SAREK!
Luultavasti ei juuri mitään, en muista enää yhtään. No, halpa ainakin!
Meneehän tuollainen metsissä..minä kyllä kypsyin täysin.
ps. senverran pitää sanoa , että kiinanteltta piti normaalin sateen riittävästi , Pårten rinteellä kuitenkin tuuli painoi voimalla, mikä oli liikaa.
Kaverin Hellsport piti paremmin , vaatteet ja makuupussi pysyivät kuivana.
Meneehän tuollainen metsissä..minä kyllä kypsyin täysin.
ps. senverran pitää sanoa , että kiinanteltta piti normaalin sateen riittävästi , Pårten rinteellä kuitenkin tuuli painoi voimalla, mikä oli liikaa.
Kaverin Hellsport piti paremmin , vaatteet ja makuupussi pysyivät kuivana.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 15 Kesä 2006 18:59
[quote="TREKKING"EDIT: Aika tekee tehtävänsä.... pienen harkinnan jälkeen luulen että kuvassa on huippu 1853m. ja Pohjoishuippu on siitä oikealle ja vielä hiukan jyrkempiseinämäisenä. Mutta se ei nyt muuta sitä tosiasiaa että jäätikkö on ainut reitti tuon solan leirintäalueelle. [/quote]
Pääsisköhän tuohon solaan Vardastjåhkkån kautta? Jäätikköpätkä ainakin lyhenisi?
Pääsisköhän tuohon solaan Vardastjåhkkån kautta? Jäätikköpätkä ainakin lyhenisi?
Sauvakavelija kirjoitti:[quote="TREKKING"EDIT: Aika tekee tehtävänsä.... pienen harkinnan jälkeen luulen että kuvassa on huippu 1853m. ja Pohjoishuippu on siitä oikealle ja vielä hiukan jyrkempiseinämäisenä. Mutta se ei nyt muuta sitä tosiasiaa että jäätikkö on ainut reitti tuon solan leirintäalueelle.
Sauvakavelija kirjoitti:Pääsisköhän tuohon solaan Vardastjåhkkån kautta? Jäätikköpätkä ainakin lyhenisi?
http://www.vastavalo.net/displayimage.php?pos=-132866
Etummainen on Vardastjåhkkå, vasemmalla takana pyramidi on jo toisen jäätikön takana oleva Gavabakte. Näyttää ihan kuljettavalta, myös (nykyisin aivan surkealla) Ruotsin nettikartallakin.
http://www.vastavalo.net/displayimage.php?pos=-140333
Lumitilanteesta riippuen saattais elokuun puolivälissä tuurillaan olla jo paljon lumetontakin väylää, tämä on heinäkuun lopulta. Viitisensataa metriä tuossa kohtaa ylitettävää, lunta ehkä vajaa puolet kuitenkin.
Tässä kohdalla jää taittuu alaspäin kahteen suuntaan, joten railoja on ja reunarailokin löytyy varmaan molemmin puolin!
Hiukan laajempi kuva. (Nämä suurenee hiukan klikkaamalla)
Ja vielä laajempi, kuvattuna Stortoppenin harjanteen yläosasta.
Kyllä Siperia opettaa!
Mihka on viitisen kilometriä pitkä, tosin siitäkin on iso osa paljasta, mutta kyllä siinäkin railoja riittää ja verrattuna tuohon "Vardastjåhkkån reitin" parinsadan metrin ylitykseen tuolla ylhäällä, niin onhan se nyt ihan eri juttu.Pena10 kirjoitti:Onko Mihkajiegnan kautta helpompi jäätikkö?
Minä ottaisin sondin ja tekisin "varmistetun reitin" kalliolaikulta sen parisataa metriä lumialueen yli paljaalle jäälle. Siinä jäällä ei ole mitään vaaraa, kun railot näkyy, eikä tuolla ylimmällä kohdalla ole serakkeja, kaivoja, eikä vesitunneleita, eikä mitään muutakaan pelättävää. Ainoastaan siis lumen peittämät railot.
Varmaan tuolta Vargtoppenin puolelta (etelästä) pääsee samaan kohtaan?
Kyllä Siperia opettaa!
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 15 Kesä 2006 18:59
Tilasin tuon kirjan. Vaikuttaa hyvältä.cobbo kirjoitti:Sarekista on tullut ihan äskettäin englanninkielinen opaskirja jossa käsitellään myös noita huippureittejä: https://sareknationalpark.wordpress.com/, mukaanlukien Sarektraverse. En ole lukenut vielä itse, mutta instagramin pohjalta vaikuttaisi että kirjoittaja tietää mistä puhuu.
Vardastjåhkkån reitin minkälainen reitti tuo on? Kuinka jyrkkää ja vaikeakulkuista, kun tarkoitus tulla tuohon yöpaikkaan täydellä isolla repulla.TREKKING kirjoitti:Mihka on viitisen kilometriä pitkä, tosin siitäkin on iso osa paljasta, mutta kyllä siinäkin railoja riittää ja verrattuna tuohon "Vardastjåhkkån reitin" parinsadan metrin ylitykseen tuolla ylhäällä, niin onhan se nyt ihan eri juttu.Pena10 kirjoitti:Onko Mihkajiegnan kautta helpompi jäätikkö?
Minä ottaisin sondin ja tekisin "varmistetun reitin" kalliolaikulta sen parisataa metriä lumialueen yli paljaalle jäälle. Siinä jäällä ei ole mitään vaaraa, kun railot näkyy, eikä tuolla ylimmällä kohdalla ole serakkeja, kaivoja, eikä vesitunneleita, eikä mitään muutakaan pelättävää. Ainoastaan siis lumen peittämät railot.
Varmaan tuolta Vargtoppenin puolelta (etelästä) pääsee samaan kohtaan?
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 15 Kesä 2006 18:59
Quote Pena:
Vardastjåhkkån reitin minkälainen reitti tuo on? Kuinka jyrkkää ja vaikeakulkuista, kun tarkoitus tulla tuohon yöpaikkaan täydellä isolla repulla.[/quote]
Eipä voi kuin arvailla, kun en ole siellä käynyt. Vaikeakulkuista varmasti on, kartan perusteella ei liian jyrkkää, mutta harjanne saattaa olla paikoin kapea ja sivuilla jyrkkää.
Vardastjåhkkån reitin minkälainen reitti tuo on? Kuinka jyrkkää ja vaikeakulkuista, kun tarkoitus tulla tuohon yöpaikkaan täydellä isolla repulla.[/quote]
Eipä voi kuin arvailla, kun en ole siellä käynyt. Vaikeakulkuista varmasti on, kartan perusteella ei liian jyrkkää, mutta harjanne saattaa olla paikoin kapea ja sivuilla jyrkkää.
Kukapa noita tietää, 1:100 000 kartalla ja tulosteilla olen kuljeksinut ja hakannut päätä seinämään, paikan päällä sen sitten aina näkee mistä kukin milloinkin pääsee.
Seitsemän reissua tuli tehtyä Sarekiin ja vain Akka jäi paritonnisista käymättä ja nykynäkymillä jääkin. Ei ne huiput niin tärkeitä ole, ennemminkin kaikki muu ulkona luonnossa.
Seitsemän reissua tuli tehtyä Sarekiin ja vain Akka jäi paritonnisista käymättä ja nykynäkymillä jääkin. Ei ne huiput niin tärkeitä ole, ennemminkin kaikki muu ulkona luonnossa.
Kyllä Siperia opettaa!
hannes kirjoitti:Akka ja Pårte ovat normaalikuntoiselle helppoja, näkymät hienot.
Itsellä ei tehnyt mieli Pårten jäätiköille..huiputus riitti.
Pårtelle mennessä teltat olivat noin kilometrissä ja yöllä alkoi kunnon myrsky. Teltan seinää vasten nojaten homma hoitui puuskissa, vaikka kaikki kastuikin. Tuon reissun jälkeen hylkäsin halpiskiinalaisen ja siiiryn Hilleen!
Liika säätäväisyys voi kostautua ikävästi.
(Nuo kiinalaisen sadepilarin millimetrit on aina mietityttäneet, että onkohan ne samanlaiset kuin länsimaissa?)
Siinä ehkä hyvinkin samalla kohtaa polun varressa syyskuussa 2009 oltiin yötä kun myrsky iski. Oma Terranova kesti yön, kaveri kävi yöllä kiristelemässä naruja ja vetoketju hajosi kupolista, jonka merkkiä en muista.
http://www.vastavalo.net/displayimage.php?pos=-447445
Pårte oikealla, Tjevrra vasemmalla.
Kyllä Siperia opettaa!
Ainoa tähän keskusteluun (Stortoppeniin) liittyvä reitti tuossa kirjan kartassa näkyy oikeastaan olevan Alep Sarekjiegnan ylitys. Kun luet sen niin kerro meillekin mitä mieltä Piehl oli reitistä.Pena10 kirjoitti:Tilasin tuon kirjan. Vaikuttaa hyvältä.cobbo kirjoitti:Sarekista on tullut ihan äskettäin englanninkielinen opaskirja jossa käsitellään myös noita huippureittejä: https://sareknationalpark.wordpress.com/, mukaanlukien Sarektraverse. En ole lukenut vielä itse, mutta instagramin pohjalta vaikuttaisi että kirjoittaja tietää mistä puhuu.
Kyllä Siperia opettaa!
Ruotsiksi kattavat kuvaukset jyrkistä paikoista löytää ainakin tästä kirjasta:
https://www.adlibris.com/se/bok/sarek-v ... 9197818025
Pätee myös kesällä, paitsi että alas ei voi laskea suksilla.
https://www.adlibris.com/se/bok/sarek-v ... 9197818025
Pätee myös kesällä, paitsi että alas ei voi laskea suksilla.