Saha

hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Putkirinkan yläkaari sahankaarena on kuitenkin aika heppoinen.Pätkiihän sillä pikkupuita/oksia.
Kanadansahan teräketjuun verrattuna ym. retkisaha ei ainakaan voimaa eikä erikoista taitoakaan vaadi!


Meanteinen
Viestit: 192
Liittynyt: 27 Tammi 2006 22:47

Viesti Kirjoittaja Meanteinen »

Minä ole käyttänyt retkisahana perinteistä kaarisahaa jollaisella tehdään puita monella käpälläkin. Sellainen ei ole painava eikä kallis. Se kulkee repun sivussa hyvin. Sahan koon voi valita tarpeen mukaan.
Perkunas
Viestit: 167
Liittynyt: 01 Heinä 2008 03:24

Viesti Kirjoittaja Perkunas »

en o minäkään mitään "oikeita "sahoja kanniskellu,tällasta taittuvaa Bahco Laplander:ia vaan,hyvin on palvellut,ja pitää teränsä hyvin.oon tehny laavuun osia tuolla,pilkkonu nuotiopuita jne,mitään isompia en.vielä :wink:

Kuva
Engelbert
Viestit: 452
Liittynyt: 23 Touko 2006 07:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Engelbert »

:shock: ... Eikö kynsisakset ajaisi saman asian?
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Engelbert kirjoitti::shock: ... Eikö kynsisakset ajaisi saman asian?
Arvostelu/nälvintämoodi meneillään?
Engelbert
Viestit: 452
Liittynyt: 23 Touko 2006 07:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Engelbert »

Lunkentus kirjoitti:
Engelbert kirjoitti::shock: ... Eikö kynsisakset ajaisi saman asian?
Arvostelu/nälvintämoodi meneillään?
Anteeksi mielenpahoitus. Kun näkee näitä miniatyyrikokoon pakattuja työkaluja ei malta olla joka kerta epäilemättä moisten vempeleiden tarpeellisuutta.
Ursus
Viestit: 9583
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Se on kuule tuo saha luonnossa isompi. Tietokoneella iso voi näyttää pieneltä ja päinvastoin ;)
Minulla oli vastaavanlainen saha,ennenkuin pojat saivat katkaistua sen terän. Oksasahan nimellä sitä myytiin ja taisi olla Fiskars. Ihan kelpo peli ranteen vahvuisten oksien/puiden katkomiseen. Nykyisin kannan kylläkin mukana (siis metsässä) maasepän tekemää retkikirvestä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Perkunas
Viestit: 167
Liittynyt: 01 Heinä 2008 03:24

Viesti Kirjoittaja Perkunas »

Ursus kirjoitti:Se on kuule tuo saha luonnossa isompi. Tietokoneella iso voi näyttää pieneltä ja päinvastoin ;)
Minulla oli vastaavanlainen saha,ennenkuin pojat saivat katkaistua sen terän. Oksasahan nimellä sitä myytiin ja taisi olla Fiskars. Ihan kelpo peli ranteen vahvuisten oksien/puiden katkomiseen. Nykyisin kannan kylläkin mukana (siis metsässä) maasepän tekemää retkikirvestä.
kyllä vaan,fiskars / gerber merkin alla myydään vastaavan mittasia vehkeitä.

noi "lainatut" kuvat tosiana huijaa aina,kun niissä ei ole mitään vertailupohjaa useinkaan.ei tuo kuiteka mikää pikku linkkarin kokoinen ole ;).mutta oottaas hetken,räpsäsen muutaman kuvan.

ehkä tämä auttaa tuon koon määrittelyssä hieman.

Kuva
Viimeksi muokannut Perkunas, 19 Joulu 2008 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perkunas
Viestit: 167
Liittynyt: 01 Heinä 2008 03:24

Viesti Kirjoittaja Perkunas »

Engelbert kirjoitti:
Lunkentus kirjoitti:
Engelbert kirjoitti::shock: ... Eikö kynsisakset ajaisi saman asian?
Arvostelu/nälvintämoodi meneillään?
Anteeksi mielenpahoitus. Kun näkee näitä miniatyyrikokoon pakattuja työkaluja ei malta olla joka kerta epäilemättä moisten vempeleiden tarpeellisuutta.
äh,ei mua ainakaan haittaa,ainahan saa rakentavassa mielessä arvioida ja arvostella kunhan ei ihan ilman pohjaa suutaan soita :D
Engelbert
Viestit: 452
Liittynyt: 23 Touko 2006 07:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Engelbert »

Kylläpäs nettikuva osaa tosiaan imelästi valehdella! Nyt kun on näkyvillä tuo itsellekin tuttu fiskarsin kirves, niin Perkunasin sahaviritys saa oikeat mitat. Käänteisesti voisi ajatella sillä tapaa, että nettiin laitettavien kalakuvien viereen ei kannata yleensä laittaa mitään millä katselija saa mittakaavasta kiinni.
Kerojärvi
Viestit: 74
Liittynyt: 31 Heinä 2008 11:13
Paikkakunta: Kuusamo

saha

Viesti Kirjoittaja Kerojärvi »

Itsellänikin on trail blazer .Jo toinen kehitysversio . Suojaamattomat
terän tyviosat kuluttivat alumiiniset kahvaosat takuuajan puitteissa
ja ahkerassa käytössä pahoin. Uusissa terissä on tyvisuojat. Ei siis
kuluta kahvoja ainakaan niin voimakkaasti.Olen pitänyt sahasta.
Tehokas vehje . Ostin itselle juuri sen takia että saa isommankin
puun pötkölleen.Olen tehnyt rinkan ulkopuolelle kiinnitettävän
kotelon.Itse naureskelin noille taittosahoille,kunnes kaveri lahjoitti
sellaisen halpis version bauttia rallaa 5 ekeä.YLLÄTYIN. Nyt se on
aina matkassa. Trail blazeriin saa myös luuterän. Trail blazerin kokoa
minen alussa mietitytti ,mutta nyt menee hyvin ilman kertaamisia.
Tosin blazereissa sälät menee kahvaputken sisään ,mikä on vaellushommissa hyvä,mutta ei metsästystouhuissa.Nimittäin sälät
kilisee liikkuessa harmittavasti . itse äänieristin osat toisistaan.
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Pokasahan ohje

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Savusilmät tietysti näppärästi nikkaroi oman sahan näiden ohjeiden mukaan.

http://koti.netplaza.fi/~hw1/saha.htm
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Perkunas kirjoitti:en o minäkään mitään "oikeita "sahoja kanniskellu,tällasta taittuvaa Bahco Laplander:ia vaan,hyvin on palvellut,ja pitää teränsä hyvin.oon tehny laavuun osia tuolla,pilkkonu nuotiopuita jne,mitään isompia en.vielä :wink:
Kuva
Täytyy heti huomenna katsoa saako omaan Halti Andiini kiinnitettyä kaarisahan terän yläkaareen. Ketjussa oli maininta, että voi olla mahdollista ja tätä en olekaan muistanut. Pikavilkaisulla se on mahdollista sillä kaaressa on molemmin puolin pultti-/mutteri -kiinnitys. Olikohan niin, että Savotan putkirinkassa tuo ainakin onnistuu ja siinä on pikalukitukset. Vaihdoin eilen kaarisahaan työkaluvaraston nurkasta löytämäni Sandvikin 36" terän (mk 20,50) ja johan puree iloisesti. Jos rinkan yläkaareen onnistuu sama niin Sandvik siihen pääleirissä ja silloin jää myös erittäin toimiva linkin saha kotiin. Mulla siis sama, mutta Sandvik nimellä. Vastaavia, mutta toimimattomia olen myös testannut, tämä on tosiaan kelpo peli. EDIT Retkisaha ketjussa näistä on enemmän jorinaa. Tuli vielä mieleen, että mulla on yksi n. puoli metriä pitkä kaarisaha joka oli kertaalleen reissussa, mutta ei sillä iskemättömällä, mikä lie terällä tehnyt yhtään mitään. (Oli näemmä made in Taiwan).
varsijousi
Viestit: 1210
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Jos tarvitsee todella järeää sahaa (vaikkapa talvella), niin oikean kaarisahan terän päihin reilut lenkit ja saha teipillä kiinni toisen suksen yläpintaan reissulle lähtiessä. Kun tarve tulee, niin sitten kaari tehdään ranteen paksuisesta petäjästä ja sahalla kaatuu vaikka paksu kelopuu.

Ketjusaha ajaa melkein saman asian (=moottorisahan ketjua muistuttava ketju, jonka molemmissa päissä on kahvat), sillä pärjää melkein missä vain puun kaadossa/pätkimisessä. Nuo "valmiit sahat" kelvannevat kevyempiin tarpeisiin...
varsijousi
Viestit: 1210
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Niin ja sitten on vaikkapa Fiskarsin pikkusaha, jonka saa kahvansa sisään, Yllättävän tehokas moniin tarpeisiin...
Vastaa Viestiin