Riippumatossa yöpyminen

akuusist
Viestit: 608
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Jos on aluspeitto, riittävän paksu toki, niin ei tarvita makuualustaa lisänä. Solumuovialusta vain hiostaa.
Jos kuitenkin aiot makuualustan useimmiten mukaan ottaa niin mitenköhän onnistuisi ripustaa pohjan alle vain toinen kangas niinkuin joissain kaupallisissakin malleissa, jolloin voit sujauttaa sinne riippumaton ja aluskankaan väliin makuualustan, keinokuitueristeen tai ylimääräisiä vaatteita sen mukaan mitä on matkassa? Sovitus saisi olla varmaan aika tiukka ettei alusta pääse liikkumaan, mutta löysättävissä niin ettei keinokuitueriste painu lyttyyn eli ripustus ehkä kuminauhoilla?


Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Uusavutom kirjoitti:Pohdin tuossa DD:n riippumaton ostamista. Mitä mieltä olette, olisiko vedenpitävä DD Travel Hammock parempi kuin tuo hengittävämpi?

http://www.ddhammocks.com/product/dd-travel-hammock
http://www.ddhammocks.com/product/dd-frontline-hammock

Vai tuleekohan vedenpitävässä kesällä kuuma? Travel-mallia voi tosin käyttää maassakin
Suosittelen suoraan hankkimaan DD-hammocksin JungleHammockin ostamista. Siitä ei riippumatto paljon parane (oikeastaan se on riipputeltta)
Niin lähelle jumaluutta kuin mahdollista, eikä lähemmäs -buddhalainen sanonta
Kairatar
Viestit: 114
Liittynyt: 30 Joulu 2012 16:58

Viesti Kirjoittaja Kairatar »

Jungle-Hammock kyllä näyttäisi kiinnostavalta, ja siinä ratkeaisi myös sääski- ja sadeongelmat, kun katto ja verkkokin on tarjolla.

Kertokaapa viisaammat ja kokeneemmat, miten riippumatossa nukkuminen sopii selkäongelmaiselle. Mitä on ergonomian laita? Fysioterapeutiltani on turha kysyä, kun tyrmää kuitenkin tuollaisen kippurassa nukkumisen.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Riippuu varmaan selästä, riippumatosta ja siitä miten (kuinka tiukkaan) on mattonsa asentanut.

Niin mukava nukkumapaikka kuin riippumatto onkin, en itse ole koskaan osannut nukkua siinä kahta yötä enempää peräkkäin. Samassa asennossa ja jokseenkin liikkumattomaksi puristettuna nukkuminen alkaa ahdistamaan. Tässäkin voi olla mattokohtaisia eroja.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Kairatar
Viestit: 114
Liittynyt: 30 Joulu 2012 16:58

Viesti Kirjoittaja Kairatar »

Toisin sanoen riippumatto on bivyn tyylinen yhden yön (hätä)majoite, ei unelmavaihtoehto huonouniselle tai selkäsairaalle. Mutta voi toimia lisänä silloin, kun voi nukkua välillä öitä laavuissa ja tuvissa.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Mielestäni riippumatossa mitä parasta nukkua. Keinunta, maasta irtonaisuus... Testaamaan pääset 30 € Ticket to the Moonillakin, niin ei tarvitse parin sadan JungleHammockia &alusvaatetta het alkuun.
Niin lähelle jumaluutta kuin mahdollista, eikä lähemmäs -buddhalainen sanonta
jholmb
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2013 10:16

Viesti Kirjoittaja jholmb »

http://theultimatehang.com Tuolta saa jotain kuvaa hommasta

https://hammockforums.net/forum/content.php ja tuoss on kokonainen foorumi riippuiluun liittyen.

Itselläni on Hennessyn ultralight bacpacker varustettuna sillä eristys osalla.

Riippumatossa nukkuu oikeesti todellahyvin, siinä saa monia eri nukkuma asentoja, sellaisia jotka esim sängyssä ei toimi ollenkaan. lähtökohtaisesti jos riippumatossa nukutaan silleen diakonaalisesti on makuu asento silloin yllättävänkin tasainen. Lisäksi koska kangas elää allasi sinun ei tarvitse vaihtaa asentoa niin usein koska veri kiertää raajoissa paremmin kuin patjalla nukuttaessa, näin ei tule niin paljon mitään raajojen puutumisia. Tyynyä en itse käytä riippumatossa ollenkaan ja ainakin minun selälle riippumatto on parempi verrattuna maassa nukkumiseen. Nukkuma asento tuntuu mielestäni aina luontevalta.

Lisäksi on tärkeää, että riippumatto on ruumiin koollesi sopiva. liian pienessä matossa hartiat ovat puristuksessa ja tämä taas puuduttaa olkapäät. Lisäksi on mukavaa, että pystyy liikutellä jalkoja ja muutenkin liikkua riippumaton sisässä.

Mattohan on aika pesämäinen ja siellä kyllä itse nukahdan hyvin. Tykkään kuitenkin nukkua maassa tarpilla ja alustalla koska se on aika häsläys vapaata, mutta riippumatto lähtee yllättävän usein reissuun mukaan, esim kesällä kun on hyttysiä tai jos teidän maaston olevan jotenkin hankalaa telttailuun tms.

Kylmin jossa olen nukkunut tällä omalla setillä taisi olla -15 astetta. Tällöin nukkuminen ei ollut enään mitään herkkua, sillä selän eristys alkoi olla riittämätöntä.

muita etuja nyt ainakin on pieni pakkaus koko ja suht kevyt kokonaisuus.

Eli rohkeasti kokeilemaan, mutta kannattaa hoitaa setti kunnolla kuntoon, jos nukkuminen menee liian kikkailuksi esim. huonon selkäeristyksen kanssa, niin ei hommassa ole paljoa iloa eikä siitä saa varmaan mitään positiivista irti.

Mikään sää ei ole tuottanut minulle mitään ongelmaa, jos nyt tota pakkasta ei lasketa mukaan.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tällainenkin löytyy, onkohan tuo karhukuvan tarina totta? http://www.aliexpress.com/item/Freeship ... 39743.html EDIT Voiko se siis olla tämä valokuvaaja: http://www.imdb.com/title/tt0427312/ EDIT 2 Taisinpa löytää vastauksen. https://en.wikipedia.org/wiki/Grizzly_Man
Isovarvas
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Heinä 2007 09:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isovarvas »

Askartelin loppukesästä Hennessy Hammockiini aluspeitteen eli underquiltin. Ohessa raporttia ja kuvia:

http://www.iki.fi/pasi.talvitie/aluspei ... pumattoon/

Kokemuksia on vielä aika vähän, mutta lämmin siellä ainakin kesällä on. Alustalta sivuun kierähtämisen riskiä ei ole. Makuupussiakin voisi käyttää melkeimpä pelkkänä peittona ainakin kesällä, mikä vähän helpottaisi sitä pussijumppaa.

Riippumatto on ristiriitainen kapine, sillä oikeasti nukun paremmin maan pinnalla. Nukun usein vatsallani ja käännän säännöllisesti kylkeä. Riipumatossa on kuitenkin pirullisen kiva olla, eikä leiripaikan tarvitse olla ihan tasaisimmasta päästä. Helppo se on. Jos olisin vannoutunut selällään nukkuja, en muuta miettisi. Minulla on riippumattoon sellainen kiero viha-rakkaussuhde, nukun nimittäin usein ensimmäisen yöni siinä huonosti, mutta seuraavat paremmin. Keho ilmeisesti tottuu. Vertaisin touhua avannossa uimiseen: joka kerta tulen sieltä sillä mielellä pois, että ei koskaan enää, mutta aina sinne pitää mennä uudestaan.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Poitsu pummaa riippumattoa ja tänään olisi sellainen + tarppi tarjolla mukavaan hintaan, itse en aio tuonne könytä. Ajattelin että saan tuosta itselleni samalla tarpin, mutta toisessa kohdassa tässä mainitut tarpin mitat sanotaan olevan ristimittoja jolloin se on aivan liian pieni, 366*285 riittäisi. Asiakaspalvelukin on kiinni, eikä välttämättä jaksa alkaa palautella. https://goo.gl/E2n8gy EDIT Hiljennyin hetkeksi ajattelemaan tuota. Eihän tuolle saa kuin yhden ristimitan eli lävistäjän joten nuo mitat täytyy olla suorien sivujen mitat. Tilannen illalla jahka keksin vielä jotain mahdollista extraa 50 € min. toimitussummaan, ehkä kevyt kaasukeitin.
Avatar
-KP-
Viestit: 261
Liittynyt: 01 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Minä ole ollut useamman 1viikon reissun mm. Ivalonjoella hammockissa.
Ei ole ollut ongelmia asennon kanssa.
Kannattaa ostaa riittävän pitkä hammock niin pystyy nukkumaan tuossa diagonaali -asennossa, eli pää toisella sivulla ja jalat toisella.
Silloin asento todellakin on lähes suora.

Aikaisempi oli Hennessy mutta ostin juuri DutchWaregearin Chameleonin.

Kyllä jenkeissä osataan Hammockien teko. Googlatkaa tuo minun tai dreamhammock tai warbonnet xlc!!!
-Kokemus se on huonokin kokemus-
polarctis
Viestit: 65
Liittynyt: 18 Syys 2017 14:40

Viesti Kirjoittaja polarctis »

Mitenkäs riippumatossa onnistuu nukkuminen tälläiseltä jalat koukussa nukkuvalta?

Olisi eräs kalapaikka tiedossa, jonne ei telttaa saa pystyyn millään, mutta puita kyllä on. Tämä voisi ratkaista ikuisuusongelman, joka on se, ettei siellä ole koskaan tullut kuin pyörähdettyä.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

polarctis kirjoitti:Mitenkäs riippumatossa onnistuu nukkuminen tälläiseltä jalat koukussa nukkuvalta?

Olisi eräs kalapaikka tiedossa, jonne ei telttaa saa pystyyn millään, mutta puita kyllä on. Tämä voisi ratkaista ikuisuusongelman, joka on se, ettei siellä ole koskaan tullut kuin pyörähdettyä.
Kannattaa tutkia youtubevideoita. Marko Hämäläinen on esitellyt aika monta mattoa ja melkein yhtä monta nukkuma-asentoa. Riippumatto ja hammock ovat tietenkin hyviä hakusanoja nekin.

Itse ainakin nukun omassa matossa sekä selälläni että kyljelläni, varmaan jalatkin ovat välillä koukussa, en ole ajatellut asiaa sen enempää.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Riippumatotkin alkavat lähestyä grammauksen ihanteita, eikä hintakaan ole paha.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
-KP-
Viestit: 261
Liittynyt: 01 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja -KP- »

dailymail kirjoitti:Riippumatotkin alkavat lähestyä grammauksen ihanteita, eikä hintakaan ole paha.
Joo, ei todellakaan.
Minun Dutchware Chameleon painaa 437g (body 315g ja bugnet 122g)

Kangas on Hexon 1.0 @200 lbs (n. 90 kg).

Saatavan myös Hexon 1.6 @300 lbs (135kg), jolloin systeemin painoksi tulee 544g.

Täytyy vaan muistaa, ettei se ole koko totuus: pitää olla tarppi, under- ja topquilt, puunhalaajat/kiinnitysliinat...
-Kokemus se on huonokin kokemus-
Vastaa Viestiin