Kokemuksia risukeittimistä

zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

tst kirjoitti:... kissanhiekkapellettejä saa myös pienemmissä pusseissa ja ne käyvät samalla tavalla risukeittimeen...
Ok, kiitos vinkistä! Oletettavasti sitten puuta siinä kuin muutkin polttamiseen tarkoitetut pelletit. Pitääpä tutkailla kaupan kissanhiekkahyllyssä.


sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

kissanhiekka perhojen kuivatuksen
https://www.perhokalastajat.net/keskust ... ssanhiekka
ja pelletit risukeittimen 8)
aamu alkaa kahvilla
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kissanhiekka ei varmaankaan sovellu risukeittimeen, mutta kissanhiekkapelletti soveltuu. Se on siis samanlaista pellettipätkää kuin lämmityspelletti. 8)
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Monet kissanhiekat ovat silicageeliä, siis samaa tavaraa, jota on pikku pussukoissa vaikkapa optiikka- tai elektroniikkapakkauksissa kosteutta sitomassa. Se ei tosiaankaan taida käyttäytyä risukeittimessä hyödyllisellä tavalla.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Ei tosiaan silicapohjaisia tuotteita poltteluun. Katsoin oikein Manu-pupun vessalaatikkoa ja kyllä siinä on puupohjaista pellettipätkää, ei siis hiekkaa. Pussi olikin loppu, mutta joskus on kuulema ostettu tätä ja samanlaiset puuperäiset käy poltteluun: https://www.kodinterra.fi/fi/terra/kiss ... jainen-6-l
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Jos välttämättä haluaa maksaa pelletistä moninkertaisen hinnan, niin ostaa sitten kissanhiekkapellettiä.

Lieneekö kissanhiekkapelletissä raekoko pienempi? Meneekö miten pohjareijistä läpi? En tiedä, kun ei ole omakohtaista havaintoa.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Rainbow Silica kissanhiekkaa taitaa olla minullakin varastossa lähes täysi pussi. Tosin ei kissoille vaan perhojen kuivatteluun. Sepaonu`n linkin mukaisesti Krupsin kahvimyllyllä olen silicarakeita myllyttänyt kuivatusjauheeksi.
@tst: viitsisitkö, kun sinulla tuntuu tuota kissanhiekkapellettiä olevan, tunnustella, josko tuo on kiinteää tavaraa, jollaista kuvittelisin varsinaisten pellettien olevan. Maallikkona, asiaa tuntematta, luulisi, että kissanpissan imeytykseen tavaran tulisi olla huokoisempaa? Vai, ovatko varsinaiset pelletitkin huokoisia? Siihen voisi viitata esim. se, että netistä olen lukenut niiden lämmöntuotto-ominaisuuksien olevan esim. koivuklapeja huomattavasti huonommat.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^
"Pelletti sisältää energiaa 4,75 kWh/kg"

"Koivu 4,15 kWh/kg"

Lähteet:
http://www.bioenergianeuvoja.fi/biopolt ... /pelletti/
http://www.halkoliiteri.com/?id=170
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tutkailin ja pätkäisin yhden pelletin, ei ole huokoista esim. lastulevy on leikkuupinnaltaan karkeampaa ja sitä kautta huokoisempaa. Tämä näyttää hajoavan kun jänö on käynyt tarpeillaan. Minulla ei ole kokemusta lämmityspelletistä, mutta oletan myös kuten IkiHonka arveli että se on hieman isompaa ja voi toimia vielä paremmin risukeittimessä, mutta tämäkin toimii ja on helppo testata tuollaisella parin kilon pussukalla.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Pelletti todennäköisesti palaa risuja ja rankoja kuumempana, joten ei välttämättä sovi köykäsempiin keittimiin :roll:
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Muistutan vielä tuosta pellettien sytytyksestä, kun alkaa niitä kokeita tekemään. Sytytetään päältä. Kun käyttää sytytysnestettä/geeliä niin varminnin onnistuu.

Itse hylkäsin sytytyspalat muutamien kokeilujen jälkeen, kun sytyttivät epätasaisesti ja kitumalla. Usein yritys päättyi sammumiseen. En kokeillut kuin yhdenlaisia kaupallisia sytytyspaloja, mitkä pilkkeiden kanssa toimivat erinomaisesti.

Valopetroolikin toimii hyvin. Sinolia tai Marinolia ei ole ollut käsillä, mutta toiminee niilläkin. Strohin suosittelen kaatamaan mieluummin sytyttäjän täyttöaukkoon.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

IkiHonka kirjoitti:^
"Pelletti sisältää energiaa 4,75 kWh/kg"

"Koivu 4,15 kWh/kg"
Jos puhutaan risukeittimen kokoisista "tulipesista" niin taitaa olla koivulla taytettyna puolet ilmaa ja taas pelletit (pienemmat) jattavat niin vahan ilmarakoja, etta palavat (hyodyllisesti) paalta kasin kerroksina
... taytyypa kayda tuossa "puuliiterissa" kurkkaamassa, mika on kuusen kuolleiden alaoksien vertailuarvo :)
Kapya en kay kurkkimassa: kerran kokeilin ja kattilan pohjaa sai vuoden poltella puhtaaksi niilta jaljilta :cry:
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

kaptu kirjoitti:Pelletti todennäköisesti palaa risuja ja rankoja kuumempana, joten ei välttämättä sovi köykäsempiin keittimiin :roll:
No, en nyt Ikean aterintelinettä mitenkää järeänä rakenteena pidä. Toki en ole mitään kestotestiä tehnyt, mutta mitään ongelmaa en ole vielä kestävyydessä havainnut.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

zag kirjoitti:...Synnyttävätkö pelletit ehkä enemmän kuumuutta kuin esim. pienet sormenmittaiset kelopilkkeet, joita itse olen risukeittimessäni käyttänyt? Kysymys siksi, että jostakin luin kommentin, että pellettien poltto olisi saanut esim. Kuntzin pellit vääntyilemään...
Jeps, tuon Kaptun edellisen kommentin ominaisuuden perään aiemmin myös kyselin; olisin tämän testin jättänyt mielelläni jonkun muun tekemäksi, etenkin jos joku olisi jo ehtinyt Kuntzinsa pilaamaan 8).
Lainaukseni tietoa ja Kaptun otaksumaa tukee myös IkiHongan linkkaamat energia-arvot. Kuntzin pellit ovat kyllä aika paksua tavaraa; ellei sitten lainattu kommentti tarkoita keittimen pohjapeltiä. Sehän on sivupeltejä ohuempaa tavaraa ja taipuilee normaalipuillakin, mutta ei myöskään haittaa toimintaa.
Tst, kiitos tutkailusta!
Edit. Jos tuo IkiHongan viimeisimmän kommentin Ikean aterinteline tarkoittaa otaksumani kaltaista DIY -risukeitintä, niin ei luulisi Kuntzillakaan, ainakaan sivupeltien, vääntyilyvaaraa olevan.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Jokos zagin vene on tervattu kesän koitoksia varten ja kuvasi leirikeittiökivellekin paistaa aurinko eli kaamos on tuolla kohtaa loppunut.
Vastaa Viestiin