Vinkkejä Vaatetukseen

Capella
Viestit: 370
Liittynyt: 18 Marras 2014 10:55

Viesti Kirjoittaja Capella »

Korvapuoli kirjoitti:Tommosen ainakin löysin, jossa vetoketjun alla lippa samaa merinovillaa. Kovasti oli hakusassa. Muista merkeistä en tiedä.

http://www.avotunturit.fi/tuote/north-o ... aluspaita/
Loistavaa, kiitoksia!


StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

oaivi kirjoitti: jos se on yleensä liian lämmin elo-syyskuiseen tunturiin...
Valtteri väittää näin siinä hupparin sivulla: "Merinovillahuppari on paitsi inhimillisen näköinen, myös lämpöominaisuuksiltaan erinomainen - se päästää liikkuessa tuulta läpi just sopivasti sen verran, että se päällä ei ylikuumene. "
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Se huppari pitää tuulta yllättävän hyvin, aivan eritavalla kuin vaikka villapaita tai Fjällun Woodsman Jacket. Ei se silti mikään windstopper ole joten varsinkin aukealla paikalla tuuli viilentää kyllä hyvin. Pyöräilyyn oli mulle liian kuuma varsinkin jos sen päällä oli windstopper. Tosin työmatka fillarilla on 18km suuntaansa sohjossa 6kg paketti ritsillä ja aika korkealla sykkeellä. Toisaalta vaikka on hionnut niin että huppari painaa kilon enemmän kuin kotoo lähtiessä niin se ei haise.

Sit kun sen merinohupparin käsittelee lekan villankäsittelyaineella ja annostelee ainetta 5 x enemmän kuin ohjeessa niin se pitää todella kauan räntäsadetta kastumatta eikä muutu muilta ominaisuuksilta.
Taskut on varmaan heikoin lenkki kulutuskestävyydessä, reppua en ole kantanut selässä jos huppari on ollut uloin kerros ettei olkapäät kulu. Pesukoneessa olen pyörittänyt sitä pari kertaa normi ohjelmalla villaohjelman sijasta eikä mitään merkkiä kulumisesta. Pesuksi riittä usein kyllä se että ottaa hupparin saunaan kun heittää löylyä ja sit pihalle tuulettumaan.
Moni pitää tuota varmaan lämpöisemmillä keleillä kuin minä. Metsälenkillä koiran kanssa vaihdoin G-1000 takin vuorelliseen -10 paikkeilla. Alla oli toki villapaita ja t-paita. Huppu on hyvä. Vaikka pää pyörii kuin pöllöllä niin huppu pyörii mukana mutta ei kiristä.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Al Bundy kirjoitti:Onko kellään heittää linkkiä tai vihjettä mistä kannattaisi lähteä etsimään ohutta hupparia?
Haussa kevyt huppari jonka voi laittaa päälle silloin kun lämpötilan puolesta voisi pärjätä vaikka T-paidalla mutta hyttysten vuoksi haluaa enemmän suojaa. Auringon mennessä pilveen ja tuulen yltyessä lisäkerros t-paidan päälle jne. Eli mahdollisimman ohut joka ei pahemmin lämmitä.

Puuvillasekoitteiset ovat usein liian lämpimiä ja kuivuu hitaasti, nyrkkiin mahtuvat ohuet tuulitakit hiostaa ja ovat julmetun rumia.
Vetoketjutaskut olis hyvät mutta ei välttämätön, huppu mielummin väljähkö kuin märkäpukumallinen kiree ja hinnalla ei niin hirveesti väliä.
Hirvikärpästakki? Pelkkää hyttysverkkoa koko huppari.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Jotenkin tuntuu että hirveen tarkkoja speksejä halutaan vaatteille, ei saa hikoilla muttei saa palellakaan.
Ei se hiki ole ketään tappanut, kylmyys kyllä.
Capella
Viestit: 370
Liittynyt: 18 Marras 2014 10:55

Viesti Kirjoittaja Capella »

StefanG kirjoitti:Jotenkin tuntuu että hirveen tarkkoja speksejä halutaan vaatteille, ei saa hikoilla muttei saa palellakaan.
Ei se hiki ole ketään tappanut, kylmyys kyllä.
Ensin on hiki, sitten kylmä.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Korpijaakolle yv:tä
oaivi
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Al Bundy kirjoitti:Se huppari...
Kiitos!
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
Capella
Viestit: 370
Liittynyt: 18 Marras 2014 10:55

Viesti Kirjoittaja Capella »

Mahtaisiko kukaan tietää, että mistä saisi Fjällravenin retkihousujen kaltaisia housuja (kalvottomia), joissa olisi kapeat lahkeet ja ehkä kiristys vielä lahkeen suussa?

Nimittäin ihan arkipyöräilyssä tuollaiset olisivat mukavat, eikä sitten lahkeet osuisi ketjuihin. Eivätkä myöskään lepattaisi. Enkä nyt sitten tarkoita hikiliikuntaa, jota varten minulla on kyllä ihan pyöräilypöksyt, mutta ei ne jalassa kyllä kauppaan mennä :lol:

Olen kyllä harkinnut, että yhdet Fjällravenin housut veisin ompelijalle muokattavaksi, mutta varmaan maksaisi saman verran kuin uudet.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

En ihan äkkiä muista nähneeni. Itse olen ratkaissut ongelman edullisesti lahkeenpitimillä, Lekassa "särmärinauhat".
https://www.varusteleka.fi/fi/product/m ... aria/16398
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Onko vastaavista hyttyssuojapaidoista kokemuksia, vaikka eipä itikat pistä peltipaidankaan läpi ja jos on vielä verkkopaita sen alla. https://www.insectshield.com/Mens-Sport ... 57C21.aspx
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Sotaisasta nimestään huolimatta aion ostaa taistelupaidan jollaisesta ei ole mitään kokemusta, mutta niitä on ylistetty niin paljon että vaikka jorinoista ottaa liiat kehut pois niin hyvä sen täytyy olla. Voisiko kudos toimia myös hyttyssuojapaidan tavoin eli tulisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla? Täytyy löytää varmasti hyvä yksilö ja vähemmän sotaisa väritys. Lekassa olisi mutta saisi olla neutraalimpi väri, vaikka kuten kuvassa: https://goo.gl/QSsb6c
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Se on ihan itsestäsi kiinni minkälaista vaatetusta haet jos taistelupaita sopii tai ei. Minulla on kokemusta vain V-lekan paidasta.

Minä en halua kulkea käsivarret paljaana auringonpaisteessa (enkä metsässä) joten itselleni taistelupaita on erinomainen ratkaisu retkipaidaksi kesäkeliin. V-lekan paidan torso on paksuhko collagekangasmaista mutta koska se istuu ihonmyötäisesti niin imee hien tehokkaasti ja tuntuu viileältä sen takia että se on kostea. Kesken retkeilyn kun hikisenä istui varjossa ja tuuli kävi oli jopa hieman vilu vaikka lämpötila oli +20 paikkeilla.

Jos olet tottunut kulkemaan kesäisin t-paidassa ja olemaan paljain käsivarsin niin saattaa olla että taistelupaita voi tuntua ahdistavalta ja kuumalta.


https://s26.postimg.org/hilbubga1/Eesti ... 17_018.jpg

Ainakin V-lekan paidassa hihat ovat niin paksut että hyttynen ei pistä läpi. Enkä huomannut että olisivat pistäneet torsonkaan kankaan läpi vaikka välillä kuljettiin soista maastoa jossa hyttyset parveilivat pään ympärillä.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

tst kirjoitti:Onko vastaavista hyttyssuojapaidoista kokemuksia, vaikka eipä itikat pistä peltipaidankaan läpi ja jos on vielä verkkopaita sen alla. https://www.insectshield.com/Mens-Sport ... 57C21.aspx
Taisi olla ihan ensimmaisia "BEAR GRYLLS" tavaramerkilla myyntiin tuleita vehkeita tuollainen.

Siina on hihan tuuletusventtiilien lisaksi hartiavahvisteen paissa verkotetut tuuletusaukot: eli aina kiinni normaaliasennossa, mutta kasia kaytettaessa/ nostettaessa aukeaa/ aukeavat.

Taalla sita haukuttiin epatyylikkaaksi, kun leikkaus on "boxy" eli enemman laatikko kuin vartalonmyotainen: pitaa kuumalla ilmaa sisallaan ja pienempi osa kankaasta paasee kostumaan.

Vaimo sakattaa kauluksen ulkonaosta aina kun se on paalla: se onkin hirvea, mutta tarkoitus on, etta kun sen nostaa pystyyn niskaa vasten, niin se myos pysyy siina asennossa.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Minulla on brittiarmeijan tappelupaita, ja koska torso osuus on tarkoitettu luotiliivin alle, se on maks. hengittava ja siita hytinkainen varmasti pistaa lapi.

Muut osat sitten ovatkin vahvoja, kun on tehty kestamaan ryomimista, piikkilankaa... kasivarsilla hyva tyontaa vaikka piikkipuskaa pois tielta.

Hihataskut tehty niin syviksi (oisko lipaskoko?), etta jouduin toisen lyhennyttamaan gepsiin kasiksi paasemiseksi. Kaikissa taskuissa erittain hyvat velcrot
- tainnut tuo taskuhomma haitata ammattikayttajiakin: nyt myynnissa olevissa malleissa ne on kaannetty etuvinoon (syvyydesta vaikea sanoa sita tai tata pelkan kuvan perusteella)
Vastaa Viestiin