Retkikamina 2.0

Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Retkikamina 2.0

Viesti Kirjoittaja boueme »

Bouemen mieli on kirkastunut siinä määrin, että päässä hahmottuu taas kaikenlaista. On hirsikämppää, venettä, kotaa, lukkoa, kaikkea. Millimetripaperille ja CAD:ille on muutaman päivän aikana kehkeytynyt vertikaalinen kamina, mutta tällä kertaa ei titaanista. Titaani kuulemma ottaa itseensä happea jo 300 asteessa selsiuksia, jolloin se hapettuu. Siis haponkestävää rosteria.

Kamina olisi rungoltaan vaakatasossa makaava putki, jonka halkaisija olisi noin 300mm. Hormina toimisi kolmen tuuman putki, jota löytyy autotuunareiden taivaasta, vaikkapa motonetistä. Koulussa voin hitsata TIG-illä. Puolentoista millin seinämät luulisi riittävän.

Laitan kuvaa piirustuksista illemmalla. Ajattelin tehdä samalla muutaman kappaleen, joten jos jollakulla on kiinnostusta kyseiseen, niin viestiä kiitos.

-B


Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Meinaakko tehä vai teettää tuollaisen ?

Mä oon tehtaillu jokusia myös ja tuntus siltä että järkihintaselle,jollain tapaa mukana roudailtavalle pienelle kamiinalle ois kysyntääkin. Omiani oon leikelly nc-ohjatulla polttoleikkurilla ja niputellu niin migillä,tigillä kuin pistehitsillä. Sais aika nopeetakin mokomia tehtyä näköjään. Suurin ongelma mihin olen törmänny on vaihtelevat piippuratkasut,siis että väellä on erilaisia nuo liitäntäkoot putkissaan ja mistään ei oikein ole löytynyt millimäärä mittaa intin kaminan savuhormille,sille osalle joka kaminaan liittyy...?Siis olettaen että tahdon laittaa savuputke itse kaminan liitännän päälle,eli pitäs tietää ohjesäännön :D mukainen sisähalkasija intin putkelle.


Mutta juu, aika hienoa, että väsäät ilmeisesti ny sekä tupaa että kaminaa.
Kohti korpea,kiitos.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

https://picasaweb.google.com/lh/photo/ ... rectlink

Itse teen, kuten kaikeen muunkin. Kolmen tuuman hormia. Näppärästi pakoputken pätkistä saa ne tehtyä.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
AnttiL
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Huhti 2008 12:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mielenkintoista!

Oliko tuon tarkoitus olla mukana kuljetettava vai siihen hirsikämppään?

En ole asiaa pohtinut enkä teoriaakaan tiedä, mutta miksi sinulla makaava ja mikä etu armeijan ja muissakin niissä missä pysty kamina?

Meillä on käytössä tuollainen sissikaminan kopio, peltisepän liikkeessä teetetty joskus 80 luvulla, vielä toimii. Savupiippu on pellistä pokkaamalla koottua "putkea", ei paina kauheasti. Ei nyt voi mennä mittailemaan kun on yksin lasten kanssa mutta jos jotakuta oikeasti kiinnostaa niin voin koittaa mittailla tuota ohjesäännön mukaista sisämittaa.

Kolmen tuuman hormi paksulla seinämällä (pakoputki) kuulostaa melko järeältä (kantamisen kannalta) mutta jos siis kiinteään asennukseen niin lie kestävää varsinkin jos vielä rst putkea?
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Miksi noin järeät jalat?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Mukana kuljetettava malli on tuo. Hirsikämppään olen jo tehnyt pystymallisen kaminan. Makaava siitä syystä, että pysyy paremin "pystyssä". ;) Mutu-tuntumalla arvioiden makaava malli luovuttaa enemmän lämpöä kuin pystymalli. Kuvittelisin sillä olevan paremman hyötysuhteen. Lisäksi pitkulainen makaava kamina muistuttaa etäisesti rakotulta, joka lämmittää pidemmältä matkalta vaakasuunnassa.

Hormiksi etsin tietenkin mahdollisimman ohutseinäistä putkea, mutta tuo pakoputki tuli vaan ekana mieleen. Eiköhän sitä löydy keveämpääkin.

Jalat.... niin tuo on vaan yksi vaihtoehto, mukava oli leikkiä harpilla ja kynällä. Plasmalla on mukava leikellä tuollaisia kuvioita, kun tietokoneella on laatinut sille ohjeet. Keveys on kuitenkin tärkeätä tässä projektissa, joten jalat tulevat varmaan olemaan erilaiset.

Pikaisten laskelmien mukaan painoksi tulee tuolle kapistukselle huomattavasti vähemmän, kuin mitä inttivermeet painavat.


-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Mä teetin 15 vuotta sitten ammattikoululla pystymallisen rosterista. Ei tullut hintoihinsa ja lämmitti kotaa Ivalojoen valtauksella. Hitsautin siihenn kylkeen lenkit viilekkeille, että sitä voi kantaa selässä.

Missä sulla on reikä, joska säätelet kaminan vetoa, eli korvausilmaa? Mulla se sijaitsee kaminan alaosassa, ja siinä on jenkatapin päässä läppä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Aika hyvän olonen tuosta kuvasta kattellen,ei mitään turhaa ja lienee toimivaakin sorttia,koska mun oma on Hyvin samankaltainen,siinä on vaan tuo päälliosa tasainen,ikäänkuin aateltu keittelymahkujakin. Jalat on tuhdit mutta eipä ainakaan olis hempula noin kuten olet suunnitellut. Mä tein omaani jalatniin että hitsasin kierreholkit (mutterikin käynee) kii kaminan runkoon alaosaan ja niihin saa sitten kierretankosta tai kierteytetystätangosta sahailla passelit jalat. Ihan vain jotta kuljetettavuus olis parempi,yhtä tukevahan se ei ole mutta san kyllä jalat kiinni toisiinsa laittamalla pari jotain....vaikka metallista reikänauhaa ristiinkytkien ja keskipisteeseen sitten vaikka pultti mutterin kanssa.

Omaani unohdin alkujaan ton tulenohjauspellin vallan,sinä et, hyvä.
Kohti korpea,kiitos.
Avatar
OS
Viestit: 8143
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Vänkäri kirjoitti:Aika hyvän olonen tuosta kuvasta kattellen,ei mitään turhaa ja lienee toimivaakin sorttia,koska mun oma on Hyvin samankaltainen,siinä on vaan tuo päälliosa tasainen,ikäänkuin aateltu keittelymahkujakin.
Tuohon B:n kaminan kylkiin kun tulisi vielä jonkinlaiset korvakkeet tai kannakkeet tai mitkä lie kiskot, niin niiden varaan voisi viritellä jonkinlaisen metalliverkkotason, jonka päällä voisi sitten keitellä.
Vänkäri kirjoitti:Jalat on tuhdit mutta eipä ainakaan olis hempula noin kuten olet suunnitellut. Mä tein omaani jalatniin että hitsasin kierreholkit (mutterikin käynee) kii kaminan runkoon alaosaan ja niihin saa sitten kierretankosta tai kierteytetystätangosta sahailla passelit jalat. Ihan vain jotta kuljetettavuus olis parempi,yhtä tukevahan se ei ole mutta san kyllä jalat kiinni toisiinsa laittamalla pari jotain....vaikka metallista reikänauhaa ristiinkytkien ja keskipisteeseen sitten vaikka pultti mutterin kanssa.
B:n kamina vaatii varsin tasaisen alustan, Vänkärin malli toimii paremmin myös möykkyisemmässä maastossa.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Mitähän tuollainen 300 mm rosteriputki maksaa metrille?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Vänkäri kirjoitti: Omaani unohdin alkujaan ton tulenohjauspellin vallan,sinä et, hyvä.
Kannattaako tuota tulenohjauspeltiä tällaiseen kamiinaan panna. On aina tiellä, vaikeuttaa konstruktiota ja vähentää tehoa. Höytysuhde ei liene niitä tärkeimpiä asioita tässa tapauksessa. Oletko harkinnut palamisilman tuontia pohjasta ja hormi keskellä piisiä.

Meillä on ollut äijämelontaporukassa jo 15 v pääkeittimenä ns. kehitysmaakeitin. Googlettamalla löytyy turbo stoven nimellä. (Samalla hakusanalla löytyy paljon muutakin) Mitähän tuolle tuotteelle nykyään kuuluu. Sääli jos se jää hyödyntämättä, koska siinä oli monia asioita pitkälle mietitty. Käytän sitä joskus myös talvella juomusavannolla lämmittelytarkoitukseen. Jos siihen tuunaisi savupiipun jollain konstilla niin siitä voisi saada tehokkaan kamiinan. Siitä saa arvioni mukaan 3..4 kW tehoa avotulella, joka riittää moneen tarkoitukseen.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
weke
Viestit: 233
Liittynyt: 13 Maalis 2006 15:26

Viesti Kirjoittaja weke »

Vai on boueme jälleen kamiinan kimpussa! Tsemiä vaan suunnitteluun.

Muistanet viimekertaisesta projektista, että hitsasin 0,5 mm rosterista kotakamiinan. Se kamiina on ollut kovassa käytössä ja on edelleen iskussa. Siis 0,5 mm riittää seinämän vahvuudeksi. Mun kamiina painaa 3,7 kg ja siinäkin on riittävästi raahattavaa. Mutta raportoi projektin etenemisestä.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Levynkäyttösuunnitelma alkaa olla valmis ja näyttäisi käyvän niin, että pitkällisen suunnittelun tuloksena saadaan 1000X2000mm kokoisesta levystä leikattua palat kolmelle retkikaminalle. Tulipesän tilavuus n.8000cm3, pituus 400mm, hormi mallia "teleskooppi", halkaisijaltaan 65-72mm. Hormin pituus n.2m. Painoa laskennallisesti 2520g + arinaritilä, eli alle kolmen kilon päästään, kun puolen millin austeniittista rosteria käytän. TIG:llä hitsatessa käytettävää lisäainelankaa en ole painolaskuissa huomioinut, mutta se onkin häviävän pieni.

-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
weke
Viestit: 233
Liittynyt: 13 Maalis 2006 15:26

Viesti Kirjoittaja weke »

Mun kamiina on mitoiltaan 200x400 mm, hormi 75x1600 mm ja tuhkalaatikko päälle. Laskennallisesti painoa tulee 2,9 kg ja arina päälle. Valmis tuote lähentelee kuitenkin neljää kiloa. Onhan siinä toki mukana kiinnityssysteemi salkokiinnitystä varten ja jonkin verran lisää tulee myös saumojen taitoksista.
boueme kirjoitti: Tulipesän tilavuus n.8000cm3, pituus 400mm, hormi mallia "teleskooppi", halkaisijaltaan 65-72mm. Hormin pituus n.2m. Painoa laskennallisesti 2520g + arinaritilä, eli alle kolmen kilon päästään, kun puolen millin austeniittista rosteria käytän. TIG:llä hitsatessa käytettävää lisäainelankaa en ole painolaskuissa huomioinut, mutta se onkin häviävän pieni.
Tuo tilavuus 8000 cm3 jäi hiukan vaivaamaan. Jos tilavuuden jakaa 40 cm:llä jää pohjan alaksi 200 cm2. Sen kun jakaa piillä ja siitä neliöjuuri, niin saadaan n. 8 cm. Onko tulipesän halkaisija siis noin 16 cm, vai menikö mulla laskut pieleen?
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

weke kirjoitti:Mun kamiina on mitoiltaan 200x400 mm, hormi 75x1600 mm ja tuhkalaatikko päälle. Laskennallisesti painoa tulee 2,9 kg ja arina päälle. Valmis tuote lähentelee kuitenkin neljää kiloa. Onhan siinä toki mukana kiinnityssysteemi salkokiinnitystä varten ja jonkin verran lisää tulee myös saumojen taitoksista.
boueme kirjoitti: Tulipesän tilavuus n.8000cm3, pituus 400mm, hormi mallia "teleskooppi", halkaisijaltaan 65-72mm. Hormin pituus n.2m. Painoa laskennallisesti 2520g + arinaritilä, eli alle kolmen kilon päästään, kun puolen millin austeniittista rosteria käytän. TIG:llä hitsatessa käytettävää lisäainelankaa en ole painolaskuissa huomioinut, mutta se onkin häviävän pieni.
Tuo tilavuus 8000 cm3 jäi hiukan vaivaamaan. Jos tilavuuden jakaa 40 cm:llä jää pohjan alaksi 200 cm2. Sen kun jakaa piillä ja siitä neliöjuuri, niin saadaan n. 8 cm. Onko tulipesän halkaisija siis noin 16 cm, vai menikö mulla laskut pieleen?
Pii kertaa halkaisija toiseen jaettuna neljällä kertaa pituus. Siis Sylinteri, jonka halkaisija 160mm ja pituus 400mm, tilavuudeksi tulee hiukan yli kahdeksan litraa.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Vastaa Viestiin