Huomioita jauhelihan kuivaamisesta

Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Tsekkasin Hentmanin opeksen jauhelihan kohdalta, eikä hänkään varsinaisesti mitenkään perustele miksi pitää keittää. Tosin kysehän ei olekaan varsinaisesta keittämisestä runsaassa vedessä, vaan hänen ohjeessaan paistinpannulle laitetaan vettä muutama milli. Ilmeisesti pelkää rasvan härskiinnyttävää vaikutusta, kun ei suosittele sianlihan käyttöä ollenkaan. Eipä tuo mielestäni ole riski kuin kuumimmilla kesäreissuilla. Paistaminen jauhelihan omassa rasvassa tyyn tapaan on siis tuosta näkökulmasta sama kuin keittäminen, ei lisättyä rasvaa.

Itse käytän pitkiä ennallistamisaikoja, pistän likoamaan iltaruuan ainekset jo puolilta päivin tai jopa aamusta, jos reitin varrella on niukasti vettä.


"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Louestaja kirjoitti:Tsekkasin Hentmanin opeksen jauhelihan kohdalta, eikä hänkään varsinaisesti mitenkään perustele miksi pitää keittää. Tosin kysehän ei olekaan varsinaisesta keittämisestä runsaassa vedessä, vaan hänen ohjeessaan paistinpannulle laitetaan vettä muutama milli. Ilmeisesti pelkää rasvan härskiinnyttävää vaikutusta, kun ei suosittele sianlihan käyttöä ollenkaan. Eipä tuo mielestäni ole riski kuin kuumimmilla kesäreissuilla. Paistaminen jauhelihan omassa rasvassa tyyn tapaan on siis tuosta näkökulmasta sama kuin keittäminen, ei lisättyä rasvaa.

Itse käytän pitkiä ennallistamisaikoja, pistän likoamaan iltaruuan ainekset jo puolilta päivin tai jopa aamusta, jos reitin varrella on niukasti vettä.
Asiasta en mitään tiedä mutta vastustan ! :D

Keittämisen tarkoitus voisi olla rasvan poisto, toki keittäminen tulisi tapahtua
runsaassa vedessä jolloin rasva nousee pintaan ja poistuu keitinveden mukana,
niin kuin maut ja mausteet myös.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

rellusitikka kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:Tsekkasin Hentmanin opeksen jauhelihan kohdalta, eikä hänkään varsinaisesti mitenkään perustele miksi pitää keittää. Tosin kysehän ei olekaan varsinaisesta keittämisestä runsaassa vedessä, vaan hänen ohjeessaan paistinpannulle laitetaan vettä muutama milli. Ilmeisesti pelkää rasvan härskiinnyttävää vaikutusta, kun ei suosittele sianlihan käyttöä ollenkaan. Eipä tuo mielestäni ole riski kuin kuumimmilla kesäreissuilla. Paistaminen jauhelihan omassa rasvassa tyyn tapaan on siis tuosta näkökulmasta sama kuin keittäminen, ei lisättyä rasvaa.

Itse käytän pitkiä ennallistamisaikoja, pistän likoamaan iltaruuan ainekset jo puolilta päivin tai jopa aamusta, jos reitin varrella on niukasti vettä.
Asiasta en mitään tiedä mutta vastustan ! :D

Keittämisen tarkoitus voisi olla rasvan poisto, toki keittäminen tulisi tapahtua
runsaassa vedessä jolloin rasva nousee pintaan ja poistuu keitinveden mukana,
niin kuin maut ja mausteet myös.
No mä ajattelin sen niin, että joku voi varsinkin vähärasvaisen jauhelihan ruskistamiseksi heittää voita pannuun, jolloin sitä rasvaa lisätään lopputuotteeseen. Tuolla vähävesikeitolla vältetään voin lisäys.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Louestaja kirjoitti:
rellusitikka kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:Tsekkasin Hentmanin opeksen jauhelihan kohdalta, eikä hänkään varsinaisesti mitenkään perustele miksi pitää keittää. Tosin kysehän ei olekaan varsinaisesta keittämisestä runsaassa vedessä, vaan hänen ohjeessaan paistinpannulle laitetaan vettä muutama milli. Ilmeisesti pelkää rasvan härskiinnyttävää vaikutusta, kun ei suosittele sianlihan käyttöä ollenkaan. Eipä tuo mielestäni ole riski kuin kuumimmilla kesäreissuilla. Paistaminen jauhelihan omassa rasvassa tyyn tapaan on siis tuosta näkökulmasta sama kuin keittäminen, ei lisättyä rasvaa.

Itse käytän pitkiä ennallistamisaikoja, pistän likoamaan iltaruuan ainekset jo puolilta päivin tai jopa aamusta, jos reitin varrella on niukasti vettä.
Asiasta en mitään tiedä mutta vastustan ! :D

Keittämisen tarkoitus voisi olla rasvan poisto, toki keittäminen tulisi tapahtua
runsaassa vedessä jolloin rasva nousee pintaan ja poistuu keitinveden mukana,
niin kuin maut ja mausteet myös.
No mä ajattelin sen niin, että joku voi varsinkin vähärasvaisen jauhelihan ruskistamiseksi heittää voita pannuun, jolloin sitä rasvaa lisätään lopputuotteeseen. Tuolla vähävesikeitolla vältetään voin lisäys.
Rasvasta en ole puhunut mitään muuta kuin sen, että sitä ei juuri hyvässä paistijauhelihassa ole. Jauheliha paistetaan siis ruskistamatta omassa lihasnesteessään, ei rasvassaan, koska juuri sitä siinä ei ole. Jos on, niin minä en silloin tätä kirjoittanut. Kässäättekö?
:shock:
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

tyy kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:
rellusitikka kirjoitti: Asiasta en mitään tiedä mutta vastustan ! :D

Keittämisen tarkoitus voisi olla rasvan poisto, toki keittäminen tulisi tapahtua
runsaassa vedessä jolloin rasva nousee pintaan ja poistuu keitinveden mukana,
niin kuin maut ja mausteet myös.
No mä ajattelin sen niin, että joku voi varsinkin vähärasvaisen jauhelihan ruskistamiseksi heittää voita pannuun, jolloin sitä rasvaa lisätään lopputuotteeseen. Tuolla vähävesikeitolla vältetään voin lisäys.
Rasvasta en ole puhunut mitään muuta kuin sen, että sitä ei juuri hyvässä paistijauhelihassa ole. Jauheliha paistetaan siis ruskistamatta omassa lihasnesteessään, ei rasvassaan, koska juuri sitä siinä ei ole. Jos on, niin minä en silloin tätä kirjoittanut. Kässäättekö?
:shock:
Mielestäni kässään. Siksi kirjoitin alkuperäiseen viestiin:
"Paistaminen jauhelihan omassa rasvassa tyyn tapaan on siis tuosta näkökulmasta sama kuin keittäminen, ei lisättyä rasvaa. " Okei, rasva tai lihasneste, mutta siis sama idea, ei lisättyä rasvaa.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Ihan sama asia vaik onkin ihan eri asia. :shock:

Se siitä.

Voihan olla, että vesittämällä saisi poistettua jauhelihasta sen vähän rasvan mitä siinä on ja näin se säilyisi pitempään. Se edellyttää, että vesi poistetaan ennen kuin se on kokonaan haihtunut, muuten luulisi olevan yhtä tyhjän kanssa.

Voipi olla muutenkin. Mie teen ainaskin jatkossakin kuten kuvasin aloituksessa.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

tyy kirjoitti:Ihan sama asia vaik onkin ihan eri asia. :shock:

Se siitä.

Voihan olla, että vesittämällä saisi poistettua jauhelihasta sen vähän rasvan mitä siinä on ja näin se säilyisi pitempään. Se edellyttää, että vesi poistetaan ennen kuin se on kokonaan haihtunut, muuten luulisi olevan yhtä tyhjän kanssa.

Voipi olla muutenkin. Mie teen ainaskin jatkossakin kuten kuvasin aloituksessa.
Ei, sie et nyt kässää. Normaalisti, kun paistinpannulla käristetään, sinne laitetaan voita tai öljyä liukasteeksi. Silloin lopputulokseen tulee lisää rasvaa. Sen voi välttää joko keittämällä vähässä vedessä kuin Raija Hentman tai käristämällä omissa mehuissaan, kuin sinä. Eli tarkoitus ei ole poistaa rasvaa, vaan välttää sen lisäys. Näin minä sen käsitän.

Täysin eri asia sitten, että tietysti joku voi haluta vähentää rasvaa. Silloin varmaan keitetään reilussa vedessä ja heitetään se pois kaiken muun hyvän kanssa. :(
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Parikolmetonnia
Viestit: 727
Liittynyt: 03 Syys 2010 11:19

Viesti Kirjoittaja Parikolmetonnia »

Louestaja kirjoitti:Täysin eri asia sitten, että tietysti joku voi haluta vähentää rasvaa.
Harvemmin rasvaa tarkoituksella kuivatuotteisiin jätetään, koska se härskiintyy. Jos jauhelihan kuivaa juuri ennen lähtöä, lienee turvallisilla vesillä valmistustavasta riippumatta.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Louestaja kirjoitti:
tyy kirjoitti:Ihan sama asia vaik onkin ihan eri asia. :shock:

Se siitä.

Voihan olla, että vesittämällä saisi poistettua jauhelihasta sen vähän rasvan mitä siinä on ja näin se säilyisi pitempään. Se edellyttää, että vesi poistetaan ennen kuin se on kokonaan haihtunut, muuten luulisi olevan yhtä tyhjän kanssa.

Voipi olla muutenkin. Mie teen ainaskin jatkossakin kuten kuvasin aloituksessa.
Ei, sie et nyt kässää. Normaalisti, kun paistinpannulla käristetään, sinne laitetaan voita tai öljyä liukasteeksi. Silloin lopputulokseen tulee lisää rasvaa. Sen voi välttää joko keittämällä vähässä vedessä kuin Raija Hentman tai käristämällä omissa mehuissaan, kuin sinä. Eli tarkoitus ei ole poistaa rasvaa, vaan välttää sen lisäys. Näin minä sen käsitän.

Täysin eri asia sitten, että tietysti joku voi haluta vähentää rasvaa. Silloin varmaan keitetään reilussa vedessä ja heitetään se pois kaiken muun hyvän kanssa. :(
Ok. No sit mie alunperin ymmärsin oikein ja väärinymmärrytin itseni myöhemmin. Asia selevä.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Parikolmetonnia kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:Täysin eri asia sitten, että tietysti joku voi haluta vähentää rasvaa.
Harvemmin rasvaa tarkoituksella kuivatuotteisiin jätetään, koska se härskiintyy. Jos jauhelihan kuivaa juuri ennen lähtöä, lienee turvallisilla vesillä valmistustavasta riippumatta.
Itse kuivaan jauhelihan täsmäiskuna pari päivää ennen reissua ja suoraan käyttöön. Retket on useimmiten aikaan, jolloin lämpötilat pyörii siellä jääkaappiluokassa muutenkin. Talvesta puhumattakaan.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
peurakorva
Viestit: 523
Liittynyt: 15 Tammi 2006 18:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja peurakorva »

Säilyy se. Olen kärsimättömämpi kuin Tyy, joten minun kuivaustapaan kuuluu kuumentaa jauheliha paistinpannulla, kunnes siitä on irronnut neste / rasva liemeksi. Sitten kallistelen pannua ja imeytän liemen talouspaperiin ja roskiin. Sitten jauhelina pellille ja uuniin kuivumaan ja uuninluukku vähän raolleen. Kiuvurikin on, mutta kaavoihini kangistuneena jauhelihan kuivatan uunissa.
Vuosi sitten kuivatin jauhelihaa liian optimistiesti ja loput söin tänä kesänä: kesäkuun lopulla ja heinäkuun lopulla. Vielä ei ole vatsavaivoja tullut. Kuivatun olin pakannut tyhjiöpakkaajalla pikku pusseihin ja pikku pussit olivat pakasterasiassa kaapissa - huoneenlämmössä siis.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Louestaja kirjoitti:Silloin varmaan keitetään reilussa vedessä ja heitetään se pois kaiken muun hyvän kanssa. :(
Ei näin! Luultavasti en enää jatkossa keitä, mutta silloin kun olen keittänyt, niin näin:

Paistamisen jälkeen lisätään litran verran vettä ja keitetään muutama minuutti. Sitten sivilöidään. Neste kaadetaan esim. kannuun ja laitetaan jäähtymään esim. pakkaseen. Rasva nousee pinnalle ja on siitä helppo kuoria. Lopuksi neste kaadetaan takaisin lihojen päälle ja keitetään kasaan, jonka jälkeen uuniin kuivumaan. Makuaineksia ei siis ole karanut minnekään. Vain rasva on poistettu. Näin kuivattu jauheliha säilyy lähes rajattomasti. Onko rajattomaan säilymiseen tarvetta, on toinen asia.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Appis
Viestit: 193
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:07

Viesti Kirjoittaja Appis »

Hyvin varovasti ehdotan tummaa soijarouhetta, on jo kuivattua, tuplasti proteiinia, aika paljon helpompaa, maustamalla teet siihen haluamasi maun.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Appis kirjoitti:Hyvin varovasti ehdotan tummaa soijarouhetta, on jo kuivattua, tuplasti proteiinia, aika paljon helpompaa, maustamalla teet siihen haluamasi maun.
Erittäin varteenotettava vaihtoehto! Olin vuosia sitten kasvisruokavaliolla ja soijarouhe oli ruokavalioni selkäranka silloin. Aivan kuten kuivattu jauheliha on vaelluksillani ollut.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Appis kirjoitti:Hyvin varovasti ehdotan tummaa soijarouhetta, on jo kuivattua, tuplasti proteiinia, aika paljon helpompaa, maustamalla teet siihen haluamasi maun.
:shock:
Vastaa Viestiin