Arktinen vuosi 2011

Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Talvella ei ole tarpeeksi jäätä ja kesällä ei ole tarpeeksi avovettä...


Niin. Näitä asioita olen miettinyt ja olisi hienoa kuulla vaellusnetin väen mielipiteitä, miten tekisitte reissun Pohjoisnavalle, jos teillä olisi sellainen mieliteko. Onko joku siis salannut jonkun merkittävän avaintekijän, jonka avulla olosuhteista pääsisi eroon?


Eeke
Viestit: 138
Liittynyt: 24 Heinä 2006 10:52
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Eeke »

Onko nuo Pohjoisnavan retkikunnat sen vuoksi helmikuun lopusta- maaliskuun alusta alkaen, että kelit ovat liian kylmät keskitalvella ja valoisa aika niin lyhyt, vai kehittyvätkö jäät jonnekin huhtikuun alkuun asti paremmiksi? Luisto tietenkin paranee vähän, kun kelit lämpenee.
Pari vuotta sitten kun se suomailaisryhmä hiihteli nopeasti Grönlannin yli, heillä oli suhteellisen kevyet varusteet. Tuleeko riskejä liikaa jos lähtee kevyehköillä varusteilla vetämään ennätystahtia. Reissu Petellä lienee kokemusperäistä tietoa, miten 90 kiloisen ja 130 kiloisen ahkion vetovastukset poikkeavat toisistaan.
Jotenkin tuntuu siltä, että Pohjoisnavan saavutettavuus on vaikeutunut viimeisen viiden vuoden aikana eikä siihen liene mitään poppakonstia, jota kukaan ei olisi huomannut. Hattua nostan niille, jotka omaavat kylliksi kanttia siihen satsaukseen, jota yritys vaatii.

Jos olisin kyllin seikkailuhenkinen, niin lähtisin yrittämään 2-3 hengen porukalla, jonka kaikki jäsenet ovat kovakuntoisia - etenkin henkisesti. Luultavasti yrittäisin selvitä pienemmällä varustemäärällä, kuin LJK-kilta, jolloin etenemisnopeus olisi parempi =>ruokaa vähemmän. Tästähän seuraisi se, että epäonnistumisen riski olisi suurempi jos kelit estää etenemisen, mutta rasitusvammojen riski olisi pienempi kun ahkio painaisi 20-?? kg vähemmän ja pienemmällä porukalla lienee pienempi mahdollisuus tapaturmiin.

Mutta oma asiantuntemukseni EI riitä arvioimaan mikä on realistista, kokemusta ei nimittäin ole pitkistä Arktisista reissuita.

Onko Petet lähdössä Navalle?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Eeke kirjoitti:Onko nuo Pohjoisnavan retkikunnat sen vuoksi helmikuun lopusta- maaliskuun alusta alkaen, että kelit ovat liian kylmät keskitalvella ja valoisa aika niin lyhyt, vai kehittyvätkö jäät jonnekin huhtikuun alkuun asti paremmiksi?
- -
Luultavasti valon ja lämpimämpien kelien takia. Tänä vuonnahan kaikki kevätkauden tiimti, joutuivat luopumaan yrityksestä jo ennen lähtöä jäälle kun huonto lentosäät estivät pääsyn aloituspisteeseen riittävän ajoissa. Pois kun tullaan yleensä venäläisellä kopterilla Barneo-jääaseman kautta ja se lopettaa toimintansa huhtikuun loppupuolella. Vähän lisää pelivaraa saa lennättämällä itsensä navalta takaisin Kanadaan, mutta se maksaa käsittääkseni kuusinumeroisia summia ja lisää vain muutaman päivän - ehkä enemmän jos olisi tuttu pilotti, joka luottaisi siihen, että tiimi löytää hyvän jäälautan kiitoradaksi sulavissakin jäissä?

Talvella (lähes koko aika näkemättä aurinkoa) pohjoisnavalle ovat hiihtäneet (tukematta ja ilman ulkopuolista apua) Börge Ousland ja Mike Horn talvella 2006. Weber ja Malakhov lähtivät 1994 meno-paluumatkalleen (unsupported, unassisted) helmikuussa, joka on aika talvista. Samoin Venäjältä Kanadaan 2000 (unsupported, unassisted) ylittäneet Gjeldnes ja Larsen lähtivät liikkeelle helmikuussa. Ja onhan niitä muitakin retkikuntia helmikuussa aloittanut, mutta talvi on tuolla armotonta aikaa. Vielä karumpaa se on Etelä-Mantereella...

Kevyillä varusteilla liikkeellä ovat useimmiten nopeusennätysten tekijät, mm. kolmesti soolonopeusennätystä Pohjoisnavalle yrittänty Ben Saunders. Ben ei vaan muistaakseni julkaissut ahkionsa painoa esim. viime yritykselleen. Kevyt se on varmasti ollut Killan ahkioihin verrattuna, koska Kilta pelasi varman päälle. Benillä oli mm. ainoana toppavaatteenaan keinokuitutoppaliivi ja toissa vuonna bensaa oli niin vähän, että toisen bensakannun rikkoutuminen ahkiossa ahtojäissä keskeytti matkan. Sitä edeltävänä vuonna hajosi side, eikä varakappaleita tietysti ollut. Mutta mies jaksaa yrittää ja löytää sponsoreitakin jostain... Myöhemmin tänä vuonna on luvassa eeppinen reissu, jos rahoitus järjestyy...

Vanhan napaketun Richard Weberin mukaan olosuhteet Pohjoisnavan saavuttamiseksi ovat helpottuneet ilmaston muutoksen myötä kun taas suurin osa (ensikertaa) navalle suuntaavista retkikunnista valittelee haastavia olosuhteita. Paha sanoa kumpi pitää paikkansa kun ei ole mitään kokemusta. Luiston paraneminen lienee merkittävä tekijä ja lienee myös osasyy siihen, miksi Weber suosii rinkan ja kahden pienen ahkion yhdistelmää: vähemmän painavaa vedettävää olosuhteissa, joissa lumi tuntuu kertomusten mukaan hiekalta...
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Ei Petet ole lähdössä navalle, ainakaan monikossa.
Kallistun näkemyksessäni Korpijaakon juttuun, että olosuhteet ovat tosiaan helpottuneet viimeisten vuosien aikana.
Ahtojäitä siellä on on aina ollut, enkä usko että ne röykkiöt olisivat jotenkin merkittävästi kasvaneet. Sama kai se on jos edessä on 8 tai 15 metrinen jääkasa.
Nämä "normaalit retkeläiset, jotka lähtevät liikkeelle maaliskuun alussa nojaavat nähdäkseni valoon. Silloin se kertoo myös jotain useimmista retkikunnista. kaikki pimeällä tehdyt reissut ovat olleet melkoisten konkareiden tekemiä ja se on tuonut tarvittavaa lisähaastetta reissuun.
Näin päättelemällä valoisan ajan napareissu olisi meille tottuneille suomalaisille metsissä kulkijoille hyvinkin mahdollinen ja ehkä jopa nautittava reissu.
Kova pakkanen (40-50 astetta) on oltava kestettävissä ja uskoisin, että uimiseen avovesi rännien läpi tottuu melko nopeasti. Nythän se kuulostaa tässä näppiksellä ihan hullulta touhulta.

Melko iso osa noista pohjoisnavalle lähtijöistä on ollut kokeilijoita ja seikkailijoita, joita näkee niin Huippuvuorilla, kuin Grönlannissakin. Ne väittävät, että usvaisella kelillä ei voi liikkua ja kova myrsky alkaa 10 m/s jälkeen.

Ehdottoman kiinnostavaa olisi lähteä kokeilemaan kuinka noissa olosuhteissa pärjää. :D
ikuri
Viestit: 77
Liittynyt: 08 Syys 2006 17:59

Viesti Kirjoittaja ikuri »

Eihän se tietenkään ole sama asia näin mentaalisesti mutta... Olen miettinyt että mitenkähän näin köyhän miehen ratkaisuna jos hiihtäisi pohjoisnavalta Kanadaan? Näitä last degree retkikntia kuitenkin järjestetään useita talvessa, kun ne haetaan kuitenkin navalta pois kopterilla borneoon niin menis sillä kyydillä navalle ja hiihtäis sitten sieltä maalle. Ymmärtääkseni reissun kallein kohta on kuitenkin navalta hakeminen? Jäätikkökin pakkaa liikkumaan pohjoisnavalta Kanadaan päin mikä osaltaan helpottaisi matkantekoa...
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

:D Hieno, että Ikurissa syntyy tuollaisia ajatuksia. (Ihan tässä lähellä)
Varmasti jotain tuon suuntaista on jo tehty, mutta en ole kyllä kuullut.
En tiedä koska borneo yleensä perustetaan vuosittain. Siis maalis- vai huhtikuussa. Mutta jos Gjeldnes oli valmis yrittämään navalle kesäkuussa, niin miksi ei myös sieltä pois.
hieman nyrjähtäneeltä tietysti vaikuttaa mennä ensiksi "maaliin" ja lähteä sieltä perinteiseen aloituspisteeseen. :) Mutta sama kai se on.
Pari tyyppiä tuli navaltapäin juuri näin kesä helteillä Grönlannin pohjoiskärkeen tässä pari vuotta sitten. Niiden tarkoitus oli hiihtää siitä vielä Grönlannin eteläkärkeen, mutta matka tyssäsi sinne johonkin pehmeisiin lumiin.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

ikuri kirjoitti:Eihän se tietenkään ole sama asia näin mentaalisesti mutta... Olen miettinyt että mitenkähän näin köyhän miehen ratkaisuna jos hiihtäisi pohjoisnavalta Kanadaan? Näitä last degree retkikntia kuitenkin järjestetään useita talvessa, kun ne haetaan kuitenkin navalta pois kopterilla borneoon niin menis sillä kyydillä navalle ja hiihtäis sitten sieltä maalle. Ymmärtääkseni reissun kallein kohta on kuitenkin navalta hakeminen? Jäätikkökin pakkaa liikkumaan pohjoisnavalta Kanadaan päin mikä osaltaan helpottaisi matkantekoa...
Tällä "kaudella" taisi olla peräti kaksi eri porukkaa, jotka hiihtivät navalta etelään. Toinen kai pyrki suoraan Kanadaan ja toinen Grönlantiin (osana tätä projektia, mutta joutui muuttamaan suunnitelmiaan avoveden ja ajelehtimisen takia ja päätyi Kanadaan.

En tiedä vaan onko tuo olennaisesti halvempaa? "Normireissulla" rahti menee lentäen Resolute Bayhin, josta Twin Otterilla jään reunalle ja lopuksi navalta kopterilla Barneoon ja sieltä lentäen Huippuvuorille. Nyt rahti menisi Huippuvuorten kautta lentokoneella Barneolle, sieltä kopterilla navalle ja Kanadan päässä tulisi Twin Otter hakemaan pois rannikolta ja sitten lennot Resolutesta kotiin... Rahtien painot vaikuttaa ja se, jos lennot voi yhdistää muiden retkikuntien yksisuuntaisiin kuljetuksiin (onnistuu ainakin Barneolta navalle, se viimeisen asteen (tai parin) hiihtoreissu kustantaa kuulemma 25000eur per nokka, josta logistiikka muodostanee ison osan).
mazcu
Viestit: 321
Liittynyt: 01 Helmi 2007 12:15

Viesti Kirjoittaja mazcu »

Korpijaakko kirjoitti:Kitegreenland2011 ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Ilmeisesti retkikunnan yllätti poikkeuksellisen kylmä säärintama ja alle -40 asteen pakkaset. Tuntuu kyllä erikoiselta, etteivät missään vaiheessa mitanneet pakkasta! Ja luulisi, että päivityksetkin olisi voinut kirjoittaa vaikka makuupussin uumenissa... Mutta kertovat itsekin, että rutiinia puuttui ja varusteet olivat puutteelliset yllättäviin olosuhteisiin. Loppuraporttia.
We were discussing the possibility of turning back, skiing back, spending 10 days of skiing and what little kiting we could do, to get back to Ilulissat, after Marc had sent in a severe weather warning with temps at least -45C. Then I discovered that the tips of my fingers were turning black, and when – prompted by the boys – I took off my boots and socks I noticed most of my toes were black as well. At that point, there was only one option for us, which was to get extracted as soon as possible and get me to hospital.


Lopputulema oli se, että kopterilla pois: 10 paleltunutta varvasta ja 6 paleltunutta sormea, joista yksi sormenpää todennäköisesti täysin menetetty.

Luulen, että on parempi, etten mutisi tähän asiaan sen enempää kun en ole itse koskaan kokenut tuollaisia pakkasia.


Homma uusiksi keväällä 2013. Ainakaan yrityksen puutteesta ei voi moittia..............
https://www.facebook.com/pages/Bert-and ... 55?sk=info
Vastaa Viestiin