SAREK!

akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Vielä motivaatiokuva Norjasta siitä mitä lumen alla voi olla. Suksista huolimatta eletään heinäkuun loppua.

Kuva

Mikäli suunnittelee sondaavansa lyhyen lumisen osuuden yli, niin kannattaa varautua oikealla (lumivyöry)sondilla tai muuten toimivaksi todistetulla välineellä.


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Gate to Sarek

Tuollainen tuoreehko video osui silmiin.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

Kiitos hyvistä vastauksista.

Mikäli olen matkassa yksin, niin olen päätymässä, että menen vain Nordtoppenin huipulle. Tuo jäätikkö yksin on kyllä liian riskaabelia. Ei noista railoista tule yksin ylös millään, jos sinne tippuu.

btw. Onko kellään suunnitteilla reissua tuonne. Voisin tuppautua mukaan :)
hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

Nuo alueet eivät ole paras paikka harjoitella asioita. Oli kysymys sitten jäätikköturvallisuudesta, kiipeilystä tai vaelluksesta yleensä. Tietenkin jos on onnelliset sääolosuhteet saattaa reissu muistuttaa ”helppoudessaan” lapin vaelluksia ja reitinvalinnasta riippuen kahluutkin kohtuullisia. Maisemat tietenkin jotain ihan muuta.

Tulevan kesän olosuhteissa ottaisin huomioon hieman poikkeuksellisen lumitalven alueella. Alueella on lunta vesimäärältään jopa yli 150% normaalista. Se tarkoittaa sitä että korkeat alueet +1000 avautuvat kulkukelpoisiksi normaalia myöhemmin, osa ei avaudu kunnolla ehkä lainkaan. Sulamisvesiä tulee aina myös jäätiköiltä ja nyt siis lumesta normaalia enemmän. Lunta on jäätiköiden päällä ja normaalisti näkyvät railot eivät sitten olekaan näkyvissä. Ei sinne tulisi silloin yksin mennä. Kannattaa seurata tilannetta ja voi olla että joillekin reiteille pääsee vasta heinä-elokuun vaihteessa. Sama koskee huiputussuunnitelmia ja nousureittien valintaa.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Itse melkolailla aloittelin talvivaeltamisen Sarekissa. Minusta se ei ollut tai ole niin huono idea, koska riskit ovat kuitenkin kohtuullisen intuitiivisia ja askelittain realisoituvia. Sattui heti alkuun ennätystuulet, joita vastaavia en ole koskaan muulloin kokenut. Silloin telttaa pystyttäessä kyllä vähän mietitytti kuinka käy, mutta toisaalta oli tieto, että jos teltta tuhoutuu tuuleen, niin aina voi heittää eväsrepun selkään ja alle kymmenen tunnin päästä on takaisin autolla. Sarek ei kuitenkaan ole Grönlanti.

Hankalia ovat riskit, joita ei arkikokemuksella voi hahmottaa tai nähdä, ennen kuin on liian myöhäistä. Sellaisia ovat esimerkiksi railot ja lumivyöryt, sekä jossain määrin myös jäällä liikkuminen ja jokien ylitys.
hartsuherra
Viestit: 140
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

akallio kirjoitti: jos teltta tuhoutuu tuuleen, niin aina voi heittää eväsrepun selkään ja alle kymmenen tunnin päästä on takaisin autolla. Sarek ei kuitenkaan ole Grönlanti.
Hyvin kulkee jalka/suksi :D. Onkohan sama Sarek kysymyksessä? Tunnen kokeneita kovakuntoisia eräihmisiä, jotka eivät ole päässeet Sarekin keskiosien ylängöiltä neljässä vuorokaudessa pois kun näkyvyys on matalapaineessa mennyt ja jokien ylityspaikkoja ei meinaa vesien noustua löytyä. Sää vaihtuu alueella joskus yllättäen. Kungsledenillä kyllä pärjää huonommissakin olosuhteissa :D
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Vesi tilanne tuolla tosiaan vaihtelee suuresti vuosittain.Kuusi reissua tuonne on tullut tehtyä.
Jonakin vuonna on joutunut helteessä vettä jopa kuljettamaan mukana ja seuraavana on
vastaavasti jumalaton vedenpaisumus.Ylitys paikkoja on joutunut etsimään paikoissa joissa ei
edellisillä retkillä muista edes puroja olleen.Paljon enemmän keli määrittelee kulkemista kuin
vaikka turkki puistossa.Heinä-elokuu vaiheilla tuolla on tullut liikuttaa.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

hartsuherra kirjoitti: Hyvin kulkee jalka/suksi :D. Onkohan sama Sarek kysymyksessä? Tunnen kokeneita kovakuntoisia eräihmisiä, jotka eivät ole päässeet Sarekin keskiosien ylängöiltä neljässä vuorokaudessa pois kun näkyvyys on matalapaineessa mennyt ja jokien ylityspaikkoja ei meinaa vesien noustua löytyä. Sää vaihtuu alueella joskus yllättäen. Kungsledenillä kyllä pärjää huonommissakin olosuhteissa :D
Talvivaelluksella liikutaan suksin. Ko. aikaan joet ovat paksun lumen alla.
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

Ei minun viime vuoden vaellus hyvin mennyt lopun osalta :) Lopussa märällä polulla kaaduin (helpossa kohtaa) ja mursin nilkkani 25 km ennen Suorvaa. Luulin, että nilkka oli venähtänyt, joten kävelin loppuun. Suomessa todettiin Fibula murtuneen ja kuusi viikkoa kipsiä.
Tuo olisi tietysti voinut tapahtua missä tahansa vaelluksella.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Pena10 kirjoitti:Kiitos hyvistä vastauksista.
Mikäli olen matkassa yksin, niin olen päätymässä, että menen vain Nordtoppenin huipulle. Tuo jäätikkö yksin on kyllä liian riskaabelia. Ei noista railoista tule yksin ylös millään, jos sinne tippuu.
btw. Onko kellään suunnitteilla reissua tuonne. Voisin tuppautua mukaan :)
Jos menet Nordille, niin siinähän voit huilitauon jälkeen tutkia sitä reittiä Stortoppenille. Muistaakseni silloin kun minä kävin, siinä oli heti harjanteen alussa joku lumella täyttynyt reikä, josta olisi päässyt pikahissillä alas jäätikölle, jos ei pidä varaansa!!
Sitten siinä tulee vastaan sellainen pikku patti, jonka taakse itse en korkeanpaikankammoisena enää viittinyt mennä, kun tiesin, että siitä ei kuitenkaan pääse kovin pitkälle. Nuo paikat on muutenkin sellaisia tuulitunneleita, että herkästi meno muuttuu lentoharjoituksiksi. :lol:

Melko ilmava on tuo sola ja harjanne muutenkin.

Kuva
Kyllä Siperia opettaa!
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

Koronan takia oli pakko jättää Ruotsi väliin lopulta.
Tein yhdeksän päivän käsivarren vaelluksen sen sijaan. Ehkä ensi vuonna pääsee.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

cobbo kirjoitti:Tiedoksi; Ruotsinmaalta kuuluu että STF olisi lopettamassa v 2019 jälkeen laivaliikennöinnin Ritsemin kohdalta. Tämähän kiinnostaa Padjelantaan ja Sarekin länsiosiin suuntaavia; onneksi tänä vuonna vielä liikennöinti jatkuu eli oma reissu onnistuu.
Instagramiin pompsahti ennakkotiedosta poiketen MS Storlulen aikataulut kesälle 2021. Ehkä jostain on löytynyt ilmastointiteippiä riittävästi tai paatti on muuten kunnostettu? En tätä kummemmin taustatarinaa itse vielä kaivellut.
Pena10
Viestit: 137
Liittynyt: 25 Heinä 2016 11:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Pena10 »

Tänä vuonna tarkoitus syyskuun alussa taas lähteä Sarekiin.
Uskon, että rokote on siihen mennessä saatu :lol:
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Myös Facessa tiedote.

Storlule Baten 9. joulukuu 2020

Hej!
Nu satsar vi inför sommaren -21 det blir nyrenoverade maskiner och drev. Nu har vi tagit ur maskinerna och till våren sätter vi in de "nya" maskinerna.

Eli koneet on korjattu ja kausi on: 28.6. - 29.8.
Kyllä Siperia opettaa!
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Sarekissa voisi pitkästä aikaa käydä jos tilanne vain sen sallii.Pitääpä kaivaa karttoja esille.
Vastaa Viestiin