Sielunmaisema

Jyri C Ukkonen

Viesti Kirjoittaja Jyri C Ukkonen »

Avara, karu ja tyhjä. Millainen siis on sieluni?

Kuva

Hey Ho, Let's Go!
Eräkulkuri

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Eräkulkuri kirjoitti:
Minun sielunmaisemani on naavaisten ikikuusikoiden metsämeri, joka aaltoilee vaaralta toiselle häipyen haalistuneen sinertävän sävyisinä maininkeina horisonttiin. Kun astun sisälle pyhättöön, näen mitä mielikuvituksellisimpia riutuvia kuusirankoja, rytöjä ja maatuvia liekopuita vetisten korpimättäiden lomassa. Naavaisten ja monilatvaisten ikikuusien tyvessä, osin jo keloutuneiden oksarankojen katveessa on suojaisa pesä, kuusen perse. Toisaalla sinnittelee jokunen taivaita tavoitteleva ikihonka kannatellen paksuna pilarina latvuksen hopeanhohtoisen oksiston muodostamaa kruunua. Näiden maisemien välissä on riutuvaa kuusikkokorpea ja vetistä jänkää, missä tuhansin mutkin luikertelevat kuusien tai koivikoiden reunustamat joet ja purot.
Ai niin tuosta runollisesta saarnastani puuttui lopuksi sana - AAMEN
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Siilinkari

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Eräkulkuri kirjoitti: Minun sielunmaisemani on naavaisten ikikuusikoiden metsämeri, joka aaltoilee vaaralta toiselle häipyen haalistuneen sinertävän sävyisinä maininkeina horisonttiin. Kun astun sisälle pyhättöön, näen mitä mielikuvituksellisimpia riutuvia kuusirankoja, rytöjä ja maatuvia liekopuita vetisten korpimättäiden lomassa. Naavaisten ja monilatvaisten ikikuusien tyvessä, osin jo keloutuneiden oksarankojen katveessa on suojaisa pesä, kuusen perse. Toisaalla sinnittelee jokunen taivaita tavoitteleva ikihonka kannatellen paksuna pilarina latvuksen hopeanhohtoisen oksiston muodostamaa kruunua. Näiden maisemien välissä on riutuvaa kuusikkokorpea ja vetistä jänkää, missä tuhansin mutkin luikertelevat kuusien tai koivikoiden reunustamat joet ja purot.
Tämä teksti on sellainen valon pilkahdus, joita joskus näkee. Kaataisin lisää bensaa runosuoneen.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Siilinkari kirjoitti:
Eräkulkuri kirjoitti: Minun sielunmaisemani on naavaisten ikikuusikoiden metsämeri, joka aaltoilee vaaralta toiselle häipyen haalistuneen sinertävän sävyisinä maininkeina horisonttiin. Kun astun sisälle pyhättöön, näen mitä mielikuvituksellisimpia riutuvia kuusirankoja, rytöjä ja maatuvia liekopuita vetisten korpimättäiden lomassa. Naavaisten ja monilatvaisten ikikuusien tyvessä, osin jo keloutuneiden oksarankojen katveessa on suojaisa pesä, kuusen perse. Toisaalla sinnittelee jokunen taivaita tavoitteleva ikihonka kannatellen paksuna pilarina latvuksen hopeanhohtoisen oksiston muodostamaa kruunua. Näiden maisemien välissä on riutuvaa kuusikkokorpea ja vetistä jänkää, missä tuhansin mutkin luikertelevat kuusien tai koivikoiden reunustamat joet ja purot.
Tämä teksti on sellainen valon pilkahdus, joita joskus näkee. Kaataisin lisää bensaa runosuoneen.
Oli. Rehellinen teksti siitä, mikä oli otsikon tarkoitus.
heluna74

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

HIENOJA KUVAUKSIA ja upeita kuvia, toverit (anteeksi, jos joku saa näppyjä). Minulla on samaa vikaa kuin Eräkulkurilla, että ei kuvien käsittely tänne ole oikein hallinnassa.

Sielunmaisemat ovat niin moninaiset myös minulla. Mieli ja sielu ovat levänneet monesti Luirojärven (vanhan) saunan rappusilla järvelle katsoessa, Kemihaaran soilla ja ikimetsissä kulkiessa, Vongoivaa ylittäessä, Muotkalla, Ivalojoen kuohuja kuunnellen, teltassa yöpyessä puiden ja tuulen suhina...
suok

Viesti Kirjoittaja suok »

Laaksossa havumetsää, vähän ylempänä niittyä. Niiden yläpuolella harmaata kiveä ja ylimpänä jäätiköitä. Ja minä katselen tätä huippuharjanteelta.
OS

Viesti Kirjoittaja OS »

George kirjoitti:Minun sieluni maisema löytyy Inarinjärveltä.
OS kirjoitti:Metsät, korvet, rääseiköt, suot, joet, purot, järvet. Avotunturit siintävät ja sinertävät jossain kaukaisuudessa.
Inarijärvi se on kaikkein lähinnä omaakin sieluani ja mikä parasta, suuren vesialueen saarista ja ympärillä olevalta mantereelta löytyy myös noita edellä mainitsemiani luontotyyppejä.
Pekka

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Pitäää vielä täydentää, että maiseman on oltava avaraa. Merta, järvenselkää tai avotunturialuetta. Metsässä tai muuten peitteisessä maastossa ahistaa. Toki syksyiset metsästysreissut kestää, mutta ne ovatkin lyhytkestoisia.
Kun eksyn, lähden kotiin.
varg62

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kauneus on katsojan silmissä.Itselle kaikki maisemat upeita. :wink: jos niistä puuttuu kaikki ihmisen rakennelmat ja toiset ihmiset. :wink:
Ölliäinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Se syksyinen suo. Sitä on onni omistaa pieni pala. Tuo oma sai viime syksynä vahvan kilpailijan: Sorsavuotso
Eläkeehä immeisiks
Parikolmetonnia

Viesti Kirjoittaja Parikolmetonnia »

Hieno tuo Eräkulkurin kuvaus.

Minun sielunmaisemani olisi vähän pelokas. Pitäisi nähdä, mutta myös päästä piiloon. Suojan ja avaruuden pitäisi vuorotella.

Etenkin jos asuisin sielunmaisemassani, suuri järvi tai pienehkö mutta pitkä joki pitäisi olla liikkumisväylänä.

Jotain tuon suuntaista, mutta ei ihan tuollaista.

http://tinyurl.com/3sejo32

http://www.russiafromabove.ru/assets/ga ... ort37n.jpg
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Sielunmaisemat vaihtelevat. Tänäään sain erittäin harvinaisen tilaisuuden nukkua pitkään ja heräillä omaan tahtiin. Herätessäni kaikessa rauhassa päällimmäisenä mielessä oli mielikuva siitä, että kajakki lipuu pikkuhiljaa Kutturaan kylään vievän sillan ali. Aurinko paistaa ja heijastuu Ivalojoen vedestä. Paikkahan ei ole erityisen erämainen - asia, joka on mielestäni tärkeä osa kenen tahansa eräpentin sielunmaisemaa -, mutta mielikuva oli vahva.
Louestaja

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Yritin miettiä tätä, mutta en osaa laittaa yhtä maisemaa toisen edelle? Sielunmaisemani on siis vaihteleva ja monipuolinen?

Todellisuus on kait kuitenkin karumpaa itse kullakin:

Touko askartelee sielun :D
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Louestaja kirjoitti:Todellisuus on kait kuitenkin karumpaa itse kullakin:Touko askartelee sielun :D
"Tällainen musta möykky meillä on sitten kaikilla aikuisilla." :D
Tapsa

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Tunturipuron hiljainen solina, kapustarinnan haikea laulu, ruskan värittämä tunturinrinne, jylhänä silhuettina kaartuvat tunturit, metsän hiljainen laulu, nevojen äärettömyys, siinä on sielunimaisema.
Metsänpoika olen vain, kulkija salomaiden hiljaisten ja tunturien tuulien,aapojen äärettömien.

www.youtube.com/channel/UCTyFpaJiu5UVpEktkVgqV1A videogalleria
Vastaa Viestiin