Mikä Rinkka
Re: Mikä Rinkka
Horses for courses... sano engelsmanni. Ei kai rinkka-asiaan (viela) ole kehitetty sveitsilais-linkkarin tapaan joka paikan hoylaa?
Paivakavelyt erikseen, niin
38L Klattermusen jos sattuu olemaan sopiva keli ahkiolle
44L Montane Trailblazer parin paivan reissuille sulan maan aikaan
50L Osprey jos tarvii ruokaa enemman (muutenhan kamat ovat aika lailla samat)
70+10 L Vaude muuten; sen ajan mallistossa oli erikoispiirteena suksille V-kiinnitys, jos jotain niin jyrkkaa kohtaa ylos, jossa sukset jalassa taiteilu ei enaa onnistu. Alkaa oleen vaan tuon kankaat niin kuluneita/ auringon syomia, etta taytyy suojata sateelta, kun aiemmin vasta koko paivan mittainen sade vaati suojan esiinkaivamista
Paivakavelyt erikseen, niin
38L Klattermusen jos sattuu olemaan sopiva keli ahkiolle
44L Montane Trailblazer parin paivan reissuille sulan maan aikaan
50L Osprey jos tarvii ruokaa enemman (muutenhan kamat ovat aika lailla samat)
70+10 L Vaude muuten; sen ajan mallistossa oli erikoispiirteena suksille V-kiinnitys, jos jotain niin jyrkkaa kohtaa ylos, jossa sukset jalassa taiteilu ei enaa onnistu. Alkaa oleen vaan tuon kankaat niin kuluneita/ auringon syomia, etta taytyy suojata sateelta, kun aiemmin vasta koko paivan mittainen sade vaati suojan esiinkaivamista
- Eräkulkuri
- Viestit: 3144
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56
Re: Mikä Rinkka
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Re: Mikä Rinkka
^ Palautui mieleen tapaus Luulajassa vuonna 1990. Olimme tulossa Sarekista ja poikkesimme joutessamme sikäläiseen urheiluliikkeeseen. Yksi meistä, 115-kiloinen lihaskimppu, iski silmänsä tuollaiseen satalitraiseen Berghausiin ja halusi kokeilla selkään. Eihän se miltään tuntunut, kun näytekappaleen täytteenä oli vain paperitolloja. Tulkkasin myyjälle, pienikokoiselle tytölle, hänen pyyntönsä saada kokeilla toisenlaisella kuormalla ja hän nyökkäsi. Kaveri varisteli paperit lattialle, komensi minut rinkkaan (olin notkea 52-kiloinen vielä silloin), tiukkasi nyörit hartioiden ympärille, läpsäytti läpän päähän ja heitti komeuden reippaasti selkäänsä, kun myyjätyttö katseli vähän vaikean näköisenä vieressä. Hyvä oli kuulemma miehekkään kokoinen rinkka, mutta kuitenkaan kauppoja ei tullut.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Re: Mikä Rinkka
^
Tuossa tilanteessa olisi saattanut sivulliseltakin tulla naurunpyrskähdys . Aina joskus näkee vähän huimempiakin suorituksia.
Tuossa tilanteessa olisi saattanut sivulliseltakin tulla naurunpyrskähdys . Aina joskus näkee vähän huimempiakin suorituksia.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
-
- Viestit: 476
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
- Paikkakunta: Pori / Helsinki
Re: Mikä Rinkka
Putkirinkka. Niitä on tullut kanniskelluksi vuodesta -75. 906 oli hyvä, mutta pienikokoiselle himpun iso ja painava. Yli 20v nyt ollut käytössä kevyempi Savotta, olisiko mallimerkintä 1200 ollut? Kai naisille suunnattu. Muutaman reissun kanniskelin Kajkaa, mutta ei ollut meikäläiselle. Liian hankala pakata, möin pois.
Kauko
Kauko
Re: Mikä Rinkka
Tuo Eräkulkurin vinkkaama kyllä monella tapaa varteenotettava vaihtoehto, ei ole kovin painavakaan.
Käväsin liikkeessä tutustumassa noihin uusiin Lundhagsin Saruk -rinkkoihin, ei ollut tuota 110+10 nähtävänä, mutta se voikin olla liian iso jossei kalastus- tai kameratarpeita kuljettele. Tuo 90 litran versio vaikutti ihan riittävältä ja siihenkin saa päiväreppulisää ja muita sivulaukkuja jos tarve. Putket alumiinia siinä missä Kajkassa koivua ja Savotassa terästä. Kevein näistä kolmesta. Vähän arveluttaa tuo Outnorthin tarjous 285e kun muualla selvästi kalliimpaa 440e jne.. Netin kokemukset paikasta vähän vaihtelee.
Käväsin liikkeessä tutustumassa noihin uusiin Lundhagsin Saruk -rinkkoihin, ei ollut tuota 110+10 nähtävänä, mutta se voikin olla liian iso jossei kalastus- tai kameratarpeita kuljettele. Tuo 90 litran versio vaikutti ihan riittävältä ja siihenkin saa päiväreppulisää ja muita sivulaukkuja jos tarve. Putket alumiinia siinä missä Kajkassa koivua ja Savotassa terästä. Kevein näistä kolmesta. Vähän arveluttaa tuo Outnorthin tarjous 285e kun muualla selvästi kalliimpaa 440e jne.. Netin kokemukset paikasta vähän vaihtelee.
-
- Viestit: 476
- Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
- Paikkakunta: Pori / Helsinki
Re: Mikä Rinkka
Onko varma? Kyllä minun tietääkseni Savotan putket aina olleet alumiinia.
Ensimmäisessä Savotassani (jonka myöhemmin lahjoitin Tst:n tyttärelle) oli oikein tarra "Duraluminium".
Kauko
Re: Mikä Rinkka
Savotan jääkäri xl varmaan kestävä jne. mutta tyhjäpaino on jo 3.8kg joka varmaan karsii hinnan lisäksi ostajia.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Mikä Rinkka
Täällä voi myös tutustua ja ostaa Lundhagsin tuotteita jos ohi ajelee. Kertaalleen kauan sitten poikkesin kenkiä hypistelemässä. https://www.lundhags.com/se/om-lundhags ... -i-jarpen/
Re: Mikä Rinkka
Kauko: näin liikkeessä minulle juuri todettiin, mutta nyt kun Savotankin nettisivuja katsoo niin alumiinirunkohan niissäkin näemmä on. Painoero osin varmaan selittyy sillä että Savotalla ne tosiaan on ihan putkia siinä missä alumiinirunko osuvampi termi Lundhagsin kohdalla.
Re: Mikä Rinkka
Kaukon lahjoittama Savotta oli mukana parilla reissulla ja jos jollain on käyttöä niin lahjoitetaan edelleen kiertoon. Linkin rinkka on rymyämistä kestävä, kuluineen 261 €. https://armyworld.pl/product-eng-18780- ... 85OLI.htmlKaukoAntero kirjoitti: ↑29 Syys 2023 11:48Onko varma? Kyllä minun tietääkseni Savotan putket aina olleet alumiinia.
Ensimmäisessä Savotassani (jonka myöhemmin lahjoitin Tst:n tyttärelle) oli oikein tarra "Duraluminium".
Kauko
Viimeksi muokannut tst, 29 Syys 2023 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mikä Rinkka
Savotan 906n putkirunko ei voi kovin paljon painaa, eihän siinä ole kuin muutama aluputki.
Ei näyttänyt Savotan sivuilla enää olevan , kai sen valmistus sitten todella on lopetettu, en nähnyt taannoista uutuutta 50:kään sivulla.
Ei näyttänyt Savotan sivuilla enää olevan , kai sen valmistus sitten todella on lopetettu, en nähnyt taannoista uutuutta 50:kään sivulla.
Re: Mikä Rinkka
Minulla on 906 vuosimallia 1996. Pojalle hommasin täksi kesäksi jääkäri XL:n. Sitä enne pojalla oli Deuterin joku 75l rinkka, mutta se myytiin pois. Toi jääkäri on armollisempi pakata kuin 906, jotta rinkka on järkevässä ryhdissä. Itse ostaisin siis tuon XL:n. XL:ään saa myös ulkopuolelle savotan hatka repun kätevästi kiinni.
Re: Mikä Rinkka
Minulla oli (ja onhan se vieläkin kaapissa) Savotta 1200. Olihan se äärettömän helppo pakata, sen kun nakkeli kamat sisään ja teltta, alusta ja makuupussi yläkaarta vasten. Sitten sadeviitta siihen komeuden päälle tarvittaessa. Nykyrinkkoihin joutuu tavarat sullomaan. 1200 ei ollut edes painava verrattuna kettturinkkoihin. Hypetyksen ja trendien takia erehdyin siirtymään huonompiin. Mainosmiehet väitti että rosnarinkka on mukava kantaa, sitä en kyllä oikeastaan huomannut, paitsi sitten kun kevensi riittävästi. Tuo systeemi oli niin vedenpitäväkin sadeviitan kanssa, että kun ruuat ja vaatteet oli kaupan muovipussissa, makuupussi oli Joutsenen omassa nailonpussissa, niin olivat aina kuivat. Nykyään on kaikki laitettava kuivapusseihin.KaukoAntero kirjoitti: ↑28 Syys 2023 10:43 Putkirinkka. Niitä on tullut kanniskelluksi vuodesta -75. 906 oli hyvä, mutta pienikokoiselle himpun iso ja painava. Yli 20v nyt ollut käytössä kevyempi Savotta, olisiko mallimerkintä 1200 ollut? Kai naisille suunnattu. Muutaman reissun kanniskelin Kajkaa, mutta ei ollut meikäläiselle. Liian hankala pakata, möin pois.
Kauko
Re: Mikä Rinkka
Vintissäni on vielä Savotta 1200, jota kanniskelin 1980-luvulla. Omat etunsa sillä oli, mutta kun hankin Karrimor Jaguar 65:n, en ole enää Savottaa selkääni nostanut. Syyt olivat selvät: 1: Aivan liian leveä selkääni. Kävellessä kyynärpäät kolisivat kipeästi putkiin. 2: Painaa tyhjänäkin kolme kiloa. 3: Narisi kulkiessa, eikä mehiläisvaha auttanut kuin hetkeksi. 4: Remmit ja soljet "eri paria". Luistivat, paitsi lantiovyö, joka oli mahdoton avata yhdellä kädellä nopeasti.
Mahdollisesti Savotta on myöhempiin vuosimalleihin korjannut kohtia 3 ja 4, ehkä ei. Karrimor on palvellut hyvin ja näyttää siltä, että se vastaa huutoonsa "elinikäisestä takuusta". Erikoisvarusteiden vuoksi olen tehnyt siihen pari lisäkiinnikettä.
Mahdollisesti Savotta on myöhempiin vuosimalleihin korjannut kohtia 3 ja 4, ehkä ei. Karrimor on palvellut hyvin ja näyttää siltä, että se vastaa huutoonsa "elinikäisestä takuusta". Erikoisvarusteiden vuoksi olen tehnyt siihen pari lisäkiinnikettä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.