Vinkkejä Vaatetukseen

MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Vinkkejä Vaatetukseen

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Moikka kaikille !

Olen kesällä menossa ensimmäistä kertaa vaeltamaan ja aluksi varmaan 1-2 pvn retkejä , tarkoitus myös jatkaa syksymmällä.
Haluaisin kysyä teiltä vinkkejä vaatetuksesta kesä/syksy keleihin.

Hikoilen todella helposti joten pitää varmaan käyttää niin vähän vaatetusta kuin mahdollista, ei tietenkään niin paljon että rupee palelee.
Haluan kestävän vaelluspuvun ja tietysti hyvä hinta/laatu suhde kun budjetti ei ole niin hyvä.

Lisäksi vedenkestävä olisi hyvä ja että puku hengittäisi, mutta se on varmaan vaikea toteuttaa.
En haluaisi käyttää sadetakkia lisäksi jos alkaa satamaan vaan että puku suojaisi sadetta vastaan.

Olen selaillut netissä ja olen seuraavaa miettinyt:

1. Lyhyet alushousut (syksymmälle pitkät alushousut)
2. Sisäkerros puuvillainen verkkopaita.
3. Välikerros ohut pitkähihainen fleecepaita tai puuvillapaita.
4. Tuollainen takki/housu yhdistelmä :

http://www.retkiaitta.fi/product/539/fj ... rch-g-1000

http://www.retkiaitta.fi/product/1532/f ... er--housut

TAI


http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... cip-takki/

http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... ip-housut/


Sitten olisi vähän kysyttävää :

Pitääkö nuo mallit vettä ?

Ovatko nuo takit ja housut liian kuumat ?


Tuo Fjällräven on kyllä kestävä mutta onko Marmot kestävä ? Kestääkö materiaali nuotion kipinöitä vai polttaako se reikiä siihen ?


Tulipa pitkä kirje.

Olisin todella kiitollinen teidän vinkeistä, ja saa arvostella !


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Tuo puuvillainen verkkopaita on hyvä vaihtoehto keinokuiduille. Verkkopaidan päälle fleece on erittäin mukava ja lämmin yhdistelmä. Fjällrävenin takkiin kaipaisin kyllä huppua.
Vinski
Viestit: 269
Liittynyt: 07 Helmi 2006 00:59

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Precip on mielestäni puhtaasti sadeasu tai miksi ei kovalle puhurille tuuliasu. Siitä ei ole ainoaksi päällysasusteeksi vaelluksella.
Appis
Viestit: 193
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:07

Viesti Kirjoittaja Appis »

Olen viimeiset 15 vuotta vaeltanut vähintään kerran useimmiten kaksi kertaa vuodessa hikoilevan ja karvaisen miehen kanssa. Kesäisin ja talvisin hänellä on jotkut Haglöfsin housut, alushousut aina lyhyet, jos on hyvin tuulista tai paljon pakkasta hän vetää päälle kuorihousut.

Kesällä lämpimällä hänellä on ohut paita ja jos sataa tai tulee siihen päälle ohut lim-sarjan kuoritakki. Kylmemmällä ilmalla kulkee ruskovillan ulkoilupaidalla, millä myös hiihtää talvella. Tuulisella säällä talvella päälle kuoritakki. Jos on tosi kylmä talvella niin sitten ruskovillan paita, fleece ja kuoritakki kulkiessa.

Jos oikeasti olet hikoileva, niin ottaisin Fjällrävenin housut ilman ihmekalvoa. Kovasti hikoilevalle ei kalvo ehi.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Appis kirjoitti:Kesäisin ja talvisin hänellä on jotkut Haglöfsin housut, alushousut aina lyhyet, jos on hyvin tuulista tai paljon pakkasta hän vetää päälle kuorihousut.
Minulla on ainakin vähän epäselvää mikä on kuorivaate ?
Onko se pelkkä kalvoasu, ei minkäänlaista vuorta, vai
verkkovuorellinen tai joku muu?
Omistan molempia asuja, enkä viihdy kummassakaan
ilman väliasustetta, kalvo paljaalla ja nihkeällä iholla
on mielestäni yäk.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Appis
Viestit: 193
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:07

Viesti Kirjoittaja Appis »

Epävirallinen selitys: kuori on muovia jossa on niin pieniä reikiä, että hikipisarat menee läpi (=sitä en tosin usko. Ja talvella pakkanen laittaa reiät umpeen ja jää kasvaa takin sisäpuolelle). Kuorta ei voi vetää ihon päälle, mutta jos sen vetää vaatteen päälle se toimii tuulensuojana. Niinkuin jätesäkki. = tosi epävirallista mututuntoa.
Appis
Viestit: 193
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:07

Viesti Kirjoittaja Appis »

siis se on käsittääkseni kalvoasu.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Luin vähän huonosti, uudellen luettuna, alla on jokin asuste. :oops:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Appis kirjoitti:Epävirallinen selitys: kuori on muovia jossa on niin pieniä reikiä, että hikipisarat menee läpi (=sitä en tosin usko. Ja talvella pakkanen laittaa reiät umpeen ja jää kasvaa takin sisäpuolelle). Kuorta ei voi vetää ihon päälle, mutta jos sen vetää vaatteen päälle se toimii tuulensuojana. Niinkuin jätesäkki. = tosi epävirallista mututuntoa.
Pisarat ei mene läpi, vaan pienempi molegyylinen höyry, eli haihtuva hiki.
Kenen hikoilu sitten noudattaa vaatteen valmistajan ohjeistusta tai ulkopuolelta
tulevaa kosteutta välttellen retkeilee niin toimii varmaan mukavasti.
Sateella yhtä epämukava kuin sadeasu, muutoin kai mukavampi.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
jukkis33
Viestit: 72
Liittynyt: 30 Huhti 2008 18:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jukkis33 »

Käytän itse sekä Fjäll Ravenin G-1000-kankaisia että Goretexeja. Mielestäni G-1000 on ehdottomasti mukavampi ja huolettomampi käytössä. Ei pelkää nuotiota ja mahdollisen reiän voi helposti korjata itse ompelemalla. Greenland waxilla tuotteesta saa vettä hylkivän, muttei vedenpitävää. Lisäksi G-1000 hengittää mielestäni paremmin kuin Goretexi (Marmotti ei ole Goretex, mutta vastaava). G-1000 huono puoli on se, että se ei ole vedenpitävä. Jos olet koko päivän vesisateessa tulet olemaan läpimärkä. Läpimärkänä vaatteen tuulenpitävyyskin kokemuksieni mukaan huononee, tai sitten märkänä tuuli vain tuntuu kylmemmältä. Lisäksi märistä housuista vesi imeytyy myös sukkiin ja kenkii, jolloin kalvokengätkin menevät märäksi. Itse en lähtisi pidemmälle reissulle tunturiin pelkällä G-1000 kankaisella puvulla. Lyhyellä reissulla, jossa pääsee vaikka autiotupaan ja tietää etukäteen säätiedoksusen kylläkin.

Viime aikoina olen käyttänyt G-1000 kankaista pukua (Greenland housut ja Nip takki) ja pitänyt mukana Goretex -paclite pukua, jonka olen vetänyt päälle kunnon sateella. Kevyellä sateella tai kuuroilla menen Fjelluilla.

Ensi viikolla lähden viikoksi Skotlantiin ja siellä on odotettavasti niin paljon sadetta, että lähden kuoriasulla liikenteeseen. Otan kyllä mukaan g-1000 housut, koska ovat matkustettaessa mukavammat.

Tuo mainitsemasi Birch takki ei mielestäni sovellu vaelluskäyttöön. Takissa tulee olla kunnon huppu. Mielestäni Nip'issä on Fjellun paras huppu. Samaa takkia ei enään saa, mutta joissain uusissa malleissa on varmasti samanlainen huppu.

Unohda kaikki puuvillaiset vaatteet kotiin. Hanki heti alkuun hyvä alusasu, esim Ruskovilla tai Icebreaker. Se kyllä maksaa, mutta opit arvostamaan sitä. Suomen oloissa hyvää alusasua tarvii ihan kaupungissakin. En käytä itse vaelluksella edes puuvillaisia kalsareita, koska hikeentyvät ikävästi ja haisevat sitten teltassa illalla. Yksillä merinovillaisilla pystyy menemään helposti viikon.

Jos ensimmäinen reissusi on pari päivää kesällä ei varusteilla ole niin merkitystä. Silloin sinulla on hyvä mahdollisuus kokeilla esim jo kotoa löytyviä juttuja. Mieti tarkkaan mitä oikeasti tarvitset ennen kuin alat ostamaan vaatteita/tavaroita.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Lisäisin vielä: Mukanani kulkee kunnon sadeviitta,
olenkohan seniiliyttäni ainoa lajiani :?:

Kastumisen pitkittämisen lisäksi siitä voi askarrella
tuulen- tai muuta suojaa tai taukosijaksi vain päälle
jos vihmoo.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
linkkari-inkkari
Viestit: 303
Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja linkkari-inkkari »

rellusitikka kirjoitti:Lisäisin vielä: Mukanani kulkee kunnon sadeviitta,
olenkohan seniiliyttäni ainoa lajiani :?:
Et.
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
K-nen

Re: Vinkkejä Vaatetukseen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

MountEverest kirjoitti:...
Olen selaillut netissä ja olen seuraavaa miettinyt:

1. Lyhyet alushousut (syksymmälle pitkät alushousut)
2. Sisäkerros puuvillainen verkkopaita.
3. Välikerros ohut pitkähihainen fleecepaita tai puuvillapaita.
4. Tuollainen takki/housu yhdistelmä :
...
1. Lyhyet alushousut, syksyllä pitkikset mukaan lisäksi. Keinokuitua.
2. Ohut keinokuitupaita, urheilu.
3. Fleece, väliasuksi käyvä.
4. Kalvoton yksinkertainen (hupullinen) takki, kevyet reisitaskuhousut, sekoitekangasta tai keinokuitua. Älä osta ydinsodan kestäviä.
5. Kevyt sadeasu, vaikka Precip. Hengittämätön halpakin käy, jos ei vaella pitkiä matkoja sateessa.
Eeke
Viestit: 138
Liittynyt: 24 Heinä 2006 10:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vinkkejä Vaatetukseen

Viesti Kirjoittaja Eeke »

Kun aloittelin vaellusharrastusta 90-luvun alussa oli retkivaatteina puuvillasekoite päälivaatteet ja muutoinkin puuvullaisia vaatteita. Nyttemmin kun on halunnut ylläpitää hieman mukavampaa oloa reissussa niin vaatetus on pääasiassa keinokuituista.

Itse hankkisin noista esillenostamistasi päälisvaatteista nuo precipit, vaikka ne eivät liene lähellekään yhtä kestävät kuin nuo fjällrävenin vaatteet.

Kesäreissulle oma perusvaatetukseni olisi:
-sukat ja kengät tottumuksen mukaan
-keinokuituiset tai ohuet villaiset lyhyet kalsarit
-keinokuituinen ohut urheilukerrasto
-kalvoton fleecetakki väliasuksi
-kalvovaatteet päälisasuksi
-mahdollisesti kalvottomat vaellushuosut jos luvataan erityisen lämmintä
-pipo ja ohuet hanskat iltoja varten
-varavaatteiksi ei tarvita kuin sukat ja yhdet lyhkäset kalsarit

Light is right, cotton kills (ei kesällä) ym.....

MountEverest kirjoitti:Moikka kaikille !

Olen kesällä menossa ensimmäistä kertaa vaeltamaan ...

Hikoilen todella helposti joten pitää varmaan käyttää niin vähän vaatetusta kuin mahdollista, ei tietenkään niin paljon että rupee palelee.
Haluan kestävän vaelluspuvun ja tietysti hyvä hinta/laatu suhde kun budjetti ei ole niin hyvä.

Lisäksi vedenkestävä olisi hyvä ja että puku hengittäisi, mutta se on varmaan vaikea toteuttaa.
En haluaisi käyttää sadetakkia ...

Olen selaillut netissä ja olen seuraavaa miettinyt:

1. Lyhyet alushousut (syksymmälle pitkät alushousut)
2. Sisäkerros puuvillainen verkkopaita.
3. Välikerros ohut pitkähihainen fleecepaita tai puuvillapaita.
4. Tuollainen takki/housu yhdistelmä :

http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... cip-takki/

http://www.scandinavianoutdoorstore.com ... ip-housut/


Sitten olisi vähän kysyttävää :

Pitääkö nuo mallit vettä ?

Ovatko nuo takit ja housut liian kuumat ?


Tuo Fjällräven on kyllä kestävä mutta onko Marmot kestävä ?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Vinkkejä Vaatetukseen

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

K-nen kirjoitti: 1. Lyhyet alushousut, syksyllä pitkikset mukaan lisäksi. Keinokuitua.
2. Ohut keinokuitupaita, urheilu.
3. Fleece, väliasuksi käyvä.
4. Kalvoton yksinkertainen (hupullinen) takki, kevyet reisitaskuhousut, sekoitekangasta tai keinokuitua. Älä osta ydinsodan kestäviä.
5. Kevyt sadeasu, vaikka Precip. Hengittämätön halpakin käy, jos ei vaella pitkiä matkoja sateessa.
+1, ja kesällä T-paita. Yksinkertaista kalvotonta takkia en pidä lähellekään aina mukana vaan pelaan paidoilla ja kalvotakilla.

Talvella systeemi muuttuu jonkun verran.

Ruskovillan ja Icebreakerin lisäksi kannattaa harkita kotimaista Finnsvalaa. Ainakin merinosekoitealusasu ja erityisesti fleece-paita ovat loistavia (samoin huput talvikäyttöön).
Vastaa Viestiin