Leipä pieneen tilaan

Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Leipä pieneen tilaan

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Jatketaanpa tätä pakkauskokoasiaa.

Mikähän taloudellisinta leipää kcal/cm3/g mielessä? Näkkärissä on paljon ilmaa ja se vie paljon tilaa rinkasta, jos miettii vaikka viikon reissua ja 4-5 palaa per päivä (vai paljonko syötte). Kuivattu ruisleipä on hyvää, mutta muodoltaan pyöreää ja reikäkin keskellä. Ja vaikka sen rapsii palasiksi, niin se on hankalaa pakata, mureneekin helposti.

Entä jos kuivaa itse sopiviksi paloiksi laitettua ruisleipää? Säilyykö se, muuttuuko maku?

Ja mikähän leipä olisi mahdollisimman energiapitoista suhteessa kokoon ja painoon? Eli mahdollisimman tiivistä ja kevyttä?

Tämmöisiä ongelmia tällä kertaa...


Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Ruisleipää voi kuivata itse ja maku on erinomainen!

Kannattaa leikata ohuiksi, että on helpompi syödä.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Uskoisin, en tiedä, että leipä ei ole erityisen hyvää ravintoa pientä pakkaustilavuutta hakiessa. Kuivattu leipähän on kevyttä, josta seuraa alhainen kcal/dm3 -suhde.

Entä jos jättäisit leivän pois?
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

K-nen kirjoitti: Entä jos jättäisit leivän pois?
No tätäkin funtsin. Mutta kun mukana on kuitenkin kcal-tehokasta sulatejuustoa, tavallista juustoa ja metwurstia. Koko setti pitäis korvata jollain muulla.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Hylkeenpyytäjien verileipä.
Vinski
Viestit: 269
Liittynyt: 07 Helmi 2006 00:59

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Ruisvuokaleipiä on kaupallisestikin aika tiiviitä ja vielä jos itse leipoo...
Avatar
sau~n
Viestit: 249
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:22

Viesti Kirjoittaja sau~n »

Tuli mieleen täysjyväleipäpalat, esimerkiksi Fazerin Real. Energiapitoisuudesta en tiedä, mutta tuo on ainakin tiivistä tavaraa. Kuivatessa nuo voisi pienellä kikkailulla saada pysymään muodossaan. Itse haluaisin leikellä viipaleet ohuemmiksi kuivaamista varten, mutta siinä voi olla terävänkin veitten kanssa tekemistä.

Tiivistetyin vaihtoehto lienee jauhot, joista voisi leipoa reissussa rieskaa?

Miten lie hyviä nuo ruis-snacksit?
jaakko33
Viestit: 532
Liittynyt: 06 Helmi 2009 15:07

Viesti Kirjoittaja jaakko33 »

Kuivatun leivän voisi jauhaa jauhoiksi ja pakata jauhot muovipulloon?
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Tilavuutta huomioimaton pikavertailu antoi tollasia tuloksia:

-linkosuon Varrasleipä (=kuivattua ruisleipää): 274 kcal / 100g
-Ylhäisten Leipä: 290 kcal / 100g
-Hapankorppu: 338 kcal / 100g
-Wasa Husman ruisnäkkäri 354 kcal / 100g
-Vaasan Pieni Pyöreä, seesami vehnänäkkileipä 382 kcal / 100g

Tosta voisi vetäistä johtopäätöksen että leivän "tiiviyden" perusteella ei voi vetäistä hyvää arvausta kaloripitoisuudesta, Husman ja Pieni Pyöreä seesami ovat kummatkin aika ilmavaa tavaraa esim. Ylhäistenleipään tai Varrasleipään verrattuna.
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

Maalahden limppu

http://www.maalahdenlimppu.fi/index.php?pid=4&lg=fi

1120 kJ/100g, tilavuutta en ole mitannut, mutta tiivistä tavaraa se tuntuu olevan.
Hyvän makuista, mutten suosittele kuivaamista maun muuttumisen vuoksi. Säilyy erityisen hyvin ja jos pitää tuoreen makuisesta leivästä, niin kannattaa jakaa se pakattaessa sopiviin eriin.

Pieni varoitus; siihen saattaa tulla himo :wink:

Nuo saaristolaisleivät voisivat myös olla vaihtoehto, kuten Metsän omenan viestistä voisi päätellä.

Aikoinaan luovuimme noista korpuista ja näkkäreistä, koska ne veivät moninkertaisen tilan tuohon limppuun verrattuna, lisäksi murenivat melkoisesti reissun edistyessä.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Itsellä on aina viikon reussuun pitkopullan muotoon leivottu ruisleipä. Muuten puurojauhot taitavat olla tehokkainta painon ja energian suhteen. Vähennä siis leivän syöntiä ja lisää puuron syöntiä.
Maalahden limppuun tulee varmasti himo. Se on todella hyvin ja pitkään säilyvää.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Uunituoreen ranskanleivän kun kunnolla puristelee kasaan, niin ei siitä juuri fingerporia suurempaa klönttiä jää!
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

rance kirjoitti:Maalahden limppu

http://www.maalahdenlimppu.fi/index.php?pid=4&lg=fi

1120 kJ/100g,
...eli noihin mun ilmoittamiin lukuihin vertailukelpoisena yksikkönä 270kcal. Luokkaa varrasleivän energiapitoisuus per painoyksikkö (mutta tätä voisi toki nostaa kuivaamalla). Muoto tuolla limpulla on kieltämättä näppärä retkeilykäyttöön.

Taidan piruuttani mitata tilavuutta noilla kahdella, alkoi kiinnostamaan itseäkin.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Glottiksen energiapitoisuus vertailussa ainakin seesaminäkkärin energiapitoisuutta nostavat seesamin siemenet. Siemenissä ja pähkinöissä on paljon enemmän rasvaa kuin jauhoissa, joten energiatiheyskin on parempi.

Siivuina kuivattu veripalttu voisi olla aika korkealla kcal/cm3/g-mittarilla, mutta itse en erityisesti pidä mausta. Veikkaisin, että valmiiksi kaupasta saatavista leivitä hapankorppu on aika korkealla tuolla kcal/cm3/g-mittarilla, ehkä parasta mitä itse kuivaamatta saa.

Mutta keskimäärin leipä on energiatiheydeltään heikkoa evästä ja kuitua voi saada muustakin, joten jos haluaa tosissaan optimoida, niin leipä ehdottomasti pois. Erilaiset itse tehdyt pähinätahnat ovat ravintoarvotiheydeltään varmaan aika korkealla ja suhteellisen vähän prosessoitu vaihtoehto. Ylimääräistä rasvaakaan ei niiden kanssa varmaan tarvitsisi, mutta ehkä jotain hiilihydraatti- ja kuitupistoista... vaikkapa puuroa.

Vaihtoehtona tuli mieleen myös tortillat. Nehän on tavallaan leipää ja aika tiivistä kamaa. Santa Marian maissitortilloissa on 310kcal/100g ja ne on todella tiiviitä. Kuivaamalla energiatiheys vähän paranisi, mutta pakkautuvuus heikkenee, eikä tilan tarvekaan varmaan paljoa vähene. Jos polttoainetta ja aikaa on, niin leipä kannattaa varmaan tehdä vasta reissun päällä, koska kuivien jauhojen kcal/cm3/g on paljon parempi kuin minkään leivän.
tekstiiliurheilija
Viestit: 957
Liittynyt: 14 Elo 2007 14:12
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja tekstiiliurheilija »

Datrex selviytymiskeksi: www.solutionfoods.fi
Tyyli ennen kaikkea!
Vastaa Viestiin