Retkikamina 2.0

Avatar
weke
Viestit: 233
Liittynyt: 13 Maalis 2006 15:26

Re: Retkikamina 2.0

Viesti Kirjoittaja weke »

boueme kirjoitti:Kamina olisi rungoltaan vaakatasossa makaava putki, jonka halkaisija olisi noin 300mm.
Juu, siis tuote on kehittynyt, ensimmäisen viestin jälkeen.


Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Jeps. Sori, oli jääny tuo halkaisija mainitsematta... :oops:

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Romuloissa on hyvä tarjonta ruostumaton teräksisistä luuttualtaista tulisko noista mitään. :roll:
gubbe
Viestit: 489
Liittynyt: 03 Marras 2009 14:10
Paikkakunta: P-P

Viesti Kirjoittaja gubbe »

Tällaisen tilasin:
http://www.varusteleka.fi/fi/product/us ... 50cal/1296

Ja siitä pitäisi tehdä tällainen:



Tuon ympärille pitäisi värkätä sitten jonkinlainen kota tai teltta, 3-5 hengelle. Kyllähän minä mieluusti tilaisin valmiin ja ja... Mutta kun ei. Ei köyhällä ole vara :D . Mutta palataanpas takaisin kaminaan. Mistä piippu? Mahdollisimman kevyt, mieluusti mahd. lyhyiksi pätkiksi purkaantuva (500-800mm). Halkaisija 2-2,5"(tuumaa). Pitäisikö suunnitella oikein joku "tulenohjain"? Pohjalle olisi ainakin tarkoitus laittaa ritilä.

Ideoita, ajatuksia, mielipiteitä, vastalauseita, kitinää? :D

Edit:ttiä edittiä, hoksasin juurikin kysyä että minkälaisia keskisalko viritelmiä olette toteuttaneet/nähneet kodissa/teltoissa? Tänään Värkkäilin työmaalla Ramirentin valaisimen kanssa ja siinä oli jykevä (mutta kohtalaisen kevyet) teleskooppiteline, lukitus siipiruuveilla. Yksi vaihtoehto mitä olen miettinyt on lainata ajatusta Ruottalaisesta armeijan teltasta jossa keskisalko on korvattu kaminan piipulla..

Kuten jo aiemmin sanoin, ideoita ajatuksia jne...
Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Varmaan hyvä aihio kaminaksi, mutta saattaa maalista lähteä joutava sivumaku.
Teräsrakenteilla on paha tapa lämpöelää ja käpristellä.
Harkitse savuputkenkiinnitystä niittaamalla tai pulttaamalla.
Sopivaa putkea piipuksi ja laipat voit löytää Bilteman ja Motonetin
pakoputkitarjonnasta.
Laita kuvia näytille, kun valmista.
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

gubbe kirjoitti:Tällaisen tilasin:
http://www.varusteleka.fi/fi/product/us ... 50cal/1296

Ja siitä pitäisi tehdä tällainen:



Tuon ympärille pitäisi värkätä sitten jonkinlainen kota tai teltta, 3-5 hengelle. Kyllähän minä mieluusti tilaisin valmiin ja ja... Mutta kun ei. Ei köyhällä ole vara :D . Mutta palataanpas takaisin kaminaan. Mistä piippu? Mahdollisimman kevyt, mieluusti mahd. lyhyiksi pätkiksi purkaantuva (500-800mm). Halkaisija 2-2,5"(tuumaa). Pitäisikö suunnitella oikein joku "tulenohjain"? Pohjalle olisi ainakin tarkoitus laittaa ritilä.

Ideoita, ajatuksia, mielipiteitä, vastalauseita, kitinää? :D

Edit:ttiä edittiä, hoksasin juurikin kysyä että minkälaisia keskisalko viritelmiä olette toteuttaneet/nähneet kodissa/teltoissa? Tänään Värkkäilin työmaalla Ramirentin valaisimen kanssa ja siinä oli jykevä (mutta kohtalaisen kevyet) teleskooppiteline, lukitus siipiruuveilla. Yksi vaihtoehto mitä olen miettinyt on lainata ajatusta Ruottalaisesta armeijan teltasta jossa keskisalko on korvattu kaminan piipulla..

Kuten jo aiemmin sanoin, ideoita ajatuksia jne...
Tuosta löytyy toinen ketju:

http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... ar&start=0
plakevi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Heinä 2013 18:07

Viesti Kirjoittaja plakevi »

Itse tein juuri vastaavan ja nyt yhden yön testaus takana. Pääpiirteittäin hyvin toimii, muutamia tarvittavia muutoksia lukuun ottamatta.
Itse tein piipun 63mm ilmastointiputkesta, joka riittävän kestävää, mutta tarpeeksi kevyttä. Tämä toimii samalla keskisalkona. Kamina on käyttökunnossa kansipuoli alaspäin, jossa arina kiinteästi pultattuna. Piipun kiinnitin kaminan takaosaan ja kaminan sisällä on tulenohjain, joka kierrättää liekin etuosan kautta, jolloin kansilevy on aina kaminan kuumin osa. Tämä on hyväksi ruokaa lämmittäessä. Etuosan ilmastusaukkojen takana on myös ohjain, joka ohjaa ilmaa sekä arinan alle, että kaminan yläosaan tehostamaan palokaasujen palamista.
Telttakin tuli tehty mallia itse ja majoittaa 2 henkeä tavaroineen ja koirineen tai vastaavasti 4 henkeä ilman tavaroita. Kaiken tarvittavan materiaalin telttaan ostin Shelbystä. Markkinoilla ei ole kuin puolijoukkue/sissiteltta mallisia, taikka kota mallisia telttoja. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Oma ratkaisu oli neliö malliltaan ja lievekorkeus 1,2m, jolloin sisällä on reilusti tilaa oleskella painon kuitenkin pysyessä hanskassa.
Testissä tämä teltta, kamina, savupiippu, kepit, kiilat kannettiin metsään selässä yhdessä repussa.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Nama http://www.arcticcanadatrading.com/prod ... ts-4-foot/
Saa haluamansa korkuisina ja ovat valmiit kaminakayttoon
- kepakot ja lattia pitaa lisata itse.
gubbe
Viestit: 489
Liittynyt: 03 Marras 2009 14:10
Paikkakunta: P-P

Viesti Kirjoittaja gubbe »

Sain Ammuslaatikon Keskiviikkona ja Perjantaina aloin itsenäisyyspäivän kunniaksi sitä värkkäillä, illalla polttelin muutaman pesällisen sekalaista puuta. Täytyy sanoa että kevyt, pienikokoinen mutta silti tehokas kamina tuli tehtyä pieneen hintaan (n.30€ lienee jäänyt ostettavien materiaalien hinnaksi, loppujen ollessa saatavilla pajalta), Rumahan se on mutta toimiva. Kuvanki voisin pistää jos jossain vaiheessa saan aikaiseksi siirtää koneelle. Pistäkäähän tekin.

3 kaminaa löytyy vaan ei vielä ainoatakaan oikeaa telttaa (Nva:n telttakankaista kyhättyä tuskin voi teltaksi laskea) Joten kaippa tässä pitäisi alkaa suunnittelemaan jo sellaisen ostoa/valmistamista aivan vakavasti. Kellään myydä sellaista? :D
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Oisko klapikoon mukaan saadettava pystymalli mitaan?
http://www.varusteleka.fi/fi/product/us ... etty/26778
- lahtopaino 10 kg, vrt. savotan tehdasvalmisteinen kayttovalmiina 18,5 kg.
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

plakevi kirjoitti:Itse tein juuri vastaavan ja nyt yhden yön testaus takana. Pääpiirteittäin hyvin toimii, muutamia tarvittavia muutoksia lukuun ottamatta.
Itse tein piipun 63mm ilmastointiputkesta, joka riittävän kestävää, mutta tarpeeksi kevyttä. Tämä toimii samalla keskisalkona. Kamina on käyttökunnossa kansipuoli alaspäin, jossa arina kiinteästi pultattuna. Piipun kiinnitin kaminan takaosaan ja kaminan sisällä on tulenohjain, joka kierrättää liekin etuosan kautta, jolloin kansilevy on aina kaminan kuumin osa. Tämä on hyväksi ruokaa lämmittäessä. Etuosan ilmastusaukkojen takana on myös ohjain, joka ohjaa ilmaa sekä arinan alle, että kaminan yläosaan tehostamaan palokaasujen palamista.
Telttakin tuli tehty mallia itse ja majoittaa 2 henkeä tavaroineen ja koirineen tai vastaavasti 4 henkeä ilman tavaroita. Kaiken tarvittavan materiaalin telttaan ostin Shelbystä. Markkinoilla ei ole kuin puolijoukkue/sissiteltta mallisia, taikka kota mallisia telttoja. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Oma ratkaisu oli neliö malliltaan ja lievekorkeus 1,2m, jolloin sisällä on reilusti tilaa oleskella painon kuitenkin pysyessä hanskassa.
Testissä tämä teltta, kamina, savupiippu, kepit, kiilat kannettiin metsään selässä yhdessä repussa.
Nyt rupesi kiinnostamaan kovasti!
Olisiko mahdollista saada kuvia kaminasta ja teltasta?
Mitä kangasta käytit telttaan?
Vetääkö kamina hyvin 63 mm:n ilmastointiputkella?
Miten piipun lähtö kaminasta on tehty?
Minkälainen piipun läpivienti teltan katossa ja katon "ripustus" piippuun?

Olen itsekin suunnitellut neliskanttista telttaa, suksisauvat nurkkiin ulkopuolelle. Joskus telttasaunaa rakennellessa kaverien kanssa todettiin, että katto on pidettävä tasaisena matalalla päiden yläpuolella, ettei lämpö karkaa korkeuksiin.
Pohdiskelen, voisiko teltan "tasakaton" vain nostaa piipulla sen verran, ettei vesi jää lillumaan katolle. Kuinka jyrkän katon teltta tarvinnee toimiakseen?
plakevi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Heinä 2013 18:07

Viesti Kirjoittaja plakevi »

Kuvia löytyy teltasta ja kaminasta jonkun verran. Koitan keksiä kuinka saisin ne jotenkin esille tätä kautta.
Teltan katto-osa on tehty tästä: http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... ucts_id=34
Liepeet on tehty tavallisesta laavukankaasta, jolloin saadaan kokonaispaino pienemmäksi. Ei näihin liepeisiin kuitenkaan kipinöitä tule taikka muutenkaan joudu rasitukselle.
Kamina vetää aivan tolkuttoman hyvin tuolla putkella. Hieman jopa pitää häiritsevän kovaa ääntä vaikka olisi kaikki ilmaräppänät kiinnikkin. Piipun lähtö kaminasta on toteutettu motonetin pakoputkitarvikkeista löytyneellä tee se itse pakoputkella. Hitsasin kaminaan 3mm teräslevyvahvikkeen, johon hitsasin 50mm tätä pakoputkea. Samasta putkesta tein myös välikappaleet savuputkelle, joka on 5 osainen. Teltan hatun ompelin sammutuspeitteestä, jossa neljällä ketjulla kiinni 6mm alumiinilevy, jonka keskellä 70mm reikä putkea varten. Tämä putki kiinnittyy tähän telttaan kahden pakoputkiklemmarin yhdistelmällä. Molemmista klemmareista nämä neliskulmaiset osat vastakkain ja toiseen rälläkällä siististi ura putkessa olevaa kierresaumaa varten. Tämän saa kiristettyä sormimutterilla oikealle korkeudelle, vaikka pysyy hyvin ilman kiristystäkin. Tämän saa helposti yksin pystytettyä kun pitää klemmariviritystä paikoillaan toisella kädellä ja kiertää savuputkea toisella kädellä myötäpäivään. Toimii kuten mutteri ja pultti ja hienosti kiristyy telttakangas.. =) Kuva selittää tuhat sanaa.. Koitan saada kuviakin esille jossain välissä.
oml
Viestit: 316
Liittynyt: 02 Kesä 2008 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja oml »

Sinkittyjä ilmastointiputkia piippuna käytettäessä kannattaa kamiinaa varmaankin polttaa aluksi reippaalla tulella ulkoilmassa, että putkesta pois palavan sinkin käryt ja myrkkykaasut haihtuvat ulkoilmaan. Sinkin käryistähän saattaa saada huonolla tuurilla sinkkikuumeen. Itse en kyllä ole sinkkikuumetta ikinä saanut, vaikka monesti sinkityn teräksen hitsaamisen jälkeen hitsausmaskikin on ollut ihan valkoinen höyrystyneen sinkin kaasuista.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Aloin tänään väsäilemään ammuslaatikkokamiinaa. Laatikko on muistaakseni tullut kuskailtua aikanaan Vekaranjärveltä. :-) Sain nyt alkuun irrotettua kannen tiivisteen ja ohuen pellin, joka piti tiivistettä paikoillaan. Porasin myös kuppiporalla reiän savupiipulle ja puukkosahasin aukon puiden syöttämistä varten. Osia jatkamiseen ei vielä ole eikä oikeastaan tarkkaa visiota kuinka kaikki toteutetaankaan, mutta ehkä pakoputken osista voisi piipun tehdä ja niittaamalla liitokset, kun ei nyt hitsauskonetta ole käden ulottuvilla.. Täytyy käydä joku päivä vaikka motonetissa tms paikassa katselemassa osia.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kuinka paljon tuollainen ammuslaatikko painaa
Vastaa Viestiin