Kevyet leirikengät, mistä?

Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Kevyet leirikengät, mistä?

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Etsisin erittäin kevyitä leirikenkiä. Crocsit ovat liian painavat. Pelkässä muovipussissa jalat jäätyy nollakelissä. Eli pohja jonkinsorttista solumuovia ja jonkinlainen ohut kangaspäällinen ettei kaikki risut ja vesi mene ihan heti pohjan ja jalan väliin. Onko sellaisia vai joudunko tekemään itse?


jääleinikki
Viestit: 314
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

Minulla on joskus ollut matkassa sellaiset kevyet "voimistelutossut". Niissä on nahkapohjat, olen käyttänyt jokien yli kahlatessa. Eivät ole liukkaat ja suojaavat teräviltä kiviltä niin joesa kuin maallakin.
phad
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Kesä 2008 13:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja phad »

Itse ostin Vibram FiveFingers TrekSportit juuri leirielämään ja kahlauskengiksi. 380g pari muistaakseni. Noi taitaa olla malliston jykevimmät ainakin pohjaltaan joten kevyempiäkin varmasti löytyy noista muista. Onhan noita toki muitakin kevyt jalkineita, Feelmaxit ainakin. Niistä ei tosin ole kokemusta tai tietoa painoista.

En tosin vielä itse lämmintä viikonlopun kesäkeikkaa lukuunottamatta omaa omistani kokemusta. Se vasta edessä muutaman viikon kuluttua.

Tiedä sitten olisko jotkut kevyet neopreenitossut millaiset.

Tiedä sitten kuinka kevyttä etsit. :D
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Feelmaxit on ja testattu. Keveys ok, mutta kestävyys onneton. Vesi menee sisään ellei liimaa pohjan reunoissa olevis saumoja kiinni. Jalat jäätyy kylmällä maalla seistessä.

Vibram five fingersit on ja testattu. Kestävyys ok, mutta jalat jäätyy kylmällä maalla seistessä.

Neopreeni painaa eikä kuivu juuri mitenkään... hengittävyys nolla. Ihan mukavat hetken aikaa, mutta koko illaksi epämielyttävät. Melontareissuilla neopreenisukka on ollut aika usein ainoa kenkä mukana.

Pohjaa tarvitsisi enemmän. Näillä tossuilla ei ole tarkoitus kävellä 20 metriä pidempään. Mietin myös jos tekisi solumuovista pohjan ja sitoisi sen kuminyöreillä jalkaan kuten sandaalitkin. Jollain pitäisi ratkaista roskat jalan alla sekä sade.
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Goresukka tai joku sellainen ja pohjallinen sen sisälle?
jaakko33
Viestit: 532
Liittynyt: 06 Helmi 2009 15:07

Viesti Kirjoittaja jaakko33 »

Sea to summitilta töppöset 72 g pari kokoa M. Nämä minulla oli mukana ennen kuin hankin croksit.
hannes
Viestit: 10816
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Siilinkari kirjoitti:Goresukka tai joku sellainen ja pohjallinen sen sisälle?
Muuten hyvä mutta pohjasta kohta entinen gore. Ehkä uloimmaksi joku vanha keinokuitusukka, jonka voi vääntää kuivemmaksi ,(ja laittaa kotona roskiin) sitten pohjallinen ja sisimmäksi goresukka.

Tuollaista olen ajatellut, vaikka Crockseilla on toistaiseksi menty, koska niissä paino pysyy kelistä riippumatta vakiona!
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Totta. Tai entä jos sukan pohjaosan täplittäisi tai koittaisi "maalata" LiquiSolella. Semmoinenkin saattaisi kestää, jos kävely jää ainoastaan muutamiin askeleisiin. Itse olen korjannut ns. korjaamiskelvottoman kenkäparin pohjaa valamalla siihen tuota kumiliimaa. En olisi kokeilematta uskonut kuinka hyvin se kestää pohjamateriaalina!
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kevyet leirikengät, mistä?

Viesti Kirjoittaja boueme »

Timoa kirjoitti:...Crocsit ovat liian painavat.
:shock: :shock: :shock:

Minä olen ollut siinä luulossa, että crocsit ovat erittäin kevyet. Omani painavat 280g. Leirissä ollessa menee kaikenlaista touhutessa huomattava osa vaelluksen kestosta, joten ajattelin, ettei tuo vajaa 300g ole paljon, koska painoon nähden saa huomattavasti mukavuutta ja lämpöä.

Luulo ei edelleenkään ole näköjään tiedon väärti.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
tyy

Re: Kevyet leirikengät, mistä?

Viesti Kirjoittaja tyy »

boueme kirjoitti:
Timoa kirjoitti:...Crocsit ovat liian painavat.
:shock: :shock: :shock:

Minä olen ollut siinä luulossa, että crocsit ovat erittäin kevyet. Omani painavat 280g. Leirissä ollessa menee kaikenlaista touhutessa huomattava osa vaelluksen kestosta, joten ajattelin, ettei tuo vajaa 300g ole paljon, koska painoon nähden saa huomattavasti mukavuutta ja lämpöä.

Luulo ei edelleenkään ole näköjään tiedon väärti.

-B
Vähän kuluneet Crocs kopioni painavat 230g. Liikaa? Jokainen gramma on tietysti liikaa, jos keventäminen on erillinen harrastus, eikä siinä mitään. Uskoisin, että kevyempiä varusteita tulee saataville pikkuhiljaa.

Itse en kyllä enää kevyempiä leirikenkiä kaipaa, vaikka ymmärränkin keventäjien halun viilata kaikki turha pois.

Eikö loogisin vaihtoehto ole jättää leirikengät kokonaan pois?
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minullekin tulee mieleen, että eikö niillä varsinaisilla kengillä oleminen ole parempi vaihtoehto, kuin joku ultakevyt ihmeviritys leirikengiksi...
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Märkiin kulkukenkiin voi laittaa tukevat muovipussit. Ei paina paljon.

Tai sit jotku haitek sukat.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Crocseissa on painosta huolimatta monia hyviä puolia. Kokeilin viime melontavaelluksella korvata ne pelkillä melontatossuilla, mutta vietävät neonpreenitöppöset kuivuvat ikuisuuden. Kylmä tuli keskikesälläkin (Lapissa), plus muutenkin tarjolla oli epämiellyttävää kosteaa niljaa. Mutta crocseihin palatakseni, ne kuivuvat nopeasti ja lämmittävätkin hiukan sukkien kanssa, niillä ei kovakaan joenpohjan kivikkoisuus haittaa, ne saa nopeasti jalkaan ja pois teltassa sekä leirissä puuhatessa ja enen kaikkea Kuten B. tuossa yllä totesi, ne ovat MUKAVAT JALASSA tauolla. Ei ole sandaaleista eikä avantotossuista ja muista vastaavista samaan. Kannan mielelläni painon. Enemmän tuo tilavuus haittaa. Yleensä roikotan niitä rinkan kantolenksuista vyötäröllä pistoolikotelojen tyyliin.

Joku viilaaja tietenkin voisi kokeilla crocsien pohjien ohentamista. Tai jos poraisi reikiä pohjiin?
tappuri
Viestit: 257
Liittynyt: 12 Heinä 2008 11:30

Viesti Kirjoittaja tappuri »

Crocksini painavat yhteensä 200 g. Vertailuksi tavalliset läpyskäsandaalit: 400 g. 0,33 litran olutölkki painaa 350 g. Sitäkin tulee yleensä kanniskeltua jonkin verran mukana.
ultramara
Viestit: 1048
Liittynyt: 09 Marras 2009 09:33

Viesti Kirjoittaja ultramara »

Crocsien huono puoli on niiden suuri tilavuus.
Vastaa Viestiin