Lappihulluus

Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Abumatic otti esille Kauko Röyhkän levyn Maa on voimaa. Levyn nimikappale ei ole mitään hempeää Lappi-romantiikkaa, vaan varsin jykevä kaipaus perusasioiden äärelle. Tämän perusteella voi ymmärtää miehen varusteetkin.

http://www.avenet.fi/www30016/

Ensin ylhäältä biisit ja sitten M-kirjaimen kohdalle.


abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Joo, nupit kaakkoon!
Kom och ät konserverad gröt!
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

Nyt kun puhuttiin taas jostain kuuluisuuksista niin mainitaan Tapio Rautavaara joka oli todella muutakin kuin laulaja ja näyttelijä sekä olympia voittaja.Lappiin senkin laulut sijoittuu eikä varmaan muiden käskystä.Minä olen sen verran lapin hullu kait jotta miestä joka ei korvessa pärjää yksin kuukautta ei ole mies vaan pikku poikanen.Kukaan kun ei opettanut minua kaupunkilaispoikaa aikoinaan vaan kaiken juotunut itse opettelemaan yksin vaikkakin hyvin tietoa löytynyt kun osaa etsiä ja aina kuunnellut kokeneempien jutteluita josko oppisi jotain.Ikinä en voi sanoa että olen erä mies tai edes sen näköinen koska vapaa ehtoisesti sinne haluan ja ne jotka on asuvat ja elävät siellä joka päivä ei me kaupunkilaiset jotka poiketaan siellä joskus kun aikaa.Voimme joskus oppia jotain luonnosta,mutta kunnon erämiehiä ei meistä tule vaikka kuinka kehuisimme matkojamme jollemme ole syntyneet ja kasvaneet siellä.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Varg43 kirjoitti:Minä olen sen verran lapin hullu kait jotta miestä joka ei korvessa pärjää yksin kuukautta ei ole mies vaan pikku poikanen.
Se taitaa olla monen kohdalla ennemminkin viihtymisestä kuin pärjäämisestä kiinni pystyykö korvessa olemaan kuukautta.
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pitemmillä reissuilla (toisilla myös lähes päivittäin) joutuu varmaankin jossain vaiheessa kohtaamaan sen monien mielestä pelottavimman asian, eli itsensä.

Hatunnosto esim. kultamaiden elinkautisille, jotka viipy(i)vät kämpällään ympäri vuoden. Ivalojoen Ruikanmutkassa asustellut Unto Koivunen kertoi kerran, että hän rupesi sen takia talvisin kaivamaan kultaa joen jään läpi, ettei pirut rupea hyppimään silmille. Maailmaa kiertäneelle merimiehelle ja monenlaista kokeneelle oli Lapin kaamos ja kylmyys kova vastustaja.
Acht
Viestit: 282
Liittynyt: 23 Maalis 2006 13:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Acht »

On noita rokareita kai enemmänkin innostunut lapin retkistä. Kolmisen vuotta takaperin tuli istuttua Pekka Myllykosken kanssa samassa pöydässä Hotelli Inarissa. Oli juuri tulut vaellukselta Muotkalta. Kyselin onko alalla muita retkeilyn harrastajajia; mainitsi ainakin Hertzenin veljekset, joista oli Utsjoella tehnyt havainnon lintuja bongaamassa (autiotupakirja). Röyhkältä muuten ilmestyi joitakin vuosia sitten palkittu radiokuunnelma, jossa päähenkilö sekoilee Kilpisjärven maisemissa. Päähenkilö oli Profeetta - Kilpisjärven retkeilijät hänet tietävätkin.
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Myllykosken kirjoituksiin olen törmännyt myös Anterinmukassa.
Sanoituksissa vilahtelee ympäristö ja sen suojelu (esim. mystinen metsätyömies).
Kai Hyttinen on kans oma lukunsa.
Minulle Tapsa Rautavaarasta tulee heti mieleen Lappi, nuotio ja kitara, Helismaa siinä vieressä silmät savusta kosteina... :P
_____________________________________________
"Hiljaa pitää miehen kairassa kulkea ja nostaa hattua kelopuulle", sanoo Alpiini.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Pepi kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:En tunne ketään joka olisi jättänyt lapin retket siihen ensimmäiseen kokeilukertaan.
Minä tunnen. Sukulaispoikani. Kuulin hänen lapinreissustaan vasta jälkikäteen, kun oli myöhäistä neuvoa ja lainata varusteita.

Teini-ikäisenä liftasi kaverinsa kanssa Kutturan tienhaaraan. Kävelivät tietä pitkin joelle virvelivapoineen ilman hyttyskarkotteita, sadevaatteita tai kahluuvarusteita. Kalaa ei tullut, hyttysiä riitti ja satoi eikä halpistelttakaan oikein pitänyt vettä. Taisi jäädä sateessa nuotiokin sytyttämättä. Kävelivät ja liftasivat takaisin. Sen jälkeen ovat vuosikymmenet kuluneet, mutta ei ole Suomessa napapiiriä ylittänyt.
Säikeessä oli muitakin mielenkiintoisia juttuja mutta tämän lainasin koska oma tyttöni oli mukana heinäkuussa eka Lapin reissullaan. Kovasti pitivät hommasta ja ei jäänyt huonoa kokemusta kuten Pepin kertomuksessa. Keikka olikin viritelty pitkälti näiden kahden ekakertalaiset toivomusten mukaan. Untuvapussin olen tytölle hommannut koska hän valitti kylmyyttä mutta kaikki muu olikin positiivista ja ehkä avotunturi Norjan rajalla säväytti eniten (kuten isäänsäkin). En ole tuputtanut uutta keikkaa mutta vaivihkaa jotain aiheen sivusta olen jutellut, toivottavasti pussille on kuitenkin käyttöä esim. 2016 elokuussa. :)
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Arvelinkin viestin käsittelevän tuollaista Lapin hulluutta, jota itsekkin hieman poden.

Toisenlainen Lapin hulluus on paljon valitettavampaa. Sellainen Lapin hullu pitää Lappia muailman parahana paikhana, vaikkei muuta ole nähnyt. Ovat vielä nationalistejakin, joten toisex paras paikka muailmassa on SUOMI. Yritä siinä diplomaattisesti kertoa planeetan muista mukavista, mahtavista &ihmeellisistä paikoista, kun reppana on mahdollisesti valmis puolustamaan mielipidettään vaikha pössäkällä, kun on muuthaman siivun miesthä väkhevämpää kietassut. Eihän siinä mithään ongelmaakhaan ole, kun Lapissa on eri laith. Loppujen lopux ampuu vielä ihtensä näin joulun alla, kun ahdistuu torrakkonsa kanssa erämaan perukoilla...

Tapauksia on pari tullut vastaan &pelottaa Suomen Lapin olevan moisia pullollaan. Skotlannissa taitaa olla hieman samaa menttaliteettia.
Niin lähelle jumaluutta kuin mahdollista, eikä lähemmäs -buddhalainen sanonta
Hanu
Viestit: 4028
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Kaipa sitä jollain tavalla on lapin hullu itsekin. Tai lapissa käyminen on lapsesta asti opittu tapa, kuten metsässäkin olo. Itselle normaalia elämää ja omille lapsille myös. Maailmassa on varmasti hienompiakin paikkoja, mutta lappi on helposti saavutettavissa verrattuna muihin hiljaisiin paikkoihin.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Enpä usko olevani lapinhullu, en ainakaan tunnusta. Tai sitten lapinhulluudessa on jotakin samaa kuin saunomisessa, pitäähän sitä aina välillä pesulla käydä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Minä aina pikkunaskalina keväisin pohjanmaalla ihmettelin, mihin se faija on oikein menossa, kun aina kuukausia etukäteen alkaa touhuamaan ja pakkaamaan kamojaan jollekin viikon hiihtoreissulle...no, selvisihän se lopulta ja niinpä nykyään jo asustelenkin täällä lapin ja lannan rajamailla :roll:
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Lapinhulluus on häviämässä päin. Luontoon liittyyvää touhua on tarpeeksi oman kämpän maastossa. Hyvässä lykyssä kohta on jonkinmoinen pätkä Keiteleen rantaakin puuhapalstana.

Ei enää jouda pohjoiseen, jos ei sitten tosi hyvää reissua ole tiedossa. Jotain melontareissua on kaverit suunnitelleet lappiin ensi kesäksi, mutta odottelen valmista suunnitelmaa, ennenkuin lupaudun mukaan.

Ehkä riekkometsälle lähivuosina.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Nain on "Tapauksia on pari tullut vastaan &pelottaa Suomen Lapin olevan moisia pullollaan. Skotlannissa taitaa olla hieman samaa menttaliteettia."

Kolmas paikka, missa reppu selassa kuuluu normaaliin pukeutumiseen muuallakin kuin retkeillessa on Norja. He tosin vaikuttavat ihan tyytyvaisilta; rahako se sittenkin ratkaisee?
amatööri
Viestit: 3512
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Lisääntymään päin...

Pilkkireissu lyöty lukkoon ja ensi kesän reittisuunnitelma jo hyvällä mallilla.Mukavaa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Vastaa Viestiin