Vinkkejä Vaatetukseen

luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Yo. saattaa kuulostaa kovin epakaytannolliselta varusteelta, mutta yhdessa Paramon tuulta ja vetta pitavan 3/4 sleeve "Core Warmer" takin kanssa kattaa olosohteet jostain reilusti alle 10 asteesta kolmeenkymmeneen... eli Suomen "kesan".
- tuo 3/4 hiha nimitys on taysin epalooginen, koska hihan pituus viittaa 3:een neljasosaan hartialinjan ja kynarpaan valilta, eika normaaliin pituuteen


Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Capella: Mahtaisiko kukaan tietää, että mistä saisi Fjällravenin retkihousujen kaltaisia housuja (kalvottomia), joissa olisi kapeat lahkeet ja ehkä kiristys vielä lahkeen suussa?
Tällaiset saa kapealla lahkeeella ja tarvittaessa kiristyksellä:
https://www.shelbyoutdoor.com/product_i ... cts_id=269
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Onko kokemuksia näistä Kuhl-housuista ja onko väitteelle katetta? "11 Mesh vents makes this the worlds most advanced vented pant" https://goo.gl/ppzNAu EDIT
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Sadetakki

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Siinä on edullinen sadetakki huippulaatua haluavalle.
Grammanviilausta ajatellen (itselle) pitäisi vaan selvittää kokonaispaino. Mainoksista ei löytynyt, pitänee punnita. (Onko kellään työkäytössä tällaista?)

https://www.blaklader.fi/fi/tuote/43262 ... so-3#16481
Kyllä Siperia opettaa!
jupe7
Viestit: 103
Liittynyt: 18 Tammi 2008 22:07
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja jupe7 »

siinähän oli paino 395 g/m2 mitähän tuollaisen koko on ? saisi laskettua minusta riittävän tarkkaan painon.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Eiköhän tuo työtakki paina miesten koossa pari kiloa. Eikä hengitä yhtään ja jäykistyy todennäköisesti pakkasella ihan koppuraksi (pvc).

Epäkäytännöllinen vaelluksella tai ylipäänsä missään muussa hommassa kuin liikenteen ohjauksessa kaatosateessa.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

zwak kirjoitti:Eiköhän tuo työtakki paina miesten koossa pari kiloa. Eikä hengitä yhtään ja jäykistyy todennäköisesti pakkasella ihan koppuraksi (pvc).

Epäkäytännöllinen vaelluksella tai ylipäänsä missään muussa hommassa kuin liikenteen ohjauksessa kaatosateessa.

Heitit tuollaisen pikku "mutun".... :lol:

Kyseessä on sadetakki, ei siis talvitakki ja se painaa 0,7 kg. Kankaana on 100% polyesteri (84% PVC/16% PU), tuulen- ja vedenpitävä, hengittävä.
Varmaankin erittäin käyttökelpoinen myös vaelluksella ja päätellen käytetyistä materiaaleista myös erinomaisen kestävä ajatellen vaikkapa rinkan viilekkeitä.
Kyllä Siperia opettaa!
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Ei kai se muovikangas mitään hengitä, perinteinen räppänä selässä "tuuletusta" varten, reppu selässä ei sekään pelaa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

omat polut kirjoitti:^Ei kai se muovikangas mitään hengitä, perinteinen räppänä selässä "tuuletusta" varten, reppu selässä ei sekään pelaa.
Juuri tuosta takista ei ole kokemusta, mutta muuten oma kokemukseki on, että PU-kalvo ei juuri hengitä. ePTFE-kalvo (Goretex yms.) sentään hengittää jossain määrin. Ero on yleensä selkeä jo höyrynläpäisymkttausten luvuissa, mutta käytännössä varmaan vielä isompi. Jos etsisin edullisesti kestävämpää (1-0,5kg) hengittäää sadetakkia, katselisin ylijäämää. Esim. brittiarmeijan poistoja. Eri juttu on, jos ei tarvitse hengittävää kangasta.
Hanu
Viestit: 3955
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minä en ole huomannut liikkeessä, että hengittävällä kalvovaatteella tai sadetakilla olisi mitään merkittävää eroa hengityksen osalta. Siksi en liikkeessä yleensä käytäkään mitään vettä pitävää, vaan mielumminkin nopeasti kuivavaa. Liikkeen loputtua voi sitten vaihtaa kuivaa ja vedenpitävääkin.

Dimexin metsurisadetakki ja housut ovat kyllä hyvin vahvat painoonsa nähden. En ole punninnut, mutta housut kestäneet raivausta risukossa uskomattoman hyvin. Huppu tosin puuttuu. Hengittää liikkeessä, koska auki ympäri asti huomiovärin reunasta.

https://www.dimex.fi/tuote/metsuri-sadetakki-858/
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Hanu kirjoitti:Minä en ole huomannut liikkeessä, että hengittävällä kalvovaatteella tai sadetakilla olisi mitään merkittävää eroa hengityksen osalta. Siksi en liikkeessä yleensä käytäkään mitään vettä pitävää, vaan mielumminkin nopeasti kuivavaa. Liikkeen loputtua voi sitten vaihtaa kuivaa ja vedenpitävääkin.
(En tunne aineita enkä valmistusmenetelmää, mutta luulin että kyseessä on kankaan kyllästys johon jää hengitysreikiä ei yhtenäinen muovikalvo, eli ei siis muovisadetakki vaan kankainen.??)

Aivan samaa mieltä olen Hanun kanssa sadevaatteista, joten itse en noteeraa hengittävyyttä ostovaiheessa ja jos tunnettu Goren tai tunnettu työvaatteen valmistaja ilmoittaa tuotteen hengittävän, niin miksi pitäisi uskoa toista, mutta toista ei, no minä en usko kumpaakaan, kun ei ne kumpikaan juurikaan hengitä (läheskään riittävästi).

Mutta asian tiimoilta törmäsin tällaiseen tekstiin: :shock:

"Gore-Tex on kuitenkin todella paha juttu. Vedenpitävä materiaali sisältää kemiallisesti superpysyviä PFC-yhdisteitä, kuten PFOA:a. Superpysyvällä tarkoitan, että nämä aineet eivät häviä ympäristöstä, ne eivät muutu tai hajoa, vaan kertyvät jatkuvasti ekosystteemiin sitä mukaa kun me pesemme lastemme pihavaatteita. Aineet pääsevät ympäristöön jätevesien mukana, sillä PFC-yhdisteitä ei saa pois vedenpuhdistusprosessissa. Tutkimuksessa PFC-yhdisteitä löytyi jopa lapin erämaasta.

Lumi- ja vesinäytteitä otettiin Chilessä, Kiinassa, Italiassa, Venäjällä, Slovakiassa, Sveitsissä, Turkissa ja Lapissa Kolmen valtakunnan rajapyykillä, jossa Suomen, Ruotsin ja Norjan rajat yhtyvät. Näytteistä analysoitiin ympäristölle vaarallisia per- ja polyfluorattuja yhdisteitä. “Löysimme kaikista luminäytteistämme jäänteitä perfluoratuista yhdisteistä”, kertoo Mirjam Kopp, Greenpeacen ympäristömyrkkykampanjoitsija. “On hyvin huolestuttavaa, että nämä vaaralliset yhdisteet ovat päätyneet maailman syrjäisimpiin ja koskemattomimpiin kolkkiin.” Suurimmat keskittymät löytyivät Sveitsin Alpeilta, Tatralta Slovakiasta ja Apenniineilta Italiasta. Löydösten määrä on yhteneväinen Tiibetin vuoriston ja Etelämantereen pintalumesta tehtyjen analyysien kanssa. Perfluorattuja yhdisteitä käytetään monissa teollisuuden prosesseissa ja kulutustavaroissa. Erityisesti ulkoiluvarusteiden valmistuksessa käytetään perfluorattuja yhdisteitä, sillä se tekee tuotteista vedenpitäviä ja likaa hylkiviä. Perfluoratut yhdisteet hajoavat luonnossa hyvin hitaasti ja ne leviävät ympäri maapalloa. Osa perfluoratuista yhdisteistä haittaa lisääntymistä, edesauttaa kasvaimien kasvua ja vaikuttaa hormoonitoimintaan. Useimmat näytteet sisälsivät niin kutsuttuja lyhytketjuisia perfluorattuja yhdisteitä. Näitä haitallisia yhä enemmän ulkoiluvarustebrändien käyttämiä yhdisteitä teollisuus mainostaa vaarattomina. Kuten raportissa esitetään, helposti haihtuvia perfluorattuja yhdisteitä kulkeutuu jopa syrjäisimmille vuoristoalueille ympäri maailmaa. Alan yritykset käyttävät kuvia kauniista vuoristomaisemista, majesteettisista metsistä, vasta sataneesta lumesta välittääkseen mielikuvaa vapaudesta ja rakkaudesta luontoon. “On ironista, että yritysten, jotka ovat riippuvaisia luonnosta, tuotteista pääsee vaarallisia yhdisteitä ympäristöön”, Mirjam Kopp sanoo. “Ulkoiluvarusteyritysten tulee ottaa härkää sarvista puhtaamman ympäristön puolesta. Yritysten on sitouduttava lopettamaan vaarallisten yhdisteiden käyttö. Yritysten on myös asetettava aikaraja, mihin mennessä ne lopettavat kaikkien perfluorisoitujen yhdisteiden käytön tuotantoprosesseissaan.”
Goretex_schema-en
Näillä kemikaaleilla on myös vaikutuksia ihmisten terveyteen.

PFOS-yhdisteet saattavat aiheuttaa merkittävän riskin ihmisen terveydelle ja kehitykselle. Ne saattavat aiheuttaa oppimis- ja käyttäytymishäiriöitä sekä maksasairauksia. Lisäksi PFAS-yhdisteet saattavat heikentää elimistön puolustusjärjestelmää, sekä häiritä kehitystä ja lisääntymistä.
THL
"
Kyllä Siperia opettaa!
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

TREKKING kirjoitti:(En tunne aineita enkä valmistusmenetelmää, mutta luulin että kyseessä on kankaan kyllästys johon jää hengitysreikiä ei yhtenäinen muovikalvo, eli ei siis muovisadetakki vaan kankainen.??)

Aivan samaa mieltä olen Hanun kanssa sadevaatteista, joten itse en noteeraa hengittävyyttä ostovaiheessa ja jos tunnettu Goren tai tunnettu työvaatteen valmistaja ilmoittaa tuotteen hengittävän, niin miksi pitäisi uskoa toista, mutta toista ei, no minä en usko kumpaakaan, kun ei ne kumpikaan juurikaan hengitä (läheskään riittävästi).
- -
Vanha EPIC-kangas taisi olla ainoa kunnolla vesitiivis materiaali, joka ei perustunut kalvoon vaan siihen, että kaikki kudotun kankaan kuidut oli erikseen "kapseloitu" kyllätyksessä. Muissa ns. oikeasti vesitiiviissä vaatteissa on jonkinlainen ohut kalvo laminoituna kankaaseen (tai pakattuna kahden kankaan väliin). Sitten on tietysti vielä tiiviiksi kudotut kankaat kuten Ventile-puuvilla, mutta ne eivät ole oman kokemukseni mukaan oikeasti vesitiiviitä.

Kyllä molempia kannattaa uskoa (jos puhuvat totta), mutta... Jos minä sanon olevani vahva ja Bull Mentula sanoo olevansa vahva, niin kyllä meitä molempia voi uskoa, mutta jos käydään nostamaan rautaa, niin eroja syntyy.

Esimerkiksi Goretex Pro:n vesihöyryn läpäisevyys on luokkaa 25000g/m^2/24h eli 25kg vesihöyryä vuorokaudessa neliömetrin läpi. Hyvä PU-kalvon hengittävyys on luokkaa 5000-10000g/m^2/24h eli 5-10kg vuorokaudessa neliömetrin läpi. Siinä on jopa viisinkertainen ero. Varmaan samaa luokkaa kuin minun ja Mentulan penkkipunnerrustuloksessa. Nämä on tietysti laboratoriossa mitattuja tuloksia, mutta kyllä ne heijastelevat käytännön käyttöäkin. Ainakin niin pitkään kun kankaan ulkopinta ei vety läpimäräksi. Eli erot tulevat esiin erityisesti kun vaatetta käytetään tuulensuojana tai tihkusateessa, jne.

(ePTFE-pinnoitettu eli vesitiivis ja hengittävä Dyneema lupaa 50kg/m^2/24h!)

Ja jos hengittävyydellä ei ole väliä, on mahdollista hankkia tosi kevyitä ja usein edullisia hengittämättömiä sadevaatteita esim. silnylonista tehtynä. Puolensa niissäkin.
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Jos kangas painaa 395g/ neliö, ei siitä voi tehdä hupullista takkia jossa mm. fleece vuorausta ja neopreenimansetit ja painaisi 0,7kg. Pelkät kankaat painaisi reilusti yli kilon ainakin mun koossa. Siihen vuoret, mansetit, vetskarit, napit niin luulisin että lähestytään kahta kiloa, etenkin kun noissa työvaatteissa ei yleensä käytetä kevyitä osia, eikä varmasti käytetä, jos kangas on noin järeää. Oon laskenu noita takkien painoja, kun oon niitä tehnyt. Eli perustin arvion siihen ilmoitettuun kankaan painoon.

Luultavasti tuossa takissa joko ei ole koko takki 395g/neliö kangasta, tai se ei paina 0,7kg. Ja jos se on kokonaan sitä PVC kyllästettyä kangasta, niin sitten se ei hengitä. Eli joku tieto ei täsmää. Tarkemmin ajateltuna se on luultavasti tuo kangas, se ei varmaankaan ole 395g/neliö PVC/PU pinnoitettua, koska paino ei täsmää, materiaali ei hengitä, ja olisi muutenkin ihan pirun typerä materiaali tehdä takki (mutta kyllä noissa työvaatteissa aina välillä törmää ihan älyvapaisiin juttuihin).

PVC on suunnileen yhtä paha ympäristöongelma kuin PTFE. En ole kuullut että PVC pinnoitetusta kankaasta, joka hengittäisi yhtään. PVC on myös vaatteissa yleensä typerä kyllästysmenetelmä, koska se on painava ja jäykkä, eikä hengitä - siksi sen ympäristöhaitoista vaatekäytöstä ei ihmeemmin puhuta. Kanoottipusseissa ym. sen sijaan kyllä.

"Hengittämätön" PU pinnoite hengittää yleensä n. 2000 - 5000 g/neliö/vrk. Muutaman kerran pestynä jopa enemmän. (pitää myös vettä huonommin). PVC pinnoite ei hengitä yhtään ainutta grammaa. (olen nähnyt muutaman kankaan testitulokset PU pinnoitetuista)

Itselläni on PU pinnoitettu takki, jolle ei luvattu hengittävyyttä lainkaan, mutta kyllä se hengittää paremmin kuin vanhanaikainen PVC sadetakki tai kertakäyttösadetakki. On myös toinen takki, jossa luultavasti PTFE kalvo, voi olla event tyyppinen. Se hengittää selvästi paremmin. Se PTFE kalvollinen päällä voi kulkea jopa joskus. PU takki päällä olen liikkunut lähinnä kun pakkasta on ollu yli 20 astetta ja tuulta yli 10 m/s, muuten se toimii vain leirissä.

Itse näkisin, että PTFE kuorikamppeita voin käyttää kohtalaisen puhtaalla omalla tunnolla vaelluksilla tms kun sataa kunnolla. Arkena en käytä, koska sitten joutuisin ostamaan uuden huomattavasti tiuhempaan. Enkä käytä usein vaelluksillakaan, varsinkaan kulkiessa.

Korjataanpa: eihän ne vetskarit ym nyt kiloa paina, suhteutin ajatuksissani kevyeen takkiin, jossa niiden osuus suhteessa selvästi suurempi, eli vaikka olisi tehtykin 395 g kankaasta, niin taitaisi silti jäädä paino lähemmäs kiloa kuin kahta.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kysäisin tuon painon meilillä firman edustajalta ja tällä kertaa uskoin (ehkä) myös vastauksen luotettavuuteen.
Minulla onkin vastaavanlainen takki (luultavasti kuitenkin eri pinnoitteella) ollut monia vuosia vaelluskäytössä, maksoi muistaakseni parikymppiä Lidlissä. Oikein hyvä takki avotunturituuliin ja sateisiin, pitää edelleenkin hyvin vettä mutta vaihdoin sen jokunen vuosi sitten kevyempään (HH).

(Valitettavan suuri osa ihmisen keksinnöistä, materiaaleista ja kemikaaleista, on jo osoittautunut myrkyllisiksi ja sairauksia aiheuttaviksi.)
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Juu, kyllä kysymällä saatu tieto on melkoisen varmasti oikein, koska jos sitä tietoa ei ole nettisivulla, niin todennäköisesti ainoa tapa saada se paino on punnita se tuote itse. Voisi tuo 0.7kg olla ihan mahdollinen tuosta materiaalistakin, jos on punnittu pieni koko. Tuon painoisella kankaalla se takin koko vaikuttaa varmaan aika merkittävästi painoon, kun taas sellaisella 50g/neliö kankaalla josta ite oon takkini viimeksi tehny ei niinkään. Tuli tosiaan myös ajatusvirhe ensin kun päässäni laskin tuota painoa (kun ajattelin että vetskarit ym olisi suhteessa yhtä paljon järeämmät kuin kangas, mutta eihän ne millään ole).

Nettisivuille jää myös todella helposti kaikenlaista virheellistä tietoa, kun tuotetietoja kirjoitetaan - helposti jää jotain paikkaansa pitämätöntä, kun tuotetietoja kopioi sieltä ja täältä. Monesti vielä jos kyse on käännöksestä, niin siinä vaiheessa tulee ongelmia, jos käännös on ulkopuolisen tekemä, joka ei ymmärrä syvällisesti tuotteen ominaisuuksia. Monasti ne väärät tiedot on ihan valmistajan materiaalissa, sen takia esmes paino pitää aina tarkistaa itse kun tuote tulee hyllyyn. Melko isoja eroja on ilmoitettuun painoon havaittu monasti. (tästä on itsellä paljon kokemusta, ikävä kyllä)

On muuten sinänsä iso harmi, että ihminen on onnistunut tekemään myös monista luonnonmateriaaleista ympäristölle haitallisia - puuvillan viljely ja tuotanto on enimmäkseen kestämätöntä, ja esimerkiksi australialaisten merinolampaiden mulesing käsittely aika luonnotonta.

Sen vuoksi itse pyrin tekemään ja ostamaan vain vaatteita jotka kestävät kauan suhteessa painoonsa, ja korjaamaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Eli Ultralight on ok, kunhan se ei mene ihan kertakäyttökamaan.

Minusta sadetakin tärkein ominaisuus kesällä on kevyt paino, koska takkihan on enimmäksen rinkassa. Mulla on tuo ultralight PTFE takki ollu 10 vuotta (no nykymittapuulla se ei ole ultralight, painaa jotain 250g), eikä juuri uutta häpeä. Mutta eipä niitä käyttöpäiviä tule paljoa, rinkka selässä olen kulkenu ehkä 5 päivää ko takilla. (kesävaelluspäiviä on ollu ehkä 120 tuolla ajalla.). Toki sitä on käytettykin, mutta eipä se mihinkään seisoskellessa kulu.
Vastaa Viestiin