Pyöräilytarvikkeista

Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Kyllä minullakin on mennyt kymmenkunta viikon reissua ilman puhjennutta rengasta.

Yleisin rengasrikkojen määrä lienee yksi per reissu. Jos useampia, niin yleensä osasyynä jo alunperin kulunut ulkokumi, tai sille ulkokumille sattunut tapaturma (esmes naulanreikä tms, jota ei saa paikatuksi kunnolla aiheuttaa sisärenkaan puhkeamisen suht tihein välein.) Kaksi sisäkumia ilman paikkarasiaa on tällaisessa paikassa aivan liian vähän. Jostain syystä tällaiset tapahtuu aina lauantaina kauppojen sulkeuduttua, mahdollisimman kaukana.

Renkaan voi paikata joko paikallaan tai vaihtaa sisärenkaan. Itse valitsen yleensä menetelmän sen mukaan millaiset on olot. Paikkaan yleensä renkaan, jos reikä löytyy helposti (= rengas tyhjeni nopeasti) ja olot hyvät. Takapyörää en yleensä irroita (vaatii pultit auki, jarruvaijerin ja vaihteiden irroituksen), eturenkaan sen sijaan kyllä (ei tarvi kuin kuusiokolon.)
Jossain kaatosateessa tietty koko sisärenkaan vaihto on mukavampaa.


L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

linkkari-inkkari kirjoitti:PS Ebay-ratkaisu vaikutti ihan hyvältä, vaikka inkkari suosii kotimaisia pyöräliikkeitä.
Kävin kotimaisessa liikkeessä, vanteiden lisäksi mukaan lähti uusi runko, tanko, etuhaarukka +koko muu pyörä. Yhtenä kappaleena, ei osissa. :)

Nyt on hyvä aika ostaa uusi fillari, ohjehinnaltaan kalliin pyörän voi saada sopuhintaan.
linkkari-inkkari
Viestit: 303
Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja linkkari-inkkari »

L-J kirjoitti:
linkkari-inkkari kirjoitti:PS Ebay-ratkaisu vaikutti ihan hyvältä, vaikka inkkari suosii kotimaisia pyöräliikkeitä.
Kävin kotimaisessa liikkeessä, vanteiden lisäksi mukaan lähti uusi runko, tanko, etuhaarukka +koko muu pyörä. Yhtenä kappaleena, ei osissa. :)

Nyt on hyvä aika ostaa uusi fillari, ohjehinnaltaan kalliin pyörän voi saada sopuhintaan.
Siisti homma. Onnea uudelle fillarille :D
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

linkkari-inkkari kirjoitti: Siisti homma. Onnea uudelle fillarille :D
kiitos, kiitos :)

Nyt tuli sellainen pulma, että vanteet tuossa ovat aika kapeat, ainakin jos vanhan Nisun vanteisiin vertaa. Malliltaan; Concept SL, etrto 6061h-t6 622x14. Elikkäs 28 tuumaa ja 14 milliä sisäleveyttä? itse mittasin jälkimmäiseen 13 mm.

Kysymys, kuinka leveän renkaan tuolle vanteelle voi laittaa? Yritin googlettaa, mutta en löytänyt vastausta. Haluaisin käyttää hyväksi havaitsemiani 42 millisiä renkaita jatkossakin. Uudessa pyörässä alkup. rengas on 35 mm leveä.

edit: Voi olla että siirry käyttämään 35 millistä rengasta (nyt kun tuo omapainokin on reippaasti laskenut), Marathon Racer saattaisi olla hyvä rengas? Ei tulisi annettua kaverille liikaa tasoitusta, alamäessä. Ylämäessä ei ole mitään jakoja, millään virityksellä.
linkkari-inkkari
Viestit: 303
Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja linkkari-inkkari »

L-J kirjoitti:Nyt tuli sellainen pulma, että vanteet tuossa ovat aika kapeat, ainakin jos vanhan Nisun vanteisiin vertaa. Malliltaan; Concept SL, etrto 6061h-t6 622x14. Elikkäs 28 tuumaa ja 14 milliä sisäleveyttä? itse mittasin jälkimmäiseen 13 mm.

Kysymys, kuinka leveän renkaan tuolle vanteelle voi laittaa? Yritin googlettaa, mutta en löytänyt vastausta. Haluaisin käyttää hyväksi havaitsemiani 42 millisiä renkaita jatkossakin. Uudessa pyörässä alkup. rengas on 35 mm leveä.

edit: Voi olla että siirry käyttämään 35 millistä rengasta (nyt kun tuo omapainokin on reippaasti laskenut), Marathon Racer saattaisi olla hyvä rengas? Ei tulisi annettua kaverille liikaa tasoitusta, alamäessä. Ylämäessä ei ole mitään jakoja, millään virityksellä.
Hieman kapeahkoltahan tuo vanne vaikuttaa. Mutta jos siihen on kerran luottavaisesti pantu 35 millin rengas, niin eiköhän ainakin se koko siihen istu. Ihan korvakuulolta inkkari olisi muuten otaksunut enimmäisleveydeksi sellaiset 32 mm - joten lähelle menee. Leveämpää kuin 35 mm ei tuohon inkkari ainakaan laittaisi.

Schwalble (tulikohan tuo nyt kirjoitettua oikein?) tekee hyviä renkaita ja tuo Marathon Racer on vissiin sivistyneen urheilullinen rengas?
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Omien kokemusten pohjalta suosittelisin Marathon Supremea, mutta siitä ei ehkä löydy sinulle sopivan kokoista. Itse ajelen 37 leveydellä. Hyvin on toiminut, paitsi EI mustalla jäällä :) .
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Mustikka kirjoitti:Omien kokemusten pohjalta suosittelisin Marathon Supremea, mutta siitä ei ehkä löydy sinulle sopivan kokoista. Itse ajelen 37 leveydellä. Hyvin on toiminut, paitsi EI mustalla jäällä :) .
Minun pitäisi ottaa nuo 32 millisenä... ja laittaa jousisatula. :)
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Tältä sivulta kun kelailee vähän alaspäin, niin löytyypi punavihreä taulukko.
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Kiitos linkistä, hyvät sivut.

Taas ollaan lähtöpisteessä, mistäköhän saisi hyvät vanteet... ei vaineskaan, pakko ruveta totuttelemaan tärinään ja pelkoon irtosoralla.
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

L-J kirjoitti:- - - Takavanne pitäisi rihtata, voi olla että se on mennyt raakan voiman ja ylipainon alla kieroksi ja pitää peräti oikaista. Siihen eivät taidot riitä. Mikäköhän mahtaisi olla kestävin vanne, koossa 28 tuumaa, 36 pinnaa ja 42 milliä leveälle renkaalle?
Sattumalta osui juuri silmiini Sheldon Brownin ohje fillarin pyörän rakentamisesta, jonka olin pistänyt muistiin joskus vuosituhannen alussa. Ei rihtaus mitenkään ylivoimaista ole, mutta vaatii huolellisuutta ja paljon aikaa ensikertalaiselta.

Jos vanne vain vipattaa, voi tietysti ensin kokeilla pinnojen säätöä. Pinnan kiristys yleensä onnistuu melko hyvin, jos vastaavasti löystyttää toisen puolen pinnoja. Vanteen vaihtoa en ole koskaan edes yrittänyt itse vaan turvautunut ammattilaisten apuun. Sama kohtalo lienee edessä myös sellaisella, joka ei siedä rihdatussa pyörässä pientäkään heittoa. Sheldonin ohjetta voi soveltaa myös rihtauksen tarkistukseen.

Kolme vuotta sitten kuolleen Sheldon Brown laaja fillari- ym. sivusto (www.sheldonbrown.com) on muutenkin tutustumisen arvoinen, jos on kiinnostunut fillarin tekniikasta.

EDIT: Ai perkiles, Siilinkari ehtikin vihjata näistä gurun sivuista
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

pena kirjoitti: Sattumalta osui juuri silmiini Sheldon Brownin ohje fillarin pyörän rakentamisesta, jonka olin pistänyt muistiin joskus vuosituhannen alussa. Ei rihtaus mitenkään ylivoimaista ole, mutta vaatii huolellisuutta ja paljon aikaa ensikertalaiselta.

Jos vanne vain vipattaa, voi tietysti ensin kokeilla pinnojen säätöä. Pinnan kiristys yleensä onnistuu melko hyvin, jos vastaavasti löystyttää toisen puolen pinnoja. Vanteen vaihtoa en ole koskaan edes yrittänyt itse vaan turvautunut ammattilaisten apuun. Sama kohtalo lienee edessä myös sellaisella, joka ei siedä rihdatussa pyörässä pientäkään heittoa. Sheldonin ohjetta voi soveltaa myös rihtauksen tarkistukseen.
Tarkastelin lisää vanhan pyörän vanteita ja huomasin kierouden lisäksi niiden kylkien olevan jarrupalojen kuluttamat, ne ovat aivan loppu. Pitää ostaa jotkut asiallisen hintaiset vanteet & pinnat ja harjoitella kiekon rakentaminen noiden ohjeiden mukaan.
---
Hybridien vanteet ovat paljon leveämpiä kuin näiden nykyään muodissa olevien cyclocrossareiden. Lueskelin toisaalta että porukka vaihtaa crossariin yleisesti 25-28 milliä leveitä renkaita alkuperäisten tilalle. Siksipä vanteenkin pitää olla ohut? CC:tä mainostetaan maastoon sopivaksi, mutta kyllä se on katupyörä. imo

Minulle on jäänyt pahat traumat ohuista renkaista koska kokeilin joskus muinoin hybriidissä sellaisia, mutta siinä olikin alumiininen keula. Jos oli vauhtia ja tiessä kuoppia, niin kyllä siinä tuli äkkiä kuljettajasta matkustaja. Keula ei paljoa tiessä pysynyt, muutenkin alumiinikeula on aika täristäjä joka vaatii ehdottomasti leveät renkaat, jo turvallisuuden takia. Tässä uutukaisessa haarukka on hiilikuitua, kapea rengas toimii siinä kuulema paremmin (ja syytä onkin toimia), mutta se selviää sitten varmuudella kun lumet sulaa.
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Mustikka kirjoitti:Omien kokemusten pohjalta suosittelisin Marathon Supremea, mutta siitä ei ehkä löydy sinulle sopivan kokoista. Itse ajelen 37 leveydellä. Hyvin on toiminut, paitsi EI mustalla jäällä :) .
Taidan ostaa Supremet. Muistatko olivatko työläät laittaa vanteelle? Mistä kannattaa tilata? Omalta kylältä tuollaisia ei löydy.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Itse tilasin uudet Supremet samaan aikaan talvirenkaiden kanssa syksyllä. Edelliset oli alla kolme sesonkia ja vain harvoja rengasrikkoja niiden kanssa on ollut, eikä mikään niistä ole onneksi osunut pyöräretkelle.

Olen käyttänyt bike-components.de:tä, heillä kun on tili Nordeassa Suomessa ja toimituskustannukset on olleet pankkitilimaksulla kympin / tilaus. Tilitiedot tulevat sähköpostissa, kun on tehnyt tilauksen. Toinen mikä varmaan kannattaa tarkistaa on bike-discount.de.

Minun vanteille nämä on menneet ongelmitta. Se tunnetusti hankala taitaa olla Marathon Plussa :) .

Lisäys: Tuolta tilattaessa olen pyytänyt toimituksen työpaikan osoitteeseen, koska ekalla kerralla tämän pään kuriiri, DHL, ei toimittanut kuin virka-aikaan 8-16 ja muuten paketti olisi pitänyt hakea jostain heidän terminaalilltaan. Nämähän on kyllä paikkakuntakohtaisia juttuja.
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Kiitos Mustikka. Tilasin Supremet 32 milliä leveinä bike-discount.de:stä. Postimaksut oli 5.95, kokonaishintaa kahdelle renkaalle tuli 71.75 e. On sitten ehdottomasti kalleimmat nakit mitä minulla on koskaan fillarissa ollut :)

Vaikka alkuperäiset renkaat ovat 35 milliä leveät, kapealla vanteella mittasin niiden leveydeksi kuitenkin vain 30 ja 32 milliä. Jäljempi kuvion kohdalta. Luultavasti, jos olisin tilannut uudet renkaat viisi milliä leveämpinä, paikalleen asennettuina vain korkeus olisi kasvanut.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Toivottavasti pidät Supremeista. Minulla ainakin kilometrikustannus on jäänyt pieneksi niillä. Sopivien / kestävien nastarenkaiden kanssa on ollut ongelmallisempaa, mutta se on jo toinen juttu.
Vastaa Viestiin