Mikä Rinkka

MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Mikä Rinkka

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Moikka luonnon ystävät !

Pitäisi hommata ensimmäinen rinkka.
Olen tehnyt päivä retkejä tähän asti mutta nyt olisi tarkoitus lähteä parin päivän vaellukselle.

Olisi varmasti järkevää ostaa isompi rinkka että makuupussin/alustan ja teltan voi pakata rinkan sisään jos sade yllättää, sekä tietty rinkan oma sadesuoja.
Sitten pitäisi vielä muutkin tarvikkeet ruoka, vaatteet y.m. mahtua mukaan.

Käyttömukavuus on myös tärkeä ominaisuus mutta sen tietää sitten liikkeessä kun rinkkaa sovittelee.


Miten iso pitäisi rinkka sitten olla ? Riittääkö 40l rinkka vai pitääkö se olla isompi ?

Kiitollinen vastauksesta ja jos teiltä löytyy vinkkejä niin kertokaa , kiitos ! :)


Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

40 litrainen on mielestäni pieni vaelluskäyttöön. Päiväreppuna kyllä menettelee. Itselläni on JW Trailhead III ja sekin tuppaa olemaan pieni viikon reissuun lähtiessä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Skise
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Helmi 2009 20:38
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Skise »

Tuota, kysytkö sä nyt ihan tosissas?

"40 l" ja "isompi rinkka" ei asu edes samalla planeetalla. Ei oikeastaan edes "40 l" ja "rinkka". 40 l on jonkun äärimmäisen, mukavuudestaan tinkivän grammanviilaajan kantolaite, jonne tuskin siltikään pakataan sisäpuolelle telttaa, makuupussia tai alustaa saati kaikkia kolmea (mun 75 l rinkassa kulkee yleensä makuupussi ja alusta sisällä ja teltta ulkopuolella).
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Skise kirjoitti:Tuota, kysytkö sä nyt ihan tosissas? - -
Tuo tuli mieleen itsellänikin...

Jos haluaa pakata kaikki varusteet repun sisään, niin 40 litraa riittää tiukoin reunaehdoin: vain kesäkäyttöön etelässä, minimalinen varustus ja ruokaa korkeintaan muutamalle päivälle. Ehkä todella rankasti grammaamalla voisi saada viikon ruuatkin mahtumaan, mutta saa olla aika fakiiri - tai nälissään.

Itse saan (lähes?) kaikki viikon Lapin vaelluksen tavarat mahtumaan 72 litraisen rinkan sisään. Joku 65-75 litrainen voisi olla hyvä kompromissikoko. Toiset tykkää satalitraisista, jotka on helppo ja huoleton pakata ja toiset taas käyttää 40-50 litraista ja kiinnittelee tavaraa ulkopuolelle. Suosittelen kuitenkin valitsemaan koosta riippumatta kohtuullisen kevyen ja yksinkertaisen rinkan. Ne ovat mielestäni parhaita. :wink:

Tietysti herää kysymys, että mitä se haittaa jos teltta on rinkan ulkopuolella ja kastuu? Sehän kastuu kuitenkin siellä sateessa pystyssä ollessaan. Ja itse ainakin pakkaan makuupussin vesitiiviiseen säkkiin, joten se voisi tarvittaessa olla rinkan ulkopuolellakin. Makuualusta toimittaa rinkan rungon virkaa (rinkka on mallia "säkki olkaimilla ja vyöllä"), mutta koska en ole viime aikoina käyttänty sadesuojaa, kastuu makuualustakin. Ei ole ainakaan toistaiseksi haitannut. Solumuovi ei ime itseensä vettä ja kuivuu pyyhkäisemällä.

Ja Skiselle piti vielä todeta: Mukavuus on mielentila, vaikka varustus olisi kevyttä ja vähäistä, ei mukavuudesta tarvitse välttämättä tinkiä. :wink:
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Re: Mikä Rinkka

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

MountEverest kirjoitti:nyt olisi tarkoitus lähteä parin päivän vaellukselle.

Riittääkö 40l rinkka vai pitääkö se olla isompi ?
Pienempikin riittää, koska ruokaa otat mukaan melko vähän, tarve enintään 2 kg, mutta tuskin sitäkään. Parin päivän reissulle ei tarvita edes rinkkaa sanan varsinaisessa merkityksessä vaan reppu.

Tee itsellesi lista mukaan otettavista tavaroista. Tämän jälkeen vedä yli ne tavarat joiden tarvetta et voi perustella järkevästi. Jäljelle jäävien tavaroiden mukaan valitaan sitten kantolaite.

Suurimmat tavarat ovat teltta, alusta ja makuupussi. Jos sinulla ei ole vielä näitä tai jotain näistä, niin näiden oikealla hankinnalla saat myös pienemmän rinkan tarpeen = keveämmän.

Itse käytän joko 50 litran Goliteä, tai 60 litran Haglöfsiä. Molemmissa rojut kulkee sisällä ja reissut kestää viikon. Pienempikin on käytössä, mutta se vaatii teltan rakenteesta johtuen (kiinteät tikut) köyttämisen ulkopuolelle.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Parikolmetonnia
Viestit: 727
Liittynyt: 03 Syys 2010 11:19

Re: Mikä Rinkka

Viesti Kirjoittaja Parikolmetonnia »

MountEverest kirjoitti:Riittääkö 40l rinkka vai pitääkö se olla isompi?
80-litraisesta ylöspäin on hyvä. Suuremman saa kiristettyä pienemmäksi, mutta pienemmästä ei saa suurempaa. Pienin jota olen kantanut, oli 60 litrainen, eikä se ollut hyvä, koska joka ikinen tavara täytyi sulloa tai asettaa paikoilleen. Mieluiten kannan vähintään 100-litraista. Isompi on painavampi, mutta myös helpompi. Eikä edes 100-litraisessa tilaa ole rajattomasti. Sitäkin joutuu joskus pakkailemaan, vaikka varusteita ei paria kymmentä kiloa enempää olekaan.

Jos noudatat Sokosti-Suomujoen ohjeita, niin huomioi, että silloin valitset vaellusfilosofian, joka asettaa monenlaisia rajoitteita. Filosofia ei sinänsä ole väärä, mutta se ei todellakaan kaikille sovi.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Mikä Rinkka

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Parikolmetonnia kirjoitti: - -
Jos noudatat Sokosti-Suomujoen ohjeita, niin huomioi, että silloin valitset vaellusfilosofian, joka asettaa monenlaisia rajoitteita. Filosofia ei sinänsä ole väärä, mutta se ei todellakaan kaikille sovi.
Voisitko listata joitain näistä rajoitteista? Olisi hyvä tietää, mistä olen luopumassa.
Vihtahousu
Viestit: 213
Liittynyt: 02 Helmi 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Herrat eivät ole lukeneet alkuperäistä kysymystä huolellisesti.
Kysyjä etsii kantolaitetta KAHDEN päivän vaellukselle.
Kohtuutonta suositella jotakin 80–90-litraista yhden tai kahden yön reissuun.
Jos maailma ei hymyile minulle, minä hymyilen maailmalle.
Parikolmetonnia
Viestit: 727
Liittynyt: 03 Syys 2010 11:19

Re: Mikä Rinkka

Viesti Kirjoittaja Parikolmetonnia »

Korpijaakko kirjoitti:
Parikolmetonnia kirjoitti: - -
Jos noudatat Sokosti-Suomujoen ohjeita, niin huomioi, että silloin valitset vaellusfilosofian, joka asettaa monenlaisia rajoitteita. Filosofia ei sinänsä ole väärä, mutta se ei todellakaan kaikille sovi.
Voisitko listata joitain näistä rajoitteista? Olisi hyvä tietää, mistä olen luopumassa.
Helposta pakattavuudesta, kaiken saamisesta sisälle, monenlaisista mukavuuksista (kirjat, kiikarit, kamerat, jalustat, kalastusvehkeet, tyynyt, tavaroiden väljät pakkauspussit jne.) ja yleensä tilaa vievistä tavaroista. Kun rosnaan ensin lykkää paksun solumuovisen alustan niin että se kiertää rinkan sisäreunat ja sen jälkeen teltan väljässä pakkauspussissa, on tilavuudesta huvennut jo paljon.

Kun 40-litraiseen tunkee talvimakuupussin (käytännössä syyspussin), niin sitä ei voi heittää väljästi pohjalle, vaan se pitää ensin pakata tiiviisti ja sen jälkeen alkaa pohtia, mihin sen sijoittaisi.

Ajattelin tosin pitempiä reissuja. Parin päivän reissulle ei mielestäni erikseen kannata rinkkaa ostaa.

Edit. Mutta jos ostaa jonkin 40- tai 60-litraisen nysän, niin sittenpähän ostaa. Ei se ole minulta pois. Katsoin kuitenkin asiakseni varoittaa, että pienen rinkan ostosta seuraa lisävaatimuksia.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Vihtahousu kirjoitti:Herrat eivät ole lukeneet alkuperäistä kysymystä huolellisesti.
Kysyjä etsii kantolaitetta KAHDEN päivän vaellukselle.
Kohtuutonta suositella jotakin 80–90-litraista yhden tai kahden yön reissuun.
Pitää paikkansa. Kysymys onkin, aikooko aloittaja jatkossakin pitäytyä parin päivän reissuissa, jolloin tuo 40-litrainen olisi ok. Mutta jos uskoo lähivuosina siirtyvänsä pidempiin reissuihin, kannattaisi jo nyt satsata riittävän kokoiseen?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Mulla näyttää käyvän aina niin, että mitä lyhyempi reissu, niin suhteellisesti enemmän tavaraa mukana. 90-litrainen rinkka on näköjään sopiva niin yhden yön reissulle kuin kunnon vaelluksellekin.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Korpijaakko kirjoitti: Tietysti herää kysymys, että mitä se haittaa jos teltta on rinkan ulkopuolella ja kastuu?
Ulkoteltan kastuminen ei toki haittaa. Ulkopuolella killuvien tavaroiden suurin haitta on rinkan käsittelyn vaikeutuminen (leirissä ja tauolla). Lisäksi ryteikössä mennessä tai ihan vaan sattumaoksan raapaistessa on ihan kiva, jos tietää että mikään ei edes teoriassa voi tippua kyydistä. Tavaroiden vesitiiviiseen pakkaamiseen ei myöskään tarvitse panostaa niin paljon.

Itselläni homma toimii niin, että leiripaikalle tultaessa rinkka viskataan maahan ja räjäytetään auki kokonaisuudessaan selkäpuolelta. Se näyttää siis käytännössä lastenmallin kanootilta, jossa tavarat on siistissä järjestyksessä (vielä tuossa vaiheessa). Sitten illan ajan värkkäillessä haetaan sieltä tavaraa tai heitetään (sananmukaisesti) takaisin, kunnes lopuksi se romulaari kannetaan avoimena telttaan. Aamulla sitten laari kannetaan taas pihalle aamutoimia ja ruoanlaittoa varten. Jos rupeaa tihkuttamaan, niin selkäpuolen luukku laitetaan kiinni. Lopuksi tavarat järjestellään uudestaan suunnilleen siististi ja nostetaan rinkka selkään. Tämän strategian kätevyyden ehtona on, että paljon mitään ei ole roikkumassa rinkan kyljessä.

Ei nämä ole isoja asioita, mutta toisaalta ei ole normaalin ja ison rinkan painoerokaan; esim. Kajkan tapauksessa 199 grammaa (75l vs 100l). Toki grammariosastolta löytyy keveämpiä, mutta kuten todettua, sitten lähdetään pelaamaan vähän eri peliä. Turhaa painoa ei nykyaikaisissa rinkoissa ole, vaan keveys syntyy joistain asioista tinkimällä.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

boueme kirjoitti:Mulla näyttää käyvän aina niin, että mitä lyhyempi reissu, niin suhteellisesti enemmän tavaraa mukana.
Sama vähän täällä. Lähtöpaino on vakio, mutta mukavuus ja värkkäilymahdollisuudet sopeutetaan reissun mukaan. :)
Auringonvalaja
Viestit: 129
Liittynyt: 28 Touko 2010 10:34

Viesti Kirjoittaja Auringonvalaja »

Tottakai osa varusteista jätetään rinkan ulkopuolelle. Nimittäin:

-Teltta, jotta sateella sen saa käsiin rinkkaa avaamatta. Rinkka avataan vasta teltassa, sateensuojassa.
-Kengät, eli crocksit. Laitan ne jalkaan joka tauolla, jolloin ne on mukava ottaa rinkan remmistä suoraan jalkaan, avaamatta rinkkaa.
- Solumuovialusta, mukava köllähtää pieni hetki sen päällä tauolla, nopea kääriä takaisin rinkan kylkeen.

Tämä pätee oli sitten savottatorni tai pieni reppu.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Auringonvalaja kirjoitti: -Teltta, jotta sateella sen saa käsiin rinkkaa avaamatta. Rinkka avataan vasta teltassa, sateensuojassa.
Minulla on teltta omassa lokerossaan, eli alataskussa. Samassa paikassa on myös tarppi, jos sekin mukana. Teltan voi siis huoletta kaivaa esiin sateessakin.
Auringonvalaja kirjoitti:-Kengät, eli crocksit. Laitan ne jalkaan joka tauolla, jolloin ne on mukava ottaa rinkan remmistä suoraan jalkaan, avaamatta rinkkaa.
Mulla nämä on ainoat killuvat, samasta syystä. Menisivät kyllä myös sivussa olevaan verkkotaskuun, joten ei välttämättä tarvitsisi killutella. Varmaan jatkossa ne sinne pakkaankin, ihan kapinamielessä.
Auringonvalaja kirjoitti:- Solumuovialusta, mukava köllähtää pieni hetki sen päällä tauolla, nopea kääriä takaisin rinkan kylkeen.
Meillä ainakin tauolla syödään jotain, ja se joku otetaan ulos rinkasta. Samalla ottaa siis alustankin.
Vastaa Viestiin