Saha

diver
Viestit: 2350
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Ja siitä se isompi malli.


Aaro
Viestit: 2416
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Onko kenelläkään kokemusta pelkän kaarisahan terän käytöstä justeerin tyyliin kahteen henkeen. Kädensijaa voisi saada esim 5-6 mm kierretangon pätkistä, jotka parilla mutterilla kiinnittäisi paikoilleen vaikka tarpeen tullen.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

^ Kuvittelisin, että terän jännitystä on vaikea pitää niin tasaisena, ettei ala hirttämään. Myös sahaksen alkuun saaminen voi olla haastavaa. Ainakin vaatii harjoittelua.

Sahan poka kulkee repussa keveämmin kuin retkikaveri. :D
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Retkisaha

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Kaupasta en löytänyt mieluisaa, tein itse.
Kaupasta n60cm terä ja alumiiniprofiili. Popniittailin sahan kaaren. Pelittää, on normin kaarisaha mallinen. Terän saa paikalleen kun painaa kaarta hieman kasaan.
Koekäytössä pelannut hyvin.
Tein tuonne blogiini esittelyn kuvineen.
Kaari painaa 237g terän kanssakin paino jää alle 300g.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Aaro
Viestit: 2416
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Retkisaha

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Mustola kirjoitti:Kaupasta en löytänyt mieluisaa, tein itse.
Kaupasta n60cm terä ja alumiiniprofiili. Popniittailin sahan kaaren. Pelittää, on normin kaarisaha mallinen. Terän saa paikalleen kun painaa kaarta hieman kasaan.
Koekäytössä pelannut hyvin.
Tein tuonne blogiini esittelyn kuvineen.
Kaari painaa 237g terän kanssakin paino jää alle 300g.
Miten ne vinot osat lukittuu oikeaan kulmaan siihen selkäputkeen?
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Retkisaha

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Aaro kirjoitti:
Mustola kirjoitti:Kaupasta en löytänyt mieluisaa, tein itse.
Kaupasta n60cm terä ja alumiiniprofiili. Popniittailin sahan kaaren. Pelittää, on normin kaarisaha mallinen. Terän saa paikalleen kun painaa kaarta hieman kasaan.
Koekäytössä pelannut hyvin.
Tein tuonne blogiini esittelyn kuvineen.
Kaari painaa 237g terän kanssakin paino jää alle 300g.
Miten ne vinot osat lukittuu oikeaan kulmaan siihen selkäputkeen?
Niitä vinossa olevat päitä ei varsinaisesti tarvitse lukita. Kun jännittää terän paikoilleen ne päät lukittuu oikeaan asentoon(eivät lenua) Jäykistääkseni rakennetta panin päihin 2 putkea rinnakkain. Vinojen putkien päät on leikattu sellaiseen kulmaan, että ne vastaavat koko matkaltaan tuohon selkäkappaleeseen. Varmaan jossain vaiheessa alumiini alkaa kulumaan ja tulee klappia. Sitten vaan väliin jotain kiilaa kiristykseksi. Ei tuolla savottahommiin kannata ryhtyä, mutta tuli- ja leiripuut katkoo kyllä nätisti.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Aaro
Viestit: 2416
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Ymmärsin. Siinä vaakakuvassa vinot osat kierretään selkärangan toisellle puolelle. Hyvä keksintö.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Aaro kirjoitti:Ymmärsin. Siinä vaakakuvassa vinot osat kierretään selkärangan toisellle puolelle. Hyvä keksintö.
Mielellään ottaisin kunnian, mutta tosiasiassa joskus vuosia sitten näin yhdellä rajamiehellä tommosen virityksen.. :idea:
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Sen verran jatkan tätä sahakeskustelua kun taas talvi reissujen aika painaa päälle..
Itse olen talvella ahkion kiskoja.
Siinä ei paljoa paina jos pikkasen varautuu..
Olen aina noitunut kämppien surkean tylsiä sahan teriä.
Satavarmasti mun ahkoin pohjalla jesarilla kiinnitettynä on sekä 36 ja 32 tuuman sahanterät.. Pieni vaiva laittaa kunnon terä kun alkaa hinkkaan polttopuita..
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Aaro
Viestit: 2416
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Mustola kirjoitti:Sen verran jatkan tätä sahakeskustelua kun taas talvi reissujen aika painaa päälle..
Itse olen talvella ahkion kiskoja.
Siinä ei paljoa paina jos pikkasen varautuu..
Olen aina noitunut kämppien surkean tylsiä sahan teriä.
Satavarmasti mun ahkoin pohjalla jesarilla kiinnitettynä on sekä 36 ja 32 tuuman sahanterät.. Pieni vaiva laittaa kunnon terä kun alkaa hinkkaan polttopuita..
Jakamalla saa usein paljon aikaan ja jää seuraavienkin iloksi. Itse olen käyttänyt kolme vuotta täällä mökillä samaa kaarisahan terää ja jakanut sitä useasti, kaataessa erityisesti voimakkaalle haritukselle. Mutta siinä kävi lopulta niin että osa hampaista tuli aika lerpuja ja alkoivat vääntyä jatkuvasti melkein poikittain ja jotkut katkesivat. Piti vaihtaa pahan päivän varalle varattu uusi terä.
Vastaa Viestiin