Jokseenkin nuo kolme olen minäkin laskenut Atlaksen eduksi. Toisaalta Atlaksen sivutaskujen vetoketjuja voi pitää myös heikkoutena, eli ovat vaikeat hätäkorjata maastossa, jos sattuvat rikkoutumaan. Atlas on myös hieman "siviilimmän" näköinen kuin Crusader.luuppi kirjoitti:Ei ole ollut Berghaus'ia (20 litraista isompaa), mutta varsin perusteellinen (myos kuvien osalta) vertailu niiden valilla: http://ripperkon.de/reviews/testbericht ... -crusader/
Avainmitat: Samaan painoon
- Crusader antaa kymmenen litraa enemman, lyhytselkaisille yhden askeleen kokoja lisaa (asteikon alapaassa) ja Molle kiinnitykset (Joustavuus sille, etta miten sita lopuksi kayttaa; on keskella, joten jos kiinnittaa jotain painavaa, pysyy painopiste kuitenkin neutraalina, vaikkakin ataantyy omasta rangasta)
- kun taas (arvioijan mielesta) Atlas voittaa muutamissa ominaisuuksissa:
kompressoitavissa paremmin
paremmat sivutaskut
vetoketjujen suojaukseen vedelta kiinnitetty enemman huomiota
Mikä Rinkka
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
-
- Viestit: 1211
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
Täydellisen rinkan etsintäni jatkuu....
Toivomuksia: kaksi lantiovyötaskua, avaus etuosasta, iso alaosasto, hyvä kantaa (178 cm/78 kg), 80-95 ltr, sivutaskutoive lienee mahdoton (Deuterin haitaritasku (josta voisin tinkiä) on pieni ja rinkka painava) jne. Nykyisin on viisitoista vuotta vanha Arc Teryx Bora 95, sen ainoa vika (kalliin hinnan lisäksi ) on 3,6 kilon tyhjäpaino, siinä on noin kilo liikaa (ja pääosastoon on vaikea päästä edestä: yksi suora vesitiivis vetoketju, samoin alaosastoon. En pidä banaanin mallisista (esim. Osprey), koska niiden alaosasto on pieni ja painopiste kaukana takana selästä. Kajka 85:n jäykistepuut painoivat ikävästi lapaluitani, sovitinkohan huolimattomasti?
Onko kokemusta Gregory Baltorosta, taitaa olla banaanin mallinen (amerikkalainen design).
Hyviä ehdotuksia arvostaisin
Toivomuksia: kaksi lantiovyötaskua, avaus etuosasta, iso alaosasto, hyvä kantaa (178 cm/78 kg), 80-95 ltr, sivutaskutoive lienee mahdoton (Deuterin haitaritasku (josta voisin tinkiä) on pieni ja rinkka painava) jne. Nykyisin on viisitoista vuotta vanha Arc Teryx Bora 95, sen ainoa vika (kalliin hinnan lisäksi ) on 3,6 kilon tyhjäpaino, siinä on noin kilo liikaa (ja pääosastoon on vaikea päästä edestä: yksi suora vesitiivis vetoketju, samoin alaosastoon. En pidä banaanin mallisista (esim. Osprey), koska niiden alaosasto on pieni ja painopiste kaukana takana selästä. Kajka 85:n jäykistepuut painoivat ikävästi lapaluitani, sovitinkohan huolimattomasti?
Onko kokemusta Gregory Baltorosta, taitaa olla banaanin mallinen (amerikkalainen design).
Hyviä ehdotuksia arvostaisin
dailymail kirjoitti:Korpijaakon ja AnttiH:n kommenteissa kiteytyy aika paljon omia ajatuksiani Berghausin sotilasrinkoista ja Kajkasta. Viimeaikoina olen miettinyt uuden rinkan hankkimista, nykyinen kun vaikuttaa poksahtavan joka reissulla jostakin, vaikka ikää ei ole kuin neljännesvuosisata.AnttiH kirjoitti:Perinteisistä sotilasmalleista en ole kovin kiinnostunut – ei ne parhaita ole omaan käyttöön. Jos ostaisin sotilasmallin, ostaisin putkirinkan. Omaan käyttööni, missä pitää vaikkapa vajaa 4kg teleobjetiivi ja 2kg jalusta nyörittää rinkkaan, putkirunko on plussaa.Korpijaakko kirjoitti:AnttiH: Mites nuo Berghausin sotilasrinkat (esim. Varustelekasta uutena tai käyettynä): löytyy neljä eri selänpituutta (ei säätöä, mutta kukas sitä kaipaa jos sopiva löytyy) ja 100-litraisen tyhjäpainot maltillisesti 3kg molemminpuolin, siis jopa alle! Jos kaipaisin itse isoa rinkkaa, olisi vaihtoehtojen kärkipäässä. Myös Haglöfsin Lex vaikutti hyvältä (kaverin rinkkaa koekannoin), mutta on kallis. Ja onhan siinä aikaa paljon kaikenlaisia ominaisuuksia.
Lexiä olen katsastanut, mutta 110L kovin pystyyn ladottuna voi olla lyhyelle kantajalle hankala yhtälö. Sen huomasin jo Fjällrävenissä, kun Kajka myös 85L oli hankala sovittaa painonsiirtovöillä sopivaksi.
Kajka on yksi vahva suosikki ja Berghausin Atlas tai Crusader, Haglöfsin Lex ja sitten Ospreyn Xenith. Berghausin rinkat ovat tällä hetkellä suosikin asemassa. Epäilen, että niitä vierastetaan tuon "sotilasbrändin" vuoksi. Onko kenelläkään täällä kokemusta noista Berghauseista?
Rinkan mietintä jatkuu. Haglöfsin Lex ja Ospreyn Xenith tippuivat pois harkinnasta, molemmista ja varsinkin Xenithistä tulee takapainoinen vaikutelma. Jäljelle jäivät Kajka ja nuo Berghausin sotilasrinkat Atlas ja Crusader.dailymail kirjoitti:Jokseenkin nuo kolme olen minäkin laskenut Atlaksen eduksi. Toisaalta Atlaksen sivutaskujen vetoketjuja voi pitää myös heikkoutena, eli ovat vaikeat hätäkorjata maastossa, jos sattuvat rikkoutumaan. Atlas on myös hieman "siviilimmän" näköinen kuin Crusader.luuppi kirjoitti:Ei ole ollut Berghaus'ia (20 litraista isompaa), mutta varsin perusteellinen (myos kuvien osalta) vertailu niiden valilla: http://ripperkon.de/reviews/testbericht ... -crusader/
Avainmitat: Samaan painoon
- Crusader antaa kymmenen litraa enemman, lyhytselkaisille yhden askeleen kokoja lisaa (asteikon alapaassa) ja Molle kiinnitykset (Joustavuus sille, etta miten sita lopuksi kayttaa; on keskella, joten jos kiinnittaa jotain painavaa, pysyy painopiste kuitenkin neutraalina, vaikkakin ataantyy omasta rangasta)
- kun taas (arvioijan mielesta) Atlas voittaa muutamissa ominaisuuksissa:
kompressoitavissa paremmin
paremmat sivutaskut
vetoketjujen suojaukseen vedelta kiinnitetty enemman huomiota
Nyt olen tullut ajatukseen, että Kajkakin tippuu kisasta. Kajka on varmasti erinomaisen hyvä rinkka, mutta Fjällrävenin muiden tuotteiden tapaan se on ylilaatuinen. Tarkoitan, että rinkka on tehty tarpeettoman vahvoista materiaaleista, minkä vuoksi se painaa ja maksaa liikaa. Kajka on noin 600 grammaa (tarkoittaa noin päivän muonat, untuvainen kesäpussi, pieni polttoainepullo, takki/housut, tarppi..) raskaampi ja noin 100 euroa kalliimpi kuin Berghausit. Käytännössä ero on merkityksetön, mutta filosofisessa mielessä riittävä.
Crusader vai Atlas. Atlas on ulkomitoiltaan ja tilavuudeltaan himpun verran pienempi ja siinä on paremmat kompressiomahdollisuudet. Se on myös nätimmän näköinen eli vähemmän militaari. Kantolaitteet ovat molemmissa samat ja uskon ne riittävän hyviksi. Valintani on siis Atlas ja jos tilaan rinkan nyt pian, niin mieli ehdi muuttua. Saapa nähdä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Expedin Thunder tai se vielä tuhtimpi expeditionversio jonka nimeä en muista. Itse laitoin äsken 70 litran Thunderin koska sinällään hyvän Ospreyn tyhjäpaino varasti painokiintiöstä vähän liikaa, mutta testattu sitä ei ole. Täyttänee kaikki raksit paitsi sivutaskut, ne ovat standardin kurjat eli juomapullolle tarkoitetut verkkotaskut.varsijousi kirjoitti:Täydellisen rinkan etsintäni jatkuu....
Toivomuksia: kaksi lantiovyötaskua, avaus etuosasta, iso alaosasto, hyvä kantaa (178 cm/78 kg), 80-95 ltr, sivutaskutoive lienee mahdoton (Deuterin haitaritasku (josta voisin tinkiä) on pieni ja rinkka painava) jne. Nykyisin on viisitoista vuotta vanha Arc Teryx Bora 95, sen ainoa vika (kalliin hinnan lisäksi ) on 3,6 kilon tyhjäpaino, siinä on noin kilo liikaa (ja pääosastoon on vaikea päästä edestä: yksi suora vesitiivis vetoketju, samoin alaosastoon. En pidä banaanin mallisista (esim. Osprey), koska niiden alaosasto on pieni ja painopiste kaukana takana selästä. Kajka 85:n jäykistepuut painoivat ikävästi lapaluitani, sovitinkohan huolimattomasti?
Onko kokemusta Gregory Baltorosta, taitaa olla banaanin mallinen (amerikkalainen design).
Hyviä ehdotuksia arvostaisin
Isosta alaosastosta en tiedä, Thunder on lähinnä iso kuivapussi joka on ripustettu tukirankaan; sisällä ei ole siis mitään lokerointia mutta etukautta pääsee vetskarilla sisälle. Ei missään nimessä banaaninmallinen. Ovat aika ajoin esim. XXL:ssä tarjouksessa.
Nimi on justiinsa tuo Exped Expedition. Siitä puuttuu nuo halutut avaukset edessä, sillä rinkka on vain yksi iso pussi.cobbo kirjoitti:Expedin Thunder tai se vielä tuhtimpi expeditionversio jonka nimeä en muista.varsijousi kirjoitti:Täydellisen rinkan etsintäni jatkuu....
Toivomuksia: kaksi lantiovyötaskua, avaus etuosasta, iso alaosasto, hyvä kantaa (178 cm/78 kg), 80-95 ltr, sivutaskutoive lienee mahdoton (Deuterin haitaritasku (josta voisin tinkiä) on pieni ja rinkka painava) jne. Nykyisin on viisitoista vuotta vanha Arc Teryx Bora 95, sen ainoa vika (kalliin hinnan lisäksi ) on 3,6 kilon tyhjäpaino, siinä on noin kilo liikaa (ja pääosastoon on vaikea päästä edestä: yksi suora vesitiivis vetoketju, samoin alaosastoon. En pidä banaanin mallisista (esim. Osprey), koska niiden alaosasto on pieni ja painopiste kaukana takana selästä. Kajka 85:n jäykistepuut painoivat ikävästi lapaluitani, sovitinkohan huolimattomasti?
Onko kokemusta Gregory Baltorosta, taitaa olla banaanin mallinen (amerikkalainen design).
Hyviä ehdotuksia arvostaisin
-
- Viestit: 1211
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
tapasin syksyllä Kilpiksen seudulla pari saksalaista, joilla oli Gregoryn Baltorot. Niissä on liian pieni alaosasto, ne eivät tule kysymykseen. Jos 70 litran Exped Thunder onkin lähemmäs 80 ltr todellisuudessa, niin sitä sietää mennä katsomaan XXL:ään vaikka huomenissa, on ainakin kevyt, mutta kulkeeko 22 kiloa sutjakkaasti? Expedition -tyyppinen yhden pussin rinkka ei houkuta. Tuli mieleen ikianha Haglöfsin Victor 7580 irrotettavine sivutaskuineen. Monessa muussakin rinkassa on mieleisiäni ominaisuuksia, kunpa olisivat kaikki yhdessä ja samassa...
1.6 kg 80 ltr kevyt-rinkan jalkeen (joka palveli hyvin, Sinulta ostettu, muovilukot vasyivat ja kaksoispohjaa ei ollut, joten modasinsen ) ostin Vauden, aavistuksen verran pienempi - ja on paivitetty sen jalkeen mm. roll-top'illa), mutta sisatilavuuden lisaksi arvostan "venymista", mmvarsijousi kirjoitti:Täydellisen rinkan etsintäni jatkuu....
Toivomuksia: kaksi lantiovyötaskua, avaus etuosasta, iso alaosasto, hyvä kantaa (178 cm/78 kg), 80+ ltr {...} En pidä banaanin mallisista (esim. Osprey), koska niiden alaosasto on pieni ja painopiste kaukana takana selästä. Kajka 85:n jäykistepuut painoivat ikävästi lapaluitani, sovitinkohan huolimattomasti?
Onko kokemusta Gregory Baltorosta, taitaa olla banaanin mallinen (amerikkalainen design).
Hyviä ehdotuksia arvostaisin
"- suksille kiinnitys; joko jo tehtaalla toteutettuna" jos joutuu sellaiseen paikkaan, etta kasissa on sauvat - niita voi tarvitakin - ja toisella kadella vedetaan ahkiota
- ei oo hauskaa tuollaista ' pahaa paikkaa' kayda tuplasti ylos-alas?
Noh, vyotasku on vain vasemmalla. Se minua miellyttaa, oikeakatisena koko ajan jotain - esim. gepsia - otetaan esiin ja tungetaan takaisin. Kaden liikkeen tiella on vahemman esteita.
Edelleenkään koekävelyä enempää kokemuksia Thunderista ei ole, mutta kun googlailin ennen hankintaa jäi mieleen se, että valmistaja lupasi vähän reilua 20 kiloa "maksimi"painoksi. Käytännön arvostelut rinkasta olivat samansuuntaisia, eli joku 17-18 kiloa on mukava kantaa, ja reilu 20 vielä kulkee jotenkin. Heikko lenkki taitaa olla tukijärjestelmä, eli yksinäinen alumiinikisko alkaa taipua isoilla taakoilla, eikä olkaremmejäkään ole pehmustettu kovin järeästi. Kevytrinkkahan se on, ei varmasti kestä yhtä kovaa runtua kuin Ospreyt tai vaikka ryxin Bora.varsijousi kirjoitti:tapasin syksyllä Kilpiksen seudulla pari saksalaista, joilla oli Gregoryn Baltorot. Niissä on liian pieni alaosasto, ne eivät tule kysymykseen. Jos 70 litran Exped Thunder onkin lähemmäs 80 ltr todellisuudessa, niin sitä sietää mennä katsomaan XXL:ään vaikka huomenissa, on ainakin kevyt, mutta kulkeeko 22 kiloa sutjakkaasti? Expedition -tyyppinen yhden pussin rinkka ei houkuta. Tuli mieleen ikianha Haglöfsin Victor 7580 irrotettavine sivutaskuineen. Monessa muussakin rinkassa on mieleisiäni ominaisuuksia, kunpa olisivat kaikki yhdessä ja samassa...
Jos erillinen alaosasto on vaatimus niin sitähän tosiaan ei Thunderissa ole. Itse en kaipaa tuollaista, se lähinnä hankaloittaa rinkan pakkaamista.
Testipakkausten perusteella Expedin Thunderin ja Lightning -mallien alumiininen kisko ei sovi selkääni, sillä se kulkee juuri selkärangan kohdalla haitaten esimerkiksi kumartumista ja joku muukin siellä painoi alaselkään. Kiskoahan saa muotoiltua, mutta itselläni tämä muodosti kynnyksen ja palautin rinkan. Mielestäni Expedin Expeditionin ja uuden mallin Exploren kaksikiskoinen malli on paljon parempi. Explore-mallista löytyy nuo halut avaukset ja luultavasti kantokykyäkin on enemmän kuin Thunderissa. Ehkä cobbo tarkoittikin juuri tuota Exploreria eikä Expeditionia
Edit. Exploressa olikin vain tuo koko etuosan mittainen avaussysteemi eikä erillistä alaosan läpikäyntiä.
Edit. Kumartumisella tarkoitin pientäkin selkärangan pyöristämistä.
Edit. Exploressa olikin vain tuo koko etuosan mittainen avaussysteemi eikä erillistä alaosan läpikäyntiä.
Edit. Kumartumisella tarkoitin pientäkin selkärangan pyöristämistä.
Viimeksi muokannut Maxwell, 09 Helmi 2019 12:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Thunderin ja Lightningin lantiovyön pehmusteen muoto alaselän kohdalla on aika aggressiivinen, pehmuste siis on yläreunastaan kallellaan käyttäjän selkää kohti ja aika monet ovat tuosta maininneet. En tiedä onko tarkoituksena ollut saada rinkka asettumaan alaselän notkoon napakammin, niin että se ei pyri luisumaan kannettaessa alemmaksi vaan istuu notkon mukaisesti pakaroiden yläpuolella. Ainakin sen se tuntuu tekevän, että Thunder pysyy lantiolla oikealla korkeudella hieman vähemmällä lantiövyön kiristämisellä.
Itsekin noteerasin tuon muodon, mutta vähän aikaa kanniskeltuani se alkoi tuntua ihan mukiinmenevältä. En huomannut että mitkään soljet olisivat painaneet, mutta eteenpäin kumartuessa minullakin alumiininen tukipalkki saattaa ottaa selkärankaan kiinni. Ei mitenkään tuskallisesti, eikä iso renkka selässä kovin syvälle muutenkaan kumarrella joten tuo ei ollut kynnyskysymys. Varmasti henkilökohtaisesta anatomiasta myös kiinni miten vyö sattuu istumaan.
Ensi vaelluskauden jälkeen saattaa mielipiteet toki olla erilaiset...
Itsekin noteerasin tuon muodon, mutta vähän aikaa kanniskeltuani se alkoi tuntua ihan mukiinmenevältä. En huomannut että mitkään soljet olisivat painaneet, mutta eteenpäin kumartuessa minullakin alumiininen tukipalkki saattaa ottaa selkärankaan kiinni. Ei mitenkään tuskallisesti, eikä iso renkka selässä kovin syvälle muutenkaan kumarrella joten tuo ei ollut kynnyskysymys. Varmasti henkilökohtaisesta anatomiasta myös kiinni miten vyö sattuu istumaan.
Ensi vaelluskauden jälkeen saattaa mielipiteet toki olla erilaiset...
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13
Rinkan sopivuus on yksilöllistä kuten monen muun varusteen, vaikka vaelluskenkien. Olisin siis varovainen yleistämään tässä jonkun rinkan soveltuvuutta tai päinvastoin. Itse kannoin pitkään 85l Kajkaa ja se on tosiaan viimeisen päälle laadukas, kestävä ja erinomaisen hyvä kantaa monipuolisine säätöineen. Nyt kun ikää tulee koko ajan ja ylämäet käy raskaammiksi on tullut vähennettyä varusteiden painoa ja 10 päivän reissun tekee jo alle 20kg lähtöpainolla. Viimeiset 5-6 reissua olen kantanut Exped Thunder 70l rinkkaa mutta en enää. Tilat, taskut yms. on kaikki ok mutta itselleni se ei vain sovi selkään. Esimerkiksi leveyssäätöjä ei ole ja siten hartioiden etusosat on aina mustelmilla ja nyt kun alumiinirankakin hajosi hylkään koko repun. Seuraavaksi hankin jonkun vedenpitävän ja kevyen vaikka hintaa varmasti tulee.
Edit 5.2.2019. Juu, poikki meni viime kesänä. Miksi, en tiedä. Iskuja on tullut korkeintaan lentomatkoilla. Syy voi olla valmistusvirhekin. Mutta se ei ole syy että hylkään rinkan ja hankin uuden ehkä hieman pienemmän. Thunder on tiloiltaan ihan hyvä mutta ei sovi minun anatomiaan. Muille voi sopia.
Edit 5.2.2019. Juu, poikki meni viime kesänä. Miksi, en tiedä. Iskuja on tullut korkeintaan lentomatkoilla. Syy voi olla valmistusvirhekin. Mutta se ei ole syy että hylkään rinkan ja hankin uuden ehkä hieman pienemmän. Thunder on tiloiltaan ihan hyvä mutta ei sovi minun anatomiaan. Muille voi sopia.
Viimeksi muokannut hartsuherra, 05 Helmi 2019 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://arcteryx.com/fi/en/shop/mens/bo ... 3-backpack
Tuossa olisi mielenkiintoinen kantolaite.Hinta tosin melko hunajainen.
Tuossa olisi mielenkiintoinen kantolaite.Hinta tosin melko hunajainen.
-
- Viestit: 535
- Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52