Turhankävelijän retkipäiväkirja

K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Tahallisuudesta on paha mennä sanomaan, tuskin on.

Ainutlaatuisia?: Korpijaakko, Tunnelivaeltaja, Tunturineuvos, joutenkulkija, IkiHonka ja muutama muukin, ehkä.


pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

tyy kirjoitti:
pesala kirjoitti:
Ursus kirjoitti:Näkyy minunkin sukunimeni olevan täällä jollakulla muka nimimerkkinä.
Mutta se on varmaa, että minun nimimerkkini EI ole jonkun sukunimi.

Ja jos on , ompa outo sukunimi.
Bhikkhu Pesala

http://www.aimwell.org/Books/Pesala/pesala.html

:mrgreen:
Niimpä , mutta ompa etunimikin vähintään outo. :D
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Olen tämän joskus kertonutkin, että nimimerkkini juontaa osittain Lapin ihmisten osoittamaan halveksuntaan ja osittain siihen, etteivät kaikki osaa nimeään kirjoittaa.

Lapissa joku joskus tuhahti "joutenkulkija", kun kerroin olevani vaeltamassa. Nykyään olen ylpeä tuosta nimityksestä, sillä se on aivan eri tasolla kuin "joutenkelkkailija".

Pirkan Hiihdon tulosluettelossa oli kerran maininta: "Jonkinniminen heppu jostakin". Syystä, että osanottaja oli ilmoittautuessaan sutaissut paperiin selvittämättömiä koukeroita.

Näistä sitten yhdistelin osuvan nimimerkin. Olisi varmaankin syytä rekisteröidä tuo nimimerkki ennen seuraavaa kirjaani. Onnistuukohan?
Jos eksyn, teen tulet, keitän kahvia ja ...nautin tilanteesta.
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Vilkaisin tuota kirjaa niiltä osin kun se netissä on esillä. Uskon nyt myös tahattomuuteen.
Harmillista sinäänsä jos tulee sekaannuksia. Varsinkin kun liikutaan saman harrastuksen parissa ja nähtävästi hyvinkin saman kaltaisin tavoin. Jos toinen kirjottaisi perhosista ja toinen kiinalaisesta kulttuurista samalla nimellä/nimimerkillä, niin sekaannuksen vaara olisi olematon.

Ilmeisen moni on on ottanut "Turhankävelijän" yleissanaksi. Mikäs siinä. Kyllä se passaa.
Ensireaktio oli vain hämmentävä ja tyrmäävä. Minulle on moni ehdottanut kirjan tekoa. Tuvista, kuvista, kulkemisesta ja kertomuksista. Yksi toimittajakin innostui asiasta. Saatan jotain sellaista harkita joskus kun jää aikaa.... Siksi nimimerkin mahdollinen luiskahtaminen toisaalle askarruttaa. Olen myös antanut ja myynyt tekemisiäni usealle taholle (kirjoihinkin) ja aina näkyviin on laitettu "Turhankävelijä", ei minun omaa nimeä. Metsähallituskin kuulemma käyttää työssään kortistoani. Joten omasta mielestäni ja itselleni ei kyseessä ole enään pelkkä keskustelusivuston nimimerkki.

Jos joku näkee jossain sanaa "turhankävelijä" tai termiä "turhan kävely" käytetyn ennen vuotta 2000, niin vinkkaisitteko siitä minulle.

Kiitos nettisivustoni lukijoille ja varsinkin avustajille. Toivottavasti tämä kirjoittelu ei aiheuta harmia tuon kirjan kirjoittajalle.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Sekaannuksia voi todellakin syntyä, varsin harmillista siis.

Jos onnistuisit rekisteröimään tuotemerkin Turhankävelijä(n), niin miten estäisit tuotemerkin käytön yleisnimenä? Hetken kuluttua nimitys kuitenkin yleistyisi, kuten nyt on ehkä tapahtumassa.

Esimerkki:

"Kävin vaeltelemassa, viikko meni turhankävelyä harrastaessa".

"Turhankävelijäin niksinurkka" verkkosivulla.
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

K-nen kirjoitti:Jos onnistuisit rekisteröimään tuotemerkin Turhankävelijä(n), niin miten estäisit tuotemerkin käytön yleisnimenä? Hetken kuluttua nimitys kuitenkin yleistyisi, kuten nyt on ehkä tapahtumassa.
En mitenkään :?
Eikä sillä väliäkään ellei käytä tarkoituksella toisen tunnetuksi tekemää termiä, "rekisteröityä nimeä" tai muuta vastaavaa taloudellisen edun toivossa.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Eihän tavaramerkin käytön estäminen yleiskielessä ole mahdollista tai tarpeenkaan. Esim. sellaiset yleiskielen sanat kuin "mono" ja "heteka" ovat syntyneet tavaramerkeistä.

"Kännykkä" taitaa olla vieläkin Nokian rekisteröimä.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

tyy kirjoitti:Eihän tavaramerkin käytön estäminen yleiskielessä ole mahdollista tai tarpeenkaan. Esim. sellaiset yleiskielen sanat kuin "mono" ja "heteka" ovat syntyneet tavaramerkeistä.

"Kännykkä" taitaa olla vieläkin Nokian rekisteröimä.
Oliko Elisa kun yritti vaatia "mokkulaa" tavaramerkikseen, mutta hävisi jutun? Vaikka oli ensimmäinen(?), joka laittoi sanan liikkeelle siinä tarkoituksessa, kuin se nykyään yleisesti tunnetaan. Ja koko homma tapahtui parissa vuodessa. :roll:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Lainasin kirjan kirjastosta ja luin. Ei tämä nyt mikään eräkirjallisuuden merkkiteos ole, mutta olihan tuosta ajanvietettä pariksi illaksi. Teos on vähän kuin olisi laitettu netissä olevat retkeilyaiheiset kotisivut kansien väliin. Lyhyitä tarinoita vaellusreissuilta ja lisäksi suppeasti yleistä tietoa varusteista ja ruoasta. Jotain ihan hyviäkin valokuvia, mutta suurin osa surkeita laadultaan ja muutenkin melko sekava kokonaiskuva. Tyypillinen omakustanne, tärkeä varmaan tekijälleen, mutta muille melko laiha sisältö.
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

tyy kirjoitti:Tässä on esimierkki Tekijänoikeusneuvoston launnosta koskien kirjaa nimeltä "Sauvakävely"



"Tekijänoikeusneuvosto toteaa, että jotta yksittäinen sana voisi saada
tekijänoikeussuojaa kirjallisena teoksena, tulisi sen edustaa poikkeuksellisen
korkeaa omaperäisyyden ja itsenäisyyden tasoa. ”Sauvakävely” on termi,
joka kirjaimellisesti kuvaa kävelysauvoilla avustettua kävelyä.
Tekijänoikeusneuvoston olisi pitänyt olla tarkempi lausunnossaan.

Minä voin nostaa syytteen tuosta, koska sauvakävely tapahtuu aina yhtä sauvaa käyttäen, eikä kahta tai useampaa sauvaa käyttäen.

On suuri ero siinä, että tapahtuuko toiminta yhdellä vai kahdella sauvalla.

Sauvakävelijä = yhdellä sauvalla kävelevä.

Sauvoillakävelijä = kahdella tai useammalla kepukalla varustautunut kävelijä. :wink:

Lisäksi on huomioitava, jos kulkija ottaa juoksuaskelia matkallaan, niin kyseistä toimintaa ei voida kuvata enää sauvakävelyksi tai sauvoillakävelyksi. Tuollainen sekalainen toiminta vaatii uudenlaisen termistön käyttöönottoa kuvaamaan kyseistä toimintaa.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3121
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Eikö tekoa kuvaamana tuo pitäisi kirjoittaa erikseen, eli turhan kävelijä ?
Kun taas Turhankävelijä osoittaa nimeä.
Siten mielestäni tuossa on käytetty hyväksi toisen (sala) nimeä.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Mr_C kirjoitti:Eikö tekoa kuvaamana tuo pitäisi kirjoittaa erikseen, eli turhan kävelijä ?
Kun taas Turhankävelijä osoittaa nimeä.
Siten mielestäni tuossa on käytetty hyväksi toisen (sala) nimeä.
Turhankävelijä isolla tarkoittaa nimeä, turhankävelijä pienellä lähinnä adjektiivia vrt. joutomies, paskanjauhaja, juoruämmä jne.
Antero
Viestit: 176
Liittynyt: 05 Helmi 2006 14:28
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Antero »

Jos tässä vähän hiuksia halkoisi, niin kyllä turhankävelijä, joutomies, jne. ovat substantiiveja eikä adjektiiveja; yhdyssanoja, joiden alkuosalla on adjektiivinen merkitys. :wink:
Avatar
Mr_C
Viestit: 3121
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Mikä tekee tekoa kuvaavasta turhankin kävelijästä yhdyssanan ?
Mikä kielioppisääntö ?
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Mr_C kirjoitti:Mikä tekee tekoa kuvaavasta turhankin kävelijästä yhdyssanan ?
Mikä kielioppisääntö ?
Jos alkuosa ei taivu, niin kyseessä on yhdyssana. Näin aikoinaan opetettiin, en tiedä onko täysin vedenpitävä? Mutta siis turhankävelijältä turhankävelijälle turhankävelijäksi. Versio turhankinkävelijä on eri sana, joka korostaa, että henkilö joskus kävelee turhaankin. Kun taas turhankävelijä kävelee yleisesti turhaan. Näin minä sen näkisin :roll:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Vastaa Viestiin