Pyöräilytarvikkeista
Renkaita odotellessa, tekisi mieli puuttua välityksiin. Takapakka on aika pieniä rattaita täynnä, lähinnä suola-aavikolle yms. varmaankin tarkoitettu.
Jos lalittaisi taakse pakan jonka pienin ratas on 14 piikkinen, edessä suuremmassa rattaassa piikkejä on 50. Jos kandenssi on 90, mikä on nopeus? Pyörät 28".
Lisäys: Edessä 50/34, taakse ajattelin 14/25 nyt 11/25. Rattaat 11,12 ja 13 jäisivät pois, niillä tuskin retkikäytössä paljoa virkaa on?
Jos lalittaisi taakse pakan jonka pienin ratas on 14 piikkinen, edessä suuremmassa rattaassa piikkejä on 50. Jos kandenssi on 90, mikä on nopeus? Pyörät 28".
Lisäys: Edessä 50/34, taakse ajattelin 14/25 nyt 11/25. Rattaat 11,12 ja 13 jäisivät pois, niillä tuskin retkikäytössä paljoa virkaa on?
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
- Paikkakunta: Helsinki
Urheilulliset ovat pyörässä välitykset. Viittaa lähinnä treenikäytöön.
14/25 takana tuntuu, ainakin inkkarista, tarjoavan ihan mielekkäitä välityksiä matkakäyttöön, kun edessä on 50/34.
Nopeus voidaan laskea esmes: nopeus km/h = eturattaan hammasluku/takarattaan hammasluku x pyörän halkaisija senteissä (noin 68, tässä tapauksessa) x 3,14 x kadenssi x 60/100 000
Siis: 50/14 x 68 x 3,14 x 90 x 60/100 000 = 41,18 km/h.
14/25 takana tuntuu, ainakin inkkarista, tarjoavan ihan mielekkäitä välityksiä matkakäyttöön, kun edessä on 50/34.
Nopeus voidaan laskea esmes: nopeus km/h = eturattaan hammasluku/takarattaan hammasluku x pyörän halkaisija senteissä (noin 68, tässä tapauksessa) x 3,14 x kadenssi x 60/100 000
Siis: 50/14 x 68 x 3,14 x 90 x 60/100 000 = 41,18 km/h.
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
Kiitos vastauksesta ja laskukaavasta! Kätevä.
Tuo suunnittelemani takapakka riittänee, ja sen tilasin. Mitä vähemmän on tarpeettomia välityksiä, sen parempi. Nyt luulisin että kaikkia vaihteita tulee käytettyä aika aktiivisesti.
Youtubesta katselin ohjeita kasetin vaihtoon, ei näyttänyt olevan kovin vaikeata. Mutta eihän mikään ole kun tietää mitä tekee. Mutta jos ei oikein tiedä, kannattaako vaihtaa itse vai viedä suosiolla pyöräkorjaamoon? Jos siinä ei mitään ihan mystistä ole, niin uskoisin sen osaavani vaihtaa. Biltemasta saisi ketjuruoskan ja rataspakan irroitustyökalun aika edukkaasti. Olisi sitten jälkeenpäin helppo vaihtaa alkuperäinen pakka takaisin jos siihen tarvetta ilmenisi.
P.s. Tänään lähetti oli käynyt kahdesti. Uusi (jousi)satula ja Tubuksen tarakka.
Tuo suunnittelemani takapakka riittänee, ja sen tilasin. Mitä vähemmän on tarpeettomia välityksiä, sen parempi. Nyt luulisin että kaikkia vaihteita tulee käytettyä aika aktiivisesti.
Youtubesta katselin ohjeita kasetin vaihtoon, ei näyttänyt olevan kovin vaikeata. Mutta eihän mikään ole kun tietää mitä tekee. Mutta jos ei oikein tiedä, kannattaako vaihtaa itse vai viedä suosiolla pyöräkorjaamoon? Jos siinä ei mitään ihan mystistä ole, niin uskoisin sen osaavani vaihtaa. Biltemasta saisi ketjuruoskan ja rataspakan irroitustyökalun aika edukkaasti. Olisi sitten jälkeenpäin helppo vaihtaa alkuperäinen pakka takaisin jos siihen tarvetta ilmenisi.
P.s. Tänään lähetti oli käynyt kahdesti. Uusi (jousi)satula ja Tubuksen tarakka.
-
- Viestit: 303
- Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitos kiitoksesta!L-J kirjoitti:Youtubesta katselin ohjeita kasetin vaihtoon, ei näyttänyt olevan kovin vaikeata. Mutta eihän mikään ole kun tietää mitä tekee. Mutta jos ei oikein tiedä, kannattaako vaihtaa itse vai viedä suosiolla pyöräkorjaamoon? Jos siinä ei mitään ihan mystistä ole, niin uskoisin sen osaavani vaihtaa. Biltemasta saisi ketjuruoskan ja rataspakan irroitustyökalun aika edukkaasti. Olisi sitten jälkeenpäin helppo vaihtaa alkuperäinen pakka takaisin jos siihen tarvetta ilmenisi.
Kasetin vaihdon voi hyvin tehdä itse. Ei se ole kummoinenkaan homma. Kun kasetti ja irrotustyökalu sopivat yhteen (Shimanon HG on vissiin yleisin), niin ei muuta kuin ketjuruoska hyvin paikoilleen ja irrotustyökalun vääntöä vastapäivään. Kannattaa tietenkin varoa, että mikään ei lipsahda irti kesken tomeran väännön! HG napsahtaa muutaman kerran ja sitten lukkomutterin pitäisi kiertyä kiltisti auki.
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
Kävin eilen hakemassa Supremet postista, Keltuainen oli käynyt mukamas ovella ja jätti saapumisilmoituksen postilaatikkoon. Meillä oltiin kyllä kotona, kuski ei vain viitsinyt tuota kahtasataa metriä kävellä, lintsari.
Renkaat ovat ilman reunavaijeria joten ne mahtuvat pieneen laatikkoon. Sama systeemi kuin trainerirenkaassa. Harjoitusrenkaan paikalleenpistämiseen tarvittiin kahta rengasrautaa, mutta Supremeen vain yhtä. Yritin laittaa aluksi ilman työkalua paikoilleen, mutta peukaloista loppui ruuti.
Vanteella Supreme näyttää tosi hyvältä, 32 milliä saattoi olla tälle kiekolle juuri oikea koko. Muovisella työntämitalla mittasin leveydeksi 29 milliä ja korkeudeksi vanteen yläreunasta 30 milliä. Korkeuden takia rengas ei näytä kisarenkaalta ja onhan se muutenkin kookkaan näköinen jos vertaa sitä esim. takana olevaan 23 milliseen trainer renkaaseen. Mikä on erittäin hyvä juttu.
Punnitsin renkaan ennen asennusta, 360 grammaa, paketissa taisi olla 375g. Alkuperäinen rengas painoi 505 grammaa kpl. Joten tulihan tuossa samalla vähän viilailtua grammojakin. Uusi satula tosin painaa kuin synti, mutta on kyllä syntisen mukavakin.
Rataspakkaa en ole vielä saanut. Kävin kuitenkin hakemassa Biltemasta tarvittavat työkalut. Harjoitusmielessä irroitin "vanhan" kasetin ja asensin takaisin. Hyvin helppo projekti.
Renkaat ovat ilman reunavaijeria joten ne mahtuvat pieneen laatikkoon. Sama systeemi kuin trainerirenkaassa. Harjoitusrenkaan paikalleenpistämiseen tarvittiin kahta rengasrautaa, mutta Supremeen vain yhtä. Yritin laittaa aluksi ilman työkalua paikoilleen, mutta peukaloista loppui ruuti.
Vanteella Supreme näyttää tosi hyvältä, 32 milliä saattoi olla tälle kiekolle juuri oikea koko. Muovisella työntämitalla mittasin leveydeksi 29 milliä ja korkeudeksi vanteen yläreunasta 30 milliä. Korkeuden takia rengas ei näytä kisarenkaalta ja onhan se muutenkin kookkaan näköinen jos vertaa sitä esim. takana olevaan 23 milliseen trainer renkaaseen. Mikä on erittäin hyvä juttu.
Punnitsin renkaan ennen asennusta, 360 grammaa, paketissa taisi olla 375g. Alkuperäinen rengas painoi 505 grammaa kpl. Joten tulihan tuossa samalla vähän viilailtua grammojakin. Uusi satula tosin painaa kuin synti, mutta on kyllä syntisen mukavakin.
Rataspakkaa en ole vielä saanut. Kävin kuitenkin hakemassa Biltemasta tarvittavat työkalut. Harjoitusmielessä irroitin "vanhan" kasetin ja asensin takaisin. Hyvin helppo projekti.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44
Pirkanmaalla sijaitsevassa Sportia-ketjun liikkeesä mainostivat, että jos ostaa Continentalin gummit niin vaihtavat ne alle veloituksetta.
Vein kaksi irtovannetta kauppaan (26' maastopyörän vanne) ja halusin niihin uudet pistosuojatut renkaat.
Melkein 1,5h väänsivät renkaita kahdelle irtovanteelle, molemmat venttiilit aivan vinossa- suorempi "vain" noin 20 asteen kulmassa, venttiilien kiristysmutterit aivan löysällä ja toinen väärinpäin! sekä tulpanhatusta jenkat väännetty rikki.
Myös kassatyttö mokasi siten että maksoin 29,95 kahdesta pistosuojatusta ulkorenkaasta + kahdesta sisärenkaasta jotka nekin Continentalin.
Eli kokonaisuudessaan edukas rengasostos kun itse asetteli sisärenkaat oikealla tavalla.
Nyt pyöräilykuntoa kohottamaan ensin työmatkapyöräilyllä ja sitten pidempää retkeä. Jee!
Vein kaksi irtovannetta kauppaan (26' maastopyörän vanne) ja halusin niihin uudet pistosuojatut renkaat.
Melkein 1,5h väänsivät renkaita kahdelle irtovanteelle, molemmat venttiilit aivan vinossa- suorempi "vain" noin 20 asteen kulmassa, venttiilien kiristysmutterit aivan löysällä ja toinen väärinpäin! sekä tulpanhatusta jenkat väännetty rikki.
Myös kassatyttö mokasi siten että maksoin 29,95 kahdesta pistosuojatusta ulkorenkaasta + kahdesta sisärenkaasta jotka nekin Continentalin.
Eli kokonaisuudessaan edukas rengasostos kun itse asetteli sisärenkaat oikealla tavalla.
Nyt pyöräilykuntoa kohottamaan ensin työmatkapyöräilyllä ja sitten pidempää retkeä. Jee!
Minulla on tämä ja en vielä ole valittamista löytänyt. Koko viime syksy/talvi käytössä.tst kirjoitti:Suosituksia hyvästä polkupyörän valosta?
https://www.fenixvalaisimet.fi/valaisim ... yoralamppu
On verkkoladattava ja sen lisäksi siinä on irrotettava 18650-akku joten on mahdollista pitää mukana vara-akku jos on kauan ulkona ja virta loppuu.
Onko tarkoitus nähdä, vaiko vain tulla nähdyksi?tst kirjoitti:Suosituksia hyvästä polkupyörän valosta? En hae mersua, hinta-/laatusuhde saisi olla kohdallaan ja mielellään myös verkkovirta latausmahdollisuus.
Minulla nämä käytössä:
https://www.valostore.fi/tuote/pyoranva ... IAEALw_wcB
https://www.motonet.fi/fi/tuote/389750/ ... yoran-valo
Ensimmäinen ei oikein riitä näkemiseen, mutta nähdyksi varmasti tulee. Jälkimmäisellä jo sitten näkeekin. Pelkästään lumeneihin ei kannata tuijottaa, jos on tarkoitus valaista tietä. Esim. tuossa Halo Omegassa kirkkautta kyllä riittää, mutta keila saisi olla vähän laajempi.