen kun huomasin että fysiikka iän mukana hieman hiipuu. Minulla järjestys oli kutakuinkin seuraava:
-
Vaihtovaatteita ei tarvita. Ylimääräisenä vain nukkumista varten alusasu ja vaihtosukat. Aina on mahdollisuus pestä vaatteita.
-
Kevyempi mutta laadukas teltta.
-
Kevyempi mutta laadukas makuupussi.
-
Kevyt ilmatäytteinen makuualusta.
-
Trangian vaihtaminen kaasupullon päälle ruuvattavaan polttimeen. Mukaan vain yksi kattila, kansi ja lusikka. Lautasia tms. ei tarvita.
-
Kun varusteita on vähemmän ja ne painavat vähemmän riittää pienempi ja noin 1 kg painoinen rinkka.
-
Pikkusälää en ole edes jaksanut juuri viilata.

Lopputuloksena itselläni on laadukas (ja kallis) varustus, jolla pärjää kesällä ja syksyllä missä tahansa pohjoismaissa. Siis myös myrskyissä ja pienissä pakkasissa eikä minun tarvitse silloinkaan mennä pysähtymisen jälkeen välittömästi makuupussiin. Peruspaino ilman ruokaa ja vettä taitaa olla noin 10kg. Alemmaskin pääsisi mutta en tällä hetkellä sitä halua. Karhunkierrokselle ei tarvitsisi kaikkea (untuvatakki,...) ottaa edes mukaan. Muonaa 3vrk + pieni kaasupullo = noin 2.5kg + vesi.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

hartsuherra kirjoitti: Muonaa 3vrk + pieni kaasupullo = noin 2.5kg + vesi.
Juu, tuohan se aina painoista unohtuu.

Mutta mika on se 1 kg painava rinkka, jolla kuvaamasi setti, siis 12,5 kg, mukavasti kulkee?

Kevyin itselleni loytama (16-18 kg max 'mukavuus' kuormille painoi 1,6 kg)
- josta johdan 'saannon' kuorma+rinkan paino, jaettuna rinkan painolla = 10

Siis (vahan provosoidusti) rinkkasi pitaisi painaa 1,25 kg ilman etta
- viilekkeet hirttaa
- pitaa painua etukenoon
jne.
rar
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Loka 2008 21:06

Viesti Kirjoittaja rar »

luuppi kirjoitti: Mutta mika on se 1 kg painava rinkka, jolla kuvaamasi setti, siis 12,5 kg, mukavasti kulkee?
Kevyitä rinkkoja voi katsoa vaikka täältä: https://backpackinglight.dk/backpacks/45l/
Löytyy useampi malli, joka painaa kilon tai alle.

Minulla on Golite Pinneacle (muistaakseni, en ole varma mallista), jonka tilavuus lienee 60-70 l ja paino minun vaa'allani n 700 g. Olen tehnyt useampia vaelluksia, joissa lähtöpaino on ollut luullakseni 15 kg luokkaa. Ei hierrä viilekkeet olkaa eikä tarvitse etukenoa.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

4lbert kirjoitti:Trekking: Avaatko tuota keittovarustusta enemmän. Mikä on noin kevyt keittoastia ja millaisia ruokia ko. kokoonpanolla valmistat?
Kevyempi kahdesta käyttämästäni "kattilasta" on säilykepurkki, jota käytän joskus jopa keittämiseenkin, mutta useammin kylläkin tarjoan sitä näihin grammareiden listoihin... :wink:
Toinen on pinnoitettu alumiininen kirpparilöytö, joka painaa 45g, joten noiden painossa ei käytännössä ole juurikaan eroa.

Vaelluksellehan ei (yleensä) mennä ruoan takia, vaikka jokaisella toki omat syynsä onkin, joten muutamia sellaisia ruokia jotka maistuu, lähtee mukaan.
Yleensä murosekoitus kiisselijauhepussien keralla, muusijauhetta, pari pikku (esim kala-) säilykepurkkia, joitain keittopusseja maun mukaan. Lisäksi aurinko/tuulikuivattua leipää, metua ja juustosiivuja. Hiukan kaikki aina vaihtelee mielialan mukaan.
Kevyt kantamus ja loivat liikkeet, niin noilla jo pärjää hyvin. Toki kulutuskin on kovin yksilöllistä ja minulla se näkyy olevan melko pientä, myös ruokahalu vähenee rasituksessa.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Micke kirjoitti:Tuota Trekkingin kamojen hintaa pudottaa aika tavalla se, että TNF Beeline makuupussi oli kaiketi -70% tarjouksessa Globella, josta hän hankki sen. Muutoin noin kevyttä/eristävää pussia ei saa siihen hintaan ja itsekin hankin sen siitä tarjouksesta.
Muistaakseni silloin -50%
Minun ei ole järkevää sijoitella vähiä rahojani tuotteisiin, joita käytetään korkeintaan muutama viikko vuodessa, jotkut käyttää jopa vain vain viikon. Jos alennuksesta ei saa, ennemmin ostan halpaa ja uusin sitten tarvittaessa.

(Ja mitä taas halpojen tuotteiden hintaan/kestävyyteen tulee, niin otetaanpa esimerkiksi vaikkapa tuo sadepuku, 12 euroa - vastaan kalliimpi esim 300 euroa, siitä voi jokainen tavallaan laskea kumpi tulee edullisemmaksi. 12 on 25-osa kolmestasadasta. Kun nyt on toinen vuosi käytössä kalliimman puvun pitäisi kestää ainakin 50 vuotta, ensi vuonna jo 75. Ja yleensä nuo halvimmatkin kestää useamman vuoden.)
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

tst kirjoitti:TREKKINGin kantamus on tosiaan huippuunsa hiotun kevyt, itsekin olen saanut siitä vinkkejä, mutta tuohon keveyteen en itse lähellekään kykenisi. Tuosta ei voi enää keventää, mutta lisävuosia saat ainakin kun muutat tyylilajia eli siirryt vetten päälle. Sivujen lukijoilla on itsetehtyä rimakanoottia, Hobieta, KaBoatia, normi kumivenettä, packraftia, kajakkia, moottorituupparia... Esim. 3 m pitkiä ja yli 500 kg kantavia, vakaita, kovapohjaisia, kolme ilmakammioisia soudettavia kumiveneitä saa vaikkapa Torista välillä todella mukavalla hinnalla ja sellainen mahtuu toinen takapenkki käännettynä farkkuusi hyvin. :) Itse tiedät parhaiten mieleisesi mahtavat huiput ja maisemat joita on todella mukavaa ihailla vaikkapa 0 mpy-tasosta tai hieman ylempääkin.
Oikeastaan esim vaatepuolen keventämiseen en ole sijoittanut vielä senttiäkään ja monta muutakin kampetta voisi vielä keventää. Mutta ne ei enää vaikuttaisi kulkemisiini, joten ei kiinnosta pelkän viilailun vuoksi.

Tein aikoinaan mahonkiviiluista kanootin, lumilinko söi sen yhtenä talvena, mutta enpä pystyisi nykyään siirtelemäänkään sitä enää. Jo silloin oli kanootissa istumisen kanssa ongelmia (matalalla), nyt se ei onnistuisi enää ollenkaan. Liekö noissa ehdottamissasi välineissä yhtään niin kevyttäkään, mitä olisi mahdollista siirrellä.
Maksiminostoraja (oma havainto, suoralla selällä, ei kiertoja) on nykyisin viitisen kiloa, mikä käytännössä tarkoittaa että viisi maitolitraa kauppakassissa ylittävät kuormat kantaa vaimo autoon.
Rinkassa selälle kolmisen kiloa ja lantiovyölle viisi ja varovasti sauvojen kanssa hiipien.
Kyllä Siperia opettaa!
Hanu
Viestit: 4027
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

En mene vaellukselle pelkästään ruuan takia, mutta myös sen takia. Jos olisi mahdollista ladata vaeltamiseen tarvittava energia jotenkin syömättä, en lähtisi ollenkaan. Eli ruokani painaa ja saakin painaa, koska syöminen ja kokkailu on merkittävä osa reissun fiilistä eikä vain kropan lataamista. Vastaavasti elektroniset vempaimet ovat ennemmin fiilistä laskevia, joten vanha nokialainen puhelin ja pokkarikamera (nykyään jopa digi sellainen, kun diat meni hankaliksi ja kalliiksi) riittää. Kellot, Gps-vehkeet, järkkärikamerat, virtapankit yms. on niitä, joista kevennän omaa kantamustani. Kukin mieltymyksiensä mukaan tietenkin.
Vastaa Viestiin