Esittele täällä grammattu reppusi

Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Ursus kirjoitti: 12 Huhti 2024 10:12 Tuo Aaron ajatus on keskeinen koskien vaeltamisen filosofiaa. Jokainen meistä tietää kokemuksesta, että parasta vaelluksella ovat tauko, leiriytyminen ja ruokailu.
Oletko koskaan vaeltanut jalkaisin siten että kunto, kantamus ja vauhti ovat sellaisessa sopusoinnussa ettei rasitusta huomaa, vaan aistit kohdistuvat pelkästään ympäristön havainnointiin? - Se mikä toiselle saattaa olla raskas kantamus voi toiselle olla kevyt ja toisen ripeänä näyttäytyvä vauhti voi olla toiselle hyvin hidas.


Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Muutamassa Afrikan ja Aasian maassa vaeltaessa hätävara on ollut tarpeen jo siksi että paikallisillakin näytti olevan ruoasta puutetta, eikä omien päivien kulusta varmuutta.
gregor
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2021 15:02

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja gregor »

Micke kirjoitti: 11 Huhti 2024 16:39
On mahdollista, että teen vaelluksen kahtena kierroksena, jolooin käyn ostamassa ruokaa Saariselältä ja painun uudestaan kairaan. Silloin ei tuisi missään vaiheessa painavaa reppua.
Tai käy ensin viemässä ruokajemma vaikkapa Karapuljuun tai Hammaskodalle ja sieltä sitten lenkki? Pari päivää painava reppu mutta saisi olla koko ajan kairassa, vähemmän edes-takas sahaamista.
Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Micke »

Toi on ihan varteen otettava idea, jaksaisihan sen toisen ruokapussin kantaa varmaan kahden päivän ajan.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Micke kirjoitti: 12 Huhti 2024 13:17 itse olen pitänyt ohjenuorana sitä, ettei saisi tuntua illalla juuri missään ja seuraavana aamuna pitäisi olla viimeistään vapaa edellisen päivän rasituksista.
Sorry että olen niin huono selittämään, mutta sanomani on: Repun painosta ja matkasta kertyy jossakin vaelluspäivän pisteessä rasitus jonka yön aikana pystyy palautumaan. Pysähdy siihen ja teltta pystyyn.

Yhtälössä on siis kaksi muuttujaa joita voi säätää ylös tai alas päin. Aika tyypillisesti repun painoa säädetään mahdollisimman alas ja matkaa ylös.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Sitten on niitäkin jotka ylpeilee 30-40 kilon repusta. Tuntevat vissiin olevansa hän-mies eli he-man.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Nuorempana nautti niistä endorfiineistä ja itse kulkemisesta, mutta ikä on alkanut jo vaikuttaa minussa niin, että rinkka tahtoo olla liian painava tai matka liian pitkä. Siksi olen opetellut ajattelemaan eri lailla, eli että olen vaelluksella aina perillä, eikä ole pakko/kiire mennä mihinkään.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.lundhags.com/en/packs-and-b ... lar-short/
Mitä tuumii tuommosesta palstan grammarit?
1.1kg tyhjäpaino vaikuttaa ihan kelvolliselta.
Karvan yli 200e näyttää olevan myynnissä.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Ruuan lisäksi mukavuutta voi lisätä isompi teltta, lämpimämpi makuupussi, puhtaat/kuivat vaatteet esim. Mutta tietyn tason jälkeen vaikutus muuttuu hyvin pieneksi. Yksin vaeltaessa liian kevyt kuorma johtaisi minulla helposti tauottomaan ripeään kävelyyn, jota en vaelluksella kuitenkaan halua.
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Mukavuus riippuu tottumuksesta. Elämässä, ja vaelluksella, on järkevää tottua tiettyyn niukkuuteen jolloin mukavuuden saavuttaa helpommin vähin vaatimuksin. Usein myös voimakkaammin
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kävellessä ja hiihtäessä on mukava nähdä ympärilleen, lopussa menee raskaammaksi, ei leirissä tarvitse muuta kuin lämmintä ruokaa ja lepoa lämpimässä makuupussissa.
Jotenkin olen sitten tuossa vaiheessa maatessa , kun on maha täysi , nauttinut teltan ulkopuolelta kuuluvista äänistä, tuulesta ja siitä johtuvan teltan liepeden lepatuksesta ja väsymyksestä - tietenkin jos se ei ole mennyt kivun puolelle.
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Minua haastateltiin Helsingin Sanomien kuukausiliitteeseen vaeltamisesta. Kysyttiin mitä taitoja vaeltaminen vaatii. Vastasin jokseenkin niin että samoja mitä eläminen muutoinkin. On osattava nukkua, syödä, käydä tarpeilla ja liikkua. Itse asiassa vaeltaminen on kevyempää ja helpompaa kuin muu arki. Vaeltaessa muut työt ja velvollisuudet vähenevät vapauden myötä. Yksinkertaisuus ja vapaus ovatkin yhdet suurimmista syistä vaeltaa.
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Hanu »

^ Juuri noin. Vaelluksella elämä on ihanan yksinkertaista. Ja fyysinen väsymys on parasta hoitoa henkiseen väsymykseen, muttei toimi toisin päin.
Tunnelivaeltaja
Viestit: 267
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

StefanG kirjoitti: 12 Huhti 2024 11:12
Tunnelivaeltaja kirjoitti: 12 Huhti 2024 10:15 Miksi pitäisi lisätä epämukavuutta kuljettamalla aina mukana ylimääräistä ruokaa
Kuinkan paljon epämukavuutta tulee jos pitää mukan pari ylimääräistä pussia kuivamuonaa, painoa n. 300g.
Ei tietenkään kovin paljon. Kiinnitin tähän hätävarakysymykseen huomiota siksi, että grammareilla on taipumus optimoida pienempiäkin asioita. Ei lisäruoan tai muunkaan ei-välttämättömän kuljettamisesta ole haittaa, jos rinkan alkupaino on sellainen, että sen jaksaa kantaa mukavasti. Kun en itse ole ollut kovin hyvä grammaamisessa, rinkan paino vaelluksen alussa on 22-25 kg (mukaan lukien 13-14 päivän ruoat), mikä on jo mukavuuden suhteen hieman kyseenalaista 66 kg elopainolla. En siksi pidä ylimääräisen ruoan kuljettamista omalta osaltani järkevänä. Sellaisiakin tilanteita, joissa se on järkevää, on varmasti olemassa.

Erittäin vähäisellä ravinnolla kulkemista (muutama sata kCal per päivä) olen kokeillut vaelluksella 2021 kahden ja puolen päivän ajan, vatsavaivojen takia. Onnistui kyllä, mutta väsytti tietysti tavallista enemmän.
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Re: Esittele täällä grammattu reppusi

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Jaa, yli 40 sivua keventämisestä. Itse olen kevennellyt varusteitani kohta 50 vuotta. Rinkkakin on vaihtunut pari kertaa, villapaita poistunut varusteista ja muutama muukin painavampi vaate. Raskas järjestelmäkamerakin on päätynyt museohyllylle. Eväät keventyneet verrattuna alkuvuosiin, kirvestä ei enää yleensä mukana. Kevyempää sitä, kevyempää tätä. Kuitenkin se perhanan reppu tuntuu painavan aina vain enemmän. Eiks o kummaa?

Kauko
Vastaa Viestiin