Retkikirves

Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Tommonen http://tinypic.com/r/2ch96dg/6 synty tänään. Tekiskö varren loimukoivusta.


Kuva
Ei oo häränpäivää!!
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

rautu kirjoitti:Tommonen http://tinypic.com/r/2ch96dg/6 synty tänään. Tekiskö varren loimukoivusta.
Komia on, tekijämiehen työtä. Loimuvarsi ei sitä ainakaan rumenna.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

tyy kirjoitti:
rautu kirjoitti:Tommonen http://tinypic.com/r/2ch96dg/6 synty tänään. Tekiskö varren loimukoivusta.
Komia on, tekijämiehen työtä. Loimuvarsi ei sitä ainakaan rumenna.
Pakko kehua kun ei osaa tehdä että rikki olen saanut tämmöisenkin rautamötikän. Oli vielä järeä kiinalainen lekakirves, joku metrinen varsi ja teräkin taitaa painaa kolme kiloa, no eiku terä silmän seinästä halki, jonkun vajaan parikyt vuotta ehdin sillä kiilalla pöllejä halkoa, pitäskö viedä takas honkkariin, paskan möitte. On muuten loistovarsi tässä, jotain lasikuitua, ei pienintäkään merkkiä antautumisesta, ennen hajosi terä.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

tyy kirjoitti:
rautu kirjoitti:Tommonen http://tinypic.com/r/2ch96dg/6 synty tänään. Tekiskö varren loimukoivusta.
Komia on, tekijämiehen työtä. Loimuvarsi ei sitä ainakaan rumenna.
Kiitos tyy.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Komppaan Tyytä, komia on! Kateeksi käy. Minkä painoisen muuten teit?

Jos joskus teet useamman ja maltat myydä, ilmoittele. Olisi mukava vuoleskella kirveen varsi pitkästä aikaa.

Kauko
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

KaukoAntero kirjoitti:Komppaan Tyytä, komia on! Kateeksi käy. Minkä painoisen muuten teit?

Jos joskus teet useamman ja maltat myydä, ilmoittele. Olisi mukava vuoleskella kirveen varsi pitkästä aikaa.

Kauko
Reilu kuussatanen on painoa terällä. Taitaa jäädä tuohon yhteen, ei pääse palkoille.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Ei ole kirveet kalliita tuolla. Hultafors 900g/500mm vajaa neljäkymppiä :!:

Ei tosin moratkaan. Näkyy tuota perus moraa olevan 150mm terälläkin :o
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Rautu,

hieno kirves.

Miten lävistit silmän, jollain tuurnalla, tarviko apumiestä vai keksitkä jonkin systeemin ten sai yksin hakattua ja pidettyä tuurnaa, vai oliko tuurna/lävistin alasimessa , nyt kiinnostaa ja kovasti.

Onnistuisko tuollanen, painoluokkaa 400-500gr ja inan enempi partaa ?
Kohti korpea,kiitos.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Otsikkoaiheen vastaisesti olen itse siirtynyt hukariin (kun olisi pitanyt ostaa uusi kirve, tuli silloin sattumoisin vastaan).

Painonsaasto ei ole paljoa (400-500g yht tupen kanssa, joita loytyy erilaisia) mutta on kateva kiinnittaa (ja ottaa suoraan kayttoon). Painonsaastoa tulee epasuorasti, kun parjaa paljon pienemmalla puukolla.

Rakotulia silla ei ihan saa aikaiseksi, eli kirveen osto tulee kylla vastaan. Vai onko joku kokeillut? Itsellani (risukeittimen kanssa) jarein operaatio on loueen pystyttaminen, kepakot siihen paikan paalta.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Kumikahvainen parin kympin retkikirves (600 g) oli mukana, muttei lähde seuraavalle. Saa nähdä lähteekö joskus uudestaan, mutta ainakin seuraavan menen kaasulla &raajoilla pilkottavilla puilla.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Vänkäri kirjoitti:Rautu,

hieno kirves.

Miten lävistit silmän, jollain tuurnalla, tarviko apumiestä vai keksitkä jonkin systeemin ten sai yksin hakattua ja pidettyä tuurnaa, vai oliko tuurna/lävistin alasimessa , nyt kiinnostaa ja kovasti.

Onnistuisko tuollanen, painoluokkaa 400-500gr ja inan enempi partaa ?
Kuule. Pohjalaisuus kolkuttaa omatuntoa, enkä oikeasti pysty valehtelemaan. Mulla oli vanha iso kirveenterä, josta muokkasin voimakkaasti työstämällä tuon terän. Eli omalla mittarillani huijasin. Terästä lähti niin pituudesta, paksuudesta ja korkeudesta yhteensä noin puolet alkuperäisen kirveen painosta.

Mutta en häpeä, vaikka sanoinkin aiemmin, että tommonen valmistui. (kuulostaa siltä, kuin olisin paukuttanut alusta asti itse)

Oli siinä hommaa ja ahjossa terä on kuitenkin lämpökäsitelty( karkaisu, päästö) uudelleen.

Jos nyt maine meni käsityöläisenä, niin ei voi mitään. :wink: Yritin tehdä alusta asti, mutta vaatisi konevasaraa. On se niin kova sellainen rautakimpale, jonka tuon työstäminen vaatii.

Sen verran sieppaa tämä tunnustus, että otan toisenkin (neljännen) salmiakkikossupaukun.

Puukot tulee kuitenkin aina alusta asti itse.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

rautu kirjoitti: Puukot tulee kuitenkin aina alusta asti itse.
Suolaa haavoihin. :D
Mimmonen masuuni sulla on ? :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

rellusitikka kirjoitti:
rautu kirjoitti: Puukot tulee kuitenkin aina alusta asti itse.
Suolaa haavoihin. :D
Mimmonen masuuni sulla on ? :D
Noniin, tästä siis lähtee. :wink:
Mulla ei ole masuunia, mutta kaverilla niitä löytyy 5 kappaletta erilaisia. Selvennykseksi tietämättömämmille, masuunissa rautaa tehdään esim. järvimalmista.

Toki teen puukkoni terästangosta takomalla.

Seuraava!
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

rautu kirjoitti:
Vänkäri kirjoitti:Rautu,

hieno kirves.

Miten lävistit silmän, jollain tuurnalla, tarviko apumiestä vai keksitkä jonkin systeemin ten sai yksin hakattua ja pidettyä tuurnaa, vai oliko tuurna/lävistin alasimessa , nyt kiinnostaa ja kovasti.

Onnistuisko tuollanen, painoluokkaa 400-500gr ja inan enempi partaa ?
Kuule. Pohjalaisuus kolkuttaa omatuntoa, enkä oikeasti pysty valehtelemaan. Mulla oli vanha iso kirveenterä, josta muokkasin voimakkaasti työstämällä tuon terän. Eli omalla mittarillani huijasin. Terästä lähti niin pituudesta, paksuudesta ja korkeudesta yhteensä noin puolet alkuperäisen kirveen painosta.

Mutta en häpeä, vaikka sanoinkin aiemmin, että tommonen valmistui. (kuulostaa siltä, kuin olisin paukuttanut alusta asti itse)

Oli siinä hommaa ja ahjossa terä on kuitenkin lämpökäsitelty( karkaisu, päästö) uudelleen.

Jos nyt maine meni käsityöläisenä, niin ei voi mitään. :wink: Yritin tehdä alusta asti, mutta vaatisi konevasaraa. On se niin kova sellainen rautakimpale, jonka tuon työstäminen vaatii.

Sen verran sieppaa tämä tunnustus, että otan toisenkin (neljännen) salmiakkikossupaukun.

Puukot tulee kuitenkin aina alusta asti itse.
Hitonkos väliä, komea on lopputulos ja samalla uskallan tunnustaan että tein iteki aikanaan vastaavalla tavalla retkikirveen. Viilsin rälläkällä siivun poies teräpuolesta, kolmimallisesti, niin sain teränsuun kääntyyn enempi kohti vartta, tein siihen parran jotta olisi mukavampi vuolla, pienensin hamaraa ja madalsin silmää. Ainoa muka oli se että en oikeen innoissani katsonut itse silmää joka olikin aika saakelin suuri, kokoluokkaa halkasukirveen varsi,lopputuloksena syntyneeseen tomahawk maiseen asuun, niin se jousi sitten serkkupojalle joka varttoi siihen tuhdin varren jotenkuten.

Hieno toi sun kirves on, ei noita joka jätke tehe edes puoliksi valmiista vanhasta terästä noin nätisti. Ei edes konevasaralla :wink:
Kohti korpea,kiitos.
Heksa
Viestit: 1200
Liittynyt: 22 Tammi 2006 09:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Heksa »

Tamperelaisille vinkiksi retkikirveskurssi, vielä saattaisi ehtiä mukaan. Mutta kurssille meneminen, sehän vasta huijausta ja häpeä on... :wink:
Vastaa Viestiin