Pyöräilytarvikkeista
Pyöräilytarvikkeista
Mitkä pyöräilytarvikkeet ovat oleellisia? Ovatko esim. hanskat tai pyöräilyshortsit tarpeen n. 50-80 km päivämatkoilla, reissun kestäessä hieman alle kuukauden? Olen lähdössä Skotlantiin kaverini kanssa ja siksi kyselen, kun kokemusta pidemmistä reissuista ei vielä ole. Entä ruokatarvikkeiden säilytys - säilyykö esim. öljy hyvänä kesälläkin? Kannattaisiko sijoittaa alumiinipinnoitettuun Primus/tms. kattilaan? Tällä hetkellä omistan Halpa-Halli - version, eli sellaisen johon ruoka tarttuu helposti kiinni. Entä ovatko alumiinipinnoitetut (esim. Sigg) pullot hyödyllisiä? Niitä näkee paljon mainostettavan - mikä on niiden valtti retkeilijälle? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Re: Pyöräilytarvikkeista
Pyöräilyshortsit pehmusteella eli säämiskällä, ne kannattaa hankkia ensimmäiseksi, jos ei vielä ole. Itse ajan alle 10km työmatkatkin ne päällä. Kuukaudessa ehtii jo persaus hiertyä, jos ajaa tavallisissa vaatteissa.jpjako kirjoitti:Mitkä pyöräilytarvikkeet ovat oleellisia? Ovatko esim. hanskat tai pyöräilyshortsit tarpeen n. 50-80 km päivämatkoilla, reissun kestäessä hieman alle kuukauden?
Seuraavaksi tärkeimmät ovat lukkopolkimet ja niihin sopivat kengät. Kypärä pitää olla myös
Pyöräilyasioissa kannattaa hyödyntää myös Fillari-lehden foorumia!
Ja ehdottomasti ne säämiskälliset ajohousut!
Ja ehdottomasti ne säämiskälliset ajohousut!
Olen ostamassa fillariin takalaukkuja, meinasin ensiksi tilata Ortlieb Back Roller Classicit tai jotkut muut merkin takalaukut, mutta niiden tilavuudet on aika pieniä, vain 20 litraa laukku. Bilteman laukku taas on 36 litraa linkki.
Pari = 40litraa vs. 72litraa. Voikohan tuo olla oikeasti noin että Biltemat ovat lähes tuplasti Ortliebeja tilavampia?
Asia on tärkeä siksi että suunnitellulle retkelle tavaroiden tilavuus on noin 60 litraa, joten joutuisin ottamaan Ortliebien kanssa lisäksi vielä yhden laukun tarakan päälle, kun taas Biltemoissa pelkät sivulaukut riittäisivät.
Pari = 40litraa vs. 72litraa. Voikohan tuo olla oikeasti noin että Biltemat ovat lähes tuplasti Ortliebeja tilavampia?
Asia on tärkeä siksi että suunnitellulle retkelle tavaroiden tilavuus on noin 60 litraa, joten joutuisin ottamaan Ortliebien kanssa lisäksi vielä yhden laukun tarakan päälle, kun taas Biltemoissa pelkät sivulaukut riittäisivät.
Eipä niissä niin paljon eroa ole, jos ollenkaan. Silmämääräisesti näyttävät aika samankokoisilta. Mulla on Back Roller Classicit ja vanhat Biltemat. Noissa rullattavissahan tilavuus on aika tulkinnanvarainen juttu sitäpaitsi. Esim. kun käyn kotimatkalla ruokakaupassa niin voin ajella vaikka laukku auki vähän matkaa...
Itsellä on käytössä nuo Classikcit. Tilavuusero voi johtua siitä, että Ortlieb ilmoittaa
tilavuuden suuaukko käärittynä tavaratelineen tasoon ja Biltema maksimitilavuutena?
Ortliebissa voi kuljetella jopa sylyksen patonkeja , jos jättää laukunsuun pitkäksi.
Myös kiinitys ja irroitus on todella helppoa. Asennuksen säätöihin kannattaa kiinnittää
huomiota, koska kantapää tarvitsee tilansa polkiessa ja säätövaroja pitää löytyä.
Ortliebissä toimii. Biltemaa en tarkemmin tunne.
tilavuuden suuaukko käärittynä tavaratelineen tasoon ja Biltema maksimitilavuutena?
Ortliebissa voi kuljetella jopa sylyksen patonkeja , jos jättää laukunsuun pitkäksi.
Myös kiinitys ja irroitus on todella helppoa. Asennuksen säätöihin kannattaa kiinnittää
huomiota, koska kantapää tarvitsee tilansa polkiessa ja säätövaroja pitää löytyä.
Ortliebissä toimii. Biltemaa en tarkemmin tunne.
Perusasioita: Säämiskärasva pyöräilyhousuihin. Hyvät hanskat ja lasit. Sykemittari, jotta teho pysyy samana alusta loppuun. Kunnon pyörä optimaalisella välityksellä. Vararenkaita ja -osia riittävästi yms. Satula niin, että polvi oikenee ja ohjaustanko niin, että tanko on samalla linjalla katseen ja etupyörän keskiön kanssa.
Muonaksi kuivamuonaa. Kevyt kaasukeitin veden keittämiseen. Kevyet teltta, makuupussi ja alusta. Vedenpuhdistin tai tabletteja. Aurinkorasvaa, särkylääkettä ja magnesiumia kramppien torjumiseen.
Listaa voisi jatkaa, mutta jotain pitää oppia itsekin…
Muonaksi kuivamuonaa. Kevyt kaasukeitin veden keittämiseen. Kevyet teltta, makuupussi ja alusta. Vedenpuhdistin tai tabletteja. Aurinkorasvaa, särkylääkettä ja magnesiumia kramppien torjumiseen.
Listaa voisi jatkaa, mutta jotain pitää oppia itsekin…
Satula on liian korkealla, jos polvi oikenee suoraksi päkiän ollessa polkimella. Yleensä satula on silloin oikealla korkeudella, kun polvi oikenee kun kantapää on polkimella ja lantio ei kutenkaan keiku vielä polkiessa. Polvikulman tulisi olla noin 150-160 astetta, kun kampi on satulaputken suuntaisena alhaalla normaalisti polkiessa. Silmiin pistävää suomalaisissa työmatka pyöräilijöissä onkin hieman liian korkealla oleva satula.
[quote="L-J"]
Piti vielä sanoman että tilasin laukut global ebaysta, 50 egee pari. Uudet mustat.
Eihän sieltä olekkaan tulossa kuin yksi laukku, pitää tilata vielä toinen, pahus
Piti vielä sanoman että tilasin laukut global ebaysta, 50 egee pari. Uudet mustat.
Eihän sieltä olekkaan tulossa kuin yksi laukku, pitää tilata vielä toinen, pahus
Viimeksi muokannut L-J, 26 Tammi 2011 08:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
- Paikkakunta: Helsinki
Pyöräilyasusteista oleellisimpia, inkarin mielestä, ovat kunnolliset, jäykkäpohjaiset kengät. Vankkapohjaiset kengät säästävät jalkoja ja antavat tehoa polkemiseen. Jos ei käytä poljinhäkkejä tai klosseja, niin kenkien pohjien on oltava myös sellaista materiaalia, joka pysyy lipsumatta myös märällä polkimella.
Kämmenestä topatut pyöräilyhanskat ovat mukavat pidemmässä ajossa - ja lisäksi suojaavat kämmenpohjia kaatumistapauksessa (naarmuuntuneet kämmenpohjat tekevät ajamisesta epämukavaa ja paranevat hitaasti - tämän inkkari oppi kant- eiku kämmenpohjansa kautta eräällä reissulla). Yleensä voi käyttää sormettomia hanskoja, mutta kokohanskat voivat olla ihan kivat aamukylmillä, joita Skotlannissa usein on.
Muuten pukeutumisessa on tärkeintä se ettei vaatetus hierrä tai kiristä. Alushousut varsinkin! Yleensä vaatetuksen ei inkkarin mielestä tarvitse olla mitenkään erityistä - esim. pyöräilyshortseista inkkari ei ole koskaan erityisesti innostunut. Kahden kuukauden ja yli kolmen tuhannen kilometrin reissukin on mennyt ihan mukavasti ilman näin professionaalia asustetta. Mutta makuja ja tarpeita on monenlaisia - paitti että paras tapa ehkäistä takapuolen hiertymistä on riittävän kapea ja kovapintainen satula.
Inkkari suosii myös melko peittävää pukeutumista. Aurinko porottaa voimalla avoimella paanalla polkevaan pyöräilijään. Kannattaa varoa.
Kannattaa varoa myös ylivarustautumista. Yksi vararengas riittää kyllä - niin yhdelle kuin useammankin polkijan jaettavaksi (tietenkin olettaen, että kaikissa pyörissä on sama rengaskoko). Ei niitä rengasrikkoja ylenaikaan tapahdu. Ja työkaluista valikoitu minimi + ketjuöljy. Ei Eurooppa ole Gobin autiomaa. Tämä koskee kaikkia mukaantulevia varusteita.
Sapuskaa saa kaikkialta tien varrelta. Ei kannata vaivata päätään liiemmälti säilyvyyksien kanssa - ei Eurooppa ole ...
Pyörässä tärkeintä on se, että siihen on tottunut ja se kantaa kunnialla kuormansa (sen mahdollisimman kevyen). Kannattaa ehdottomasti ajaa kunnon koelenkki varustuksen kanssa ennen matkaa!
Hyvää reissua, kun sen aika koittaa
Kämmenestä topatut pyöräilyhanskat ovat mukavat pidemmässä ajossa - ja lisäksi suojaavat kämmenpohjia kaatumistapauksessa (naarmuuntuneet kämmenpohjat tekevät ajamisesta epämukavaa ja paranevat hitaasti - tämän inkkari oppi kant- eiku kämmenpohjansa kautta eräällä reissulla). Yleensä voi käyttää sormettomia hanskoja, mutta kokohanskat voivat olla ihan kivat aamukylmillä, joita Skotlannissa usein on.
Muuten pukeutumisessa on tärkeintä se ettei vaatetus hierrä tai kiristä. Alushousut varsinkin! Yleensä vaatetuksen ei inkkarin mielestä tarvitse olla mitenkään erityistä - esim. pyöräilyshortseista inkkari ei ole koskaan erityisesti innostunut. Kahden kuukauden ja yli kolmen tuhannen kilometrin reissukin on mennyt ihan mukavasti ilman näin professionaalia asustetta. Mutta makuja ja tarpeita on monenlaisia - paitti että paras tapa ehkäistä takapuolen hiertymistä on riittävän kapea ja kovapintainen satula.
Inkkari suosii myös melko peittävää pukeutumista. Aurinko porottaa voimalla avoimella paanalla polkevaan pyöräilijään. Kannattaa varoa.
Kannattaa varoa myös ylivarustautumista. Yksi vararengas riittää kyllä - niin yhdelle kuin useammankin polkijan jaettavaksi (tietenkin olettaen, että kaikissa pyörissä on sama rengaskoko). Ei niitä rengasrikkoja ylenaikaan tapahdu. Ja työkaluista valikoitu minimi + ketjuöljy. Ei Eurooppa ole Gobin autiomaa. Tämä koskee kaikkia mukaantulevia varusteita.
Sapuskaa saa kaikkialta tien varrelta. Ei kannata vaivata päätään liiemmälti säilyvyyksien kanssa - ei Eurooppa ole ...
Pyörässä tärkeintä on se, että siihen on tottunut ja se kantaa kunnialla kuormansa (sen mahdollisimman kevyen). Kannattaa ehdottomasti ajaa kunnon koelenkki varustuksen kanssa ennen matkaa!
Hyvää reissua, kun sen aika koittaa
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
Löytyykö pyörästäsi paikka etuhaarukkaan kiinnitettävälle lowride -telineelle? Ajettavuus on minusta parempi, jos kamoja on vähän jaettu etu- ja takapään kanssa, eikä kaikki ole tarakalla.L-J kirjoitti:Kiitos vastauksista. Arvelinkin että Bilteman tilavuus on ehkä ilmoitettu ylipakattuna.
Pistin sitten tilaukseen Back Rollerit, lisäksi voin myöhemmin tilata Rack-Packin jos siltä tuntuu. linkki
Laukkuja voi muuten vuokrata myös Kuinoma.fi -osoitteesta.
Pitääkin muuten laittaa nuo omat etulaukut & telineet sinne lainattavaksi, kun niitä tarvitsee ehkä kerran kesässä...
Back Rollerit on sen sijaa päivittäisessä käytössä olleet jo syksystä 2004 lähtien. Ainut vika on ollut, että toiseen ilmestyi viime kesänä pienen pieni reikä pohjaan, josta menee ehkä paksu neula läpi, muttei muuta. Muuten aivan loistavat ja erityisesti tuolta kiinnitysmekanismiltaan Bilteman laukkuja paremmat. Kestävyysvertailun saanen selville kunhan velipoika on Bilteman laukkujaan käyttänyt viisi vuotta lisää... Mutta Ortliebillä on kyllä loistavaa laatua.
Metsät, järvet, tunturit, joet ja meret.
Olen samaa mieltä ajettavuudesta, pyörä tuntuu tukevammalta vaikka rekan ohittaessa. Ja on siistimpää, kun tavarat saa laukkuihin eikä tavaratelineelle tarvitse kasata telttaa tai makuupussia.Koistinen kirjoitti: Ajettavuus on minusta parempi, jos kamoja on vähän jaettu etu- ja takapään kanssa, eikä kaikki ole tarakalla.
Painoa telineeni ja etulaukkusetti lisäävät kuitenkin yli kahdella kilolla, kun tilavuutta tulee vain 25 "virallista" litraa lisää. Näin olen reissannut viime vuosina, mutta vähän tuo ylimääräisen kuoripainon raijaaminen harmittaa.
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
- Paikkakunta: Helsinki
Inkkarin viimeisin matkapyörä tuli tyylikkäällä ja asiallisella "räkillä" etu-sivulaukkuja varten. Se oli hienosti ja tukevasti asennettu etuhaarukkaan juotettuihin korvakkeisiin - painopiste kohdallaan ja kaikki valmiina kuorman asiallista jakamista pyörän etu- ja takahaarukan kesken - ihan niin kuin asiantuntijat ja pyöräilyoppaat suosittelee!
Silti inkkari ruuvasi sen ensi töikseen pois. Ongelma kun on inkkarin kohdalla siinä, että inkkari ei ole vielä kertaakaan osannut kehittää riittävästi varusteita jaettavaksi ympäri pyörää. Yhtenä syynä tähän on ehkä se, että inkkarin pyöräretket ovat parhaimmillaankin jäänet ehkä alle neljän tuhannen kilometrin ja kestoltaankin enimmillään kahteen kuukauteen - ja mikä tärkeintä - retket ovat sijoittuneet Euroopan alueelle. Maailman tiheimmälle asutus- ja palvelukeskittymälle. Ei tarvita ylimääräistä muonaa, ei ylimääräistä vettä riittämään seuraavalle kamelinjuottopaikalle asti. Ei täydellistä työkalu- ja varaosavarustusta rikkoutuneen pyörän uudelleenrakentamista varten. Ei ylimääräistä vaatevasrastoa - likaantuneet vaatteet saa pestyä miltei päivittäin ja kastuneet kuivattua. Käytännössä pisimmilläkin pyöräretkillä jossain Euroopan kaltaisessa paikassa ei tarvita enempää varusteita kuin millä tahansa viikonloppuretkellä. Ehkä jopa vähemmän. Ja kevyesti kuormatulla pyörällä on kiva ajaa!
Silti inkkari ruuvasi sen ensi töikseen pois. Ongelma kun on inkkarin kohdalla siinä, että inkkari ei ole vielä kertaakaan osannut kehittää riittävästi varusteita jaettavaksi ympäri pyörää. Yhtenä syynä tähän on ehkä se, että inkkarin pyöräretket ovat parhaimmillaankin jäänet ehkä alle neljän tuhannen kilometrin ja kestoltaankin enimmillään kahteen kuukauteen - ja mikä tärkeintä - retket ovat sijoittuneet Euroopan alueelle. Maailman tiheimmälle asutus- ja palvelukeskittymälle. Ei tarvita ylimääräistä muonaa, ei ylimääräistä vettä riittämään seuraavalle kamelinjuottopaikalle asti. Ei täydellistä työkalu- ja varaosavarustusta rikkoutuneen pyörän uudelleenrakentamista varten. Ei ylimääräistä vaatevasrastoa - likaantuneet vaatteet saa pestyä miltei päivittäin ja kastuneet kuivattua. Käytännössä pisimmilläkin pyöräretkillä jossain Euroopan kaltaisessa paikassa ei tarvita enempää varusteita kuin millä tahansa viikonloppuretkellä. Ehkä jopa vähemmän. Ja kevyesti kuormatulla pyörällä on kiva ajaa!
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."