Retkikirves

Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Retkikirves

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Miten on palstalaisilla kuljetatteko varuteissanne kirvestä, Ramman viilajilla tuskin on, koska tuommonen painaa helposti tuppeineen kilon.

Minulla on kuormassa kuvan mukainen kalso. Aiemmin kuljetin mukanani Ruotsin atmeija kirveitä. Nyt noita ei enään ole, kun tarkoitukslla olen niitä unohtanut tuttavien mökelle ja autiotuville, jos siellä kalso sattu ollemaan käyttökelvoton... lytyssä ja varreton.

Minun kirves on teroitettu, että "hätäpäissään" parran ajelisi. :twisted:
Kuva


Avatar
sau~n
Viestit: 249
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:22

Viesti Kirjoittaja sau~n »

Miekin uskon ruottalaiseen laatuun. Gränforsin kirves on useimmiten matkassa, jos reissussa aikoo tehdä tulet. Jos taas ei aio, niin mitäpä sitä kirvestä sitten kantamaan. Painaakin perhana ja johan puukollakin jotain kaluaa tarvitessaan.

Auton peräkontin vakiovarustukseen taas kuluu tonninen Fiskars.
teeässä
Viestit: 312
Liittynyt: 08 Helmi 2009 14:28
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja teeässä »

fiskarssin lyhyt vartinen retkimalli ja 500 fiskars löytyy, tuo pienempi yleensä retkillä matkassa.
"mistä tullut oon , tiedä en. tietää en haluakaan, määränpää kuinka tietäisin sen, mieti en, mä vaellan vaan.." (juice leskinen)
eräsmies
Viestit: 191
Liittynyt: 09 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja eräsmies »

Ennen ei ole tullut kuljeteltua, mutta nyttemmin olen alkanut tulla toisiin aatoksiin. Porukalla liikkuessa tulee enemmän tulisteltua, ja silloin kirveelle olisi kyllä paikkansa.

Yksin lyhemmille reissulle lähtiessä en kyllä ota jatkossakaan.
eräsmies
Viestit: 191
Liittynyt: 09 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja eräsmies »

Niin, paitsi tietysti talvella ahkiossa, kun paino ei ole merkittävä haitta. Silloin ehdottomasti mukana.
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

Fiskarssin kilonen retkitupella on joskus mukana. Tämä on niitä ensimmäisiä sen sarjan kirveitä, pysyy terässä ja käy kätevällä vaikka puukosta, jos ei nyt partaansa ajaisi.
Surukseni olen kuullut, että nämä uudemmat Fiskarssin X-sarjalaiset eivät pysyisi terässä, liekö käyttäjien tumpelointia, vai onko näidenkin valmistus siirretty jonnekin "vinku-intiaan"?
Ajattelin nimittäin hommata veistokirveen lyhyellä varrella ja tuo Fiskarssin X5 olisi mukavan kevyt pidempiäkin veistorupeamia varten, jos vain terän ominaisuudet olisivat samaa luokkaa kuin aiemmissa malleissa.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Samannäköinen ruotsalainen kirves alkuperäisellä hickorivarrella kulkee ahkiossa mukana. On hankittu partiokirveeksi joskus n 40 v sitten ja vielä toimii. Pysyy hyvin terässä ei ole montaa kertaa tarrvinnut teroittaa.
Acht
Viestit: 282
Liittynyt: 23 Maalis 2006 13:04
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Acht »

Ruotsalainen 600g vaihdettavalla varrella on mukana retkillä. Sillä on muuten mukavampi vuoleskella kuin puukolla.
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Komeita kirveksiä on immeisillä. Vähän harmittaa, kun hukkasin oman kirveen viime jouluna juovuspäissäni hankeen. Tuommoinen hurrien versio vois olla eri jäpäkkä vötkylä. Mutta nyt, hyvää juhannusta!
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Fiskarsin Kuussatanen kulki mukana kun kirveelle oli tarvetta (lähiretket, talven tulistelureissut), mutta olen kai mennyt kadottamaan sen viime talvena... Luulen, että voi löytyä lähilaavulta tai eräältä rantasaunalta, jos ei ole kelvannut kenenkään muun matkaan. Vähän noloa, se kun oli ihan kelvollinen kirves.
Walden
Viestit: 277
Liittynyt: 08 Heinä 2010 19:00

Viesti Kirjoittaja Walden »

Tonninen Fiskars on mukana, niin työssä kuin vapaa-ajallakin.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Mulla on useimmiten Wetterlingsin n.45cm pitkä 700gr päällä varustettu kirves mukana,ja jos ei niin sitten kotimainen sepäntekele joka on noin 35cm x 350 gr.
Kohti korpea,kiitos.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Kylmänä vuodenaikana aina kirves mukana. Fiskarsin kompromissimalli, eli ei kovin ohut eikä paksu terä.
Vissiin yleiskirveen mallinen. Kas kun en muista nimiä, valitsen työkalun sen käyttötarkoituksen mukaan.
Mutta puuvartinen, ja siihen erkkaria pidon takia.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Nyt en puhu Jänkäjussista. Mullakin oli pari kaveria, joilla oli aina vehkeet teräviä kuin "madonkieli". Silloin kuin oikeasti piti saada halkoa nippuun, ei jätkiä näkynyt!?! Oliko vehkeet sittenkään kunnossa va eikö sopinut hyviä vehkeitä pilata työnteolla? :wink:

Kirveestä: jos on tuliyöpymiset reissussa mahdolliset, niin mukaan Fiskars600. Etelän laavuissa lyhyillä reissuilla ja ahkioreissuilla sitten F1000, Joku päivä sitten Rosellin retkipiilu ihan siksi, että se on nätti?!
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
makro
Viestit: 349
Liittynyt: 16 Maalis 2008 23:02

Viesti Kirjoittaja makro »

Jompi kumpi noista on mukana, riippuu siitä kumpi sattuu löytymään kun reppua pakkaa. :wink:

Kuva
Taempana oleva versio näistä.

Kuva


Tuolla oli muuten aiemminkin näistä kirvehistä juttua: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... torder=asc&
Vastaa Viestiin