Maastopyöräilijän "rinkka"

Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tyylistä viis :), kunhan kamat saa mukaan ja kun pyörästä on kyse, niin mielellään painopiste mahdollisimman alas.
Viikon rinkkavaelluksen paino on nykyisin noin kymmenen kiloa, suurinpiirtein samat kamat on pyöräretkilläkin mukana. Suurimman pakkausongelman tuottaa teltta, makuupussi ja makuualusta (mahtuuko ne tuolle satulaputkitarakalle?), seuraavaksi ehkä ruokailuun liittyvät jutut keittimineen ja pakonomainen tarve pitää parin litran vesivarastoa mukana jos yöpyminen ei satu kaivolle, lapissa ongelma ei ole yhtä suuri. Myös varavaatetus (+sade) vie oman tilansa.
Maantiellä ajaessahan aivan kaikkea (esim. ruoka) ei välttämättä tarvitse olla mukana.


Kyllä Siperia opettaa!
hannupulkkinen
Viestit: 184
Liittynyt: 22 Marras 2008 14:26
Paikkakunta: Pyhätunturi

Viesti Kirjoittaja hannupulkkinen »

Noissa satulaputkitelineissä on hyvin erilaatuisia yksilöitä. Kannattaa ennen vaellukselle lähtöä testata niiden kestävyys. Teltta ja makuualusta minulla on telineellä. Teltta paiaa 2 kiloa ja makuualusta puoli kiloa. Ne vievät tilaa ja siksi laitan ne tuolle tarakalle. Loput minulla on selässä. Ajan täpärillä eli täysjoustolla. Runkolaukku pitänee tehdä ennen seuraavaa pidempää maastopyörävaellusta.
Sivulaukkuja en metsään laittaisi. Aika usein polku menee kapeasta paikasta ja koivut voivat repiä laukut. Pöyriksellä ei tuota ongelmaa taida olla kun siellä mönkijänjäljet ovat leveitä.
Lisäksi pyörän tunkkaaminen(työntäminen) on vaikeaa kun sivulaukut estävät työntäjän liikkumista.
Täysjoustoonhan sivulaukkuja on vaikea laittaa vaikka on sekin mahdollista erityisellä telineellä.
Siilinjärvellä on toistaiseksi vakiasunto, mutta Pyhällä mieliasunto
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

http://[youtube][/youtube]

Vaikka tuo ei varsinaisesti aiheeseen liitykään, niin tavaroiden kuljettamiseen ainakin. Tuolla hepulla on muitakin mielenkiintoisia omia virityksiä.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Tai sitten voi toimia näin .
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Entäs itse pyörä. Tämän tyyppisiä on ollut parikin: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/ind ... ts_id=1877

Olisiko tuommoinen hyvä Lapin poluille?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Erittäin huono.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Siilinkari kirjoitti:Erittäin huono.
Miksi?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Siis poluille , metsäpoluille tai vaikka Pöyriksen oloihin?
Avatar
Mr_C
Viestit: 3147
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Entäs itse pyörä. Tämän tyyppisiä on ollut parikin: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/ind ... ts_id=1877

Olisiko tuommoinen hyvä Lapin poluille?
Samaa mieltä kuin Siilinkari, eli erittäin huono.
Soveltuu lähinnä maantielle, joko asfaltille tai soratielle / hyväkuntoiselle metsätielle.

Vaihteet ei kestä maastossa ajamista, eikä poluillakaan, paitsi jossain Kiilopään ja Suomunruoktun välillä. Jos sitä nyt voi poluksi sanoa.

Jarrutkin aika heppoiset ja toiminta ei hirveän luotettavaa silloin kun tarvitaan eniten tehoa.
Lokasuojien malli tekee pyörästä lähinnä retkipyörän, vaikka renkaat onkin 26".
Maastopyörässä ei käytetä ollenkaan, tai sitten sellaisia pikakiinnityksellä olevia, joiden alle ei jää risut niin helposti jumiin.

Vaikka onkin alumiinia, niin voi olla aika painava, kun halvemmissa alumiinipyörissä on käytetty huonompilaatuista alumiinia ja siten pitää putkien olla paksummalla seinämällä = isompi paino.
Alumiinirunko on myös ns. kova, eli kevyellä kaverilla saattaa olla epämiellyttävän tuntuinen ilman jousitusta, mitä ei tuon hintaisissa ole. Ja jos on, niin ei kannata ostaa.

Runkokoko ei muuten vaikuta siihen onko maastopyörä, mutta linkin pyörä (21") on pitkälle kaverille. Hieman mallista riippuen on noin 19" mastopyörä sopiva noin 180 cm pituiselle kaverille.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Entäs itse pyörä. Tämän tyyppisiä on ollut parikin: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/ind ... ts_id=1877

Olisiko tuommoinen hyvä Lapin poluille?
Pyörän komponentit ovat valmistajansa halvimpia osasarjoja ja siten hyvin heikkolaatuisia. Etuhaarukka on hi-ten terästä, jota ei nykyisin enää näe juuri muissa kuin lasten pyörissä. En suosittelisi mihinkään käyttöön. Pyörää saisi olla koko ajan säätämässä ja virittelemässä, jotta se toimisi edes siedettävästi. Lisäksi sen osat kuluisivat hyvin nopeasti sellaiseen kuntoon, ettei sitä kukaan mekaanikko suosittelisi enää korjattavaksi.

Vaihteeton peruspyörä voisi olla tuossa hintaluokassa (n. 300 euroa) jotakuinkin kunnollinen. Jäykkäperäinen, vähänkään kunnollinen maastopyörä maksaa varustelemattomana vähintään 500 euroa, paljon mieluummin kannattaa katsella yli 700 euron hintaluokasta ja tonnilla saa jo erittäin ketterän ja kestävän pyörän, jolla on hauska ajaa poluilla (siis jäykkäperäisen pyörän, täysjoustoa täytyy katsella vielä kalliimmista hintaluokista saadakseen alleen kunnollisen ajokin).

Pyörän saa hankittua halvemmalla ostamalla sen alku- tai keskitalvella. Pian alkaa myyntisesonki eikä pyöräliikkeillä ole enää tarvetta antaa hyviä alennuksia. Palvelukin on talvella parempaa, koska silloin on kiireetöntä ja myyjä ehtii perehtyä pyöräilijän ja pyörän mittojen sovitteluun (mikäli on ammattitaitoinen, marketeissa näin ei läheskään aina ole). Pyörän tulee olla kaikilta mitoiltaan ajajalleen sopiva.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Entä jos mietitään, sinänsä ko. esimerkkiä varsinaisena esimerkkinä pitämättä, tuollaista pyörää joka on jäykkä, mutta siinä on tarakka. Verrattuna esim. pyörään jossa ei ole edes lokareita. Ja funtsitaan reissua Kalmakaltiosta Lenkihakaan ja takaisin. Ja palataan alkuperäiseen aiheeseen, että tavarat pitäisi saada mukaan. Selkään vai tarakalle, vai pyörä kokonaan ilman tarakkaa.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Sokosti Suomujoki kirjoitti: Ja palataan alkuperäiseen aiheeseen, että tavarat pitäisi saada mukaan. Selkään vai tarakalle, vai pyörä kokonaan ilman tarakkaa.
Tarakalle, jos minä tuon reissun tekisin.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Entä jos mietitään, sinänsä ko. esimerkkiä varsinaisena esimerkkinä pitämättä, tuollaista pyörää joka on jäykkä, mutta siinä on tarakka. Verrattuna esim. pyörään jossa ei ole edes lokareita. Ja funtsitaan reissua Kalmakaltiosta Lenkihakaan ja takaisin. Ja palataan alkuperäiseen aiheeseen, että tavarat pitäisi saada mukaan. Selkään vai tarakalle, vai pyörä kokonaan ilman tarakkaa.
Jäykkäperäiseen eli siis vain etujousitettuun maastopyörään voi hankkia vankan tarakan. Useimmissa hintaluokan 500-1000 euroa maastopyörissä tarakan kiinnikkeet ovat rungossa valmiina. Asiallinen, vankka, alumiinista valmistettu tavarateline maksaa muutaman kympin ja kantaa hyvinkin 25 kg:n kuorman. Tarakalle kuivasäkki ja sinne tilaa vieveät varusteet. Tarakan kuorma pysäyttää samalla enimmät raparoiskeet. Rungon alaputkeen saa noin kympillä kurasuojan nippusiteen tyyppisine kiinnikkeineen. Suojaa etupyörän roiskeilta yllättävän hyvin myös maastossa. Toimii muutenkin hyvin eikä kerää mutaa ja roskia kuten varsinainen lokasuoja.

Satulaputken laukku ja pikkureppu tarakan kuivasäkin lisäksi riittävät varusteiden kuljetukseen. Painopiste jää tosin hiukan turhan korkealle, mutta ihan toimiva ratkaisu näillä saadaan aikaiseksi. Rungon kolmion sisään rakennetulla laukulla saisi lisää tilaa ja painopisteen alemmas.
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:- - - Selkään vai tarakalle, vai pyörä kokonaan ilman tarakkaa.
Reppu ainoana kuljetusvälineenä sopii ehkä masokisteille, jos heillekään.

Jos ei halua rynkytellä vaihteettomalla eikä ratasvaihteen jatkuva säätö ja putsaus hirveästi kiinnosta, hyvä vaihtoehto voisi olla napavaihde.
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Mulla on Goliten Jam2, mutta kestääkö se pyörämenot, jos painoa on lähemmäs 10 kg? Kävelessä ei ole ollut ongelmaa.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Vastaa Viestiin