Leipä pieneen tilaan

hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ylhäisten leipä ja Hapankorppu taitavat olla konstailemattomina parhaat.
Hapankorppupakkaus on helppo pakata rinkkaan ja Ylhäisten leipä ei murene siellä yhtä helposti kuin näkkileipä.
Yleisimmin minulla on kuitenkin ollut Maukas - ruisnäkkileipää ja/tai hapankorppuja mukana - näkkärille olen aina rinkkaa pakatessa miettinyt , mistä löytäisi siihen hätään sille kevyen muovilaatikon mutta etukäteenhän sellainen pitäisi hommata...
Kaikenmailman seesam/riisi ym.näkkärit ja vastaavat ovat jääneet kokeiluna aina yhteen reissukertaan - ei niistä oikein ollut mihinkään - kummallista murenevaa paprua..

Talvella voi jo kotona tehdä valmiita makkara/juustoruisleipiä , jotka käärii eristykseen etteivät jäädy - vaihtoehtoisesti niitä voi tulen tai kaminan lämmössä sulatellakin.
Keskipäivätauolla talvella sulana pysynyt makkaraleipä keiton kanssa on herkullista.


Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Olen pakannut näkkärit monesti muoviseen piparilaatikkoon, mutta laatikko on suhteellisen iso, tai siis leivän määrän takia pitää valita iso laatikko.

Jos nyt oikein Vaasan sivuja katselin, niin ylhäisten leivässä on 60 kcal per slice, kun muissa on vähemmän. Onko tuo slice ulkomitoiltaan yhtenevä esim. koulunäkin kanssa?

Kiitos tähän saakka tulleista vinkeistä, tutkin asiaa. Keskustelu jatkukoon.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Äitin kotona tekemä savolainen ruisleipä on minulle se ainoa oikea. Tiivistä ja säilyvää. Mitat 22-26 cm pyöreä limppu, paksuus noin 6 cm, paino kilon kieppeillä. Riittää reiluksi viikoksi. Pakkautuu ongelmitta niin rinkkaan kuin ahkioonkin. Kostumiselta suojattava kuitenkin. Terävä puukko tarpeen leikatessa.

Toivottavasti saan niistä vielä pitkään nauttia, sillä leipoja on vasta himppa yli 70v...
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Metsän Omena
Viestit: 3040
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Metsän Omena kirjoitti:Hylkeenpyytäjien verileipä.
Palttu voidaan jauhaa murusiksi, tai paloitella, ja kuivattaa. Lisätään keitoksiin tai syödään sellaisenaan. -Jos kukot laskettaisiin leipiin kuuluviksi olisi vastaus selvä. Reissuun lähtiessä kukon kupeelta avataan pieni kansipala ja voi kätketään sinne uumeniin. Näin menetellen voi ei mene haaskioon vaikka sulaisikin.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Metsän Omena kirjoitti:
Metsän Omena kirjoitti:Hylkeenpyytäjien verileipä.
Palttu voidaan jauhaa murusiksi, tai paloitella, ja kuivattaa. Lisätään keitoksiin tai syödään sellaisenaan. -Jos kukot laskettaisiin leipiin kuuluviksi olisi vastaus selvä. Reissuun lähtiessä kukon kupeelta avataan pieni kansipala ja voi kätketään sinne uumeniin. Näin menetellen voi ei mene haaskioon vaikka sulaisikin.
Hemmetin hyvä resepti.

Veripalttua voinee helposti valmistaa itse, taitaa olla pakko kokeilla tätä.
Hippu
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Helmi 2009 17:15
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja Hippu »

Entä jos valmistaa itse vaikka kattilassa tai kuumalla kivellä. Ei tarvi ku jauhoja ja suolaa ja mitä nyt sekaan haluaa. On tuoretta ja menee tarpeet pieneen tilaan.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Jotenkin ei vaan osaa ajatella että kaikki leipä pitäisi saada mahdollisimman pieneen tilaan. Makuelämyksiä ja juhlahetkiäkin reissussa saa olla.
Tuntuu juhlalliselta välillä leikata tummasta ja makeasta ruislimpusta kunnon siivu ja laittaa reilusti siihen voita päälle.

Olen hahmotellut kevään reissulle (16 vrk) leipäpolitiikkaa seuraavasti:
Näkkileipää 500g
Hapankorppuja 370g
Ruisleipää 750g
Tummaa limppua 500g
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Jos nyt oikein Vaasan sivuja katselin, niin ylhäisten leivässä on 60 kcal per slice, kun muissa on vähemmän. Onko tuo slice ulkomitoiltaan yhtenevä esim. koulunäkin kanssa?
On isompi paketti joka suuntaan, painoa n. 1,5 kertaisesti ja ulkomittaakin on enemmän, joskaan ei taida olla ihan 1,5 kertaisesti.
Hippu kirjoitti:Entä jos valmistaa itse vaikka kattilassa tai kuumalla kivellä. Ei tarvi ku jauhoja ja suolaa ja mitä nyt sekaan haluaa. On tuoretta ja menee tarpeet pieneen tilaan.
Ns. tikkuleipää voi ainakin tehdä todella helposti, mutta se on syömäkelpoista ainoastaan lämpimänä, heti paistamisen jälkeen.

Mittailujen tuloksia parilla leivällä mitä kotoa löytyi;
100g maalahden limppua = n. 5 palaa, tilavuus noin 2,7dl ja energiaa siinä oli 270kcal. Wasa Solruta seesaminäkkäri, 100g = n. 7 palaa, tilavuus 3,3dl. Energiaa 440kcal (paras mitä löysin).

Äkkiseltään laskettuna dl maalahden limppua = 100kcal, kun seesaminäkkärillä (oli yllättävän hyvää, muuten) energiaa on 133,33... kcal/dl. Siemenet selvästikin nostavat energiatiheyttä.

Tilavuudet ovat noin-mittoja, laitoin vettä astian täpötäyteen, leivät ohueeseen pussiin ja leipäpussin veteen. Annoin veden painaa imat pois ja upotin haarukalla loputkin. Ylimääräinen vesi tuli yli reunan jonka jälkeen laitoin kupin vaa'alle ja punnitsin paljonko vettä kupista oli lähtenyt.

Maalahden limpun hyvä pakattavuus verrattuna tuohon kyseiseen näkkileipään pienentää todellista eroa. Pitänee jatkaa mittailuja kun ehtii ja kun noita muita näkkileipiä kotoa löytyy.
jukkis33
Viestit: 72
Liittynyt: 30 Huhti 2008 18:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jukkis33 »

Maalahden limppu on kyllä leiväksi erittäin hyvän makuista ja kalorien sekä säilyvyyden puolesta vaellukselle sopivaa. Olen parille viime reissulle ottanut yhden limpun mukaan.

Itse olen ruokien suhteen herkkusuu enkä niinkään grammari.
Yleensä ostan matkanvarrelta pussin tuoreita karjalanpiirakoita, jotka syön ensimmäisen kahden päivän aikana. Niitä on kiva lämmitellä kaminan keittolevyllä tai nuotiolla ritilällä. Normaalia ruisleipää ja sitten tuota limppua olen pitänyt myös matkassa.

Näkkileipää olen harkinnut, mutta en vielä ole siihen päätynyt. Talveksi voisi olla hyvä vaihtoehto, koska ei jäädy. Talvella olen tehnyt aina aamulla ruisleivän (voita, juustoa ja meetvurstia väliin) valmiiksi ja laittanut sen pussissa taskuun, jolloin se ei jäädy ja on valmis syötäväksi heti. Folion palasta pidän kanssa mukanan, jonka avulla leipiä voi lämmittää talvella eri lämpölähteiden päällä.

Täällä foorumilla joku kertoi pakkaavansa näkkileivät tyhjiin maitotölkkeihin, ovat kuulemma juuri sopivan kokoisia.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Näkkileipä ei ole yhtä ruokaisaa kuin kunnon ruislimppu. Sen menekki on siksi tilavuuteen nähden moninkertainen. Näkkäristäkin saa kuitenkin keittämällä nälkäänsä leipäkeittoa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Ursus kirjoitti:Näkkileipä ei ole yhtä ruokaisaa kuin kunnon ruislimppu. Sen menekki on siksi tilavuuteen nähden moninkertainen. Näkkäristäkin saa kuitenkin keittämällä nälkäänsä leipäkeittoa.
Tilavuudeltaan moninkertainen, mutta painoltaan kai samaa luokkaa? Jos syö puoli kiloa ruisleipää tai puoli kiloa näkkäriä, kyllä nlkä on yhtälailla lähtenyt. Ketjussa oli kai tarkoitus pohtia näiden kolmen muuttujan suhteita...
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Leivässä en tingi painon vuoksi.
Leipää ja voita pitää olla matkassa riittävästi.
Jos ei jaksa muutamaa kg ruokaa kantaa mukanaan on parempi viilata omasta kehonpainostaan kuin kantamuksestaan. Tätä minä pidän järkevimpänä grammojen viilauksena.
Näin jalkojen päälle kohdentuvaa painoa on järkevintä säädellä.
Kantamuksen painon vaikutusta on hyvä helpottaa siten, että tekee hartioille toppauksen ettei rinkan viilekkeet paina olkaa. 5mmn jäykkään huopaan päänmentävä reikä ja se takin alle. Leveät olkahihnan toppaukset kun vaikeuttavat rinkan selkäänotossa.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Glottis kirjoitti:...
Äkkiseltään laskettuna dl maalahden limppua = 100kcal, kun seesaminäkkärillä (oli yllättävän hyvää, muuten) energiaa on 133,33... kcal/dl. Siemenet selvästikin nostavat energiatiheyttä.

Tilavuudet ovat noin-mittoja, laitoin vettä astian täpötäyteen, leivät ohueeseen pussiin ja leipäpussin veteen. Annoin veden painaa imat pois ja upotin haarukalla loputkin. Ylimääräinen vesi tuli yli reunan jonka jälkeen laitoin kupin vaa'alle ja punnitsin paljonko vettä kupista oli lähtenyt.

Maalahden limpun hyvä pakattavuus verrattuna tuohon kyseiseen näkkileipään pienentää todellista eroa. Pitänee jatkaa mittailuja kun ehtii ja kun noita muita näkkileipiä kotoa löytyy.
Vertailuksi esimerkiksi myslin tai muromyslin energiatiheys:

1 desilitra painaa 45-55 grammaa, maitojauheen kanssa hieman enemmän. Energiaa desilitrassa on pähkinöiden määrästä riippuen 180-220 kcal. Pakkautuvuus on erittäin hyvä.

Paljonko tässä aloittajan tapauksessa on tilaa leivälle? Jos tilaa on vähän, niin säädöllä saatu hyötykin on pieni.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Ursus kirjoitti: Näkkäristäkin saa kuitenkin keittämällä nälkäänsä leipäkeittoa.
Murennettu näkkäri sopii hyvin myös muiden ruokien suurukseksi. Tosin tuohon käy myös pehmeämpi ruisleipä.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Glottis kirjoitti: Äkkiseltään laskettuna dl maalahden limppua = 100kcal, kun seesaminäkkärillä (oli yllättävän hyvää, muuten) energiaa on 133,33... kcal/dl. Siemenet selvästikin nostavat energiatiheyttä.
Hapankorpulle lukema on 120kcal/dl ja 100 g oli noin 9 palaa. Tosin en tiedä kuinka luotettavia paketin kyljessä olevat energialukemat ovat, sillä leivän määräänkään ei voinut luottaa: 370g paketissa oli 396g leipää.

Huomattavaa tuossa on, että palojen pinta-ala maalahden limppuun verrattuna on iso (5 vs 9 palaa, ja hapankorppupalat isompia), joten hapankorpuilla saa kannettua voitakin kurkkuunsa enemmän ilman että voin syöminen alkaa käydä työstä.
Vastaa Viestiin