Vänkäri kirjoitti:tänään tuli neuvoteltua jotain siihen suuntaan että mulla olisikin EHKÄ mahkut hankkia osamaksulla ja työhommilla, tuliterä Tunturin 29" Kayapo, ellei jopa Equillar.
Jonkin verran olen Tunturillakin ajanut ja kumpikin noista käy varmaan retkikäyttöön. Itse ajelen Nishikin 29:llä, ja tykkään tuosta 29-koosta kovasti...
Kokemuksen karttuessä harvoin tyytyy valmiisiin malleihin, vaan aina tulee tarve rakennella pyörää omien halujen mukaan. Itse ehkä vaihtaisin jäykän keulan tuon joustokeulan tilalle. Mutta ei se mikään pakollinen juttu ole, kyllä tuollakin hyvin ajelee.
Tuo Kayapo, kiinnotaisikin juuri sen takia, että siinä on sama runko kuin equillarissa, mutta paljon halvempi hinta, kun itsekin koen hyvin todennäköiseksi sen, että osia tulee vaihdettua kumminkin, eikä kummassakaan mallissa ole esim keula sellainen kuin itse toivoisin sen olevan. Pitäisi olla säädettävä vaimennus sekä sisään että ulospäin jos oikein viimesen päälle haluaisin, toisenlainen ohjainkannatin, vaihteet kauttaaltaan XT (vaihtajat ja vivut),jne jne, niin toi Kayapo olis lähinnä minulle kiekot+runko+tolppa-paketti, kaikki muut on helppo ajan mittaan vaihtaa mieleisekseen.
Eilen vilahti talon ohi kovaa vauhtia sellainen pyörä jossa oli kolme pyörää, kaikki peräkkäin ja samassa linjassa. Kolmas pyörä oli varmaan kiinnitetty takapyörän akseliin, tässä kolmannessa pyörässä oli satulalaukut mutta normi takapyörä oli ilman laukkuja. Idea jäi hämärän peittoon, onko tässä siis jotain järkeä? Tietysti jos sälää on enemmän niin tällä tavoin saa enemmän kuljetetuksi mutta nyt oli siis normi takapyörä ilman laukkuja ehkä siinä ei ollut tarakkaa ollenkaan mutta eikö olisi siinä tap. järkevämpää viritellä tarakka siihen?
Ostin pari viikkoa sitten uuden pyörän. Focus Mares AX 4.0 DISC ltd 2014 -cyclocross. Viime vuoden vuosimallia, mutta uutena liikkeestä muutamia satasia normihintaa edullisemmin tavaratelineen ja lokarien kanssa. Tarkemmat tiedot pyörän hankinnasta löytyy blogista: Uuden polkupyörän hankinta. Tällä mennään nyt retki- ja työ-/koulumatka-ajot pitkään
Onko kokemuksia taittopyöristä? Pari sellaista saisi ehkä survottua reissun ajaksi auton sisätiloihin. Tuollaisen avulla voisi päästä jopa määränpäähänsä jos aika olisi rajoittava tekijä ja alla mönkkäriura miltei perille, matkaa suuntaansa n. 40 km. Ainakin putkirunkoisen rinkan saisi kikkailtua pyörään kiinni siten että rinkan toinen pää lepäisi tarakan päällä, satulan ehkä ottaisi pois ja kiinnittäisi rinkan liinoilla pyörän runkoon. Parinkymmenen kilon putkirunkoisen rinkan voisi myös yrittää laittaa poikittain tarakalle koska tuossa maastossa puita ei olisi ja alla se ura. Sehän olisi tietysti paras vaihtoehto. https://www.bikester.fi/polkupyorat/taittopyora.html
Jotta vielä alkaisin retkipyöräilemään, sarvet täytyisi olla melko korkalla, sillä kädet alhaalla aiheuttaa kipuja ja kämmenten puutumista kiitos 3 kertaa eri paikoista murtuneen oikeanpuoleisen käteni
Eli empä tosiaan tiedä, onko sähköavusteinen "mummonpyörä" minulle se ainoa oikea ratkaisu
Ei ole kokemusta, mutta sehän ei intternetissä estä esiintymästä asiantuntijana
Uskoisin, että tuommoisella 40 km pitkä pätkä mönkkäriuralla täyspakkaus päällä on täysin tuhoontuomittu ajatus. Jos se 40 km pitää päästä pyörällä, niin "oikeat" polkupyörät auton kyytiin, joko vetokoukkutelineeseen tai katolle.
Perustelut:
En usko, että 24" renkailla tuommoinen linkkupyörä, jonka käyttötarkoitus on "city & trekking" (tuo trekking tuskin tarkoittaa mönkkäriuraa, vaan ennemminkin sileällä tiellä eväskorin kanssa yli 5 km matkaa) on ylipäätään etenemiskykyinen, saati sitten kestää tuommoista matkaa kunnon lastilla.
^Noinhan se voi olla. Paikka on tosiaan erittäin houkutteleva, mutta kävellen aivan liian kaukana ja pyörällä sen voisi kuitenkin saavuttaa tietyllä aikataululla joko taluttaen tai ajaen. Suurempi renkaan tuumakoko helpottaa aina etenemistä.
Itelläni on dahonin taittopyörä tällä hetkellä ainoana pyöränä https://dahon.com/bikes/mu-p7/ (kuvasta poiketen normaali takavaihtaja erillisillä vaihderattailla)
Kovalla hiekkatiellä ja asfaltilla yllättävän mukava ajella ja pisin päivämatka on ollut noin 80km. Huomattavan pysty ajoasento on kuitenkin kurja pidemmän päälle tai vastatuulessa. Talvella aivan mahdoton peli tai jos ajouralla on vähäänkään pehmeämpää kohtaa. Suurinosa painosta on takarenkaalla niin ohjaus pienellä rengaskoolla on aika laidasta laitaan sahaamista jos alla ei ole asfalttia tai muuten kovahkoa alustaa.
Takarengas kun uppoaa maastoon sen noin 10cm niin vaihtaja alkaa ottamaan kiinni ja kerää kaikki risut ja kävyt sisäänsä. Maastoon tuosta ei ole ollenkaan vaikka polku olisikin hyvä fillarille.