Retkikirves

Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^ Useinhan kirveiden painot ilmoitetaan varttamattomina. Niinkö tässäkin?


Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/ ... etkisaha-S

Fiskas oksasaha riittää kaikkiin niihin tarpeisiin joihin vaelluksella nuotion teossa löytyy.
Kirvestä ei sen lisänä tarvita.
kimski
Viestit: 33
Liittynyt: 24 Joulu 2007 02:17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kimski »

tyy kirjoitti:
kimski kirjoitti:Noniin, nyt napsahti!

Nimittäin Fiskars 600:n varren ja terän yhdyskohdasta poikki. Käyttövuosia taisi olla noin 6. Hajosi hauskasti täysin samassa lähiretkeilykohteessa missä sen otin taannoin käyttöön. Hultaforsia tai Husqvarnaa ajattelin tilalle, jospa puu kestäisi enemmän, tai ainakin on sitten vaihdettavissa? Onko kenellään noista kahdesta käyttökokemuksia vrt Fiskarsiin?
Eikös Fiskarsin kirveillä ole varren liitoksen osalta ainakin 10 vuoden takuu? Eli saat uuden tilalle. Kannattaa ainakin valittaa asiasta.
Kiitokset vinkkauksesta. Laitoin palautetta eteenpäin kuvan kera.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Minulla on reissussa mukana Fiskarsin kirves ja oksasaha. Kirves ei ole mielestäni niin tärkeä kuin oksasaha. Kirveellä on kuitenkin kiva pilkkoa puita kauniiksi nuotiota varten. Ja sitten sytyttää. Ja jos vielä joskus karhu kimppuun kävisi niin kirveellä puolustautuisin. Ei tosin ole tuo elukka tullut vielä edes näköetäisyydelle.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pepi kirjoitti:^ Useinhan kirveiden painot ilmoitetaan varttamattomina. Niinkö tässäkin?
Taytyy olla nain, virhehan olisi muuten aivan liian suuri
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Long Nose kirjoitti:http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/ ... etkisaha-S

Fiskas oksasaha riittää kaikkiin niihin tarpeisiin joihin vaelluksella nuotion teossa löytyy.
Kirvestä ei sen lisänä tarvita.
Olen ihan samaa mielta, mutta tuo hammastushan oli tehty nimenomaan tuoreen puun, eli omena yms. Puiden karsintaan.

Onko pienempia, eri hammastuksella, ja vyolle pitaisi menna? Toistaiseksi olen pikkupuukko + hukari linjalla, kaikkineen puoli kiloa.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Long Nose kirjoitti:http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/ ... etkisaha-S

Fiskas oksasaha riittää kaikkiin niihin tarpeisiin joihin vaelluksella nuotion teossa löytyy.
Kirvestä ei sen lisänä tarvita.
Olen ihan samaa mielta, mutta tuo hammastushan oli tehty nimenomaan tuoreen puun, eli omena yms. Puiden karsintaan.

Onko pienempia, eri hammastuksella, ja vyolle pitaisi menna? Toistaiseksi olen pikkupuukko + hukari linjalla, kaikkineen puoli kiloa.
Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

luuppi kirjoitti:
Long Nose kirjoitti:http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/ ... etkisaha-S

Fiskas oksasaha riittää kaikkiin niihin tarpeisiin joihin vaelluksella nuotion teossa löytyy.
Kirvestä ei sen lisänä tarvita.
Olen ihan samaa mielta, mutta tuo hammastushan oli tehty nimenomaan tuoreen puun, eli omena yms. Puiden karsintaan.

Onko pienempia, eri hammastuksella, ja vyolle pitaisi menna? Toistaiseksi olen pikkupuukko + hukari linjalla, kaikkineen puoli kiloa.
Tuoreen puun sahaukseen tehty hammastuksen haritus ei ahdista sahatessa kunnon tervasta. Leathermanissa on puu- ja rautasaha pieneen puuhasteluun ja kulkee mukavasti vyöllä.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Onko kellään sopivasti hollilla mainittua Retki-lehteä? Tarttis ostaa tutulle jokin sopiva syntymäpäivälahja ja puuvartinen retkikirves on mielessä. Ruotsalainen näyttää voittaneen, mutta kyllä sen pitäisi olla ilman muuta kotimainen ja tuo muovinen Fiskars ei oikein istu tähän tarkoitukseen. Itsellä on kuitenkin pykälää pienempi Fiskars tai pieni mainio kellokoskelainen mukana. Eli kiinnostaisi nuo puuvartiset suomalaiset ja jos vielä näkisi miten ne on menestyneet vertailussa. https://retkilehti.fi/varusteet/retkikirveet-testissa/
laphilainen
Viestit: 130
Liittynyt: 30 Marras 2008 20:55

Viesti Kirjoittaja laphilainen »

Minulla on jokin 40 vuotta vanha ruotsalainen terä ja siihen vaihdettu pitempi varsi. Tärkein ominaisuus eräretkien kirveessä on juurikin tarpeeksi pitkä varsi. Pitempi varsi ei juuri tuo grammoja, mutta antaa työskentelytehoa kummasti.
Sitä olen ihmetellyt kun nuo retkirveet ovat alle 40 cm varrella.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Ei meinaa kirves mahtua päiväreppuun jos on yli 40cm varsi. Varmaan sen takia. Itselläni Gränsfors lilla skogsyxa ja siinä 50cm varsi ja 1kg pää. Mielestäni ihan sopiva retkeilyyn.
PyyMetso
Viestit: 740
Liittynyt: 25 Elo 2016 14:24

Viesti Kirjoittaja PyyMetso »

Jos hyvä terä mutta huono varsi, jälkimmäisen voi veistellä itse:

http://www.sihistin.fi/fi/puutyot/kirvesvarsi.html
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Lahpilaisen maininta on täyttä totta, varsi ei tosiaan paina eli pidempi on parempi. Katselin oman Fiskarsin ja se on 35 cm pitkä X7, se on ihan ok, mutta tyngimmällä varrella varustettu X5 vaatii hanskan käteen sillä muuten sormen taipeet on äkkiä rikki. Metsän Omena liitti joskus hienon pätkänsä miten tehdään hyvä kirveenvarsi. EDIT Löysin ja kohta hukkasin maininnan tuosta Retki-lehden vertailusta, siinä ei ollut suomalaisia kirveitä mukana, koska niitä ei tuolloin tehty, nyt on pari isompaa valmistajaa. Jännä juttu, että länsinaapuri tekee kaikki hävittäjistä autojen kautta puuvartisiin kirveisiin joiden myynti on lisääntynyt huimasti, mutta me, kourallinen ihmisiä, vaan möllötetään ja halutaan olla ainostaan maailman napa CO2 päästöjen vähentämisessä. Ollaan toki jos ja kun ei tehdä mitään paitsi maksellaan yhä vaan nousevia veroja.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

tst kirjoitti:Onko kellään sopivasti hollilla mainittua Retki-lehteä? Tarttis ostaa tutulle jokin sopiva syntymäpäivälahja ja puuvartinen retkikirves on mielessä. Ruotsalainen näyttää voittaneen, mutta kyllä sen pitäisi olla ilman muuta kotimainen ja tuo muovinen Fiskars ei oikein istu tähän tarkoitukseen. Itsellä on kuitenkin pykälää pienempi Fiskars tai pieni mainio kellokoskelainen mukana. Eli kiinnostaisi nuo puuvartiset suomalaiset ja jos vielä näkisi miten ne on menestyneet vertailussa. https://retkilehti.fi/varusteet/retkikirveet-testissa/
Minulta löytyy ko. Retki-lehti.1/2019, "Testissä retkikirveet".
Voin lähettää jos haluat.

Rosellin retkipiilu on suomalainen, 120e/34cm. 700g,+teräsuoja80g
Karesuandokniven stoera 'aksu, siis ruotsin puolella kumminkin. 270e, 690g+80g, 30cm.

Muut: ovat Husqvarnaa kaksi , Gränsforssia kaksi , Hultafors ja Dovrefjell. Ja tietysti Fiskars!
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Hannekselle kiitoksia tarjouksesta! Löysin kuitenkin tarvittavaa lisätietoa ja Roselli on harkinnassa, tosin nuo Gränsforsit näyttäisi teräkulmaltaan paremmilta.
Vastaa Viestiin