Ruotsin armeijan Trangia

Mazah
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Maalis 2011 18:35
Paikkakunta: Lapinjärvi

Ruotsin armeijan Trangia

Viesti Kirjoittaja Mazah »

Onko palstalla muita kyseisen keittimen faneja? Minä ainakin olen umpirakastunut kyseiseen peliin. Ainoa miinus tulee painosta :? . Mutta karski nuorimies ei sen perään itke :D . Tämä on niin kompakti ja poltin on kuitenkin perustrangiaa suurempi. Valitettavasti ei ole säätörengasta tarjolla :? . Olen käyttänyt tätä grillihiililläkin, hyvin pelasi. Myös Esbiteillä pyörii. Tällä hetkellä ilman pakkia tota saa noin neljällä eurolla ja pakin kanssa 12 euroa. Omat mielipiteenne?


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Minulla on ollut käytössä jo lähemmäs 10 v. Kun liikun yleensä kylmemmän kelin aikaan niin poltin osa on jäänyt vähän varalle. Olen sitä käyttänyt muutaman kerran. Pakkina pienten yksityiskohtien ansiosta parempi kuin suomalainen kenttäpakki. Se pieni yksityiskohta on ripustuskoukku ja sangan pokkaus josta koukun kanssa kaataminen onnistuu hyvin. Tämän hankittuani Trangia eläköityi hyllylle mistä sen jälkikasvu evakoi.
teeässä
Viestit: 312
Liittynyt: 08 Helmi 2009 14:28
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja teeässä »

sama värkki löytyy minultakin ja olen ollut siihen tyytyväinen,
koko riittää kohtuullisesti 2hengen kokkailuun.
olen myös hankkinut rosteri pakin joka on ulkoisesti täysin samanlainen kun alumiininenkin
rosteri pakki soveltuu kyllä paremminkin nuotio hommiin koska toi alumiininen kuumenee tenulla paljon nopeammin ja onhan tuo alumiini pakki ainakin tuplaten kevyempi.
"mistä tullut oon , tiedä en. tietää en haluakaan, määränpää kuinka tietäisin sen, mieti en, mä vaellan vaan.." (juice leskinen)
jatufin
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Maalis 2010 22:48

Viesti Kirjoittaja jatufin »

Nuuskapurkiksi sitä ruotsalaiset kutsuvat. Rosterinen on hyvä, ja jos nuotiolla toimii, niin erinomainen. Painaa vaan, eikä tuulisuoja ole hääppöinen. Syvä pakkikin on vähän hankala ruoan laittoon. Minulla tuo on siirtynyt auton takakonttiin hätävaraksi ja yllättävän kahvihampaan kolotuksen lievittäjäksi. Trangia-27 kulkee rinkassa.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Huippupeli, kulkee mukana kaikilla pidemmillä reissuilla. Pakissa mukana tenupullon ja keittimen lisäksi BW:n neliosaiset kenttäaterimet, tiskiharjan vaihtopää ja taittokuksa. Erittäin monipuolinen laitos hintaansa nähden. :)

/Antti
Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Dodiin, huomasimpa vahingossa helpon konstin nopeuttaa tuon keittimen lämpenemistä. Ongelmahan tuossa on varsinkin talvipakkasilla hidas syttyminen. Menee helposti 20min ennen kuin alkaa tohottaa kunnolla. Tuon ajan saa vähennettyä murto-osaan, kun syöttää esim pipetillä tenua siihen keittimen pinnalla olevaan uraan. Näin keittimen ulkopuolella palava liekki lämmittää sitä poltinpäätä ja saa tenun haihtumaan. Pari minsaa kun pitää liekkiä ulkopuolella niin lähtee ainakin nollassa asteessa palamaan kunnolla. Tai lähteehän se tohottamaan kunnolla heti kun laittaa tulen ulkopuolelle, mutta parin minsan lämmityksen jälkeen jää palamaan kunnolla eikä "hyydy".

/Antti
Kuva
M_Milken
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Elo 2010 09:57

Viesti Kirjoittaja M_Milken »

Aihetta lueskellessani tuli mieleen toiselta foorumilta silmään tarttunut pakkikeitin. Ohessa linkki. Asianomainen on vienyt pakkikeittimen aivan toiselle tasolle!

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/i ... pic=9400.0
Kurdi
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Elo 2012 20:57
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kurdi »

Löytyy teräksinen M40-pakki ja siihen messinkinen pakkikeitin sekä tuulensuoja.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Min ulla on ollut jo 60 luvulta ruots. teräspakki, jota pitkään luulin saksalaiseksi, koskapa se oli sodan aikana saatu/vaihdettu saksalaiselta.
Kaikesta muusta voi grammata, mutta ei siitä! vaihdoin polttimen trangian vastaavaan ja tein uuden sen vaippasysteemin. Pelaa kovallakin tuulella ja on nopeampi. ja hieman painavampi. Tein siihen myös adapterin kaasupolttimelle jota joskus käytän.
Kaikki ne pelaavat, jokainen vain tykkää omasta ratkaisustaan.
Pullaposki
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Elo 2011 18:52

Viesti Kirjoittaja Pullaposki »

Täällä kans tehty tuo tuulisuoja kokonaan itse uusiksi. Nyt saa istutettua Trangia adapterilla Optimuksen kaasupolttimenkin.

Kiehautti eilenkin kaasulla kolmelle ukolle kahvit santseineen. (reilun litran) Eikä tuntunut edes odottelulta?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Pitkän etsiskelyn jälkeen löysin kirppikseltä ruåttalaisen rosteripakin, oli vielä varastorasvoissa. Vanhan kovettuneen vaseliinin poistossa oli aika homma. Painoa tuli lisää mutta teräs on teräs.
Mukana oli myös tuulisuoja mutta sen jätin kirppikselle edelleen myyntiin.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Tässä minun lasipuhallettu rosteripakki.

Kuva
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

StefanG kirjoitti:Tässä minun lasipuhallettu rosteripakki.

Kuva
Pakkisi näyttää hienolta. Vahinko että näissä rst pakeissa ei ole vuosileimoja. Olisi kiva tietää minkä ikäisiä nuo voisivat olla.
Alumiinipakeissa on kruunuleima ja vuosiluku. Alumiinipakkini on vuodelta 1977 ja minulla se on ollut käytössä noin parikymmentä vuotta.
cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Auttaisikohan polttimon käyntiinlähtöön se jos vaipan sisään saisi ujutettua jotain lasikuituverkkoa tms. haihtumista helpottavaa materiaalia? Mitään kauhean imukykyistä matskua ei kannata käyttää koska siihen jää herkästi palamatonta tenttua, mutta joku teräsvillan tai lasikuituverkon tapainen juttu voisi auttaa.

Testasin äsken omaa alumiinista pakkisysteemiä ja ihmettelin itsekin sitä, että huoneenlämmössäkin kesti minuuttitolkulla, ennenkuin polttimon sivurei'istä alkoi tulla höyrystynyttä tenttua ulos. Polttoainetilavuus tuossa polttimossa on aika holtiton, se palaisi varmaan yli tunnin täyteen tankattuna.

Polttoainepihi tuo systeemi kyllä oli tiiviin tuulensuojan takia. Mittasin 16 ml marinolia polttimoon ja se kiehautti puoli litraa vettä ja paloi vielä hetken.
Vastaa Viestiin