Vaelluskalastus - huonoa hommaa

tyy

Vaelluskalastus - huonoa hommaa

Viesti Kirjoittaja tyy »

Provo ja huomiohuoraava otsikko 8) , mutta kärsivällisyyttä.

Lopetin vaelluskalastuksen pari vuotta sitten. Silloin minulla oli joku syykin, jota saatoin täälläkin vatuloida ja ihmetellä, mutta en nyt löydä tähän hätään sitä keskustelua.

Tämä on minulle sikäli merkityksellinen asia, että 30 vuotta sitten kalastus oli kaikkein tärkeintä, sitten siitä tuli yhtäkiä sivuasia, ja nyt se ei enää kahden vuoden tauon jälkeen tunnu olleenkaan tärkeältä. Mitä on tapahtunut?

Ensinnäkin. Aloitin lapinreissut ihan puhtaasti kalastuksen takia. Lapista en tiennyt mitään, mutta kivaa oli ja kalaa tuli pirusti. Myöhemmin kalastuksesta tuli tärkeää vaelluksen ruuan vaihtelevuuden turvaamiseksi. Mutta sitten mieleen alkoi hiipiä epäilys: onko koko hommassa mitään järkeä. Olin oppinut kuivaamaan vaellusruokia itse, eikä ruuan laatu ollut enää ongelma.

Villin pohjolan lupa viikoksi maksaa 35 euroa. Sillä saa vispoa rauhassa kaikki vedet kalastuskieltopaikkoja luonnollisesti lukuunottamatta. Lupa sanoo yleensä, että sillä saa ottaa yhden lohikalan päivässä, alueesta riippuen. Mikäs siinä, kyllä kala päivässä minulle riittää.

Mutta, mutta. Sitten tulin tietoiseksi tästä "pyydä ja päästä" pelleilystä.

Pyydä ja päästä- kalastuksen idea on mielenkiintoinen. Tässä kalastuksen muodossa käytetään väkäsettömiä koukkuja ja erikoisrakenteisia haaveja. Tartuttamisen jälkeen pyritään minimaaliseen kontaktiin kalan kanssa. Sen jälkeen kala elvytetään mielellään virtaavassa vedessä, ja päästetään vapaana uimaan luonnolliseen elementtiinsä. Valokuvaus tietenkin suoritetaan sopivassa välissä edustavien yksilöiden ollessa kyseessä, pienemmät päästetään menemään sen suuremmitta seremonioitta.

Oikein suoritettuna pyydä ja päästä sessio tuottaa siis minimaalista vahinkoa kalalle. Mikä voisi olla jalompi kalastusmuoto, kuin tämä pyyteetön, todellisen luonnonystävän noudattama käytäntö?

Ja katin paskat.

Tämä toiminta on täysin käsittämätöntä, itsekästä eläinrääkkäystä. Jos kalaa ei tarvita ruuaksi, miksi se pitää lainkaan pyydystää? En ole koskaan ymmärtänyt pelkkää huvikalastusta, minut opetettiin kakarana siihen, että kalaa pyydetään ruuaksi.

Oma tapani kalastaa oli vaelluksilla tämä: kalastin vain sen minkä jaksoin yhden päivän aikana syödä, eli yksinvaelluksella tämä tarkoittaa kalastuksen lopettamista heti yhden kalan jälkeen. Alamittaisten tarttumista hyvä kalamies pystyy jollakin tapaa ennalta ehkäisemään uistimen ja kalastuspaikan valinnalla, mutta ei tietenkään kokonaan.

Keskimääräinen saaliini koko 30 vuotisen vaellusurani aikana on ehkä yksi kala per vaellus. Tällä ei kalamiehen mainetta irtoa, mutta josko puhdas omatunto?

Miksi omatuntoni on kuitenkin nykyään niin huono, että olen päättänyt luopua tästäkin harrastuksesta? Johtuuko se siitä, että kalaa on selvästi vähemmän kuin ennen? Vai johtuuko se siitä, että en kalasta "oikein" vaan haluan :shock: tappaa pyytämäni kalat. Johtuuko se siitä, että olen pyytänyt taimenenpoikasia "tammukoina" ja tehnyt niistä kalasoppaa?

Eikö ollutkin omituinen vuodatus :shock:

Joka tapauksessa: vaelluskalastus on osaltani näillä näkymin edelleen ohi. Eikä se päätös edes harmita.


Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Tyyn kanssa hyvin pitkälle samoilla linjoilla. En ole kalastanut enää vuosiin, en retkillä enkä muutenkaan.
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

Sen minkä pilkillä tai mato-ongella saan reissussa, se riittää välipaloiksi. Kukapa sitä nyt 1,6 kiloisia kaloja kotoaan kantaa mettään. :wink:
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Ihminen on haka keksimään kaikenlaisia omituisia käyttäytymismalleja. Tämä pyydystä ja päästä on kyllä niitä ihmeellisempiä. Mutta odotetaan vähän aikaa, niin joku tämänkin homman selvittää aivan järjelliseksi.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Ja Ölli ku just osti ensimmäisen teleskooppivapansa...silimissä kiilto ja suussa sylyki...jos vielä ite pyyvettyä halstrattua pikkuahventa sais joskus natustella.

Siitä on yli kolokytä vuotta ku viimeks on ollu oekee onki käjessä suatikka katiska, verkko tai merta järvessä ihan vuan syömäkalan taatta. Särkikaloja ravunsyötiks oon tainnu viimeks kalastoo. Retkillä on muutaman kerran ollu siima ja koukku mukana, vuan ei oo tullu kallaa. Ku eijoo viittiny onkivappaa viritellä.

Aina meijänperillä on syöty mitä on pyyvetty tai jaettu kylille jos on itellä ruvenna evät kasvamaan. "Urheilu"kalastus on kyllä syvältä, ei mäne millään perustelulla se jakeluun. Elläinriäkkäystä kirjaimellisesti. :x Ku kasvatus- tai tutkimuslaitoksissa kaloja esim. rokotettaan injektiolla nii ne ensin nukutettaan. Ja kohdellaan niinku muutakii villielukkoo.
Eläkeehä immeisiks
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Minä puolestani en oikein ole koskaan vaelluksella kalastellut, mutta olen harkinnut ottavani sen osaksi reissuja. C&R-kalastus ei ole kalastusta vaan idioottien "urheilua". Päästän kalan takaisin vain, mikäli se on alamittainen ja uskon sen selviävän elossa jatkossakin koukun ja käsien aiheuttamista vahingoista huolimatta. Kala per reissu on aika vähän, mutta voisi hyvinkin riittää minulle. Joka tapauksessa, kalastus vaatii välineitä, jotka painavat. Jos jätän järkkärin pois ja siirryn pokkariin, niin ehkä alan kuljettamaan jonkinlaista ul-settiä kalastusvälineitä mukana.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
8xkg
Viestit: 258
Liittynyt: 12 Marras 2007 17:36

Viesti Kirjoittaja 8xkg »

C&R-kalastuksessa osa kaloista repii itsensä kyllä aika huonoon kuntoon ennen kuin ovat irroitettavissa. Siksi jos syömäkokoisen kalan saa (tai jos pienempiä on riittävästi), kalastus yleensä loppuu siltä päivältä.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kalastaminen kuuluu olennaisena osana retkeilyyni. Lähes kaikki syödään, mitä pyydystetään. Pienimmät pääsee pois. Kun on tarpeeksi, lopetetaan. Harvemmin tuota on liikaa tullut. Vapoja on yleensä muutama mukana. Sekä perho, että härveli ja varavavat. Monen mielestä varmaan liikaa vehkeitä mukana, mutta kun ei osaa karsia varusteita, niin sitten kannetaan. Eipä voi ainakaan vehkeiden vähyyttä syyttää, jos kalaa ei tulekaan.

Pitäisikin muuten heittää verkot taas veteen, kun vedet on vähän jo jäähtyneet. Luomukalaa syödään syksystä kevääseen ja kesälläkin.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
HeikkiS
Viestit: 518
Liittynyt: 29 Tammi 2010 21:58
Paikkakunta: etelä

Re: Vaelluskalastus - huonoa hommaa

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

tyy kirjoitti:..........Mikäs siinä, kyllä kala päivässä minulle riittää.

Mutta, mutta. Sitten tulin tietoiseksi tästä "pyydä ja päästä" pelleilystä.

Pyydä ja päästä- kalastuksen idea on mielenkiintoinen. ....


....., todellisen luonnonystävän noudattama käytäntö?

Ja katin paskat.

Tämä toiminta on täysin käsittämätöntä, itsekästä eläinrääkkäystä.

......


Eikö ollutkin omituinen vuodatus :shock:
Ööö.. kieltämättä kyllä. Kun tulit tietoiseksi C&R-kalastuksesta päätit lopettaa kalastuksen kaikessa muodossa ja aloit pitämään sitä vaeltajalle turhana eläinrääkkäyksenä?

Itse en harrasta C&R-kalastusta, enkä pidä siitä mutta tietoisuus siitä ei vaikuta kalastukseeni vaelluksella.
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

Pyydä ja päästä kalastus on rikollisluontoista. Eläintensuojelijat herätkää. Eihän tällaisessa ole mitään järkeä.

Sen nyt ymmärtää , että kalastaa sen , minkä syö , ja ammattikalastajat sitte vielä , mutta että huvin vuoksi??

Eläintensuojelijoilla riittäisi työsarkaan tässä vaikka miten , nämä "kalastajathan" esiintyvät TV: ssä ja muissa tiedotusvälineissä ihan ilman mitään vastuuta , MIKSI NÄMÄ SAAVAT ESIINTYÄ ELÄINTENRÄÄKKÄJINÄ KUIN SUURETKIN SANKARIT???

Ruuaksi kalastavat ovat sitten erikseen. ( Syö mitä saat.)
Kelo
Viestit: 812
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:40

Viesti Kirjoittaja Kelo »

Vaikka minäkin olen lähes luopunut kalastuksesta vaelluksella (kaikkea ei ehdi), niin luonnonkalan käyttäminen ravinnoksi on mitä kannatettavinta hommaa. Se on hyvää, terveellistä ja ekologista.
murku
Viestit: 763
Liittynyt: 11 Tammi 2007 18:30
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja murku »

Sovellan hiukan tuota Tyyn avausta:Kalastus vaelluksella on hienoa hommaa. :) Mielipiteeni on kovasti henkilökohtainen,enkä halua tyrkyttää tätä kenellekkään,mutta minulle kalavehkeitten kantaminen reissuilla on enemmän sääntö kuin poikkeus ja suuntaan retket useimmiten sellaisille seuduille jossa pääsee viehettä uittamaan.Kyllä siinä on oma viehätyksensä kun illan tullen kasaa kalastusvälineet ja lähtee vesien ääreen,saalistahan ei oteta se annetaan jos annetaan.Jos kala on tulollaan niin otan sen verran kuin ruokaan tarvitaan ja kalastus loppuu siihen.Empä keksi paremmin suuhun sopivaa vaelluseinettä,kuin harjuskeitto jota varten kannan mukana muutaman perunan ja yhden sipulin tai foliossa kypsennety tammukka joka hakkaa 100-0 maussa esimerkiksi kaupan retkimuonat.Ei sitä uskalla kalan varaan rakentaa retken ruokapuolta,mutta joka reissulla olen kalan makuun päässyt,sitä varmemmin mitä kauempana tiestä olet ja mitä pienemmät polut ovat jokivarresssa.Minä suosittelen jos vähänkään tuntee kiinnostusta,niin kannattaa ainakin kokeilla kalastamista vaellusretkilläkin.


Aloita jälkiruuasta,elämä on epävarma.
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Noin se on kuin Murku sanoo. Ei tiedä kalaruuista mitään jollei ole maistanut juuri pyydystetyn kalan makua. Etelän ylensyötettyjen kasvatussiikojen ja norjalaisen lohifileen jälkeen on kulinaarista juhlaa syödä luonnonkalaa, luomua parhaimmillaan. CR-kalastusta en minäkään ymmärrä.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jos alkaisin vegetaariksi niin Tyyn perustelut kestäisivät minun näkökulmastani. Luomukala on luomukala. Jos vain sen pyytää mitä syö, niin omatunto jää paljon puhtaammaksi kuin tehotuotetun kalan ja lihan tuominen kuivattuna mukana retkimuonan muodossa.

Aina en ole reissuillani kalastanut, talvella en (vielä) ollenkaan - kaira muka painaa liikaa.

Jos menee seudulle missä on järviä, niin läänikohtainen (vai mikä se on nimeltään kun läänit on lopetettu) kalastuslupa riittää. Viikko maksaa vain sen 7euroa.
Hääppönen kalastaja en ole , joten ei pelkoa liiallisista saaliista.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Itse en kalasta vaelluksilla, mutta saattaisin hyvinkin kalastaa. Muuten kalastus on jäänyt myös varsin vähälle.
Vastaa Viestiin